Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-19, 11:09   #106
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av delizh Visa inlägg
Vad tror ni om den här då?
Alla verkar beställa från utlandet här, men har ni kikat in denna? Är den likvärdig med de ni beställer från utlandet?
1,5% withanolider jämfört med 5% som användes i studien. Det betyder inte att den med lägre konc. är dålig, men att du kommer få behöva ta en större dos helt enkelt för att nå upp till samma totala mängd withanolider.

Den du länkade innehöll även vitamin A & C "PhytO2Xtm extrakt Patenterad pulverblandning betakaroten och askorbatsyra", men när man kikar på "Ingredienser" så ser jag det inte där.
"Ingredienser: withanolider, vegetabilisk kapsel (naturlig mikrokristalin cellulosa, magnesiumstearat), vegetabiliskt kapselskal (hydroxypropylmetyl cellulosa)"

Jag blir lite skeptisk när dom skriver att dom har vitaminer i, men inte deklarerar hur mycket, och när dom dessutom skriver "withanolider" först på ingredienslistan istället för själva ashwagandha extraktet. Men jag kanske bara är dålig på att läsa näringsdeklarationer.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 12:31   #107
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
Jag tror jag prövade detta för massa år sen. Har för mig att det påverkar d2-dopamin receptorn? Är konfunderad över om var jag ska köpa detta igen. Är helt klart fett sugen. Tänker mest på ångestdämpande effekten om den har en sån. Eller för fokus om det var det man fick..minns ej. Allt utöver det är en bonus imho..
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 13:51   #108
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Anledningar att avstå: http://www.livestrong.com/article/39...e-ashwagandha/

http://ic.steadyhealth.com/ashwagandha-side-effects

Och finns det inte alldeles för lite underlag för att man ska vilja slänga i sig dessa tabletter kontinuerligt en längre tid?
Så folk med sjukdomar ska vara försiktiga med vad de stoppar i sig? Konstigt...

Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Jag tror jag prövade detta för massa år sen. Har för mig att det påverkar d2-dopamin receptorn? Är konfunderad över om var jag ska köpa detta igen. Är helt klart fett sugen. Tänker mest på ångestdämpande effekten om den har en sån. Eller för fokus om det var det man fick..minns ej. Allt utöver det är en bonus imho..
Citat:
In regards to spiperone binding to D2 receptors which are increased after the administration of 6-OHDA, 100-300mg/kg Ashwagandha can attenuate the increased binding seen alongside toxicity without inhernetly modifying the binding affinity of these receptors
https://examine.com/supplements/ashwagandha/
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 14:29   #109
grescha
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 50
När skulle ni tagit första dosen, av två, om ni kört periodisk fasta (käkar ca 12-21). Vid första målet eller?

Tänkte ev beställa från iherb: Jarrow Formulas, Ashwagandha, 300 mg, 120 Veggie Caps

Stog iofs inget om koncetrationen, men om den har märkningen KSM-66 är det lugnt då?
grescha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 14:31   #110
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Så folk med sjukdomar ska vara försiktiga med vad de stoppar i sig? Konstigt...





https://examine.com/supplements/ashwagandha/
Det kan vara typiskt dåligt att fäppla med sköldkörtelhormoner oavsett om man har en diagnos eller inte, speciellt när det helt saknas studier på långsiktig användning.

Man kan även vara frågande till varför de använder ett 95%:igt konfidensintervall när det är biologisk påverkan man tittar på. Spridningen i resultat (och hormoner pre-treatment) är jättestor, så frågan är hur stor effekten verkligen är, om det nu finns någon.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 19:03   #111
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av grescha Visa inlägg
När skulle ni tagit första dosen, av två, om ni kört periodisk fasta (käkar ca 12-21). Vid första målet eller?
Stog iofs inget om koncetrationen, men om den har märkningen KSM-66 är det lugnt då?
Vid första målet runt 12-tiden skulle inte vara en dålig idé. Om du känner samma fokus som Vivaldi beskrev men vill dra nytta utav det på förmiddagen också så kanske man kan ta det på morgonen med någon Omega-3 kapsel? Osäker om det skulle "bryta" fastan, då det varit lite diskussioner om vad som bryter fastan. En del har påstått att under en viss kcalmängd så är det "OK". Detaljerna kring PF är jag inte lika insatt i.

KSM-66 ska vara standardiserat till 5% withanolider vilket är bra högt och som användes i studien som nämndes i denna tråd.

Senast redigerad av CapnMiler den 2015-12-19 klockan 19:05.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 19:21   #112
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Vid första målet runt 12-tiden skulle inte vara en dålig idé. Om du känner samma fokus som Vivaldi beskrev men vill dra nytta utav det på förmiddagen också så kanske man kan ta det på morgonen med någon Omega-3 kapsel? Osäker om det skulle "bryta" fastan, då det varit lite diskussioner om vad som bryter fastan. En del har påstått att under en viss kcalmängd så är det "OK". Detaljerna kring PF är jag inte lika insatt i.

KSM-66 ska vara standardiserat till 5% withanolider vilket är bra högt och som användes i studien som nämndes i denna tråd.
Osäker på om någon omega-3 kapsel räcker som fettkälla för optimalt upptag? Annars hade jag nog tagit ashwagandhan på morgonen tillsammans med övriga tillskott (d-vit, omega-3, etc.) om jag körde PF.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-19, 19:46   #113
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Xead Visa inlägg
Osäker på om någon omega-3 kapsel räcker som fettkälla för optimalt upptag? Annars hade jag nog tagit ashwagandhan på morgonen tillsammans med övriga tillskott (d-vit, omega-3, etc.) om jag körde PF.
Jo, osäker är jag med. Vilken mängd fett som är "optimal" är nog svårt att veta. Nu ska Ashwagandha ha fettlösliga men även vattenlösliga komponenter, så även om man inte har 100% upptag av dom fettlösliga så finns chansen ändå att det ger "något" åtminstone. Att lägga till fiskolja ser jag trots den lilla mängden, som bättre. Jag är väldigt förhoppningsfull, ska tilläggas, men skulle i alla fall provat det.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-20, 21:44   #114
h051n
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 218
Citat:
Ursprungligen postat av h051n Visa inlägg
http://www.xn--vediskarter-xfb.se/pr...ha-pulver.html

Ashwagandha extrakt från ekologiska växtdelar
Styrka: 2,5 % withanolides

Denna kanske?
Köp INTE från denna sidan som jag hittade, fick hem mina tabletter nu efter 2 veckor...
Dessutom så tar datumet slut för dessa tabletter om några dagar...
h051n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-21, 11:27   #115
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Ursäkta min okunnighet men jag har en fråga(som blir två) som insatta kanske kan svara på.

Hur mycket rotpulver ska man ta per dos? Vad är förhållandet mellan extraktet och råpulvret alltså?

Jag har en vän som är i Indien för tillfället. Där köper man råpulvret för ca 15% av priserna jag hittar vid en snabb googling på svenska nätbutiker. Tror ni man blir misstänkliggjord om man har 500g pulver från ett exotiskt land när de kollar ens bagage i sin utrustning?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-21, 14:06   #116
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av h051n Visa inlägg
Köp INTE från denna sidan som jag hittade, fick hem mina tabletter nu efter 2 veckor...
Dessutom så tar datumet slut för dessa tabletter om några dagar...
Köpte också därifrån, så det finns alltså datum på dessa? Jag slängde förpackningen, köpte 200 tabletter vilket räcker i 2 månader eller något så du menar att det kommer gå ut om någon vecka typ?
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-21, 15:02   #117
h051n
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 218
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Köpte också därifrån, så det finns alltså datum på dessa? Jag slängde förpackningen, köpte 200 tabletter vilket räcker i 2 månader eller något så du menar att det kommer gå ut om någon vecka typ?
På min är bäst före datumet 01/2016.
Inget svar får man heller från dem.
h051n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-21, 19:12   #118
Forzafurioso
Registered User
 
Forzafuriosos avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
What, lägger du pulvret i munnen och sedan sköljer ner det?!
Jepp!

Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Under tungan? Fyfan... Det måste bli tusen ggr svårare att svälja ner! Varför inte blanda ut det i smoothie eller apelsinjuice? Smakar nada då...
Hinner knappt känna smaken ändå så jag tycker inte det är värt besväret.

Senast redigerad av Forzafurioso den 2015-12-21 klockan 19:14.
Forzafurioso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-22, 16:08   #119
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag föll också för grupptrycket. Jag valde däremot FedEx som fraktbolag. När man väljer fraktsätt står det "Duties and Taxes may be collected at delivery" under DHL och UPS.
De har klantat bort mitt paket. Står att det blivit "successfully delivered" fastän jag inte fått det. Posten hänvisar till iHerb och iHerb hänvisar till posten. Ingen ashwagandha for christmas för min del.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-22, 19:36   #120
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
De har klantat bort mitt paket. Står att det blivit "successfully delivered" fastän jag inte fått det. Posten hänvisar till iHerb och iHerb hänvisar till posten. Ingen ashwagandha for christmas för min del.

Well, UPS levererade mitt förra paket till min granne när jag inte var hemma. Din levman kanske fick samma genialiska idé.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)