Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-18, 16:09   #31
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Sedan lär man ha betydligt mindre energi till att leva aktivt, vilket i sin tur är negativt?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:21   #32
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Kanske gör en hälsosammare men stänger ju även av sexhormonproduktion. Vad är poängen med att leva längre utan någon sexdrift?
Åh fan, vart har du kommit över denna information? Vad är ett sexhormon? Menar du att våra testiklar slutar tillverka testo under kalorirestriktion?
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:50   #33
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Åh fan, vart har du kommit över denna information? Vad är ett sexhormon? Menar du att våra testiklar slutar tillverka testo under kalorirestriktion?
Yup.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20096034/
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 20:04   #34
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Sexdrift är inte bara för sex utan är även vår kreativa drivkraft, vad som motiverar oss att göra saker annat än att bara överleva. Kalorirestriktion suger livslusten ur en.
Är det anledning till att man tar färre och färre initiativ i livet med åldern? Om du vet hur detta samband sexdrift -> kreativ drivkraft fungerar och hur det utvecklades evolutionärt, så får du gärna förklara.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 20:52   #35
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är det anledning till att man tar färre och färre initiativ i livet med åldern? Om du vet hur detta samband sexdrift -> kreativ drivkraft fungerar och hur det utvecklades evolutionärt, så får du gärna förklara.
Ja, skulle tippa att det är så. Geoffrey Miller skrev om detta från ett evolutionärt perspektiv i The Mating Mind, om hur våra drifter att uppnå konstnärliga, vetenskapliga, atletiska, sociala, intellektuella, etc bedrifter utvecklades som ett sätt att skylta med hur fit man är och attrahera kvinnor, vilket förklarar varför det finns en så tät koppling mellan sexuell energi och kreativa prestationer.

Senast redigerad av Sasquatch den 2018-11-18 klockan 20:58.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 22:31   #36
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Ja, skulle tippa att det är så. Geoffrey Miller skrev om detta från ett evolutionärt perspektiv i The Mating Mind, om hur våra drifter att uppnå konstnärliga, vetenskapliga, atletiska, sociala, intellektuella, etc bedrifter utvecklades som ett sätt att skylta med hur fit man är och attrahera kvinnor, vilket förklarar varför det finns en så tät koppling mellan sexuell energi och kreativa prestationer.
Finns det verkligen starka belägg för det? Låter mest som nåt Freud fantiserat ihop, tycker jag.

Jag tycker inte min egna kreativa lust hänger ihop med sexlust.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 23:13   #37
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det verkligen starka belägg för det? Låter mest som nåt Freud fantiserat ihop, tycker jag.

Jag tycker inte min egna kreativa lust hänger ihop med sexlust.
Tja det finns många psykologer som tror på det, men ja sen är ju psykologi alltid soft science.

Det beyder ju inte att man generellt skulle känna sexlust och skaparlust på samma gång, det är samma energi men kanaliseras på olika sätt. Anekdotiskt har jag definitivt intrycket att högkreativa personer brukar vara kåtare än genomsnittet.

Senast redigerad av Sasquatch den 2018-11-18 klockan 23:17.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 23:20   #38
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Tja det finns många psykologer som tror på det, men ja sen är ju psykologi alltid soft science.

Det beyder ju inte att man generellt skulle känna sexlust och skaparlust på samma gång, det är samma energi men kanaliseras på olika sätt. Anekdotiskt har jag definitivt intrycket att högkreativa personer brukar vara kåtare än genomsnittet.
Intressant iallafall. Att vara kreativ är viktigare än att vara både långlivad och att ha mycket sexlust för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 11:22   #39
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Farfars kost avgörande för sonsons hälsa

Om farfar fick äta sig rejält mätt under uppväxten löper sonsonen högre risk att dö i förtid. Detta något överraskande samband slås fast i en svensk studie.

https://www.hd.se/2018-12-11/farfars...mpaign=ushares

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 12:23   #40
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Intressant och relevant studie. Sett liknande varianter tidigare, och jag tror stenhårt på det. Försöker själv leva på detta sätt, även om det onekligen innebär att man får avstå en hel del som folk betraktar som livskvalitet. Typ julbord. Jag skulle ha slagit alla rekord i mashmallow-testet. Kan avstå gottigott hur länge som helst om jag vet att jag får något bättre om jag klarar att vänta. Och då menar jag inte mer godis, utan sådant som hälsa och att jag har samma storlek i jeans som när jag var 17 år.

Ett par funderingar dock: om sexlusten går ned, kommer av naturliga skäl dessa individer lämna mindre avkomma efter sig. Vilket innebär att den mumsade andelen av befolkningen successivt ökar, eftersom förmågan att skjuta upp belöning är delvis ärftlig. Då är det effektivt på individnivå, men inte för mänskligheten som helhet. Eller jorden som helhet, eftersom all konsumtion tär på våra gemensamma resurser. Alltså; jag får fler levnadsår och färre rynkor, men det gynnar inte på något sätt naturen som helhet.

Att folk förr åt lite men åldrades fort saknar relevans, eftersom de slet ont och det rådde brist på vård och mediciner. Det är alltså meningslöst att hävda att farfars far minsann svalt men ändå var gråhårig och kolavippade vid 55 år, typ.

Till sist är det ju varje individs val att leva på ena eller andra sättet. Att dricka svart kaffe när andra mumsar glögg och pepparkakor eller att ta en löprunda när andra går på AW är faktiskt förbaskat tråkigt. Jag väljer på det sättet, men har verkligen förståelse för om andra väljer som majoriteten. Man kan ju alltid färga håret, göra en face lift och stå ut med något färre levnadsår om man ändå blir 80 plus...
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)