Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-14, 13:51   #1846
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Du kan få låna min GPS-klocka om du vill, enkelt att hålla koll på tempot. Har erbjudit de i Korpen-gruppen också men det är först till kvarn så svarar du innan dom så kan du ta den.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:13   #1847
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du kan få låna min GPS-klocka om du vill, enkelt att hålla koll på tempot. Har erbjudit de i Korpen-gruppen också men det är först till kvarn så svarar du innan dom så kan du ta den.
Taget!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:21   #1848
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Taget!
Den är din! Laddar den tills imorgon. Skärmen är inställd på tid, distans och medeltempo och det finns väl inga anledningar till att ändra det. Auto-lap inställt på en km.

Upptäckte nu att det är en fem-bana som man springer två varv på. Har du noterat det?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:34   #1849
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Den är din! Laddar den tills imorgon. Skärmen är inställd på tid, distans och medeltempo och det finns väl inga anledningar till att ändra det. Auto-lap inställt på en km.



Upptäckte nu att det är en fem-bana som man springer två varv på. Har du noterat det?


Jag såg det. Vet inte vad jag tycker om det? 5 km är rätt långt. Tveksamt om man blir taggad eller avtänd när man passerar första varvet.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:42   #1850
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag såg det. Vet inte vad jag tycker om det? 5 km är rätt långt. Tveksamt om man blir taggad eller avtänd när man passerar första varvet.
Lite oklart. Jag skulle nog inte ha jättemycket emot det, har man gjort varv ett i 4:25-tempo så är det ju bara att släppa lös allt på varv två. Man vet var det är uppför och därmed var man har råd att tappa lite tid. Man vet var det är nedför/plant och därmed var man kan ta igen denna tid. Men lite tråkigt med två varv är det allt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:51   #1851
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Lite oklart. Jag skulle nog inte ha jättemycket emot det, har man gjort varv ett i 4:25-tempo så är det ju bara att släppa lös allt på varv två. Man vet var det är uppför och därmed var man har råd att tappa lite tid. Man vet var det är nedför/plant och därmed var man kan ta igen denna tid. Men lite tråkigt med två varv är det allt.
Mm sant. Vilken strategi skulle du ha för att nå en tid som du vet är inom räckhåll men kommer bli tuff? Hålla ett lite snabbare tempo och ha råd att tappa lite mot slutet, eller hålla ett tempo som är precis på gränsen och räkna med att kunna spurta hem det?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 15:06   #1852
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Mm sant. Vilken strategi skulle du ha för att nå en tid som du vet är inom räckhåll men kommer bli tuff? Hålla ett lite snabbare tempo och ha råd att tappa lite mot slutet, eller hålla ett tempo som är precis på gränsen och räkna med att kunna spurta hem det?
Jag hade nog tänkt att 4:30, men inte mer, i medeltempo vid 9 km var okej. Sista kilometern verkar vara nedför(kilometer 2/4 till 4/9 uppför). Där sänker man lätt ett medeltempo på 4:30 om man öser på. I lätt nedförsbacke(promenaden) kommer det att gå undan, speciellt när det är spurt-kilometern.

Sen är jag så stressad av mig att jag helst hade velat ha 4:28-4:29 i medeltempo efter första varvet, bara för att vara på säkra sidan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 15:22   #1853
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag hade nog tänkt att 4:30, men inte mer, i medeltempo vid 9 km var okej. Sista kilometern verkar vara nedför(kilometer 2/4 till 4/9 uppför). Där sänker man lätt ett medeltempo på 4:30 om man öser på. I lätt nedförsbacke(promenaden) kommer det att gå undan, speciellt när det är spurt-kilometern.

Sen är jag så stressad av mig att jag helst hade velat ha 4:28-4:29 i medeltempo efter första varvet, bara för att vara på säkra sidan.
Aah tänkte fel. Tänkte en spurt längs norra promenaden och sedan målgång uppe vid Spiralen. Den spurten kan man få betala dyrt för längs Drottninggatan

Men ser nu att det är södra promenaden. Fan nu blev jag lite nervös.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 15:48   #1854
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Aah tänkte fel. Tänkte en spurt längs norra promenaden och sedan målgång uppe vid Spiralen. Den spurten kan man få betala dyrt för längs Drottninggatan

Men ser nu att det är södra promenaden. Fan nu blev jag lite nervös.
Vill bara flika in att det givetvis går att ha ett medeltempo över 4:30 vid nio km, man hinner ändå sänka det på en km nedför. Går liksom en tiondel av loppet markant snabbare än medeltempot under nio tiondelar så händer det ju en del på klockan.

Står väl och hejar på er någonstans mot slutet av banan!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 07:24   #1855
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
God morgon! Idag ska jag peppa dig genom att skriva att 3K på 12 min motsvarar ca 43 min på 10K. Du kommer fixa sub 45!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 07:31   #1856
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
God morgon! Idag ska jag peppa dig genom att skriva att 3K på 12 min motsvarar ca 43 min på 10K. Du kommer fixa sub 45!
God morgon, det var positiva besked! Dock fixades dessa 3k med den bästa löpkänslan jag någonsin haft och det var extremt platt. Dock: har ju 2 min marginal, och jag sprang ju "typ" Blodomloppet 10k på 45 blankt (10.13 km på 45.23) så visst finns chansen. Gäller bara att känslan i benen är bra!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 07:56   #1857
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
God morgon, det var positiva besked! Dock fixades dessa 3k med den bästa löpkänslan jag någonsin haft och det var extremt platt. Dock: har ju 2 min marginal, och jag sprang ju "typ" Blodomloppet 10k på 45 blankt (10.13 km på 45.23) så visst finns chansen. Gäller bara att känslan i benen är bra!
Bara att ösa! Du är ju knappast en sämre löpare nu än när du sprang Blodomloppet, tvärtom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 20:53   #1858
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Norrköping stadslopp 10 km

Började i ca 1 km nedförslut och jag och en kompis öste på i strax under 4-tempo. Planade ut men fortsättes kännas lätt, höll under 4.10. Sedan kom ett jobbigt parti med en del uppför och fjärde kilometern var rejält uppför. Här hade jag släppt kompisen ca 20 meter. Sista kilometern på första varvet svagt nerför och här tvekade jag om jag skulle tycka på och hämta ryggen på honom och hoppas det skulle ge mer en mental boost, men valde att avstå. Var tungt att se honom försvinna men hade aldrig kunnat haka på honom. Första varvet (5k) gick på 21.48. Andra varvet gick klart tyngre men ändå helt ok. Blev omsprungen av många här som helt klart gått ut för att hålla ett jämnare tempo genom hela loppet, jag brände ju lite väl hårt i början. Hörde hur RunKeeper presenterade ett långsammare och långsammare tempo varje uppdatering, från 4:12 i vid ca 6km ner till 4.20 vid 9 km. Visade sig dock att min gps mätt upp 10 km när det var 300 m kvar, så hade betydligt mindre marginal till 45 min (som var målet) än jag trodde. Tryckte på och kom in på 44.29.

Ser nu i appen att banan är väldigt "skakig" så GPSen har ju helt klart ballat ur lite. Tur det inte var till den grad att jag missade måltiden, förlitade mig ju på att den var rätt.

Nöjd iaf!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 21:03   #1859
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Bra sprunget!

Kul att du nådde ditt mål och blev nöjd
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 21:08   #1860
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Banan var så nära 10,0 km som man kommer. Dels bekräftade Åberg att den var kontrollmätt och dels så visade Dimpas klocka 10,01 km. Nackdelen med Runkeeper, har erfarenheter av när den har visat glädjesiffror. Men gött att det gick vägen!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)