Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-13, 07:44   #16
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det är för att dom innehåller mjölkproteinkoncentrat. Mjölkprotein består av 80% kasein och 20% vassle.

Mjölkprotein är iallafall långsammare än kaseinisolat.

Kanske dum fråga... Men finns det mjölkproteinpulver som inte är kaseinisolat eller vassle? Det jag hittar är något som kallas "micellärt kasein"? Det är 90% kasein står det
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 08:20   #17
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Kanske dum fråga... Men finns det mjölkproteinpulver som inte är kaseinisolat eller vassle? Det jag hittar är något som kallas "micellärt kasein"? Det är 90% kasein står det
Micellärt kasein är precis som det låter. Kasein. Den minst behandlade formen av kasein och den billigaste.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:11   #18
BlackbirdCaD
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Micellärt kasein är precis som det låter. Kasein. Den minst behandlade formen av kasein och den billigaste.
Micellärt är väl dyrare.

"Is it milk protein, calcium caseinate or micellar casein? Here we are looking for micellar, as this is the most effective form of casein. It is actually the properties of the casein micelle that creates the ability for the protein to form a clot in the stomach, which yields a slow and steady release of amino acids into the small intestine for absorption into the blood stream."

Saxat från en stor amerikansk sida som även säljer kosttillskott, så jag kan inte ge länken.

Men jag vet inte om det som de skriver stämmer.
BlackbirdCaD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:18   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Micellärt är långsammare än kaseinat, ja. Man kan också köpa native casein i form av kvarg eller keso så blir det ännu bättre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:24   #20
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Micellärt är långsammare än kaseinat, ja. Man kan också köpa native casein i form av kvarg eller keso så blir det ännu bättre.
Finns det inget pulver som är lika långsamt som "native kasein" (lol) alltså? Hittade ett naturellt helmjölksprotein från MM sports?

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...4aAhdmEALw_wcB
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:24   #21
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Det verkar stämma.

Kalciumkaseinat -> Micellärt kasein -> Isolat.

Billigast till dyrast.

Kalcium/MPC är 80/20 kasein/vassle, Micellärt oftast 90/10. Isolat är 100%.

Har dock sett väldigt få kasein-isolat, är det verkligen möjligt att få det till 100% kasein?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-03-13 klockan 13:26.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:32   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Dyrt i alla fall.

Kaseinhydrolysat finns också. Fast det är snabbt. Snabbare än vassleprotein. För snabbt för muskelproteinsyntes.

https://academic.oup.com/ajcn/article/90/4/1011/4596984
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:51   #23
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dyrt i alla fall.

Kaseinhydrolysat finns också. Fast det är snabbt. Snabbare än vassleprotein. För snabbt för muskelproteinsyntes.

https://academic.oup.com/ajcn/article/90/4/1011/4596984
Ganska fräsigt ändå
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 14:15   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vill man maximera proteinsyntesen i tarmar och lever är det som hittat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 08:57   #25
nybörjare81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 24
Är det en dålig idé att ta en drink vassle senare på kvällen innan läggdags? Vissa kvällar kan ja känna att ja ligger lite lågt i protein under dagen o tar då en större skopa vassle me vatten....... ngt ja borde ompröva?
nybörjare81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 10:04   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du höjer muskeluppbyggnaden kraftig någon timme eller två, men sedan är effekten över.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 11:34   #27
nybörjare81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du höjer muskeluppbyggnaden kraftig någon timme eller två, men sedan är effekten över.
Skulle du säga att det är ett dumt sätt o göra på o att det finns betydligt bättre? Tanken är väl eg inte att maximera muskeluppbyggnaden just då utan snarare att få i mig tillräckligt mkt protein under dygnet. Är väl fortfarande upp mot 2×kg kroppsvikt som gäller?
nybörjare81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 11:58   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Dumt och dumt, du får den effekt jag just beskrev varken mer eller mindre. Är det bästa upplägget att stimulera muskeluppbyggnaden två timmar av nattens kanske åtta timmar så att muskelnedbrytningen är större än muskeluppbyggnaden övriga sex? Nej. Är det bättre än att inte ta något protein alls. Ja. Är det sämre än långsamt protein vid det tillfället? Ja.

Dygnets totala intag är det viktigaste, men det är fullt möjligt att äta eller dricka det proteinet på så sätt att en mycket mindre mängd än möjligt går till muskeluppbyggnad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 12:21   #29
nybörjare81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dumt och dumt, du får den effekt jag just beskrev varken mer eller mindre. Är det bästa upplägget att stimulera muskeluppbyggnaden två timmar av nattens kanske åtta timmar så att muskelnedbrytningen är större än muskeluppbyggnaden övriga sex? Nej. Är det bättre än att inte ta något protein alls. Ja. Är det sämre än långsamt protein vid det tillfället? Ja.

Dygnets totala intag är det viktigaste, men det är fullt möjligt att äta eller dricka det proteinet på så sätt att en mycket mindre mängd än möjligt går till muskeluppbyggnad.
Ok. Vad skulle du rekommendera då, att inta vassle i samband med måltiderna under dagen? Trots att det blir en längre period kväll/natt utan protein då. Eller kanske käka kasein senare på kvällen istället. Var just dagens totala intag jag tänkte var det viktigaste så därför tog ja drinken på kvällen om det var enskilda dagar då jag av olika anledningar har fått i mig för lite protte totalt

När jag ändå har dig på tråden: tränar ofta på förmiddag innan frukost. Kan då vara 12+ timmar sedan senaste matintag. Bör jag äta ngt litet innan träningen eller går de bra o träna så länge efter matintag. Har försökt googla, kanske läser dåligt men blir inte helt säker när jag läser gamla trådar här på kollo heller om vad som gäller.
nybörjare81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 12:25   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vassleprotein i samband med måltider om dom ger mindre protein än du vill ha, valfria tillfällen mellan målen eller efter träning. Alla tillfällen förutom vid sänggående. Långsamt protein innan sänggående. Antingen kaseinprotein om du vill använda kosttillskott eller valfritt protein från mat.

Det är inga problem att träna fastande bara man får i sig någon form av protein efteråt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)