Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-07-05, 17:08   #16
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
filmjölk, det är omöjligt att separera vastusmusklerna helt från rectus femoris. (sålänge du inte endast gör höftflektion) Men vissa skillnader går ändå att skapa. Knäböj är den övningen som tillsammans med sittande lårspark "tar minst" på rectus femoris.

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2012-07-05 klockan 17:16.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:14   #17
Strand93
Registered User
 
Strand93s avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Norrbotten
Inlägg: 440
Jag har alltid tränat för volym. Har styrketränat snart 1 år och nästan bara kört volymträning, alltså 10-12 reps och ibland mer. Jag har gainet en del i styrka och även en del i volym, precis som man ska när man tränar. Men jag är fortfarande inte nöjd och skulle därför vilja skifta fokus till att bli stark.

Jag har alltså alltid prioriterat volym men nu vill jag prova att prioritera styrka. Hur tycker du jag ska lägga upp träningen då? Köra tre helkroppspass i veckan (mån - ons - fre) är väl det bästa om man vill bli stark? Där man satsar på basövningar 5x5
Strand93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:20   #18
kEKKZA
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 103
Finns det någon positiv effekt av att köra 5x5 i bänk för styrka och sedan köra 3x8-10 på resten av övningarna för volym?
kEKKZA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:21   #19
tuthpicker
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Troligen att ha tillräckligt med näring för att musklerna ska ha förutsättningar för att växa + kreatin.
det får du nog utveckla, knappast det speciellt viktigt om man räknar in allt annat runt omkring, du får gärna bevisa motsatsen VETENSKAPLIGT.

FÖ bra tråd tycker jag, du är väl tillräckligt rutinerad för din hybris

mvh
tuthpicker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:36   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
vilka övningar, reps, set för biceps peak?
Enligt Larry Scott så ska man träna övre delen av bicepscurlen för att stressa biceps korta huvud. Annars brukar peaken komma med fettprocenten desto lägre fettprocent desto mer peak dvs utifrån det genetiska material just du har fått.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:43   #21
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur många set/reps ska jag köra i veckan för att förbättra mina biceps? Dom står stilla på 42cm för tillfället. 95kg/182cm. Jag tränar för tillfället SL men det hade varit kul med ett sidoprojekt för armarna under ett år.
Jag tycker att du ska prioritera armarna och köra kanske ett 5*5 stuk på upplägget.
Exempel på upplägg pass 1
Scott curl 5x5 i superset med tricepsextension 5x5
Omvänd curl 5x5 i superset med triceps pushdown 5x5
vila 2 minuter mellan seten.

Pass 2 likadant fast med 5*8.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:46   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av difeddy Visa inlägg
Bör jag gå på en långsam bulk eller ligga på balans/underskott?

Jag sköter träningen någorlunda bra, där varje muskel förutom benen tränas två gånger i veckan och jag känner mig sällan sliten inför varje pass. Det blir ca 3 övningar per (stor) muskelgrupp varje pass (rygg, bröst, undantaget ben - där blir det mer).

Jag tycks ha en setpoint kring 14 % BF och det är väl där jag ligger just nu, om inte lite högre (~15 %). Jag äter mycket protein men desto mer kolhydrater och hyfsat lågt med fett. Jag är också 16 år på 181 cm, väger 82 kg och har tränat i lite mer än två år. Har följande stats: bänk - 120 kg, mark - 180, böj - 187,5 kg. Vad anser du?
Jag tycker att det låter som om du har goda resultat och tränar och äter rätt. Det är bara tiden som behövs eftersom det tar tid att bygga muskler.

I normalfallet måste man ligga på energiöverskott för att kunna bygga muskler.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:49   #23
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Strand93 Visa inlägg
Jag har alltid tränat för volym. Har styrketränat snart 1 år och nästan bara kört volymträning, alltså 10-12 reps och ibland mer. Jag har gainet en del i styrka och även en del i volym, precis som man ska när man tränar. Men jag är fortfarande inte nöjd och skulle därför vilja skifta fokus till att bli stark.

Jag har alltså alltid prioriterat volym men nu vill jag prova att prioritera styrka. Hur tycker du jag ska lägga upp träningen då? Köra tre helkroppspass i veckan (mån - ons - fre) är väl det bästa om man vill bli stark? Där man satsar på basövningar 5x5
Citat:
Ursprungligen postat av kEKKZA Visa inlägg
Finns det någon positiv effekt av att köra 5x5 i bänk för styrka och sedan köra 3x8-10 på resten av övningarna för volym?

Nu finns det inget som säger att 8-12 reps ger mer än 4-8 reps. Jag tror att ni ska satsa på att pogressivt bli starkare i övningarna och det är lättast i repsomfånget 4-8.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:51   #24
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av tuthpicker Visa inlägg
det får du nog utveckla, knappast det speciellt viktigt om man räknar in allt annat runt omkring, du får gärna bevisa motsatsen VETENSKAPLIGT.

FÖ bra tråd tycker jag, du är väl tillräckligt rutinerad för din hybris

mvh
Det är bra om du utvecklar frågan något längre än så här för att du ska få ett vettigt svar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 19:02   #25
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Vad anser du om återhämtning och intensitet på träningspass; kan man köra sig in i kaklet och faila mängder av set varje pass, förutsatt en vilodag mellan varje pass?

Personligen upplever jag mig för tillfället väldigt sliten (har iofs sovit kasst denna veckan). Jag ligger på överskott och tränar för att lägga på mig massa helt enkelt och ökar i övningar, men jag tränar ofta tungt som fan och har en oförmåga att köra lugna pass. Målet är att försöka öka i allt varje pass, så att säga.

Hur periodiserar man effektivt t ex en push-pull split där man kör mån-ons-fre osv. Jag tränar fastande för övrigt, 5 set per muskelgrupp och pass, typ.

Tanken har slagit mig att köra en klassisk BB-split där man kör varje muskel en gång i veckan, men jag vet inte. Två gånger per vecka har gett mig långt större resultat och jag har ändå tränat bra länge nu.

Senast redigerad av tjing den 2012-07-05 klockan 19:04.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 19:08   #26
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Vad anser du om återhämtning och intensitet på träningspass; kan man köra sig in i kaklet och faila mängder av set varje pass, förutsatt en vilodag mellan varje pass?

Personligen upplever jag mig för tillfället väldigt sliten (har iofs sovit kasst denna veckan). Jag ligger på överskott och tränar för att lägga på mig massa helt enkelt och ökar i övningar, men jag tränar ofta tungt som fan och har en oförmåga att köra lugna pass. Målet är att försöka öka i allt varje pass, så att säga.

Hur periodiserar man effektivt t ex en push-pull split där man kör mån-ons-fre osv. Jag tränar fastande för övrigt, 5 set per muskelgrupp och pass, typ.

Tanken har slagit mig att köra en klassisk BB-split där man kör varje muskel en gång i veckan, men jag vet inte. Två gånger per vecka har gett mig långt större resultat och jag har ändå tränat bra länge nu.
Hur ser passen ut?
Hur ser dina stats ut?
Hur länge har du tränat styrketräning?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 19:21   #27
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tycker att det låter som om du har goda resultat och tränar och äter rätt. Det är bara tiden som behövs eftersom det tar tid att bygga muskler.

I normalfallet måste man ligga på energiöverskott för att kunna bygga muskler.
Okej, tack för svar! Jag uttryckte mig lite slarvigt märkte jag. Om det går bra ställer jag en till fråga. Eftersom det är av ganska stor vikt att ha ett energiöverskott när man vill bygga, men kontraproduktivt om man går för långt (i fettprocent) så behöver man "skala av" lite fett ibland. Samtidigt verkar många tycka att det är onödigt att deffa som ung, vilket i mitt fall skulle innebära att jag, åtminstone efter ett tag, bara skulle ligga på balans. Vad tycker du?
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 19:50   #28
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Okej, tack för svar! Jag uttryckte mig lite slarvigt märkte jag. Om det går bra ställer jag en till fråga. Eftersom det är av ganska stor vikt att ha ett energiöverskott när man vill bygga, men kontraproduktivt om man går för långt (i fettprocent) så behöver man "skala av" lite fett ibland. Samtidigt verkar många tycka att det är onödigt att deffa som ung, vilket i mitt fall skulle innebära att jag, åtminstone efter ett tag, bara skulle ligga på balans. Vad tycker du?
Med tiden minskar farten på muskeltillväxten och då är risken stor att det man äter bara blir dölast som blir jobbig att hantera när det är dags för justering.

Men tror att det är nödvändigt att ligga på litet (+500 kcl) energiöverskott för att optimera resultaten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 20:02   #29
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur ser passen ut?
Hur ser dina stats ut?
Hur länge har du tränat styrketräning?
omvänd pyramid på huvudövningarna för det mesta.

Typ som följer:

Pass 1:

3 set hantelpress (RPT) 3-10 reps
3 set smith-militärpress (RPT) 1-10 reps
2 set incline bänk 10 reps
2-3 set sidolyft 10 reps
2-3 set benspark 6-8 reps
2 set triceps 8-10 reps

Pass 2:

3-5 set chins med eller utan vikt (RPT) 1-max reps
2 set hantelrodd 6-10 reps
2-3 set benpress 6-10 reps
2-3 set biceps 2-10 reps (tunga och fula bicepscurl har verkligen fått fart på mina biceps)

Mage, baksida axlar osv slänger jag in när jag har energi och tid.

Mina stats? Jag är inte särskilt biffig; 74 kg, 187 cm. Tränat styrketräning i över 10 år, men aldrig satsat på att bli stor. Jag har tränat och tränar en hel del konditionsträning också.

Kör på 36 kg i hantelpress, 70 kg i smithpress, maxar benpress samt benspark-maskinerna med tillhörande extravikt. Maxar ett par chins med 20 kg extravikt, 12-13 med kroppsvikt på ett set.

Senast redigerad av tjing den 2012-07-05 klockan 20:09.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 20:03   #30
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Men tror att det är nödvändigt att ligga på litet (+500 kcl) energiöverskott för att optimera resultaten.
Dito.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)