Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-16, 05:10   #271
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Och vår egen Sara Sjöström?
Överlägsen på simningens sprint sträckor.
Har hon svenska förbundet bakom sig ?
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:00   #272
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har ett litet sidospår.

Jag läste i expressen (tror jag) häromdagen att det var nåt tjafs om Ludmila Engvist från 1992 och att hon gömde sig för nån dopingkontrollant eller nåt liknande. Jag har inte koll på exakt vad det handlade om, eftersom jag i ärlighetens namn inte bryr mig längre.

Det som var lite intressant var att hon skrev till Expressen att hon kände att hon inte var förlåten i svergie och därför höll sig undan nere i spanien.

Tror ni det stämmer? Dvs skulle hon få en massa påhopp och kommentarer dagligen av svenskar som hatar henne om hon flyttade "hem"?

Jag känner i alla fall inte att jag hyser nån särskild illvilja mot henne. Men det är väl också så att även om det bara är en liten minoritet som hyser sådana känslor, så lär väl dessa märkas väldigt tydligt...
Det var en väldig häxjakt på Ludmila. Allt för några futtiga ryssfemmors skull.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:32   #273
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det var en väldig häxjakt på Ludmila. Allt för några futtiga ryssfemmors skull.
Blir man tagen två gånger handlar det ju knappast om några futtiga ryssfemmor. Hon chansade, blev tagen och ska inte åtnjuta någon respekt överhuvudtaget.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:34   #274
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Blir man tagen två gånger handlar det ju knappast om några futtiga ryssfemmor. Hon chansade, blev tagen och ska inte åtnjuta någon respekt överhuvudtaget.
Det var futtiga ryssfemmor bägge gångerna. Det var den lilla dopingen hon använde sig av (enbart det dessutom tror jag.)
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:42   #275
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43



Argumentet att någon inte testat positivt därför måste dom vara rena håller ju inte så bra längre. IOC och Wada är ju extremt korrupta och verkar mest vara ute efter att tjäna pengar.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 14:01   #276
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det var futtiga ryssfemmor bägge gångerna. Det var den lilla dopingen hon använde sig av (enbart det dessutom tror jag.)
Varför tror du det? Att dopa sig tyder på en viss karaktär, antingen gör man det (med allt vad det innebär) eller så gör man det inte. Måste ju vara helt idiotiskt att bara dopa sig "lite grann".

Låter som den klassiska undanflykten"Dom andra dopar sig mycket mer." eller "Det är någon annans fel."
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 14:24   #277
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg

Men om man ska bortse från den löjliga argumentationen så är det tydligt att sannolikheten att Bolt är ren är extremt, extremt liten. Därför väljer jag att tro att han är dopad. Det är lite som med religion, det är extremt, extremt osannolikt att det är någon gud som har skapat universum, därför tror jag på vetenskapen, men du väljer att tro på gud.
Lite off-topic kanske men att tro på något utan bevis är annars inte så vetenskapligt. Särskilt inte när man sen dessutom försvarar sin ståndpunkt genom att själv ta sig friheten att bestämma vad som är sannolikt eller ej inom områden där det är helt omöjligt att veta vad som är sannolikt eller ej.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 14:37   #278
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det starkaste argumentet för att Bolt inte dopade sig är väl att han aldrig åkte fast, vilket "alla" andra i toppen gjort.
Ett annat argument är att ingen annan sprinter är byggd som Bolt.

Det starkaste argumentet för att han faktiskt dopade sig är att "alla" andra i toppen gjorde det, och det går inte att vinna över andra begåvade sprinters som även tar till doping.

En sak vi kan vara ganska säkra på är att det inte roidas som på 80-talet. Det roidas inte som i otestade styrkesporter heller.
Det lär krävas någon form av förfinad microdoping och hoppas att man inte blir testad vid fel tidpunkt. Ändå åker det dit folk, så särskilt lätt verkar det inte vara trots allt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 15:23   #279
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Varför tror du det? Att dopa sig tyder på en viss karaktär, antingen gör man det (med allt vad det innebär) eller så gör man det inte. Måste ju vara helt idiotiskt att bara dopa sig "lite grann".

Låter som den klassiska undanflykten"Dom andra dopar sig mycket mer." eller "Det är någon annans fel."
Ryssfemmor är en gammal rätt farligt dopingmedel. Levern tar stryk och även om det är effektivt för att öka styrkan, så kommer vikten gå upp med (Vilket gissningsvis Ludmila var försiktig med), det är billigt, och har lång detektionstid. Dessutom har det androgena effekter (Även om Ludmila är en tävlingsmänniska som sätter resultaten främst, så är det inte så kul för en tjej).

Det finns en väldans massa andra preparat som skulle vart bättre för henne, både för hälsan och resultatet, men ändå vart betydligt lättare att dölja och komma undan med . Detta säger mig att hon valde att knapra ryssfemmor för att det var det enda hon kunde få tag på.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 22:42   #280
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det måste det inte.

Men om systemet inte är riggat så är det ju rimligtvis extremt svårt för honom att vara dopad i så många år och komma undan med det. Speciellt med tanke på att "alla andra" åkt dit.

Hur kan det komma sig att just han klarat sig? Har han fått nån speciell medicin som ingen annan fått, och som det inte finns tester för ännu? Jag var inne på detta i slutet av mitt förra inlägg, att det kanske borde dykt upp lite röda flaggor kring hans testresultat när testmetoderna kommit ikapp. Han måste ju ha varit dopad för 15 år sedan rimligen isåfall. Man kan ju tycka att testmetoderna borde kommit ikapp vid det här laget. Eller kanske att alla andra också börjar använda samma metoder och blir 10% bättre men ingen åker fast...

Som du säger finns det ju en uppsjö av olika möjliga scenarion. Men alla varianter av att Bolt varit dopad men kommit undan jag klurat på verkar som sagt ungefär lika osannolika som att Bolt varit ren. Dvs jag ser inte att det är solklart att han är ren, och inte heller ser jag att det är solklart att han dopat sig.

Du får gärna presentera en teori som slår undan fötterna på mitt resonemang. Men jag tror vi redan har dansat den dansen tidigare i tråden...
Det stämmer.. jag tror inte några nya argument kommer att komma fram

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Lite off-topic kanske men att tro på något utan bevis är annars inte så vetenskapligt. Särskilt inte när man sen dessutom försvarar sin ståndpunkt genom att själv ta sig friheten att bestämma vad som är sannolikt eller ej inom områden där det är helt omöjligt att veta vad som är sannolikt eller ej.
och nu är vi där igen? Jag kan inte bevisa, Victor Conte kan inte säga exakt vilka preparat Bolt går på, annars har han ingen trovärdighet osv osv osv. Utan konkreta bevis så tror jag att det är mycket mer sannolikt att Bolt är dopad än att han är en genetisk supermänniska som kan dominera dopade vanliga människor (som också har supergener för sprint, plus doping, men Bolt krossar dom som ren heheh.......)

Har du mer erfarenhet än Victor Conte i ämnet? Har svårt att tro det faktiskt.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 01:16   #281
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det var en väldig häxjakt på Ludmila. Allt för några futtiga ryssfemmors skull.
Ja, den värsta jag upplevt, sedan Ben Johnson 1988. De var inga storkäftar heller som annars blir hårdare dömda av folket om det är nåt fel eller doping. Jag vet inget om hur mycket osv hon dopade sig eller så men det du skriver låter faktiskt rimligt på något sätt. Hon flyttade till Sverige och var nog glad lver det, sedan sade hon att ett OS guld var vad svenskarna ville ha. Hon var populär överallt. För att sedan bli flippad åt andra hållet helt och hållet, rakt ned i helvetet. Mycket svartvitt.

Sverige kririteserar andra länder för extremism, religion homofobi osv men när det kommer till deras egna och knark å isbjörnar (Göran Kropp) så har de sin egen Hebridean Island of Summerisle. Nej jag sger intye att det var rätt att dopa sig.

Senast redigerad av Hemi den 2018-10-17 klockan 01:18.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 02:02   #282
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jämför man med många andra dopade atleter så har de foprtfaerande sina hemsidor, de intervjuvas och ibland är de fortfarande hjältar folket är stolt över. Trots att det är olagligt osv. Vissa, som Chambers, i UK visserligen, har ju varit med och i TV osv diskuterat doping etc men folk vill inte se honom hängd direkt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 14:17   #283
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Det stämmer.. jag tror inte några nya argument kommer att komma fram



och nu är vi där igen? Jag kan inte bevisa, Victor Conte kan inte säga exakt vilka preparat Bolt går på, annars har han ingen trovärdighet osv osv osv. Utan konkreta bevis så tror jag att det är mycket mer sannolikt att Bolt är dopad än att han är en genetisk supermänniska som kan dominera dopade vanliga människor (som också har supergener för sprint, plus doping, men Bolt krossar dom som ren heheh.......)

Har du mer erfarenhet än Victor Conte i ämnet? Har svårt att tro det faktiskt.
Victor Conte är såklart så långt ifrån opartisk man kan komma eftersom han har varit med i en stor dopingskandal, som han dessutom suttit i fängelse för om jag fattat det rätt. Han tjänar såklart på att förmedla bilden av att alla andra också håller på med doping. På så vis framstår han som någon som bara var med och spelade spelet istället för en omoralisk skithög. Han är nog den absolut sista jag skulle lyssna på, oavsett vilken sida av diskussionen jag stod på.

Men visst, jag kan hålla med om att det är möjligt att Bolt dopade sig. Däremot så är det ingen av oss som kan veta hur sannolikt det är, eftersom det finns ingen som har full insyn, inte ens Victor Conte. Men med det sagt så är det också möjligt att han är just den där genetiska fullträffen som gjorde honom överlägsen. Hur mycket av en genetisk fullträff han är är också omöjligt att svara på. Ponera att han är ren. Är han en på miljonen? Eller är han kanske mer sällsynt än så? Eller är han kanske mindre sällsynt? Han behöver kanske inte vara så jättesällsynt egentligen. Det är trots allt inte så många som håller på med sprint. Hur många är det som genuint har satsat på det? Är det ens en miljon människor? Då kanske det räcker med att vara just den där en på miljonen, som sen hittar sprint och börjar träna hårt för det. Exakt hur det ligger till är det som sagt ingen som vet. Det är omöjligt att veta.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 15:43   #284
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Victor Conte är såklart så långt ifrån opartisk man kan komma eftersom han har varit med i en stor dopingskandal, som han dessutom suttit i fängelse för om jag fattat det rätt. Han tjänar såklart på att förmedla bilden av att alla andra också håller på med doping. På så vis framstår han som någon som bara var med och spelade spelet istället för en omoralisk skithög. Han är nog den absolut sista jag skulle lyssna på, oavsett vilken sida av diskussionen jag stod på.

Men visst, jag kan hålla med om att det är möjligt att Bolt dopade sig. Däremot så är det ingen av oss som kan veta hur sannolikt det är, eftersom det finns ingen som har full insyn, inte ens Victor Conte. Men med det sagt så är det också möjligt att han är just den där genetiska fullträffen som gjorde honom överlägsen. Hur mycket av en genetisk fullträff han är är också omöjligt att svara på. Ponera att han är ren. Är han en på miljonen? Eller är han kanske mer sällsynt än så? Eller är han kanske mindre sällsynt? Han behöver kanske inte vara så jättesällsynt egentligen. Det är trots allt inte så många som håller på med sprint. Hur många är det som genuint har satsat på det? Är det ens en miljon människor? Då kanske det räcker med att vara just den där en på miljonen, som sen hittar sprint och börjar träna hårt för det. Exakt hur det ligger till är det som sagt ingen som vet. Det är omöjligt att veta.
Eh, opartisk? Han var den som var med och utvecklade designer drugs åt massa atleter inom alla möjliga olika idrotter som vann os-guld osv. Så du säger att han inte har någon insikt i hur doping på os-nivå går till, och han är den sista du skulle lyssna på... Okej? Vem lyssnar du på då? På Bolt, som säger att han är ren?

Vad är det Conte tjänar på att genom att förmedla bilden av att atleter som fullständigt krossar andra dopade atleter inte är rena?

Och ja det är omöjligt att veta exakt hur det ligger till. Det är också omöjligt att veta om en gud har skapat universum eller inte, eller kan du bevisa att det inte finns någon gud? Men det är mest rimligt att det inte finns någon gud, därför tror jag inte på någon gud. Det är också mest rimligt att Bolt är dopad, därför tror jag att han är dopad medan du tror att han är ren även fast allting säger emot det. Antingen är han dopad eller ett mirakel och du tror på miraklet.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 16:01   #285
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
ChuckTesta: Hur står det till med Sara Sjöström?
Du verkar ju insatt
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)