Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-15, 17:08   #181
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Hej!

Hyr ut en lägenhet sen 2 månader tillbaka, kontrakt är skrivet och allt verkade frid och fröjd.
När hyresgästen skulle betala första hyran (+ depositionen på 1 månadshyra) så fick jag förklaringen att dennes dotter hade blivit akut sjuk i sin diabetes och depositionen inte kunde betalas 1a månaden. Utifrån situationen kom vi överens om att depositionen skulle skjutas upp till nästkommande månad.

Hyresgästen var 1 av 240 sökande och fick hyra pga att denne var i väldig behov efter bostad. Hyresgästen kollade på lägenheten och kontrakt skrevs på, det var inga konstigheter.

När hyra nr 2 + depositionen skulle betalats 28/9 fick jag meddelandet att hyresgästen att denne tappat bort sin bankdosa och bad om några dagar till. Förståeligt väntade jag 2-3 dagar i väntan på en ny dosa. 1 vecka gick och fortfarande inga pengar, istället började gästen klaga på att hyran inte skulle vara skälig och att denne skulle kontakta hyresnämnden angående detta. Jag förklarade att hyran är skälig enligt flertalet instanser men gästen var fast besluten att kontakta hyresnämnden.

Hyran ser ut som följer: Min totala kostnad för lägenheten = ca 8000kr, Lägenheten hyrs ut möblerad och ALLT ingår (tv, internet, el etc) Hyran är på 9000kr.

Nu har det gått snart 3 veckor utan pengar. Helt plötsligt vill han flytta ut i slutet av denna månaden. Jag förklarar att vi har ett kontrakt där det står 2 månaders uppsägning. Nu vill han inte betala depositionen eller de 2 sista hyrorna.

Hur bär jag mig åt med detta? Kontaktar jag kronofogden eller en jurist?

Tacksam för svar!

Mvh Beckman!
Stäm'na i tingsrätten och hänvisa till de avtal ni har samt på vilket sätt hyresgästen har brutit mot avtalet.

Märk väl, det kan dra ut på tiden och det kan bli dyrt. Beroende på betalningsförmåga hos din hyresgäst är det inte säkert att du ser några pengar på lång tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 21:05   #182
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Kronofogden först. Bestrider hyresgästen får du överväga om du ska gå till tingsrätten. Blir inte så dyrt så länge tvisten är ett småmål (du åker inte på motpartens rättegångskostnader om du förlorar).
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 12:28   #183
tht716
Registered User
 
tht716s avatar
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 1 499
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Hej!

Hyr ut en lägenhet sen 2 månader tillbaka, kontrakt är skrivet och allt verkade frid och fröjd.
När hyresgästen skulle betala första hyran (+ depositionen på 1 månadshyra) så fick jag förklaringen att dennes dotter hade blivit akut sjuk i sin diabetes och depositionen inte kunde betalas 1a månaden. Utifrån situationen kom vi överens om att depositionen skulle skjutas upp till nästkommande månad.

Hyresgästen var 1 av 240 sökande och fick hyra pga att denne var i väldig behov efter bostad. Hyresgästen kollade på lägenheten och kontrakt skrevs på, det var inga konstigheter.

När hyra nr 2 + depositionen skulle betalats 28/9 fick jag meddelandet att hyresgästen att denne tappat bort sin bankdosa och bad om några dagar till. Förståeligt väntade jag 2-3 dagar i väntan på en ny dosa. 1 vecka gick och fortfarande inga pengar, istället började gästen klaga på att hyran inte skulle vara skälig och att denne skulle kontakta hyresnämnden angående detta. Jag förklarade att hyran är skälig enligt flertalet instanser men gästen var fast besluten att kontakta hyresnämnden.

Hyran ser ut som följer: Min totala kostnad för lägenheten = ca 8000kr, Lägenheten hyrs ut möblerad och ALLT ingår (tv, internet, el etc) Hyran är på 9000kr.

Nu har det gått snart 3 veckor utan pengar. Helt plötsligt vill han flytta ut i slutet av denna månaden. Jag förklarar att vi har ett kontrakt där det står 2 månaders uppsägning. Nu vill han inte betala depositionen eller de 2 sista hyrorna.

Hur bär jag mig åt med detta? Kontaktar jag kronofogden eller en jurist?

Tacksam för svar!

Mvh Beckman!
Vänd dig till Kronofogdemyndigheten först. Alltid smidigare än att dra tvisten inför skranket i Tingsrätt. Min uppfattning är också att Kronofogdemyndigheten är väldigt effektiva. Ett betalningsföreläggande utgör också en exekutionstitel för Kronofogdemyndigheten. Dvs, de kan driva in skulden åt dig

Annars är det en fullgörelsetalan i Tingsrätt som gäller. En sådan dom kan också verkställas av Kronofogdemyndigheten som driver in skulden åt dig. Enda nackdelen som jag ser det är att vederbörande inte har särskilt mycket utmätningsbara tillgångar. Dessutom kan inte allt utmätas enligt beneficiereglerna i 5 kap. Utsökningsbalken.

Vet du hur det ekonomiska läget ser ut för din hyresgäst? Har den tillgångar som faktiskt täcker hyrorna m.m.?
Ingen som har gått i borgen för hyresavtalet?
__________________
Min träningsjournal
tht716 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 12:40   #184
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Som andra säger, kronofogden. Var glad att han själv sagt att han vill flytta. Hade du behövt äska för en vräkning hade du haft bekymmer i flera månader.

Ett betalningsförläggande går jäkligt snabbt så bara kör på det. Kom ihåg att du faktiskt inte behöver bevisa någonting om han inte bestrider ditt krav.
Vilket väldigt få människor faktiskt verkar ha koll på.
Dom flesta krackelerar ganska omgående när fogden hör av sig.

Talar av erfarenhet x5...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 12:40   #185
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Här nu utfärdat ett betalningsföreläggande hos kronofogden på utomstående hyror. Om han skulle bestrida detta och det skulle leda till tingsrätt med kostnaderna som det innebär kan jag då få det så att han måste betala dem när han förlorar målet? Det känns ganska klart för mig, vi hade kontrakt på allt och han bara skiter i att betala hyra?
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 15:56   #186
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Här nu utfärdat ett betalningsföreläggande hos kronofogden på utomstående hyror. Om han skulle bestrida detta och det skulle leda till tingsrätt med kostnaderna som det innebär kan jag då få det så att han måste betala dem när han förlorar målet? Det känns ganska klart för mig, vi hade kontrakt på allt och han bara skiter i att betala hyra?
Ja...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 17:14   #187
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Här nu utfärdat ett betalningsföreläggande hos kronofogden på utomstående hyror. Om han skulle bestrida detta och det skulle leda till tingsrätt med kostnaderna som det innebär kan jag då få det så att han måste betala dem när han förlorar målet? Det känns ganska klart för mig, vi hade kontrakt på allt och han bara skiter i att betala hyra?
Uppdatera gärna! Väldigt intressant då jag också hyr ut en lägenhet.

(Har också haft problem med uteblivna betalningar, miljoner ursäkter, slutar svara i telefonen osv. Dock löst sig efter hot om uppsägning.)

Eller starta en egen tråd om det och uppdatera oss om du orkar?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 08:36   #188
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av tht716 Visa inlägg
Vänd dig till Kronofogdemyndigheten först. Alltid smidigare än att dra tvisten inför skranket i Tingsrätt. Min uppfattning är också att Kronofogdemyndigheten är väldigt effektiva. Ett betalningsföreläggande utgör också en exekutionstitel för Kronofogdemyndigheten. Dvs, de kan driva in skulden åt dig

Annars är det en fullgörelsetalan i Tingsrätt som gäller. En sådan dom kan också verkställas av Kronofogdemyndigheten som driver in skulden åt dig. Enda nackdelen som jag ser det är att vederbörande inte har särskilt mycket utmätningsbara tillgångar. Dessutom kan inte allt utmätas enligt beneficiereglerna i 5 kap. Utsökningsbalken.

Vet du hur det ekonomiska läget ser ut för din hyresgäst? Har den tillgångar som faktiskt täcker hyrorna m.m.?
Ingen som har gått i borgen för hyresavtalet?
Föreläggandet är ingen exekutionstitel. Det är eventuellt utslag från betalningsföreläggande som går att verkställa.

Dom och utslag går även i stor utsträckning att verkställa oaktat laga kraft, vilket kan vara bra att veta.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 13:21   #189
tht716
Registered User
 
tht716s avatar
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 1 499
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Föreläggandet är ingen exekutionstitel. Det är eventuellt utslag från betalningsföreläggande som går att verkställa.

Dom och utslag går även i stor utsträckning att verkställa oaktat laga kraft, vilket kan vara bra att veta.
Helt rätt. Läste 3 kap. 1 § UB lite för snabbt
__________________
Min träningsjournal
tht716 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:15   #190
User Name
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Westcoast
Inlägg: 10
Kan man även skicka ett litet betalningsföreläggande till sin numera exsambo som träffade en annan och stack? Hon har om jag förstått det rätt tre månaders uppsägningstid gentemot mig (vi står båda två på hyresavin, men jag betalar till fastighetsbolaget och hon brukade betala sin del till mig).

Lägenheten är uppsagd och med Januarihyran så är det i så fall fem hyror som hon står med på men som hon inte har betalat för. Jag är bara intresserad av den juridiska biten, den moraliska bryr jag mig inte om i just detta fallet...

Senast redigerad av User Name den 2018-12-09 klockan 21:16.
User Name är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:21   #191
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av User Name Visa inlägg
Kan man även skicka ett litet betalningsföreläggande till sin numera exsambo som träffade en annan och stack? Hon har om jag förstått det rätt tre månaders uppsägningstid gentemot mig (vi står båda två på hyresavin, men jag betalar till fastighetsbolaget och hon brukade betala sin del till mig).

Lägenheten är uppsagd och med Januarihyran så är det i så fall fem hyror som hon står med på men som hon inte har betalat för. Jag är bara intresserad av den juridiska biten, den moraliska bryr jag mig inte om i just detta fallet...
Jag är ingen jurist, men det låter ju definitivt som att du skulle ha rätt att kräva pengar från henne. Speciellt om du blev tvungen att säga upp lägenheten pga att de blev ensam om att betala hyran.

Exakta förfarandet vet jag inget om. Men det vore sjukt om du skulle bli tvungen att stå med skägget i brevlådan pga en sådan grej.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:30   #192
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Hej!

Hyr ut en lägenhet sen 2 månader tillbaka...

Mvh Beckman!
Vad irriterad jag blir när du visar upp sådan förståelse, och så är personen i fråga bara en jävla idiot.

Fy fan. Hoppas att det går bra!
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 18:59   #193
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Varför är det så stort fokus på betyg på juridikprogrammet men inte andra högstatusutbildningar som läkare och civilingenjör? Vet inte ens om det finns betyg på de 2 sistnämnda.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 19:30   #194
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför är det så stort fokus på betyg på juridikprogrammet men inte andra högstatusutbildningar som läkare och civilingenjör? Vet inte ens om det finns betyg på de 2 sistnämnda.
Inga betyg på läkarprogrammet där fokus ligger på att lära sig istället för att "knäcka" tentan. Läkare rangordnas istället efter deras förmåga att vara släkt med överläkare/disputerade/verksamhetschefer etc.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 11:37   #195
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Inga betyg på läkarprogrammet där fokus ligger på att lära sig istället för att "knäcka" tentan.
Vad är skillnaden exakt? I fallet med juristprogrammet.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)