Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-18, 13:32   #181
timpaz
Registered User
 
timpazs avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.expressen.se/kultur/jens...-inte-valdtar/



What? Jag som varken våldtar, trycker ner, tafsar, mobbar eller liknande förväntar mig att få "belöning" av de kvinnor jag har kontakt med?

What?

What?

Whaaaaaaaaaat?

Vad är det för fel på folk? Uppfostrar inte föräldrarna sina barn längre? Lär sig folk inte vanligt jävla hyfs? Varför tror någon att de förtjänar något för de gör något som är set normala? Vad är det för fel på alla er kulturmänniskor? Hur tänker ni? Vem i hela friden förväntar sig någon belöning för att man är normal? Seriöst?

Kan jag inte bara få vara en normal person som är uppfostrad och behandlar folk så som jag vill bli behandlad.


Aaaaaaaaaaaaaaaah!
Fan också. #avslöjad
timpaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 13:43   #182
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av timpaz Visa inlägg
Jag har blivit utsatt för två, i lagens mening, sexuella trakasserier av kvinnor som tydligt tafsat på privat område.
#metoo
Vad är det för tystnadskultur som råder bland kvinnor, hmm?

Jag räknar med att jag är en bra bit från slemmigt svin, och jag förväntar mig inte sex som tack för att jag sköter mig. Debatten har blivit väldigt konstig, jag är väldigt glad att jag inte varit ute på krogen i Sverige senaste 10 åren.
Skulle hjälpa en hel del om folk höll sig borta från alkohol och droger.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:10   #183
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag tror inte omfattande tafsande och svinerier gynnar "snälla" killar alls. Jag tror många blir väldigt försiktiga i kontakten med kvinnor, till den grad att de väljer att väga vartenda ord, blick eller kontaktförsök på finkalibrerad våg. "Vågar jag försöka ta kontakt med henne eller kommer det kunna tolkas som sexuella trakasserier? Bäst jag avstår" eller tom. "Vågar jag gå fram och säga hej, eller kan det vara en del av problemet? Bäst jag avstår".

Eftersom de flesta kvinnor vägrar vara den aktive parten och vill bli uppvaktade och absolut inte uppvakta, så kommer de enbart bli uppvaktade av svin - eftersom snälla killar inte vill besvära eller göra något som kan upplevas kränkande. = fler ensamma män, och ett sämre utbud av män för kvinnor att välja bland.

Det skulle ju lätt kunna åtgärdas om kvinnor någon gång kom på idén att det kan vara bra att försöka uppvakta den typen av kille de själva är intresserad av, istället för att vänta på/kräva att bli uppvaktad själv.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2017-10-18 klockan 14:12.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:14   #184
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.expressen.se/kultur/jens...-inte-valdtar/



What? Jag som varken våldtar, trycker ner, tafsar, mobbar eller liknande förväntar mig att få "belöning" av de kvinnor jag har kontakt med?

What?

What?

Whaaaaaaaaaat?

Vad är det för fel på folk? Uppfostrar inte föräldrarna sina barn längre? Lär sig folk inte vanligt jävla hyfs? Varför tror någon att de förtjänar något för de gör något som är set normala? Vad är det för fel på alla er kulturmänniskor? Hur tänker ni? Vem i hela friden förväntar sig någon belöning för att man är normal? Seriöst?

Kan jag inte bara få vara en normal person som är uppfostrad och behandlar folk så som jag vill bli behandlad.


Aaaaaaaaaaaaaaaah!
Det där gäller på andra områden också, särskilt vad gäller hushållsarbete. Som man ses man visst som ett unikum om man kan skilja vittvätt från färgad, vet vad en tvättpåse är och kan stryka sidenplagg. När min sambo berättar om vår uppdelning av hushållsuppgifter får andra kvinnor ofta något drömskt i blicken (har hon berättat) och jag får ofta beröm från andra för att jag sköter all tvätt och strykning (vi delar på alla hushållssysslor). Förbaskat tröttsamt och kränkande att få beröm för så enkla och grundläggande saker. Jag hade förstått berömmet om jag behövt gå två mil till tvättmaskinen och sedan kallmanglat alla kläder med en rostig tryckpress men nu får jag det enbart för att jag är man.

Jag fick för övrigt ibland också beröm när jag var singel för att jag var normal och inte betedde mig svinigt på dejter. Det gjorde mig också äcklad.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:28   #185
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
#metoo
Vad är det för tystnadskultur som råder bland kvinnor, hmm?
Var det ett problem för dig, mådde du dåligt över det, kände du dig kränkt?

Jag tror att väldigt många män som har vistats i nattklubbsmiljö har varit med om att de har blivit tafsade på. Jag tror även att en väldigt mycket mindre andel, jämfört med kvinnorna, har sett detta som något sorts problem. Det har i vart fall inte jag gjort. Hade styrkeförhållandena varit motsatta så hade det givetvis kunnat vara obehagligt. Nu är de inte det och då tycker jag inte att problemen är tillräckligt lika storleksmässigt för att de ska vara i närheten av lika allvarliga. Jag tror att maktlösheten i vetskapen om att person x skulle kunna göra vad den ville med mig om denne kände för det är det som är mest obehagligt.

Det här är bara hur JAG ser på det hela, respekterar till fullo om vissa män faktiskt tycker att detta är ett stort problem och att de har mått dåligt över det. I min värld behöver dock inte kvinnor gå ut och berätta att de har tagit en person på ballen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:30   #186
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Det där gäller på andra områden också, särskilt vad gäller hushållsarbete. Som man ses man visst som ett unikum om man kan skilja vittvätt från färgad, vet vad en tvättpåse är och kan stryka sidenplagg. När min sambo berättar om vår uppdelning av hushållsuppgifter får andra kvinnor ofta något drömskt i blicken (har hon berättat) och jag får ofta beröm från andra för att jag sköter all tvätt och strykning (vi delar på alla hushållssysslor). Förbaskat tröttsamt och kränkande att få beröm för så enkla och grundläggande saker. Jag hade förstått berömmet om jag behövt gå två mil till tvättmaskinen och sedan kallmanglat alla kläder med en rostig tryckpress men nu får jag det enbart för att jag är man.

Jag fick för övrigt ibland också beröm när jag var singel för att jag var normal och inte betedde mig svinigt på dejter. Det gjorde mig också äcklad.
Vad gör det om tvätten blir missfärgad? Varför skall man stryka kläder? Det där är inte alls självklarheter som du vill få det till. Det är en kvinna som bestämt att det där skall man både kunna och bry sig om. Bryr du dig själv om det? Egentligen? Tror knappast det. Så du gör inte något självklart när du tar hand om det, du delar inte på hushållsarbete, du hjälper henne med något enbart hon bryr sig om. Så därför förtjänar du beröm av henne.

Det finns många såna grejer, en man är "dålig och lat" för att han inte vill vika tvätten snyggt utan bara klämma ner den i en byrålåda. Men varför är det hennes standard som skall gälla och som man måste göra minst hälften av för att inte vara dålig? Varför inte hans standard? Gör han hälften av sin standard, så har han gjort hälften av hushållsarbetet, resten får hon utföra som hobby om hon vill, utan att ta sig rätten att klaga på att han gör för lite.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:36   #187
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Var det ett problem för dig, mådde du dåligt över det, kände du dig kränkt?

Jag tror att väldigt många män som har vistats i nattklubbsmiljö har varit med om att de har blivit tafsade på. Jag tror även att en väldigt mycket mindre andel, jämfört med kvinnorna, har sett detta som något sorts problem. Det har i vart fall inte jag gjort. Hade styrkeförhållandena varit motsatta så hade det givetvis kunnat vara obehagligt. Nu är de inte det och då tycker jag inte att problemen är tillräckligt lika storleksmässigt för att de ska vara i närheten av lika allvarliga. Jag tror att maktlösheten i vetskapen om att person x skulle kunna göra vad den ville med mig om denne kände för det är det som är mest obehagligt.

Det här är bara hur JAG ser på det hela, respekterar till fullo om vissa män faktiskt tycker att detta är ett stort problem och att de har mått dåligt över det. I min värld behöver dock inte kvinnor gå ut och berätta att de har tagit en person på ballen.
Du har rätt.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:43   #188
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det här är bara hur JAG ser på det hela, respekterar till fullo om vissa män faktiskt tycker att detta är ett stort problem och att de har mått dåligt över det. I min värld behöver dock inte kvinnor gå ut och berätta att de har tagit en person på ballen.
Ska vi dra det till sin spets?
I din värld skulle det vara helt okey att den storväxta före detta kulstöterskan går runt och smeker de manliga eleverna på kuken halva lektionerna? Eller att Håkan Hellström måste leva med att hans fans rutinmässigt greppar han runt skrevet när han går förbi?

Inte okey i min värld. På samma sätt som som det inte är okey om det drabbar kvinnor.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:50   #189
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Var det ett problem för dig, mådde du dåligt över det, kände du dig kränkt?

Jag tror att väldigt många män som har vistats i nattklubbsmiljö har varit med om att de har blivit tafsade på. Jag tror även att en väldigt mycket mindre andel, jämfört med kvinnorna, har sett detta som något sorts problem. Det har i vart fall inte jag gjort. Hade styrkeförhållandena varit motsatta så hade det givetvis kunnat vara obehagligt. Nu är de inte det och då tycker jag inte att problemen är tillräckligt lika storleksmässigt för att de ska vara i närheten av lika allvarliga. Jag tror att maktlösheten i vetskapen om att person x skulle kunna göra vad den ville med mig om denne kände för det är det som är mest obehagligt.

Det här är bara hur JAG ser på det hela, respekterar till fullo om vissa män faktiskt tycker att detta är ett stort problem och att de har mått dåligt över det. I min värld behöver dock inte kvinnor gå ut och berätta att de har tagit en person på ballen.
Exakt uttalanden som de där som gör att män inte vågar anmäla trakasserier, överfall och våldtäkter" du är väl en man för fan, deal with it".
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:51   #190
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ska vi dra det till sin spets?
I din värld skulle det vara helt okey att den storväxta före detta kulstöterskan går runt och smeker de manliga eleverna på kuken halva lektionerna? Eller att Håkan Hellström måste leva med att hans fans rutinmässigt greppar han runt skrevet när han går förbi?

Inte okey i min värld. På samma sätt som som det inte är okey om det drabbar kvinnor.
Att du måste dra det till sin spets är liksom själva argumentet för att jag inte anser problemen i närheten av likvärdiga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:52   #191
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vad gör det om tvätten blir missfärgad? Varför skall man stryka kläder? Det där är inte alls självklarheter som du vill få det till. Det är en kvinna som bestämt att det där skall man både kunna och bry sig om. Bryr du dig själv om det? Egentligen? Tror knappast det. Så du gör inte något självklart när du tar hand om det, du delar inte på hushållsarbete, du hjälper henne med något enbart hon bryr sig om. Så därför förtjänar du beröm av henne.

Det finns många såna grejer, en man är "dålig och lat" för att han inte vill vika tvätten snyggt utan bara klämma ner den i en byrålåda. Men varför är det hennes standard som skall gälla och som man måste göra minst hälften av för att inte vara dålig? Varför inte hans standard? Gör han hälften av sin standard, så har han gjort hälften av hushållsarbetet, resten får hon utföra som hobby om hon vill, utan att ta sig rätten att klaga på att han gör för lite.
Teoretiskt sett vore det bästa att enas om en gemensam standard. Nu fungerar det förstås inte i praktiken på grund av kvinnors OCD, men då blir det ju mycket riktigt deras problem.

För övrigt kan jag tycka att om hushållsarbetets fördelning är ett problem, då har man fan inte många riktiga problem.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:58   #192
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Att du måste dra det till sin spets är liksom själva argumentet för att jag inte anser problemen i närheten av likvärdiga.
Och varför tror du ingen pratar om det?

Jag vet att i ditt huvud är scenariot en vacker ung blondin som går förbi och klämmer lätt på bollarna. När det i verkligheten snarare handlar om ett gäng med alldeles för fulla 50+ taggare på finlandfärjan och offret är runt 18 år.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 14:59   #193
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Var det ett problem för dig, mådde du dåligt över det, kände du dig kränkt?

Jag tror att väldigt många män som har vistats i nattklubbsmiljö har varit med om att de har blivit tafsade på. Jag tror även att en väldigt mycket mindre andel, jämfört med kvinnorna, har sett detta som något sorts problem. Det har i vart fall inte jag gjort. Hade styrkeförhållandena varit motsatta så hade det givetvis kunnat vara obehagligt. Nu är de inte det och då tycker jag inte att problemen är tillräckligt lika storleksmässigt för att de ska vara i närheten av lika allvarliga. Jag tror att maktlösheten i vetskapen om att person x skulle kunna göra vad den ville med mig om denne kände för det är det som är mest obehagligt.

Det här är bara hur JAG ser på det hela, respekterar till fullo om vissa män faktiskt tycker att detta är ett stort problem och att de har mått dåligt över det. I min värld behöver dock inte kvinnor gå ut och berätta att de har tagit en person på ballen.
Jag har då aldrig uppfattat kvinnor som särskilt oroliga ute på nattklubbarna eller andra offentliga miljöer. Tvärtom är det betydligt vanligare attityd att de på något vis är fredade, och en del agerar just därefter.

Vadfan, när jag är ute med tjejkompisarna är det jag som håller uppsikt på rovdjuren och försöker styra flocken. Tjejer tenderar att ha häpnadsväckande dålig koll.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 15:07   #194
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har då aldrig uppfattat kvinnor som särskilt oroliga ute på nattklubbarna eller andra offentliga miljöer. Tvärtom är det betydligt vanligare attityd att de på något vis är fredade, och en del agerar just därefter.

Vadfan, när jag är ute med tjejkompisarna är det jag som håller uppsikt på rovdjuren och försöker styra flocken. Tjejer tenderar att ha häpnadsväckande dålig koll.
Jag har fått det intrycket med. Ett tydligt exempel är de smala alldeles för höga högklackade som vissa unga kvinnor har på sig och knappt kan gå i. Det är inte direkt påklädning för någon som är rädd att behöva springa undan om det behövs.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 15:11   #195
timpaz
Registered User
 
timpazs avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 20
Det handlar om makt och kontroll. Det är inte den precisa handlingen att ta på någon annans kropp som är problemet. När en man ofredar en kvinna har han möjlighet att eskalera från det slemmiga samtalet -> tafsande på rumpa/bröst -> tafsande mellan benen -> tafsande utanpå trosorna -> våldta henne. Det kanske är liten sannolikhet att det eskalerar men kvinnan står likafullt maktlös.

Män som blir fredade har förmånen att fortfarande vara vid full kontroll och ha möjlighet att avbryta när som helst. Detta kommer naturligtvis att forma debatten (vilket vi tydligt ser) och också göra så att män i mycket lägre utsträckning anmäler.

Det finns naturligtvis undantag som kvinnliga kulstötare på +100 kg men jag har svårt att se hur det är relevant i praktiken.
timpaz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)