Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-05, 18:49   #3241
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av liftbig Visa inlägg
Har versionen nu so finns in Damien Thorne's länk, den jag hade först var någon jag hittade på google. I versionen ifrån google så fanns ett deload-pass med.

Men i den "riktiga" versionen finns inget sådant. När är det mest lämpligt att lägga in ett sådant pass och hur kan det tänkas se ut?
Jag la in planerade deloadpass som en test för några år sen. La in dom före alla passen där man skulle göra ett nytt pb. Tror det var 3 pass. Många som testade presterade sämre efter ett deloadpass, så jag tog bort dom. Om man känner sig övertränad/less/kraftlös så är det bättre att vila någon/några dagar extra inför passet.

Tyvärr var det nån som tajmade lite dåligt då han kopierade av den där misslyckade versionen och la ut den på Göteborgs styrkelyftarklubbs hemsida.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 18:58   #3242
liftbig
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Jag la in planerade deloadpass som en test för några år sen. La in dom före alla passen där man skulle göra ett nytt pb. Tror det var 3 pass. Många som testade presterade sämre efter ett deloadpass, så jag tog bort dom. Om man känner sig övertränad/less/kraftlös så är det bättre att vila någon/några dagar extra inför passet.

Tyvärr var det nån som tajmade lite dåligt då han kopierade av den där misslyckade versionen och la ut den på Göteborgs styrkelyftarklubbs hemsida.
Tack för ditt svar, jag kör på enligt ditt schema. Sänkte mitt 1rm med 2.5kg efter första failtestet även ifall jag gjorde 4 reps. Kände att det kommer bli tunga vikter längre fram och vill vara lite försiktig. Har haft en bristning tidigare.
liftbig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 08:03   #3243
Mjuggen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 90
Har precis påbörjat DT's version 8 som Damien har i sitt dropbox arkiv och tycker att det är väldigt snålt med bröstträning. Är det tänkt att man skall komplettera med t.ex. hantelpress? Kör tre bänkpress pass i veckan enligt excelkalkylen just nu.
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 13:47   #3244
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuggen Visa inlägg
Har precis påbörjat DT's version 8 som Damien har i sitt dropbox arkiv och tycker att det är väldigt snålt med bröstträning. Är det tänkt att man skall komplettera med t.ex. hantelpress? Kör tre bänkpress pass i veckan enligt excelkalkylen just nu.
Japp, det är snålt med bröstträning i det programmet. Ej tänkt att man ska komplettera med nåt extra.

Tankesättet bakom detta program är som jag uppfattat hur Per Berglund tänker. Man ska aldrig ta ut sig i bänkpassen, utan man ska alltid vara maximalt utvilad till varje pass. Man lägger allt krut på dom få setten som man kör, där ska man ta i maximalt. Efter ett pass så ska det kännas som man inte har tränat.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 15:56   #3245
Mjuggen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Japp, det är snålt med bröstträning i det programmet. Ej tänkt att man ska komplettera med nåt extra.

Tankesättet bakom detta program är som jag uppfattat hur Per Berglund tänker. Man ska aldrig ta ut sig i bänkpassen, utan man ska alltid vara maximalt utvilad till varje pass. Man lägger allt krut på dom få setten som man kör, där ska man ta i maximalt. Efter ett pass så ska det kännas som man inte har tränat.
Jaha okej, skönt o veta att man gör rätt då
Tänkte på sista settet då det står "Max" reps, hur många är det tänkt att man ska klara här ungefär? Är det samma som mm2k? dvs klarar man färre än 3 reps, sänka vikten osv..?
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 16:03   #3246
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuggen Visa inlägg
Jaha okej, skönt o veta att man gör rätt då
Tänkte på sista settet då det står "Max" reps, hur många är det tänkt att man ska klara här ungefär? Är det samma som mm2k? dvs klarar man färre än 3 reps, sänka vikten osv..?
Nä. Inte som mm2k. Man reppar bara så många man klarar. Ej sänka eller höja vikten.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 19:47   #3247
markwhs
I år hann jag fan!
 
markwhss avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: STOCKHOLM
Inlägg: 267
Dags att bumpa upp den här tråden igen då!

Precis kört igång gamla MM2k v2. Hur stora ökningar kan man förvänta sig om man aldrig kört MM2k eller liknande typ av träning innan? (inb4 hur långt är ett snöre)
__________________
knäböj 142.5kg - marklyft 172.5kg - bänkpress 100kg - frontböj 20kg

JOURNAL

Citat:
Ursprungligen postat av Samiul Alam
Har jag feber eller rodnar jag?
markwhs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 19:58   #3248
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av markwhs Visa inlägg
Dags att bumpa upp den här tråden igen då!

Precis kört igång gamla MM2k v2. Hur stora ökningar kan man förvänta sig om man aldrig kört MM2k eller liknande typ av träning innan? (inb4 hur långt är ett snöre)
Jag har fått jättebra ökningar av det men båda gångerna gick jag ifrån diet till att äta på överskott vilket för mig gav en 1+1=3 effekt eftersom jag tappar mycket styrka i just bänk när jag går ner i vikt.

Första gången ökade jag kanske 17.5kg och andra 15-20kg. Detta utgående ifrån mitt "dietmax" som då egentligen är märkbart lägre än vad som kanske kan ses som mitt egentliga max i bänk.
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 20:54   #3249
markwhs
I år hann jag fan!
 
markwhss avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: STOCKHOLM
Inlägg: 267
Citat:
Ursprungligen postat av Löpare Visa inlägg
Jag har fått jättebra ökningar av det men båda gångerna gick jag ifrån diet till att äta på överskott vilket för mig gav en 1+1=3 effekt eftersom jag tappar mycket styrka i just bänk när jag går ner i vikt.

Första gången ökade jag kanske 17.5kg och andra 15-20kg. Detta utgående ifrån mitt "dietmax" som då egentligen är märkbart lägre än vad som kanske kan ses som mitt egentliga max i bänk.
Coolt

Hur mycket skiljde sig ditt diet max mot ditt egentliga max? dvs. hur mycket ökade du "egentligen"?

Jag satte ett max som jag tog i söndags så det är det mest aktuella jag har. Hade kanske 2.5kg till i tanken.
__________________
knäböj 142.5kg - marklyft 172.5kg - bänkpress 100kg - frontböj 20kg

JOURNAL

Citat:
Ursprungligen postat av Samiul Alam
Har jag feber eller rodnar jag?
markwhs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 23:34   #3250
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av markwhs Visa inlägg
Coolt

Hur mycket skiljde sig ditt diet max mot ditt egentliga max? dvs. hur mycket ökade du "egentligen"?

Jag satte ett max som jag tog i söndags så det är det mest aktuella jag har. Hade kanske 2.5kg till i tanken.
Jag vet inte riktigt faktiskt men jag gissar på runt 10kg.
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 13:05   #3251
Arctrooper
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 29
Tjäääääna,

Ska köra MaxReps programmet efter tävlingen i maj. Några här som har testat programmet?
Arctrooper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-19, 21:26   #3252
Hästsallad
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 2
Vad tror ni om att köra "HalfOfMM2KStyrkelyft" för alla basövningar för att peaka till en styrkelyfts-tävling? Tänker mig att man byter ut de negativa repsen mot basövningen fast med förkortat ROM. Finns kanske bättre alternativ? Något tips i såna fall?
Hästsallad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 06:38   #3253
Arctrooper
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 29
Verkar inte vara en så aktiv tråd men jag behöver bolla en ideé med er andra bänkpressare.
I programmet MM2K så ska man ju köra negativa reps, va tror ni om man byter ut dom negativa repsen mot att man kör med slingshot istället och på det sättet får "overload" och bra viktvana?
Arctrooper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 13:04   #3254
Bmwtwinturbo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 225
Hur viktigt är det att öka vikten på de negativa repsen? Kör nästan alltid själv och första veckans negativa kan jag lätt lyfta av och bromsa och lägga på bommarna. Kan jag köra samma vikt (eller öka bara typ 2,5kg)? Bryggar lite och bommarna är i bra höjd så för min del är det ganska odramatiskt att få stången i botten.
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 10:11   #3255
Arctrooper
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Bmwtwinturbo Visa inlägg
Hur viktigt är det att öka vikten på de negativa repsen? Kör nästan alltid själv och första veckans negativa kan jag lätt lyfta av och bromsa och lägga på bommarna. Kan jag köra samma vikt (eller öka bara typ 2,5kg)? Bryggar lite och bommarna är i bra höjd så för min del är det ganska odramatiskt att få stången i botten.
Jag tycker det är viktigt att höja dom med 2.5 också för att få vikt vanan.
Jag själv kör programmet så att jag kör med slingshot så t.ex. igår gjorde jag två 1:or på 127,5 istället för att köra negativa.
ifall du har bommar att lägga stången på så är det ju lugnt också, bara dom är stadiga.
Arctrooper är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)