Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-07-05, 15:17   #1
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Anders ger träningsråd

Jag får då och då frågor om träning.
Jag tänkte att jag kan ha en egen tråd där man postar sitt programupplägg/fråga och på så sätt får fler ta del av andras erfarenheter och jag kan ge feedback på vad jag tycker bra eller dåligt i upplägget.

Citat:
Hej Anders!

Jag vill tacka för alla dina inlägg här på Kolozzeum, tycket dom är mycket intressanta o givande.

Du får säkert massvis med PM men jag chansar o hoppas på ett svar. Jag vänder mig till dig då jag tycker du verkar mycket kunning innom ämnet.

Jag har styrketränat seriöst i ca 10 månader, innan dess så jag jag bara runt på gymmet o körde olika maskiner utan koll.

Stats:
Man
23 år
187 cm
78 kg

Bänk:5x5 80 kg
Böj: 1x5 80 kg
Mark: 1x3 120 kg
Militär: 5x5 47,5 kg

Jag undrar hur du tycker jag ska träna för att få mycket muskelmassa. Jag tränar ca 4-5 gånger i veckan, har testat allt möjlig, Strong lift, 3-1-3, halvkropp, 5/3/1.

Jag har inte fastnat för någon du jag hela tiden försöker vara så optimal som möjligt. Tex om jag kör 3split så tänker jag att jag inte riktigt hinner köra igenom kroppen 2 gånger i veckan. O om jag kör halvkropp så tycker jag inte kan ta ut mig för full i alla muskler o så fortsätter det hela tiden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:20   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Svar till ovan fråga Är att muskler tar tid och man får inte ha för bråttom utan låta det ta den tid som det tar. Programuppläggen som du nämner är alla effektiva och ger bra resultat. Det är bara att jobba vidare progressivt med att bli starkare och få mer arbetskapacitet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:26   #3
Paria
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 255
Vilken är den enskilt viktigaste faktorn för muskeltillväxt? Bortsett fr ån "att träna musklerna"?
Paria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:29   #4
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Är det vettigt att under deff (ca -500 till -700 kcal/dag) minska på träningsvolymen och hålla fokus på att behålla maxstyrka? Vissa menar att man ska träna MYCKET under deff för att behålla muskelmassa och vissa menar att behåller man styrkan är det viktigaste. Personligen känner jag att man inte orkar hålla samma volym som under bulk/balans och att det kanske är lätt att "overdo it".
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:30   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Paria Visa inlägg
Vilken är den enskilt viktigaste faktorn för muskeltillväxt? Bortsett fr ån "att träna musklerna"?
Troligen att ha tillräckligt med näring för att musklerna ska ha förutsättningar för att växa + kreatin.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:32   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Är det vettigt att under deff (ca -500 till -700 kcal/dag) minska på träningsvolymen och hålla fokus på att behålla maxstyrka? Vissa menar att man ska träna MYCKET under deff för att behålla muskelmassa och vissa menar att behåller man styrkan är det viktigaste. Personligen känner jag att man inte orkar hålla samma volym som under bulk/balans och att det kanske är lätt att "overdo it".
Jag tror att under deff så ska man gå på dagsform och anpassa träningen/volymen/intensiteten efter energinivå.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:35   #7
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att under deff så ska man gå på dagsform och anpassa träningen/volymen/intensiteten efter energinivå.
Tack!
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:37   #8
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
vilka övningar, reps, set för biceps peak?
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:49   #9
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Wipflash

Alla övningar som du böjer armbågen mot tillräcklig belastning.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:54   #10
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Wipflash

Alla övningar som du böjer armbågen mot tillräcklig belastning...
...och helst utan samtidig extension i axelleden.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 15:56   #11
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Hur får jag massa på utsidan av quadriceps, vastus lateralis utan att stimulera rectus femoris allt för mycket? aka, "lårsvepet" ( :/ )
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 16:00   #12
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Sheogorath

Ja, precis
Det är inte nödvändigt dock, men klart fördelaktigt att välja bort.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 16:01   #13
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Hur många set/reps ska jag köra i veckan för att förbättra mina biceps? Dom står stilla på 42cm för tillfället. 95kg/182cm. Jag tränar för tillfället SL men det hade varit kul med ett sidoprojekt för armarna under ett år.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 16:06   #14
Fugly
Visa mig ditt anal.
 
Fuglys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1 219
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur många set/reps ska jag köra i veckan för att förbättra mina biceps? Dom står stilla på 42cm för tillfället. 95kg/182cm. Jag tränar för tillfället SL men det hade varit kul med ett sidoprojekt för armarna under ett år.
Har hört att Ehrlings armprogram ska vara bra.
Fugly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 16:14   #15
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Bör jag gå på en långsam bulk eller ligga på balans/underskott?

Jag sköter träningen någorlunda bra, där varje muskel förutom benen tränas två gånger i veckan och jag känner mig sällan sliten inför varje pass. Det blir ca 3 övningar per (stor) muskelgrupp varje pass (rygg, bröst, undantaget ben - där blir det mer).

Jag tycks ha en setpoint kring 14 % BF och det är väl där jag ligger just nu, om inte lite högre (~15 %). Jag äter mycket protein men desto mer kolhydrater och hyfsat lågt med fett. Jag är också 16 år på 181 cm, väger 82 kg och har tränat i lite mer än två år. Har följande stats: bänk - 120 kg, mark - 180, böj - 187,5 kg. Vad anser du?

Senast redigerad av difeddy den 2012-07-05 klockan 16:23.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)