Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-02-07, 22:07   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg


__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 22:10   #47
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kanske, men jag tror inte det är prioriterat för någon längre artikel för tillfället.

Men jag vill poängtera att jag inte är anti grönsaker eller 100% pro-carnivore, utan anser att en balans är värdefull, men att kött kan en minst sagt värdefull del av den balansen.

Kan kan leva och ha hälsan på enbart animalier, men detsamma gäller inte vegetabilier, inte utan tillskott.
För min, och många andra tränade unga personer hade det varit väldigt värdefullt om du skrev på ett nyanserat och evidensbaserat sätt om animaliernas fördelar på Styrkelabbet. Det finns många artiklar där om vegetabilier, och som läsare får man intrycket av att vegetabilier står i centrum på flera sätt. Det är också vad som är budskapet från officiella rekommendationer. Du skulle bidra på ett sätt till att ta bort pekpinnarna kanske, för oss tränande som faktiskt har ett behov av mycket värdefullt järn, protein och en hel hög andra näringsämnen.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 22:49   #48
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
För min, och många andra tränade unga personer hade det varit väldigt värdefullt om du skrev på ett nyanserat och evidensbaserat sätt om animaliernas fördelar på Styrkelabbet. Det finns många artiklar där om vegetabilier, och som läsare får man intrycket av att vegetabilier står i centrum på flera sätt. Det är också vad som är budskapet från officiella rekommendationer. Du skulle bidra på ett sätt till att ta bort pekpinnarna kanske, för oss tränande som faktiskt har ett behov av mycket värdefullt järn, protein och en hel hög andra näringsämnen.
Tycker vi ska respektera att det är ett kontroversiellt ämne och det är fortfarande väldigt mycket vi inte vet så med det sagt ska man ha full förståelse för varför man kanske inte vill gå ut offentligt och uttala sig.

Testa själv och utvärdera, fungerar det så tänk inte mer på det utan kör på. Besök läkare 1-2 gånger/år om du är orolig över diverse brister.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 08:52   #49
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Känner du inte att saknar något mer "tuggigt"? Mycket an animaliekosten är ganska mjuk (ägg, fisk, visst kött) och jag är så van vid grova och kraftiga grönsaker som råa morötter, sallad, etc.

Varför smör och inte olivolja? Bara undrar varför smör är så populärt. Förutom smak s är väl olivolja bättre fetter egentligen?

Väldigt intressant det du skriver! Hur har ditt libido och din hud förändrats? Om det inte är för personlig fråga såklart.
Min libido har väl ökat lite(?) svårt att säga när man är sugen 90% av all vaken tid.

Olivolja har jag faktiskt ibland, ringlar över ägg. Huden har jag iaf fått höra att den har ett mer "glow" de senare åren? Inget jag reflekterar speciellt mkt över. Men jävligt glad över att jag aldrig bränner mig i solen

Smör är jävligt gott!
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 18:49   #50
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Min libido har väl ökat lite(?) svårt att säga när man är sugen 90% av all vaken tid.

Olivolja har jag faktiskt ibland, ringlar över ägg. Huden har jag iaf fått höra att den har ett mer "glow" de senare åren? Inget jag reflekterar speciellt mkt över. Men jävligt glad över att jag aldrig bränner mig i solen

Smör är jävligt gott!
Oj vad jag hade önskat att jag var sugen 90% av all vaken tid. Det är en inte obetydlig anledning till att jag försöker äta mer kött - jag vill få tillbaka min sexlust. Om jag inte aktivt tänker på att jag måste hålla det igång, och inte heller dejtar under tiden, kan det lätt gå ett par veckor sen tänker jag att jag borde avfyra för att hålla libidot i trim. Hoppas mer animaliska saker kan hjälpa, för mer grönt var inte svaret i alla fall.

Hur åt du innan du började med carnivore?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 19:16   #51
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Ja, det hade så klart kunnat vara en aspekt att det handlar om miljö och hållbarhet. Men det är ju knappast så de uttrycker sig när de motiverar sina rekommendationer.

Här tar de i så de spricker angående riskerna med rött kött.
https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark

Bara för att citera ett utdrag.
Jag kan alldeles för lite statistik för att kunna ge mig in och jämföra olika studier/meta-analyser för att få ut ifall riskerna ökar med rött kött eller inte. För mig kan vi skippa hjärt-/kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Där tror jag att övervikt, blodtryck och blodsocker spelar långt större roll. Jag tror mer att cancer i tarmarna skulle kunna vara mer kopplat till kött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 19:22   #52
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Tycker vi ska respektera att det är ett kontroversiellt ämne och det är fortfarande väldigt mycket vi inte vet så med det sagt ska man ha full förståelse för varför man kanske inte vill gå ut offentligt och uttala sig.

Testa själv och utvärdera, fungerar det så tänk inte mer på det utan kör på. Besök läkare 1-2 gånger/år om du är orolig över diverse brister.
Jag tror jag har svårt att acceptera att jag mår så bra av det. Överallt tycker jag man hör om att t.ex. många är känsliga mot mjölk. Jag har liksom varit lite vaksam med det av anledningen att jag inte velat riskera något i onödan. Så märker jag att jag kan dra i mig en liter yoghurt i en sittning, och mår som en prins. Jag är verkligen NOLL procent känslig för laktos eller mjölkprotein känns det som. Får inga finnar och magen mår topp. Äter jag däremot en stor skål havregrynsgröt med ett hackat äpple på så får jag inte alls samma bra känsla. Det blir bubbligt i magen och jag blir nödig på en timma.

Ni verkar känna era kroppar så bra, det gör nog inte riktigt jag (än) :P
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 20:23   #53
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Vad är det som gör att hamburgare räknas som processat kött?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 20:48   #54
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vad är det som gör att hamburgare räknas som processat kött?
Att du pressat köttet igenom ett 3 mm stort hål.


Mer troligt är att man inte förstått vad som händer, rent kemiskt, när man processar köttet med olika metoder.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 20:50   #55
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vad är det som gör att hamburgare räknas som processat kött?
Hamburgare över lag är inte processat kött. När jag gör hamburgare köper jag de färska burgarna de har i kyldisken, som i princip bara är malet kött som de har format. Om du syftar på McDonalds hamburgare, eller sånna man köper i frysdisken så vågar jag inte svara, har inte kollat innehållsförteckningen på de.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 21:04   #56
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Inte ens McDonalds är processade.

Citat:
For example, our beef burgers are 100% beef with nothing added apart from a pinch of salt and pepper after cooking
https://www.mcdonalds.com/gb/en-gb/h...ervatives.html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 21:13   #57
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Men jag vill poängtera att jag inte är anti grönsaker eller 100% pro-carnivore, utan anser att en balans är värdefull, men att kött kan en minst sagt värdefull del av den balansen.

Kan kan leva och ha hälsan på enbart animalier, men detsamma gäller inte vegetabilier, inte utan tillskott.
Absolut! Men även den här omsvängningen är intressant!
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 21:47   #58
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Vad är det som gör att syrade mjölkprodukter är bättre än "vanlig" mjölk? Är det något med bakterierna som är bra och för vad isåfall?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-09, 06:41   #59
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Jag hoppar in här och ger min bild av det hela.

Började med strikt carnivore i September 2022. Blev genast piggare och gladare. Tappade 12 kilo på två veckor. Magen gick från morgonlöst varje dag till att göra tvåan två-tre gånger i veckan.

Mitt tandkött slutade dessutom att blöda.

Sedan december så äter jag dock frukt igen. Det har gjort att jag går på toa oftare och att tandköttet återigen blivit lite sämre än vad det var på strikt carnivore.

Åt pasta häromveckan. Mådde skit direkt. Jag tycker inte ens att sötade saker är gott längre och de äcklar mig i det närmaste.

Älskar verkligen att äta kött och saliverar bara av att tänka på det. Har aldrig sådana tankar om choklad, pasta och så vidare längre.
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-09, 07:10   #60
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Jag tror jag har svårt att acceptera att jag mår så bra av det. Överallt tycker jag man hör om att t.ex. många är känsliga mot mjölk. Jag har liksom varit lite vaksam med det av anledningen att jag inte velat riskera något i onödan. Så märker jag att jag kan dra i mig en liter yoghurt i en sittning, och mår som en prins. Jag är verkligen NOLL procent känslig för laktos eller mjölkprotein känns det som. Får inga finnar och magen mår topp. Äter jag däremot en stor skål havregrynsgröt med ett hackat äpple på så får jag inte alls samma bra känsla. Det blir bubbligt i magen och jag blir nödig på en timma.

Ni verkar känna era kroppar så bra, det gör nog inte riktigt jag (än) :P
Om du läser ditt inlägg igen så ser du ju att du känner din kropp bra?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)