Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-02, 13:55   #1
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
hestJaevel 2.0

Hej kära kolozzeum.
Tänkte köra igång igen och träna seriöst igen. Utgångsläget den här gången är inte riktigt samma som när jag startade logg förra gången, då var jag redan igång och tränade

Gamla loggen finns här för den som är intresserad:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194640

Tröttnade på att logga i samband med att motivationen tröt och därefter tränade jag nog ett halvår till innan jag slutade helt med det.
Har gjort ett par sporadiska försök sedan 2014 att komma igång igen men har inte riktigt hittat den där djävulen i mig som inte bryr sig om hur det känns och bara ska leverera resultat. Nu däremot har jag precis avslutat ett halvår med heltid studier och heltid arbete och har enbart studier för mig, Har levererat pass vartannan dag i två veckors tid nu och har den gamla känslan i kroppen att jag längtar efter nästa pass redan innan det förra är avslutat.

Loggen skapar jag inte nödvändigtvis för andra men för att forum ligger kvar, här kan jag gå tillbaka och se vad jag levererat tidigare.

Kör ett enklare nybörjarupplägg nu, förenklat kan man väl säga att det är 5x5 i basövningar som gäller närmaste månaderna.
Lägger mig på kaloriunderskott, ska gå ner från 120 kilo till cirka 95 är tanken på mina 191 cm. Gifter mig i maj och har ingen lust att inhandla en kostym som passar denna hyddan


Förra passet levererade jag:
5x5 på 70 kilo knäböj
5x5 på 30 kilo militärpress
3x5 på 80 kilo marklyft.

Det var på nyårsaftons morgon

Hade gärna skrivit mer, kommer nog fylla i senare men har bestämt tid att gymma om 5 minuter så nu är det dags att byta om
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 15:38   #2
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Årets första pass:

72,5 kilo knäböj
4 set 5 reps
1 set 10 reps

42,5 kilo knäböj
5 set 5 reps
känns lite vingligt, funderar lite på hur jag ska stärka här, gå ner och börja om på 30 för att hitta tekniken kanske? Får nog nästan bli det. Det ska ju bara bli bra i slutändan

5x5 på 55 kilo i latsdrag, känns stabilt, nästa höjning i den maskinen jag körde idag är nästa steg 65, känns lite väl mastigt, får se hur jag gör

Samt plankat 3 x 40 sek. Känns stabilt och på rätt ställe
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 16:05   #3
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Välkommen tillbaka, blir kul att följa en journal från början.

Ang knäböj så tror jag du ska filma och kolla lite hur det ser ut, att det känns vingligt kanske bara beror på ovana med rörelsen och tyngden, dålig ankelmobilitet, att du tightar ihop kroppen för dålig inför varje rep?
Kan ju vara hur mycket som helst som spökar eller så är det bara en specifik sak som ska kluras ut.

God fortsättning och lycka till med träning och viktresa!
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 19:48   #4
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Välkommen tillbaka, blir kul att följa en journal från början.

Ang knäböj så tror jag du ska filma och kolla lite hur det ser ut, att det känns vingligt kanske bara beror på ovana med rörelsen och tyngden, dålig ankelmobilitet, att du tightar ihop kroppen för dålig inför varje rep?
Kan ju vara hur mycket som helst som spökar eller så är det bara en specifik sak som ska kluras ut.

God fortsättning och lycka till med träning och viktresa!
Ah, förvirrade jag, det var bänkpressen som gick vingligt

Tränar med brorsan så jag får bra pointers på vad som inte ser bra ut

Kul med följare!
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 14:07   #5
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av hestJaevel Visa inlägg
Ah, förvirrade jag, det var bänkpressen som gick vingligt

Tränar med brorsan så jag får bra pointers på vad som inte ser bra ut

Kul med följare!
Aha ok, passet jag svarade på innehåller två omgångar knäböj, då var det andra bänkpress, tyckte du körde på hårt där med flera omgångar böj.

Skönt att ha någon med sig som kan hjälpa en med teknik, spottning och motivation, detta kommer bli kalasbra.
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 15:48   #6
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Aha ok, passet jag svarade på innehåller två omgångar knäböj, då var det andra bänkpress, tyckte du körde på hårt där med flera omgångar böj.

Skönt att ha någon med sig som kan hjälpa en med teknik, spottning och motivation, detta kommer bli kalasbra.
Ja det är förhoppningen att det ska bli grymt det här

Har man bara motivationen och vet någorlunda hur man ska göra så är man på god väg
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 15:58   #7
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Eftersom jag startade den här träningsloggen precis innan jag hade tänkt gå till gymmet och träna så skrev jag inte så utförligt om mig

Jag är 31 år gammal, bosatt i Helsingborg sedan ett halvår tillbaka ungefär då jag flyttade från Landskrona. Senaste halvåret har jag tagit tag i mitt liv, bestämde mig för att börja studera för att slippa ifrån att arbeta okvalificerat. Dessa månader har jag arbetat heltid och studerat programmering heltid. Hade en ambition att börja träna seriöst under samma halvår men det blev för mycket för min del. Blev att jag bränt av 1 pass i veckan åtminstone.

22a december 2019 klev jag av mitt sista arbetspass för en tjänstledighet till sommaren. 23e december gjorde jag första träningspasset med planen att träna varannan dag med så få undantag som möjligt. Förutom juldagen när gymmet var stängt har jag hittills hållit detta. Den huvudsakliga skillnaden mot tidigare "försök" att hitta motivationen tidigare är att jag nu har hittat tillbaka till känslan av att längta efter nästa träningspass redan innan jag hunnit lämna gymmet.

När jag slutade träna under 2014 hade jag levererat 140 kilo knäböj, 80 kilo x 5 i bänkpress, 182,5 kilo marklyft. Vill tillbaka till gamla nivåer och upp i 200 kilo marklyft först och främst.
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 11:45   #8
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Ännu ett pass avklarat!

knäböj
5x5 75 kilo

militärpress 5x5 32,5 kilo

marklyft

82,5 kilo 3x5

inga bekymmer att leverera, allting kändes bra och jag klarar av att leverera explosivt i allt änsålänge

skickar med en bild så midjeomfånget kan följas =)


Senast redigerad av hestJaevel den 2020-01-04 klockan 11:47.
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 13:03   #9
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 680
Gött mos, kör hårt! Kommer hänga med här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 19:36   #10
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Gött mos, kör hårt! Kommer hänga med här.
Fan va kul! Nu kör vi
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 17:34   #11
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Dagens pass:

knäböj, 77,5 kilo
5x5
Känns stabilt som fan! Kunde ökat mer men tror inte det tjänar någonting till på ett års sikt. Bättre att se varje pass som teknikträning

Bänkpress:
Teknikträning, hittat ny "stångbana" som inte är helt rakt upp utan snarare snett upp från nederkant av bröstet och lite mer uppåt mot övre delen av bröstet. Känns mycket stabilare och mycket mindre "flaxigt", kommer öka sakta och se till att få med tekniken. För att säkerställa lite extra kör jag pausbänk

Latsdrag
5x5 på 65 kilo, fanns ju inget mellanting mellan 55 och 65 så jag tänkte att jag åtminstone får prova. Det gick även om det var riktigt tungt
Kollade inte denna gången men misstänker att nästa är 75 kilo tyvärr, så jag tror jag kommer få utöka antal reps istället ett litet tag istället för att öka vikten. Men det känns ändå som att min första pullup börjar närma sig någorlunda

Planka:
1 x 1 minut
2 x 30 sek

Tidigare har jag kört 40-45 sekunder per set. Kände mig bra mycket stabilare i plankan än jag gjort tidigare så jag provade köra en minut, det gick över förväntan och kändes verkligen som att det var magen som höll mig stabil mestadels Dock var jag ganska trött efteråt, men nu har jag något att utgå ifrån och ska jobba mig upp till 3 x 1 minut

Avslutade med 3x10 situps

Det här ska nog gå vägen

Kosten har jag hållit på 160-200 gram protein beroende på hur bra livsmedel jag får i mig, 2500-2700 kcal. Vågen visar nu 118 istället för 120 så det är definitivt på rätt väg, skynda långsamt är devisen jag jobbar efter
Tänkte köra invägning och börja mäta lite på onsdagar.


Förra omgången jag tränade seriöst var det bålstyrka och greppstyrka som var mina svagaste delar i marklyftet. Magträning tar jag definitivt på större allvar men tänkte börja se mig om efter något lämpligt sätt att få in bra greppträning på något av passen.
Änsålänge har jag ingen komplettering efter marklyften, funderar på att lägga greppstyrkan där för att försöka hålla passen någorlunda jämnlånga
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 19:49   #12
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 680
Snyggt! Helt rätt i att skynda långsamt Tjänar inget på att stressa och öka för fort, då når du bara en tidigare platå.

Och väldigt klokt med bänken att bana in en bra teknik Det har man igen i längden!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 21:54   #13
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Snyggt! Helt rätt i att skynda långsamt Tjänar inget på att stressa och öka för fort, då når du bara en tidigare platå.

Och väldigt klokt med bänken att bana in en bra teknik Det har man igen i längden!
Precis min tanke

Har ju en axelhistorik också. Två opererade. Tänker inte bänka om det inte känns bra
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 06:31   #14
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Gårdagens pass blev ganska sent så jag loggar nu på morgonen istället
80 kilo böj 5x5
Första seten var lätta, sista seten tunga, dock inga tveksamheter på om jag skulle klara det eller inte, räknar nästan med att nästa pass ska vara enklare :P

Militärpress 35 kilo 5x5
gick snabbt och helt problemfritt

Marklyft 85 kilo 3x5
Snabbt går det inte, är snarare noggrann med att sätta ner stången mellan varje och ha rätt båltryck och rätt vinklar innan jag tar i och reser mig. Känns väldigt bra och som att jag skulle vilja öka mer, men återigen tror jag att återhållsamhet gynnar mig långsiktigt

Vikten går åt rätt håll. Vägde in mig på 116 igår efter lunch, ursprungsvikten är innan frukost. Anser inte att 95 kilo är realistiskt innan maj. Just nu ser planen ut att jag ligger på kaloriunderskott i 3 månader men efter det beror det lite på hur det känns och vad jag vill då. Jag är ju medveten om att de kilona som skiljer nu från första invägningen knappast är 4 kilo rent fett :P
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 17:38   #15
hestJaevel
Registered User
 
hestJaevels avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 492
Böj
82,5 5x5 rätt så lätt idag

Bänkpress 30
5x5 kändes stabilt

Latsdrag
75x4
75 är nästa nivå i maskinen. Det är en jävla höjning från 65 men jag tänkte se hur jag låg till. Det var garanterat inte mina snyggaste reps men 4 styck lyckades jag iallafall bränna av. Får nog köra på med fler reps på 65 ett tag
65 - 2x5
65x4 - straffet för jag tog ut mig med 75
55x8

Slängt in lite greppträning

Farmers walk med två 25kiloshantlar
3 vändor

Lite bål efter detta,
planka och situps
hestJaevel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)