Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-12, 07:56   #1291
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Alright, tack, får meddela doktorn!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 08:32   #1292
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Alright, tack, får meddela doktorn!
Referensintervallerna gällande kreatinin kan bli lite skeva också om du är relativt muskulös. Mer muskler = större utsöndring av kreatinin. Även om du inte käkar kreatin så kan du ligga i överkant eller tom över referensvärdet utan att det är patologiskt på nåt sätt.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 19:23   #1293
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
"PCr är en av kroppens snabbaste energikällor och används vid alla arbeten som kräver nära maximal eller maximal kraft."

Använder man PCr vid t ex cykelsprinter på säg mellan 30 sec- 4 min??
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 20:01   #1294
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
"PCr är en av kroppens snabbaste energikällor och används vid alla arbeten som kräver nära maximal eller maximal kraft."

Använder man PCr vid t ex cykelsprinter på säg mellan 30 sec- 4 min??
ATP-PCr håller väl bara 3-15 sekunder vid maxning så skulle inte tro det.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 22:51   #1295
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
ATP-PCr håller väl bara 3-15 sekunder vid maxning så skulle inte tro det.
Du anv det till en början


Senast redigerad av PureWhey den 2015-06-15 klockan 22:54.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-18, 19:58   #1296
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Någon som märkt av styrkeförluster när de precis slutat med kreatin för att periodisera det? Nu ska ju inte kreatin påverka styrkan men tänker att det kan ta ett tag innan kroppen tillverkar eget kreatin efter det att man maxat systemet varje dag och att man då under en kort period inte har tillgång till några direkt mängder kreatin?

Gick nämligen precis av kreatin för några dagar sedan och gjorde en trea i böj på 10kg mindre än vad jag normalt gör en femma på och det var ändå tungt som satan. Hoppas ju nu att det är kreatinets fel och inte att man är inne i en formsvacka
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-18, 20:17   #1297
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Min kosttillskottskombo under deff (kreatin, HMB, koffein och Ursobol, ofta någon testobooster också) ger mer för styrkan än kaloriöverskottet direkt efter deff. Jag droppar märkbart i styrka efter deffen när jag slutar med de här tillskotten, trots att jag lägger mig på kaloriöverskott.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 05:39   #1298
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Någon som märkt av styrkeförluster när de precis slutat med kreatin för att periodisera det? Nu ska ju inte kreatin påverka styrkan men tänker att det kan ta ett tag innan kroppen tillverkar eget kreatin efter det att man maxat systemet varje dag och att man då under en kort period inte har tillgång till några direkt mängder kreatin?

Gick nämligen precis av kreatin för några dagar sedan och gjorde en trea i böj på 10kg mindre än vad jag normalt gör en femma på och det var ändå tungt som satan. Hoppas ju nu att det är kreatinets fel och inte att man är inne i en formsvacka
Finns ingen anledning att cykla kreatin. Tränar man och tar underhållsdos av kreatin så kommer depåerna att förbli fulla.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 05:49   #1299
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Min kosttillskottskombo under deff (kreatin, HMB, koffein och Ursobol, ofta någon testobooster också) ger mer för styrkan än kaloriöverskottet direkt efter deff. Jag droppar märkbart i styrka efter deffen när jag slutar med de här tillskotten, trots att jag lägger mig på kaloriöverskott.
Hur stor del av den styrkeökningen tillskriver du kreatinet?
Frantic är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 06:08   #1300
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Finns ingen anledning att cykla kreatin. Tränar man och tar underhållsdos av kreatin så kommer depåerna att förbli fulla.
Effekten kan avta. Därför kan ett uppehåll vara bra.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 07:15   #1301
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Hur stor del av den styrkeökningen tillskriver du kreatinet?
Merparten, eftersom förändringen går så snabbt. Tänker att effekterna av HMB och eventuellt Ursobol är strukturella i själva muskulaturen medan mycket av kreatinets effekt beror på närvaro av kreatin.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 08:10   #1302
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Effekten kan avta. Därför kan ett uppehåll vara bra.
Bevis tack. Jag har bara sett en studie som indikerar detta och i den studien så tränade inte deltagarna någonting alls.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 10:47   #1303
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Bevis tack. Jag har bara sett en studie som indikerar detta och i den studien så tränade inte deltagarna någonting alls.
Ja, det är allt vi har på området. Vi har heller inga bevis på motsatsen. Så därför kan det vara bra med ett uppehåll.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-20, 01:41   #1304
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Bevis tack. Jag har bara sett en studie som indikerar detta och i den studien så tränade inte deltagarna någonting alls.
Har väl bara gjorts en långtidsstudie på människor och det var den danska från 2006 men där tränade de så jag vet inte vilken du tänker på? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16581862

Där var ju effekten som störst efter 8 veckor men efter 16 veckor så fanns det ingen skillnad mellan kreatin och placebo (när det gäller satellitcellsaktivering).

Det stora problemet är ju att det inte gjorts några som helst studier för att se om satellitcellsaktiveringen de första 8 veckorna är en engångsgrej eller något som faktiskt kan återaktiveras genom att cykla intaget. Vill man vara konspiratorisk så kan man ju tänka sig att samtliga studier som gjorts visat att cykling inte fungerar och därmed aldrig publicerats.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 05:05   #1305
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Har väl bara gjorts en långtidsstudie på människor och det var den danska från 2006 men där tränade de så jag vet inte vilken du tänker på? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16581862

Där var ju effekten som störst efter 8 veckor men efter 16 veckor så fanns det ingen skillnad mellan kreatin och placebo (när det gäller satellitcellsaktivering).

Det stora problemet är ju att det inte gjorts några som helst studier för att se om satellitcellsaktiveringen de första 8 veckorna är en engångsgrej eller något som faktiskt kan återaktiveras genom att cykla intaget. Vill man vara konspiratorisk så kan man ju tänka sig att samtliga studier som gjorts visat att cykling inte fungerar och därmed aldrig publicerats.
Jag tänkte på denna studie som visar att kreatinnivåerna inte upprätthålls vid underhållsdos under 37 dagar efter 5 dagars initial laddningsfas:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14507259

Ska kika på studien du postade.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)