Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-05-10, 19:41   #16
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Kebne känns som ett måste göra om man tycker om att vandra. Men som sagt är det ju ett populärt ställe där man knappast lär få vara ifred. Har själv haft tanken på kebne flera år men aldrig blivit av, ännu.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 19:42   #17
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag har länge funderat på att köpa nya vandringsskor sedan mina Meindl gick sönder för en tid sedan. Det var skinn på insidan av skon vilket jag gillade då dom aldrig började lukta illa utan alltid hade en fräsh skinndoft.
Hört mycket gott om ECCO Professional modell hög. Inte testat själv och kan finnas billigare på annat håll.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 20:24   #18
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Jag ska hugga Kebnekaise en sväng i sommar. Eller är det överskattat, finns det nåt bättre?
Ska mest samla intryck och sortera tankarna

Opti vore att inte se en själ på flera dagar, och då är väl inte keb rätt direkt...
Leden mellan Nikkaluokta och Keb är den sämsta jag har gått, dagsturerna kring Keb var betydligt bättre. Keb är överskattat om du bara vill vandra och se vacker fjällnatur. Jag har tyvärr inget förslag på folktomma leder då jag inte har vandrat någon sådan ännu, jag har bara hunnit med de mer populära.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 20:35   #19
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Leden mellan Nikkaluokta och Keb är den sämsta jag har gått, dagsturerna kring Keb var betydligt bättre. Keb är överskattat om du bara vill vandra och se vacker fjällnatur. Jag har tyvärr inget förslag på folktomma leder då jag inte har vandrat någon sådan ännu, jag har bara hunnit med de mer populära.
I fjol gick vi Abisko-Nikka, som ska vara något av kungsledens E4:a, men vi var ute precis då de öppnade kungsleden så det var praktiskt taget folktomt. Man mötte ett fåtal personer varje dag och det var ett fåtal tält uppslagna vid varje stuga. Däremot ska det sägas att vi fick vandra genom en halvmeter djup snö bitvis och sommarleden hade inte tinat fram. Vi var där måndagen efter midsommar och på midsommarafton föll det två decimeter snö. Inga mygg och så heller, vilket också var ett plus. Så om man inte vill ha så förbaskat mycket folk runt omkring sig kan man nog ta en tidigare tur även bland populärare leder. Däremot har jag hört att Sarek ska vara ett bättre val om man vill vara lite mer för sig själv.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 20:39   #20
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Har länge drömt om att ge mig ut på en vandring eller cykling och försvinna ett tag. Är inte så kunnig på tält och trangiakök. Finns det några enkla varianter av tält och trangiakök som passar utmärkt, gärna plånboksvänliga också?
Trangia 27 med sprit är bland de bättre första köpen om du ska gå själv. Blir du biten så skaffar du en gasolbrännare till Trangian eller en separat gasbrännare och använder kastrullerna från Trangian.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 20:40   #21
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Det är inte lika snabbt och smidigt med sprit, men gas fungerar dåligt när det är kallt ute.
Mjo. Varit på några turer i vinter med gasköket, och det fungerar ju sisådär. Men om man har en blandning för lite svalare temperaturer så fungerar det rätt bra kring ett antal minusgrader. Men visst.. blir det för kallt så vill ju inte direkt gasen vara i gasform.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 20:43   #22
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Spontanköpte ett par Fjällräven Vidda Pro idag. Ska få hänga med på lite fisketurer i sommar. Skönt med något mer vattenavstötande plagg istället för gamla jeans eller M-90 brallor.
Kanonköp. Har haft mina i flera år, och de har varit med om både fjällvandring, klippklättring och fisketurer. Inte ett hål och inte en enda söm har gett vika. Älskar dom

Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Jag ska hugga Kebnekaise en sväng i sommar. Eller är det överskattat, finns det nåt bättre?
Ska mest samla intryck och sortera tankarna

Opti vore att inte se en själ på flera dagar, och då är väl inte keb rätt direkt...
Fundera på Sarek. Bortser man från områdena kring de vanligaste in/ut-passagerna så mötte vi en enda människa på strax under en vecka. Extremt välbevarat och orört.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!

Senast redigerad av Dissector den 2015-05-10 klockan 20:47.
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 21:01   #23
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Kanonköp. Har haft mina i flera år, och de har varit med om både fjällvandring, klippklättring och fisketurer. Inte ett hål och inte en enda söm har gett vika. Älskar dom



Fundera på Sarek. Bortser man från områdena kring de vanligaste in/ut-passagerna så mötte vi en enda människa på strax under en vecka. Extremt välbevarat och orört.
tkr det ser sjukt vackert ut, sugen blev man allt.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 07:20   #24
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Fundera på Sarek. Bortser man från områdena kring de vanligaste in/ut-passagerna så mötte vi en enda människa på strax under en vecka. Extremt välbevarat och orört.
Vilken väg gick ni? Har nämligen funderat på att gå genom Sarek under sommaren och är tacksam för all input.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 08:00   #25
peliqan
Registered User
 
peliqans avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 255
Någon som har tips på en fin vandringsled som inte ligger mer norrut än Söderhamn-Mora? Ska ut på min första vandring och tänkte kanske vara iväg tre dagar.
peliqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 08:12   #26
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Rekommendera att alla prövar på kajak. Det är helt underbart.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 08:18   #27
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av peliqan Visa inlägg
Någon som har tips på en fin vandringsled som inte ligger mer norrut än Söderhamn-Mora? Ska ut på min första vandring och tänkte kanske vara iväg tre dagar.
Kolla på Sörmlandsleden. Det finns en hel del fina sträckor som är rätt lätt att ta sig till.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 09:51   #28
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Trangia 27 med sprit är bland de bättre första köpen om du ska gå själv. Blir du biten så skaffar du en gasolbrännare till Trangian eller en separat gasbrännare och använder kastrullerna från Trangian.
Trangia 27 ser ut som det kit vi tränade med i Natur & Friluftsliv på gymnasiet. Det borde jag kunna behärska. Slänga in lite soppor i det hela borde väl inte vara så svårt.

Alla talar om vandringsleder, hur är det med att bara ge sig ut och improvisera? Det är lite så jag fungerar, att undersöka. Kanske inte är så säkert, men visst någon form av navigation och rutt ska det finnas innan. Och som sagt, går det att tälta överallt? Minns inte Allemansrätten.

https://www.naturvardsverket.se/Var-...ller/Taltning/
Känns lite luddig.

Senast redigerad av Blaine den 2015-05-11 klockan 09:53.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 10:02   #29
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Trangia 27 ser ut som det kit vi tränade med i Natur & Friluftsliv på gymnasiet. Det borde jag kunna behärska. Slänga in lite soppor i det hela borde väl inte vara så svårt.

Alla talar om vandringsleder, hur är det med att bara ge sig ut och improvisera? Det är lite så jag fungerar, att undersöka. Kanske inte är så säkert, men visst någon form av navigation och rutt ska det finnas innan. Och som sagt, går det att tälta överallt? Minns inte Allemansrätten.

https://www.naturvardsverket.se/Var-...ller/Taltning/
Känns lite luddig.
Det beror ju lite på var man befinner sig, i vissa naturreservat/nationalparker så råder det tältningsförbud, all sådan information finns på Länsstyrelsens hemsida.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 10:11   #30
AeternusRex
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: kalmar
Inlägg: 305
jag föredrar att utforska platser ingen annan befinner sig på. Det är tyvärr många år sedan jag hade tid eller läge för det. Men att köra bågen i näven knifen på höften och minimal packning passar mig bäst. Tycker det gör det enklare att verkligen känna vad vi skaptes till från början.
__________________
I'm sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am

Insta: aeternus_rex
AeternusRex är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)