Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-17, 05:53   #18541
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Hur länge brukar era löparskor hålla? Jag köpte nya distansskor (Mizuno Wave Rider) i våras och hann springa ungefär 130 mil i dessa innan tyget gick sönder på utsidan av foten (alltid där mina skor går sönder, jag har en ganska bred framfot och gillar tighta skor). Den gamla regeln "max 100 mil i ett par skor" känns i min värld som något skoindustrin hittat på - förutom slitaget i tyget så känns mina skor fortfarande fräscha och jag hade säkert kunnat springa en stund till i dom.
Mina Hooka One One har hållit i lite över 100 mil, och tror de kan klara minst 10 gånger så mycket. Men jag kan återkomma om ett par år eller så.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 12:53   #18542
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Springer mycket i några par Merrell (Bare Access 4) som förvisso är rätt minimalistiska men borde vara på samma kvalitetsnivå som ett par Pegasus t.ex.

174 mil och 157 mil har jag på två par där de första börjat ge efter i meshen och blivit pensionerade. Räknar med att få ut ca 200mil på det andra paret innan de dör. Sulan skulle nog klara 300mil dock.

Så är man inte känslig för att "dämpningen tar slut som vissa tror" så bör man inte ta några råd från tillverkare.

Senast redigerad av inZane den 2018-10-17 klockan 12:55.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 17:26   #18543
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Introspektion av Lionel Sanders efter ett fiaskoresultat på Kona. Good stuff!

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 10:33   #18544
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vad tror ni om VO2max-intervaller som enda riktigt utmanande träningspass intensivitetsmässigt i ett träningsupplägg för att bli bra på allt från fem km till en halvmara?

Anledningen till att jag frågar är att jag väldigt sällan kör tempolöpning. Jag får många km men enda gången jag tar ut mig flåsmässigt är när jag ställer mig på löpbandet och kör 4x4 min-intervaller. Det är det passet jag har som jag tänker tar mig framåt konditionsmässigt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 12:01   #18545
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad tror ni om VO2max-intervaller som enda riktigt utmanande träningspass intensivitetsmässigt i ett träningsupplägg för att bli bra på allt från fem km till en halvmara?

Anledningen till att jag frågar är att jag väldigt sällan kör tempolöpning. Jag får många km men enda gången jag tar ut mig flåsmässigt är när jag ställer mig på löpbandet och kör 4x4 min-intervaller. Det är det passet jag har som jag tänker tar mig framåt konditionsmässigt.

Den typen av intensiva intervaller sätter ju lite käppar i hjulen ifall man vill öka volymen. Dvs om du springer 4x4min så blir det runt 4km + 2-3km uppvärmning, och dessutom blir du tvungen att hålla igen lite på längden på närmast följande pass. Du kanske kan ersätta intervallerna med ett distanspass på 10km och så kanske du kan springa ett par kilometer till på nåt annat pass. Då springer du runt 5-8km mer per vecka utan att bli mer sliten. Det tror jag ger mer för din kondition på sikt.

Du behöver nog de där snabbare intervallerna också men det går betydligt snabbare att maximera utfallet från den typen av träning. Det kan räcka med några veckor gärna i en formtoppningsperiod med sådana pass för att man ska nå gränsen för "diminishing returns" där man inte längre får några drastiska förbättringar av intervallpassen. Under basträningsfasen behöver man inte ta ut sig så vrålhårt, i alla fall inte om man faktiskt pushar sig till att springa riktigt mycket (vilket ju är själva grejen).

Dessutom ska det vara negativt med för mycket träning i hög intensitet då man fokuserar på volym, eftersom sur miljö i musklerna tydligen inte ska vara gynnsamt för att få bra resultat från att samla kilometer i rätt så lugnt tempo. Så det kan också vara en anledning att inte köra sådana pass under basträningen.

Angående tempoträning eller tröskelträning så är det nog svårt att komma undan detta ifall man vill bli bra på distanser mellan 5km och maraton. Kortare intensiva intervaller kan inte ge dig tåligheten du behöver för att klara av att hålla ett högt tempo under längre och längre tid (dvs flytta fram tröskeln).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 12:30   #18546
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den typen av intensiva intervaller sätter ju lite käppar i hjulen ifall man vill öka volymen. Dvs om du springer 4x4min så blir det runt 4km + 2-3km uppvärmning, och dessutom blir du tvungen att hålla igen lite på längden på närmast följande pass. Du kanske kan ersätta intervallerna med ett distanspass på 10km och så kanske du kan springa ett par kilometer till på nåt annat pass. Då springer du runt 5-8km mer per vecka utan att bli mer sliten. Det tror jag ger mer för din kondition på sikt.

Du behöver nog de där snabbare intervallerna också men det går betydligt snabbare att maximera utfallet från den typen av träning. Det kan räcka med några veckor gärna i en formtoppningsperiod med sådana pass för att man ska nå gränsen för "diminishing returns" där man inte längre får några drastiska förbättringar av intervallpassen. Under basträningsfasen behöver man inte ta ut sig så vrålhårt, i alla fall inte om man faktiskt pushar sig till att springa riktigt mycket (vilket ju är själva grejen).

Dessutom ska det vara negativt med för mycket träning i hög intensitet då man fokuserar på volym, eftersom sur miljö i musklerna tydligen inte ska vara gynnsamt för att få bra resultat från att samla kilometer i rätt så lugnt tempo. Så det kan också vara en anledning att inte köra sådana pass under basträningen.

Angående tempoträning eller tröskelträning så är det nog svårt att komma undan detta ifall man vill bli bra på distanser mellan 5km och maraton. Kortare intensiva intervaller kan inte ge dig tåligheten du behöver för att klara av att hålla ett högt tempo under längre och längre tid (dvs flytta fram tröskeln).
Tack för svar. Att öka volymen är ett icke-problem, finns sex andra dagar i veckan att springa längre på. Upplever sällan att jag blir sliten efter intervallerna(blir sällan sliten särskilt länge hur mycket jag än tar ut mig).

Det fetstilta var det svar jag var ute efter, vad exakt jag missar konditionsmässigt av att begränsa mig till bara intervaller. Är inget större fan av tempolöpning men får se till att införa det i de perioder som jag tränar för att bli snabbare.

Vi har diskuterat tempolöpning tidigare men vad exakt är tempolöpning i siffror(typ procent)? Jag minns inte vad vi har sagt. Det ska ju vara rätt hårt men med en del kvar i tanken efteråt. Jag funderar på om jag har en för snäll syn på vad ett tempopass innebär. Räknar t.ex. 7-8 km i 4:30-tempo som ett tempopass. Vi kan utgå från att att jag har ett tävlingstempo på milen motsvarande 4:05-4:10.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 15:18   #18547
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för svar. Att öka volymen är ett icke-problem, finns sex andra dagar i veckan att springa längre på. Upplever sällan att jag blir sliten efter intervallerna(blir sällan sliten särskilt länge hur mycket jag än tar ut mig).

Det fetstilta var det svar jag var ute efter, vad exakt jag missar konditionsmässigt av att begränsa mig till bara intervaller. Är inget större fan av tempolöpning men får se till att införa det i de perioder som jag tränar för att bli snabbare.

Vi har diskuterat tempolöpning tidigare men vad exakt är tempolöpning i siffror(typ procent)? Jag minns inte vad vi har sagt. Det ska ju vara rätt hårt men med en del kvar i tanken efteråt. Jag funderar på om jag har en för snäll syn på vad ett tempopass innebär. Räknar t.ex. 7-8 km i 4:30-tempo som ett tempopass. Vi kan utgå från att att jag har ett tävlingstempo på milen motsvarande 4:05-4:10.
Man brukar säga att tröskeltempo är det tempo du kan springa 10 km eller något kortare i. För din del skulle tröskeltempo då bli 4,05-4,10.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 15:33   #18548
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Man brukar säga att tröskeltempo är det tempo du kan springa 10 km eller något kortare i. För din del skulle tröskeltempo då bli 4,05-4,10.
Tröskeltempo ja, men nu frågade jag om tempopass. Eller menar du att tempopass bör gå i tröskeltempo?

Det finns flera definitioner av tröskeltempo. Vissa menar som du, 10K-tempo, andra menar det tempo man kan hålla i en timme. Verkar vara lite godtyckligt men hur som helst däromkring.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 20:09   #18549
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tröskeltempo ja, men nu frågade jag om tempopass. Eller menar du att tempopass bör gå i tröskeltempo?

Det finns flera definitioner av tröskeltempo. Vissa menar som du, 10K-tempo, andra menar det tempo man kan hålla i en timme. Verkar vara lite godtyckligt men hur som helst däromkring.
Det råder rätt mycket begreppsförvirring kring detta. De flesta som pratar om tempopass brukar nog mena löpning kring tröskeltempo. https://www.runnersworld.com/advance...s-a-tempo-run/

Men vissa kan mena stt ett tempopass är löpning kring tävlingstempo.
https://www.runnersworld.com/advance...t-10k-workout/

I det andra exemplet tror jag inte McMillan explicit kallar de där passen för tempopass, och jag vet inte om han använder den terminologin. Men det är ungefär detta vissa kallar tempopass i alla fall.

Effekten från den senare varienten av tempopass varierar ju då rimligen lite beroende på om man tränar inför 8k eller ett maraton.

Ifall man tränar inför 10k (och följer det där McMillan-programmet) så kommer de där långa tempointervallerna ju gå i ett tempo som är rätt mycket högre än tröskeltempo, och de är myyycket mer slitsamma och det går inte att ägna sig åt den typen av träning redan under basträningsperioden och köra ett sådant pass varje vecka i tre månader. Då bränner man garanterat ut sig. Tröskelträning är såpass lindrigt att man skulle kunna köra det även under basträningsfasen. Eller i alla fall under slutet av basträningen.

Men som sagt så kallas tröskelträning just för tempoträning av de flesta.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-10-18 klockan 20:11.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 20:29   #18550
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad tror ni om VO2max-intervaller som enda riktigt utmanande träningspass intensivitetsmässigt i ett träningsupplägg för att bli bra på allt från fem km till en halvmara?

Anledningen till att jag frågar är att jag väldigt sällan kör tempolöpning. Jag får många km men enda gången jag tar ut mig flåsmässigt är när jag ställer mig på löpbandet och kör 4x4 min-intervaller. Det är det passet jag har som jag tänker tar mig framåt konditionsmässigt.
Det beror på syftet. Om du bara vill förbättra syreupptagningsförmågan - ja, men om du vill förbättra löparekonomin och snabbheten kan det finnas plats för andra former också. Det står väldigt bra här: https://runsmartproject.com/calculator/

Skriv in din bästa miltid (exempelvis) så får du som resultat var du ska ligga på vid träningspassen.

upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 00:28   #18551
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för svar. Att öka volymen är ett icke-problem, finns sex andra dagar i veckan att springa längre på. Upplever sällan att jag blir sliten efter intervallerna(blir sällan sliten särskilt länge hur mycket jag än tar ut mig).

Det fetstilta var det svar jag var ute efter, vad exakt jag missar konditionsmässigt av att begränsa mig till bara intervaller. Är inget större fan av tempolöpning men får se till att införa det i de perioder som jag tränar för att bli snabbare.

Vi har diskuterat tempolöpning tidigare men vad exakt är tempolöpning i siffror(typ procent)? Jag minns inte vad vi har sagt. Det ska ju vara rätt hårt men med en del kvar i tanken efteråt. Jag funderar på om jag har en för snäll syn på vad ett tempopass innebär. Räknar t.ex. 7-8 km i 4:30-tempo som ett tempopass. Vi kan utgå från att att jag har ett tävlingstempo på milen motsvarande 4:05-4:10.
Jag menar inte att ett sådant pass i sig är superslitsamt. Det jag menar är att 4km i VO2max-tempo (nånstans mellan 3k och 5k tävlingstempo) är mer slitsamt än 4km i ett lugnare tempo (långsammare än maratontävlingstempo ), och att du kanske skulle behöva springa dubbelt så långt i det lugnare tempot för att bli lika "nedtränad" som av intervallpasset.

Ifall du har flera vilodgar under veckan så kanske du inte någonsin märker att du blir lite nedtränad av ett sådant intervallpass. Men ifall du skippar vilodagarna och lägger in mer löpning i lugnt tempo och verkligen försöker maximera volymen så kommer man någonstans till en brytpunkt där den snababre löpningen hindrar en riktig maximering av veckovolymen.

Så då kommer man till frågan vilket som är viktigast. Att springa mycket, eller att springa rätt så mycket och också springa en del i hög intensitet.

Dessutom kan man ju fråga sig om man öht vill periodisera tränigen eller om man vill köra ungefär samma typ av pass hela tiden. Det finns ju de som tycker man ska köra alla typer av pass året runt för att inte tappa vissa aspekter då man fokuserar på andra.

7-8km i 4:30 tempo om du springer milen på 42min låter som ett typiskt tröskelpass. Tröskeltempo är ju snarare något av en zon än ett specifikt tempo dock. Så ifall du kör i intervallform kan du kanske springa lite snabbare. Vill du köra 45min kontinuerligt så kanske du kan tagga ner på tempot lite. Det kan löna sig att gå lite på känsla och erfarenhet så man hittar ett tempo som man pallar att hålla hela vägen, och det ska finnas en hel del kvar i tanken efteråt också. Känslan under passet (vara sig det är intervaller eller distans) ska vara nåt i stil med "comfortably hard". Det ska kännas som att man springer rätt så fort, och att man är tvungen att pusha sig för att bibehålla tempot (eftersom man hellre skulle vilja springa långsammare). Efter varje intervall (om man kör intervaller) ska man dock inte behöva stå framåtböjd och stödja sig med händerna på knäna och vila i en minut. Springer jag tex 6x1k med 60s vila så har min puls brukat vara uppe kring 165-175 mot slutet av varje kilometer (med en maxpuls nånstans kring 185-190). Vilan brukar vara gåvila i 60s, men första 10s brukar vara stående och hämta andan. Ifall jag skulle behöva stå still längre, så vet jag att tempot är för högt. I slutet av vilan så brukar jag vilja att pulsen ska ha kommit ner kring 150 ungefär. Hinner inte pulsen lugna ner sig tillräckligt under vilan så får jag ytterligare en fingervisning om att tempot kanske var för högt. Då jag springer lugna distanspass är 150bpm i högsta laget, kanske att jag tycker det är okej vid en jobbig uppförsbacke, men annars brukar jag försöka hålla mig under 145 tror jag, och förmodligen hellre under 140. Där har du ett hum om hur intensiteterna brukar hänga ihop för mig. Ifall jag skulle köra ett kontinuerligt tröskelpass på 30min så skulle jag kanske sikta på att hålla 155-165 under större delen. Jag har dock inte så bra koll på dessa nuffror.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 06:57   #18552
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tack för svaren. Det var väl egentligen ingenting jättenytt, innerst inne förstår jag varför man kan behöva tempopass utöver intervaller för att bygga kondition. Hade jag gissat så hade jag också gissat på att min egen definition av tempopass är någorlunda korrekt. Men det var gött att få det bekräftat och även tillskansa sig lite mer exakt info om varför tempopass behövs, vad dessa pass tillför som inte intervaller gör. Kan vara bra att ha lite argument och en faktabas när jag ska föreslå ett tempopass på 7-8 km för min kompis

Jag är ingen jättefantast av att göra allting optimalt men i träningen inför Varvetmilen i Mantorp nästa år tänkte jag uppa mitt game lite och verkligen ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt. Då får jag helt enkelt springa snabbt en gång i veckan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 14:53   #18553
ackman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 3
Hej!

Gammal styrkelyftare turned discogymmare pga diskbråck som nyligen upptäckt löpning som träningsform. Från att aldrig ha sprungit mer än nån kilometer nånsin så kör jag ca 2 löppass i veckan.

Målet med löpningen är att kunna springa milen på ca. 50min. I dagsläget har jag 5.3km på 5:29 tempo. Jag vill samtidigt bli starkare på gymmet där jag vill fortsätta köra 4x i veckan med push pull och lite ben fördelat på båda passen.

Hur lägger jag bäst upp detta? Ska jag fortsätta springa "långt" båda passen eller ska jag lägga in ex intervaller?

Uppskattar all hjälp!
ackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 15:00   #18554
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av ackman Visa inlägg
Hej!

Gammal styrkelyftare turned discogymmare pga diskbråck som nyligen upptäckt löpning som träningsform. Från att aldrig ha sprungit mer än nån kilometer nånsin så kör jag ca 2 löppass i veckan.

Målet med löpningen är att kunna springa milen på ca. 50min. I dagsläget har jag 5.3km på 5:29 tempo. Jag vill samtidigt bli starkare på gymmet där jag vill fortsätta köra 4x i veckan med push pull och lite ben fördelat på båda passen.

Hur lägger jag bäst upp detta? Ska jag fortsätta springa "långt" båda passen eller ska jag lägga in ex intervaller?

Uppskattar all hjälp!
Välkommen till tråden! Vi inväntar Svenbanan som gladeligen kommer ge dig sin C-uppsats om mängdträning, ökande distansmål, och konsten att springa 'långsamt'.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 15:36   #18555
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Tänkte köpa en löparklocka med GPS för att mäta tid och distans i min löpträning. Kraven är att man skall kunna mäta rundan med GPS utan att behöva ha med sig telefonen. Puls och grejer bryr jag mig inte om. Gärna en klocka i budgetklassen.
Någon som har tips på en sån GPS-klocka till löpning?
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)