Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-06, 22:29   #1
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Äta sent på kvällen?

Det sägs ju överallt att man inte ska äta allt för sent på kvällen, och minst, om något alls, innan man går och lägger sig. Just för att kroppen inte kan förbränna detta "lika effektivt" under natten då man sover.

Jag undrar hur pass mycket sanning det ligger i denna teori och hur det är i praktiken. Ska man undvika mat allt för sent på kvällen för att man inte ska gå upp i vikt enklare, eller är det alltid och åter alltid energi in vs. energi ut som gäller i alla lägen? Vissa säger ju till och med att man inte ska äta middag efter 19:00 för då går förbränningen "ner i varv" osv?

Så hur är det?
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 22:38   #2
keffat_liv
Banned
 
keffat_livs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 428
Innan man går och lägger sig är det inte att rekommendera att äta massa kolhydrater om man inte vill lägga på sig onödigt fett. Jag har dock glömt varför, så hoppas grubb kommer in med svaret
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 23:04   #3
Strongman
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
Innan man går och lägger sig är det inte att rekommendera att äta massa kolhydrater om man inte vill lägga på sig onödigt fett. Jag har dock glömt varför, så hoppas grubb kommer in med svaret

nyss käkade jag 4:a mackor, varav 2 var rostade. en talrik gröt, 1 glas mjölk, 1 glas oboy

är de sånt man inte ska käka eller? =P
Strongman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 23:37   #4
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Jag tränar sent så jag käkar middag antingen 8 eller 10 på kvällen. Har gjort så i några månader nu och inte märkt någon inverkan på sömn etc. Möjligt att det kanske inte är optimalt vid deff att käka en fullstor middag så sent, men annars ser jag inga som helst problem med det.
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 10:27   #5
The Draf
Registered User
 
The Drafs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Täby
Inlägg: 590
Citat:
Ursprungligen postat av Strongman
nyss käkade jag 4:a mackor, varav 2 var rostade. en talrik gröt, 1 glas mjölk, 1 glas oboy

är de sånt man inte ska käka eller? =P
Ja. Massor av kolhydrater håller dig vaken på kvällen och ger stor fettinlagring under kväller.
Märker själv att jag sover mkt bättre nu under deffen när jag inte äter så mkt
__________________
Citat:
Originally Posted by TPS
Jag tränar i dagsläget 14 dagar i veckan, hockey.
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 10:49   #6
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Finns ingen anledning att inte äta innan man går och lägger sig.

Denna tråd handlar om samma ämne
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=59589

Anledningen som jag ser det varför "myten" att inte äta efter 18.00 eller liknande uppstod är väl därför att många som försöker hålla igen på dagarna för att gå ner i vikt är så hungriga på kvällen att de lätt överäter, dvs börjar äta och kan inte riktigt sluta när "energi kvoten" är uppfylld. Då är det vissa som ger rådet att inte äta på kvällen när rådet istället borde vara att sprida ut måltiderna jämt över dagen och inte ha så mycket lockande skräpmat hemma i skåpen.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 11:58   #7
TylerDurden84
Registered User
 
TylerDurden84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Sats, Göteborg
Inlägg: 1 078
Det e bättre att slänga i sig en burk tonfisk, kvarg eller grynost med någon form av smaksättning, mättande och ingen större risk för fettinlagring
__________________
Born in: Gothenburg Birth: 1984
Weight: 75 kg Length: 23 cm (around) Bodyfat:: 7,3 % (January 2009)


<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 17:13   #8
keffat_liv
Banned
 
keffat_livs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 428
Citat:
Ursprungligen postat av Strongman
nyss käkade jag 4:a mackor, varav 2 var rostade. en talrik gröt, 1 glas mjölk, 1 glas oboy

är de sånt man inte ska käka eller? =P
yeps Men jag brukar också skita i vilket
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 17:22   #9
Beast
Registered User
 
Beasts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Sweden
Inlägg: 1 339
Citat:
Ursprungligen postat av The Draf
Ja. Massor av kolhydrater håller dig vaken på kvällen och ger stor fettinlagring under kväller.
Märker själv att jag sover mkt bättre nu under deffen när jag inte äter så mkt
Säg nu inte nåt sånthär som inte är helt säkert. CHANSERNA är större, men det är fortfarande dagsintaget som är viktigast.
Jag äter personligen relativt mycket kolhydrater, protein och fett innan läggdags och jag sover då jävligt bra. Sen är jag heller inte fet så argumentet faller.
__________________
Eat For Performance Not Pleasure
I Swear That I Would Marry This Sport If I Could
Beast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 17:27   #10
keffat_liv
Banned
 
keffat_livs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 428
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Säg nu inte nåt sånthär som inte är helt säkert. CHANSERNA är större, men det är fortfarande dagsintaget som är viktigast.
Jag äter personligen relativt mycket kolhydrater, protein och fett innan läggdags och jag sover då jävligt bra. Sen är jag heller inte fet så argumentet faller.
Som du säger måste man ju ligga på överskott för att det ska lagras fett. Men vid ett energiöverskott så gör kolhydrater innan läggdags att man lägger på sig onödigt med fett. Sen i praktiken hur mycket det är kan jag inte svara på, men inte mycket skulle jag gissa på. För jag har legat på energiöverskott nu i 9 månader och ätit kolhydrater i stort sett varje dag innan läggdags, och visst har jag fett på kroppen, men inte jättemycket direkt. Och jag tror inte jag hade haft mycket mindre om jag inte hade ätit de kolhydratrika målet varje dag innan läggdags.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 22:08   #11
Beast
Registered User
 
Beasts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Sweden
Inlägg: 1 339
Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
Som du säger måste man ju ligga på överskott för att det ska lagras fett. Men vid ett energiöverskott så gör kolhydrater innan läggdags att man lägger på sig onödigt med fett. Sen i praktiken hur mycket det är kan jag inte svara på, men inte mycket skulle jag gissa på. För jag har legat på energiöverskott nu i 9 månader och ätit kolhydrater i stort sett varje dag innan läggdags, och visst har jag fett på kroppen, men inte jättemycket direkt. Och jag tror inte jag hade haft mycket mindre om jag inte hade ätit de kolhydratrika målet varje dag innan läggdags.
Nej jag tror inte det riktigt. Något lättare möjligtvist men om man tränar på kvällar behöver iallafall min kropp detdär extra, tränar man på morronen så behöver man det extra då man inte hinner ladda såmycket innan träning. Jag tror inte ens jag kommer ändra det till tävlingsdieten förrän i absoluta slutstadiet för att dra ur det sista.
__________________
Eat For Performance Not Pleasure
I Swear That I Would Marry This Sport If I Could
Beast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 09:07   #12
cjs
One inch at a time
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Lund
Inlägg: 433
Mycket av återhämtningen i kroppen sker under natten, då vill man ju ha byggstenar tillgängliga. Däremot kan möjligen matsmältningen störa sömnen (=återhämtningen) något om man proppar i sig kvällsmaten minuterna innan man hoppar i säng.

Finns inget skönare än att äta 1-1,5h innan sänggående, så man hinner bli dåsig när man ska sova... ahhh.
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 09:21   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av cjs
Mycket av återhämtningen i kroppen sker under natten, då vill man ju ha byggstenar tillgängliga.
Proteinsyntesen är faktiskt rätt kraftigt undertryckt när man sover.

"Conventionally this corresponds to a diurnal cycle, with synthesis being elevated in waking hours and depressed during sleep. "

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S.

Glykogeninlagring sker däremot effektivt under natten, och tvärtemot vad många tror, är glykogendepåerna oftast mer välfyllda på morgonen när man vaknar än när man går och lägger sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 13:03   #14
The Draf
Registered User
 
The Drafs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Täby
Inlägg: 590
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Säg nu inte nåt sånthär som inte är helt säkert. CHANSERNA är större, men det är fortfarande dagsintaget som är viktigast.
Jag äter personligen relativt mycket kolhydrater, protein och fett innan läggdags och jag sover då jävligt bra. Sen är jag heller inte fet så argumentet faller.
Om du äter massor av kolhydrater under kvällen kommer du under dom timmar du sover inte hinna förbränna den mat du åt innan du gick och la dig. Dessa kommer kroppen försöka ta hand om. Dessa lagras i levern, som fett och i musklerna.
Fett lagring och fett förbränning pågår kontinueligt och samtidigt. Är kroppen i vila och har stor tillgång till energi kommer fettinlagringen vara mer stimulerad än fettförbränningen. Jag sade inte något om resten av dagen, men under natten efter stor måltid när du sover kommer fettinlagring vara mer stimulerad.
Generellt sett så tror jag dom flesta skulle bli pigga vid kraftigt kolhydrat intag sent på kvällen, förhållandet mellan stora mängder mat och högt blodsocker och höga insulin nivåer är väl tämligen väl utrett. Samt dess uppiggande effekt. Å andra sidan har väl dom flesta av oss erfarat den fruktade palt-swimen någon gång i sitt liv

Citat:
Glykogeninlagring sker däremot effektivt under natten, och tvärtemot vad många tror, är glykogendepåerna oftast mer välfyllda på morgonen när man vaknar än när man går och lägger sig.
Detta kan väl inte vara sant under deff? Såvida man inte vräker i sig massa mat innan man går och lägger sig. Själva syftet med morgon kardio är väl att utnyttja det tomma glykogendepåerna för att tvinga kroppen att bränna fett
__________________
Citat:
Originally Posted by TPS
Jag tränar i dagsläget 14 dagar i veckan, hockey.
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 13:06   #15
Pellefant
Registered User
 
Pellefants avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 314
Om man är lätt hungrig när man vaknar så tror jag man ätit rätt kvällen innan. (vid deff)
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)