Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-05, 12:19   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är extremt komplext och man är inte säker på varför vårt cirkadiska system svarar på dagsljus på det sättet.

Och "fungerar inte alls" - nej, då fungerar regleringen av vårt cirkadiska system sämre, det stämmer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 12:19   #32
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Jag tycker denna är intressant:

Citat:
Obesity (Silver Spring). 2011 Oct;19(10):2006-14. doi: 10.1038/oby.2011.48. Epub 2011 Apr 7.
Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner.
Sofer S1, Eliraz A, Kaplan S, Voet H, Fink G, Kima T, Madar Z.
Author information


Abstract
This study was designed to investigate the effect of a low-calorie diet with carbohydrates eaten mostly at dinner on anthropometric, hunger/satiety, biochemical, and inflammatory parameters. Hormonal secretions were also evaluated. Seventy-eight police officers (BMI >30) were randomly assigned to experimental (carbohydrates eaten mostly at dinner) or control weight loss diets for 6 months. On day 0, 7, 90, and 180 blood samples and hunger scores were collected every 4 h from 0800 to 2000 hours. Anthropometric measurements were collected throughout the study. Greater weight loss, abdominal circumference, and body fat mass reductions were observed in the experimental diet in comparison to controls. Hunger scores were lower and greater improvements in fasting glucose, average daily insulin concentrations, and homeostasis model assessment for insulin resistance (HOMA(IR)), T-cholesterol, low-density lipoprotein (LDL) cholesterol, high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, C-reactive protein (CRP), tumor necrosis factor-α (TNF-α), and interleukin-6 (IL-6) levels were observed in comparison to controls. The experimental diet modified daily leptin and adiponectin concentrations compared to those observed at baseline and to a control diet. A simple dietary manipulation of carbohydrate distribution appears to have additional benefits when compared to a conventional weight loss diet in individuals suffering from obesity. It might also be beneficial for individuals suffering from insulin resistance and the metabolic syndrome. Further research is required to confirm and clarify the mechanisms by which this relatively simple diet approach enhances satiety, leads to better anthropometric outcomes, and achieves improved metabolic response, compared to a more conventional dietary approach.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137

http://suppversity.blogspot.com/2011...-make-you.html

Själv äter jag mest till middag runt 17:00-18:00
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 12:21   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vi har flera olika "klockor" i kroppen.

Äter man på fel tidpunkter kommer många av klockorna i fel synk med "the master clock".

Citat:
Feeding rhythms drive rhythms in liver triglycerides and proteins independent of the circadian clock (Adamovich et al., 2014; Mauvoisin et al., 2014). Feeding at “inappropriate” time entrains those rhythms into a phase opposite to the phase of other physiological rhythms dictated by the master clock. This circadian misalignment may result to inefficiency in energy expenditure and obesity
Front Pharmacol. 2015; 6: 112.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 12:23   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vi har cirkadiska rytmer och klockor i varje cell i kroppen som både är oberoende och samverkande och lyder under en central klocka. Bäst fungerar vi om vi inte tvingar vissa klockor ur rytm med den centrala.

Citat:
Circadian rhythms are present at the molecular level in nearly all cells of the body and brain. In mammals, peripheral rhythms are orchestrated by a central circadian pacemaker located in the suprachiasmatic nucleus (SCN) of the hypothalamus and are also influenced by behaviors such as feeding.
Sci Rep. 2017; 7: 45158.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 12:24   #35
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Zeitgeber också! Sicken tur att man frossar i sig kvällsmålet tidgare än så! ^^
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 12:55   #36
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Känns ju som att den där klockan borde försvinna snart i takt med att vi människor utvecklas?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 14:03   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Känns ju som att den där klockan borde försvinna snart i takt med att vi människor utvecklas?
Får folk med stark sån där klocka färre barn än såna med svag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 15:37   #38
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Känns ju som att den där klockan borde försvinna snart i takt med att vi människor utvecklas?
Det skulle kunna få ödesdigra konsekvenser, kolla på de som jobbar nattskift.

Man har gjort flera experiment på cirkadiska rytmen och efter flera månader isolerad i en grotta så fortsatte testpersonen att följa en rytm, långt efter att han tappat all uppfattning om tid.

Att äta för nära inpå läggdags ökar markant risken för gastro/reflux besvär. Det är bäst att äta ett mindre mål av lättupptagliga livsmedel om omständigheterna tvingar en att äta ett mål nära läggdags.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 10:07   #39
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Jag vet inte om det här har något med kroppens "klockor" och regleringar efter den att göra, men under vinterhalvåret (speciellt då det är som mörkast ute) har jag en tendens att (på instinkt) vilja äta all min mat mellan 15-18 någon gång. På sommaren blir det automatiskt att jag äter all mat runt 20-tiden istället. Vet inte om det är en psykologisk sak att jag hellre äter när det åtminstone fortfarande inte är svart ute och bara ta det lugnt då. Men det är något jag lagt märke till senaste åren.

Kan tilläggas att min dygnsrytm är densamma alla årstider. Vaknar runt 5 och somnar kring 22-23 per automatik. Verkar uppleva fysisk hunger på ett annat sätt när det är ljust ute och som att hela systemet bara vilja ta det lugnt när det är mörkt.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 11:38   #40
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jag sover mindre oroligt om jag äter mkt och gärna tätt inpå läggdags. Jag har ingen aning om varför, jag vet bara att det "hjälper". Kanske äter jag mer sent på kvällen de dagar jag ätit för lite under dagen.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 17:17   #41
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag sover mindre oroligt om jag äter mkt och gärna tätt inpå läggdags. Jag har ingen aning om varför, jag vet bara att det "hjälper". Kanske äter jag mer sent på kvällen de dagar jag ätit för lite under dagen.
Verkar vara så för mig med. Jag sover i alla fall sämre nu sedan jag började lägga mina två matintag tidigt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 18:31   #42
kimone
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag förstår fortfarande inte varför det måste vara att det är just ljust ute? Det fungerar ju inte alls i norra Sverige på vintern.
Vad menar du med att det inte fungerar?

Kroppen är inte optimerad för alla typer av omgivningar. I detta avseende verkar det inte vara optimalt rent metabolt att bo i de nordligare delarna av världen.
kimone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 23:06   #43
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Jag dricker en smoothie runt 22 tiden, är det bättre med smoothie för det är lättsmält?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)