Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-25, 16:21   #31
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Citat:
Ursprungligen postat av phrack Visa inlägg
Finns det några fördelar med att ta en dos EAA innan konditionsträning som varar upp till en timma?
Hur är det med EAA innan konditionsträning?
- Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 16:24   #32
phrack
Sofa king soft
 
phracks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 357
Helvete, hur kunde jag missa det. Moderator får gärna ta bort detta inlägg och det föregående. Tack för svaret Scratch!
phrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 17:02   #33
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Kan man blanda kolhydratspulver med EAA eller förminskar jag effekten av aminosyrorna då?
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 18:18   #34
Achryl
Registered User
 
Achryls avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 882
Tack för en bra tråd Scratch!

Finns det någon studie på effektskillnader mellan BCAA och vanligt EAA?
Achryl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 18:22   #35
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Kan man blanda kolhydratspulver med EAA eller förminskar jag effekten av aminosyrorna då?
Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten.

Blir det någon skillnad på styrketräningen om man har maltodextrin tillsammans med EAA direkt innan?
- Om du inte har välfyllda glykogendepåer och dessutom lågt blodsocker är det mycket möjligt att det blir en skillnad. Tränar man några timmar efter en kolhydratrik måltid är det kanske inte sannolikt att mer kolhydrat ger någon prestationsförbättring, men tränar man efter en natts fasta med lågt blodsocker och en lever tömd på glykogen är det mycket möjligt att det gör det. De skillnader man eventuellt kan märka är en ökad prestationsförmåga, mental skärpa och högre blodsocker.
Har du kaloriutrymme, kan du ju enkelt göra en pålitlig självstudie. Testa med, testa utan. Utvärdera.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 18:22   #36
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Citat:
Ursprungligen postat av Achryl Visa inlägg
Tack för en bra tråd Scratch!

Finns det någon studie på effektskillnader mellan BCAA och vanligt EAA?
De som jag har sett visar bara fördelar med EAA.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 15:50   #37
stålballe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 52
Är det bra eller anus om man tillsätter en syra med EAA för att sänka insulinfrisättningen?
stålballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 15:55   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Insulinfrisättning är eftersträvansvärd i samband med träning, och dessutom blir den så liten i vilket fall som helst.

Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. 6-10 gram EAA (eller druvsocker, t ex), ger ingen insulinfrisättning att tala om, mycket mindre än vilken normal måltid som helst.

Dessutom verkar det inte så klipskt, att medvetet sabotera det snabba upptaget, när det är just det snabba upptaget som ligger bakom en stor del av effekten man är ute efter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 16:12   #39
MissTiger
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 192
Någon som kör EAA och Viper-X? En sak slog mig här, EAA ska helst tas på tom mage...o magen är ju inte tom om man fått i sig Vipern redan... hmmm!?
MissTiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 16:26   #40
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av stålballe Visa inlägg
Är det bra eller anus om man tillsätter en syra med EAA för att sänka insulinfrisättningen?
Blandar du inte ihop GI och II nu? Jag har svårt att tro att den effekten sura saker får på blodglukossvaret kan översättas till insulinsvaret från aminosyror.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:06   #41
miner
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 9
Hur exakt tillverkas EAA? Står kemister i något labb och skapar dessa aminosyror på kemisk väg, eller utvinns de på något sätt ur naturliga varor?

Är det troligt att man i framtiden kommer upptäcka att EAA är jättefarligt och att man då kommer ångra att man började med skiten?

Har precis haft en livlig diskussion med föräldrarna som motiverat sitt "Nej" med att det är dåligt att inta konstgjorda livsmedel, som i framtiden kan visa sig vara skadliga. Vill bara veta om jag tar någon risk med tanke på att det är relativt nytt.
miner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:07   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Dom är syntetiskt framställda via fermentering, men det är ingen skillnad på dessa och "naturliga". En aminosyra är en aminosyra; all mat du äter innehåller EAA.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:19   #43
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av miner Visa inlägg
med tanke på att det är relativt nytt.
Ja som träningstillskott är det relativt nytt. Jag har ingen koll på x antal år men det har trots allt många fler år på nacken inom sjukvården.

I Norge är EAA läkemedelsklassat.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:22   #44
miner
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 9
Yes, men man hör ju alltid folk snacka om hur man inte ska inta konstgjord föda även om det innehåller naturliga grejer, t.ex. multivitamintabletter etc. - Det jag undrar är om det faktiskt kan ligga något i detta, och om jag då måste sitta och banka pannan i väggen för att jag gjort ett dumt val istället för att bara käka vanlig mat.
miner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:28   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det finns inget som helst som tyder på något sådant.

Däremot bör man inte supplementera med stora mängder av enskilda aminosyror; där är det oklart hur t ex hjärnan kan påverkas, men "normala" mängder - sådana mängder EAA man får från en proteinrik måltid t ex, med blandad sammansättning, det finns det inga misstankar om att det skulle vara skadligt på något sätt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)