Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-06, 05:38   #1
Sexandtraining
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Deff funkar inte för mig, är det något fel på mig?

Hej!

Tjej, 28. Vikt 64 kg. Kontorsjobb.

Har länge försökt att gå ner i vikt men ingenting fungerar. Tränar 7 dagar i veckan, 5 pass styrka, 2 cardio. Har en fett% kring 20% så relativt vältränad. Vill dock gå ner runt 6 kg för att tighta till mig.

För ca 1 år sen avslutade jag en rätt lång deff där jag gick ner från 66kg till 61kg och var i bra form. Har därefter gått upp i vikt väldigt långsamt och har nu vid 64kg inte alls i närheten av samma kroppsform som vid 66kg, så hoppas att lite har blivit muskelökning. Jag är överlag helt OK stark, 80 kg i böj, 130 kg mark och kan utan problem springa 15 km.

I våras fick jag ett kostschema från pt som var skapat för mig och mina förutsättningar, där han la mig på 1700 kcal, med ganska stor andel kolhydrater. Ingenting hände med mina mått, ingenting. Han spekulerade i stress osv som gjorde att jag inte gick ner, men jag köper inte riktigt det.

Efter dessa 12 veckor körde jag 1 v fritt i samband med en utlandsresa, utan räkna macros, vägde i princip exakt samma när jag kom hem som när jag åkte. Efter det körde jag 3 veckor med 2000 kcal och sedan kapade jag till 1500 för att deffa. Nu har jag gått ner på 1000 kcal och kört det under denna vecka. INGENTING händer. Inte ett gram droppar jag.

Jag håller mitt protein runt 1,5-2x kroppsvikt och undviker socker/tomma kolhydrater.

Någon som har nåt tips/erfarenhet kring vad som skulle kunna vara fem.
Jag är despetat

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Sexandtraining är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 08:28   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Magi skulle jag gissa på, om det inte skilljer sig alls på 1000kcal och 2000kcal. Eller för dålig koll på kosten, eller kort tidsspan eller mycket varierande fysisk aktivitet.

Men du kan ju spara mycket pengar på matkostnader om du är viktstabil på 1000kcal samtidigt som du tränar.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 08:36   #3
Sexandtraining
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Magi skulle jag gissa på, om det inte skilljer sig alls på 1000kcal och 2000kcal. Eller för dålig koll på kosten, eller kort tidsspan eller mycket varierande fysisk aktivitet.



Men du kan ju spara mycket pengar på matkostnader om du är viktstabil på 1000kcal samtidigt som du tränar.
Min fysiska aktivitet varierar inte jättemkt från dag till dag.. visst, kan spara mkt pengar genom 1000 kcal, men det är ju inget liv att ligga så lågt varje dag.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Sexandtraining är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 09:40   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
En vecka är för kort tid. Vätska kan maskera fettförlust. En reaktion på svält är vätskeretention.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 10:04   #5
Sexandtraining
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En vecka är för kort tid. Vätska kan maskera fettförlust. En reaktion på svält är vätskeretention.
Absolut, men redan efter 5 dagar? Känns det inte lite för snabbt för kroppen att tro det är svältläge?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Sexandtraining är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 10:46   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Sexandtraining Visa inlägg
Absolut, men redan efter 5 dagar? Känns det inte lite för snabbt för kroppen att tro det är svältläge?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Är det? Vad baserar du det på?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 10:50   #7
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Spontant känns det som ett vanligt problem att man inväntar resultat direkt.

Prova att kör Lifesum eller liknande app för att räkna kalorier samt väg dig varje morgon så tar du snittet för varje veckas invägning och jämför med varandra. Igår vägde jag t ex 75,4 idag 74,6. Hade jag endast vägt mig igår så hade jag stått still i min deff.
Kanske inte ett fullständigt svar för att hjälpa dig men förhoppningsvis medel som kan ta dig en bit på vägen mot ditt mål!
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 10:53   #8
Sexandtraining
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Är det? Vad baserar du det på?
Tänker t ex när jag varit sjuk under några dagar o fått i mig runt 1000 kcals har jag ju droppat i vikt rätt fort = då bör inte kroppen vara i svältläge?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Sexandtraining är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 11:14   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Svältläge innebär viktnedgång och fettförlust. Linjärt ju länge svälten pågår. Stresspåslag + svält = vätskeretention. Jag vet inte varför det skulle dröja lång tid innan det händer.

Svält är för övrigt inte negativt i sig så länge det är planerad sådan. I vissa fall är det önskvärt att svälta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 11:28   #10
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Coolt att vi lider av samma åkomma fast det yttrar sig på olika sätt, för mig fungerar inte bulk.

Det är fascinerande att människokroppar fungerar så olika
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 14:46   #11
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Coolt att vi lider av samma åkomma fast det yttrar sig på olika sätt, för mig fungerar inte bulk.

Det är fascinerande att människokroppar fungerar så olika
Inte fungerar som i att din kropp överskrider de fysiska lagarna och inte reagerar på kalorier? Isf borde du helt klart kontakta Charles Francis!


Kan därtill säga att TS kommer gå ner i vikt över tid om hon gör rätt, finns otroligt många trådar som behandlar personer som inte tro sig reagera på över- underskott av kalorier, det ligger alltid en rimlig förklaring i botten.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 08:51   #12
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Inte fungerar som i att din kropp överskrider de fysiska lagarna och inte reagerar på kalorier? Isf borde du helt klart kontakta Charles Francis!
Redan gjort det, fast inte just med den personen utan med sjukvården.
Jag har tydligen en genuppsättning som bara någon promille har som gör att jag tydligen har en onaturligt hög förbränning som gör att jag mer eller mindre förbränner allt jag äter.
Min kropp kan tydligen bara nyttja ungefär 2000-2300Kcal per dag, resten blir mest bara värme vilket gör att jag svettas mycket och börjar vibrera.
Samt att jag får väldigt mycket avföring
Det är som sagt tydligen väldigt ovanligt enligt läkarna.

Och jag gissar att trådskaparen lider av något liknande problem fast tvärt om.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 09:52   #13
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Redan gjort det, fast inte just med den personen utan med sjukvården.
Jag har tydligen en genuppsättning som bara någon promille har som gör att jag tydligen har en onaturligt hög förbränning som gör att jag mer eller mindre förbränner allt jag äter.
Min kropp kan tydligen bara nyttja ungefär 2000-2300Kcal per dag, resten blir mest bara värme vilket gör att jag svettas mycket och börjar vibrera.
Samt att jag får väldigt mycket avföring
Det är som sagt tydligen väldigt ovanligt enligt läkarna.

Och jag gissar att trådskaparen lider av något liknande problem fast tvärt om.
Vad för genrubbning/mutation är det? Vilken diagnos är ställd? Är det relaterat till thyriodea eller är det något annat?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 15:44   #14
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vad för genrubbning/mutation är det? Vilken diagnos är ställd? Är det relaterat till thyriodea eller är det något annat?
Vet inte riktigt vad det heter men det är nåt med halsen som gör att det producerat onaturligt mycket av nåt ämne (typ insulin) som gör att förbränningen blir onaturligt hög.

Men det verkar finnas någon sorts behandling så hoppas på det bästa, utredningen pågår fortfarande.

Tydligen brukar man kunna se det utanpå halsen men inte på mig det är väl därför ingen sett nåt förut.

När jag var yngre trodde dom att jag hade diabetes men det hade jag inte.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)