Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-02-07, 11:56   #31
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Själv har efter min hjärtinfarkt minskat på andelen rött kött och mättat fett. Lyssnade på det här avsnittet igår med Simon Hill, en podd som även Gudiol rekommenderar. En kardiolog är med i det här avsnittet som jag litar mer på än de som nu lovsjunger köttdieter.

https://podcasts.apple.com/se/podcas...8r2yq3dci5_cjo
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 12:50   #32
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Hur är det med animalier likt salladskyckling som är "behandlat" med lite dextros etc? Ses det som rent ac farligt på något sätt också? Eller är det relativt safe? Jag bor i en stad där de säljer 2,2 kilos påsar med färdiglagade kycklingfiléer. Hela, strimlade, skivade, tärnade etc och det är sjukt smidigt, samtidigt som de bara kostar 200:-/påse pga av det är en stor grossistaffär. Gott, simpelt och billigt. Behandlat som random salladskyckling. De typer av färdigtillredda produkter, hur ser du/forskningen på dessa? De är ju inte i samma klass som kassler och korv, när det är 97% kyckling, lite vatten, socker och salt typ. Kan jag inte tänka mig? Kanske inte bästa kvalitén på kycklingen och dess bakgrund, men det skiter jag i ärligt talat. Äter så mycket annat av kvalité som ägg, nöt osv. Men detta underlättar ofta.
Beror nog på vilka Eämnen som är tillsatta, är nog framförallt nitrit som ger cancer så bara kolla eämnets nummer och jämföra innehållsföretäckningen. Samt googla alla Enummer. Saltmarinad/dextors osv är nog inte direkt skadligt om de inte framställts ur typ bäveranus eller något
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 16:34   #33
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Skiljer sig beroende på träning, men något i denna stilen.

Mål 1 - 5-10ägg 2-400gr kött
Mål 2 - 700-1000g kött
Är jag mer hungrig så kanske 250-500gr kvarg med nåt blåbär.

Är väl typ standard.
Det där hade jag inte haft råd med, ens om jag velat prova


10 ägg är bara 30 kronor förvisso, men köttet blir ca 150 kr per dag. Eller vad äter du för kött egentligen?

Mina matlådor ligger på mellan 20-40 kr, och behöver två sådana för täcka mitt dagliga energiintag.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 16:59   #34
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Vill du snåla kan du köpa blandfärs på extra pris. Då blir det betydligt billigare.
Ägg köpte jag nu för 1.6kr st. Så min matkostnad är väl kanske runt en 100 om dagen. Och då äter jag i princip mest näringstäta maten. Jag prioriterar mat.
Sen lägger jag ju noll pengar på läsk godis chips såser etc etc. Bara grönsaker kostar ju skjortan så nej. Man får inte vara dumsnål.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 17:28   #35
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Vill du snåla kan du köpa blandfärs på extra pris. Då blir det betydligt billigare.
Ägg köpte jag nu för 1.6kr st. Så min matkostnad är väl kanske runt en 100 om dagen. Och då äter jag i princip mest näringstäta maten. Jag prioriterar mat.
Sen lägger jag ju noll pengar på läsk godis chips såser etc etc. Bara grönsaker kostar ju skjortan så nej. Man får inte vara dumsnål.
Men vad gör du med blandfärsen? Att bara steka och äta känns ganska tråkigt. När jag tänker på blandfärs så tänker jag på t.ex köttfärssås, men då blandar man ju upp det med saker som inte är köttbaserat. Antar man kan göra någon form av biffar dock.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 17:58   #36
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Men vad gör du med blandfärsen? Att bara steka och äta känns ganska tråkigt. När jag tänker på blandfärs så tänker jag på t.ex köttfärssås, men då blandar man ju upp det med saker som inte är köttbaserat. Antar man kan göra någon form av biffar dock.
Är inte det fetstilta lite av poängen med carnivore? Mat ska kanske inte alltid vara så "roligt", utan något som ger näring och skänker mättnad. Jag tycker det kan vara skönt att bara steka en biff och ett par ägg och käka, just för att slippa att åbäka mig med massa recept och göra måltiden roligare än den behöver vara. Är jag i ett socialt sammanhang är det en helt annan sak, men vardagsmaten efter ett träningspass får gärna vara så enkel som möjligt och tråkig på köpet.

Det svåra tycker jag är att få lättsmälta kolhydrater och någon form av grönsak. Ser liksom inget syfte med det. Hade jag fått bestämma hade jag bara ätit kött, fisk, ägg och mjölk ett bra tag framöver. Min mage har varit förstörd i flera år av vegetarisk kost och det tog typ två dagar med bara animalier så mådde magen bättre än någonsin. Ingen uppblåsthet, slankare midja och en ögonöppnare för hur snabbt efter en måltid jag kunnat vara aktiv igen. Sover som en stock gör jag också

Senast redigerad av Luddsson den 2023-02-07 klockan 17:59.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 18:22   #37
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Är inte det fetstilta lite av poängen med carnivore? Mat ska kanske inte alltid vara så "roligt", utan något som ger näring och skänker mättnad.
Alla får så klart hitta sin mening med livet. Men att göra något med huvudsyfte att det ska vara tråkigt låter deprimerande. De flesta som väljer en specifik diet gör det av olika hälsoskäl och för de flesta är det viktigt att maten smakar bra, annars håller det inte i längden.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 18:55   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Dagens lunch!

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 19:18   #39
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Men visst är det skandal om myndigheter går ut med rekommendationer om de inte har bra på fötterna? De ska ju hålla klaffen tills de är jävligt säkra? Eller är det jag som har för höga förväntningar på myndigheter?
Livsmedelsverket har en bredare uppgift än så. Det finns ett miljö och hållbarhets mål också. Djurproduktion är en del av kretsloppet men att föda upp djur på spannmål och grödor som vi själva kan äta är inte hållbart. Tror inte ens vi får ut 10 % av energin i det spelet.

En blandad kost är säkert den bäste kompromissen för miljön, svensk handelsbalans och folkhälsan.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 20:17   #40
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Skriver bara något kort pga tidsbrist, men med tanke på hur jag ätit de senaste åren kan det vara av intresse.

Började som strikt carnivore. Kött, salt, vatten, smör och ägg.
Har Ulcerös kolit sen jag var 15 (är 42 snart) Den försvann i princip helt efter nån månad. Jag hade inga direkt problem med träningsintensitet el ork alls. Utöver de första 2-3 veckorna såklart då kroppen ska anpassa sig.

Nu nått år senare kör jag en mer animalbased kost. Mest för att jag har uppat träningen en hel del, samt att jag mår bra på det. Så jag äter ägg, kött, smör, kaffe, vatten talg etc. Men även frukt de dagar jag kör tyngre styrketräning.

Inga problem med magen alls, märker dock att jag måste skita oftare när jag käkar frukt. När jag käkar bara kött å ägg så går jag på toa kanske 1 gång i veckan? Alltid platt mage, änglabajs i konsistens.

Med lite mer fiber känns det som mer waste.

Fördelar, utöver min UC?

Mer rippad, aldrig småsugen på skit, mer jämn energi, små smärtor i leder osv är borta. Sover bättre och är i princip aldrig sjuk. Har två småbarn samt fru som tyvärr ej delar mina kostvanor el har mitt immunförsvar. Men de är förkylda rätt ofta, magsjuka osv. Men skiten biter inte på mig.

En annan sak som jag inte kan förklara helt om vi bortsen från "evil seedoils"
Så bränner jag mig aldrig i solen. Aldrig. Och känner få människor som är ute i solen som jag. När det är sol och jag har möjlighet så spenderar jag lätt ett flertal timmar i solen. Aldrig solkräm, bränner mig aldrig.

Har förövrigt tagit basic blodprov hos läkare nån gång och allt såg bra ut. Tänkte göra ett sånt werlabs test, men sen tänker jag, varför?
Jag är aldrig sjuk, pigg alltid, presterar bra hemma, gym och i säng. Vaknar med morgonbonge 4-6 dagar i veckan.

Är inte heller lika analstrikt längre med kosten. 1 gång i månaden kanske så äter jag nån popcorn el nån choklad bit.
Känner du inte att saknar något mer "tuggigt"? Mycket an animaliekosten är ganska mjuk (ägg, fisk, visst kött) och jag är så van vid grova och kraftiga grönsaker som råa morötter, sallad, etc.

Varför smör och inte olivolja? Bara undrar varför smör är så populärt. Förutom smak s är väl olivolja bättre fetter egentligen?

Väldigt intressant det du skriver! Hur har ditt libido och din hud förändrats? Om det inte är för personlig fråga såklart.

Senast redigerad av Luddsson den 2023-02-07 klockan 20:21.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 21:34   #41
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
https://www.nature.com/articles/s41591-022-01968-z

Den senaste stora genomgången av all data ser ordentligt svagt stöd för det.
I mina ögon är det en hyfsat big deal att någon som du skriver som du skrivit på sistone om köttkonsumtion. Att du ändrat uppfattning är ju inte pga "en enstaka studie" direkt. Skulle gärna läsa om du skrev om t.ex. carnivore/grönsakskonsumtion någon gång.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 21:43   #42
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Livsmedelsverket har en bredare uppgift än så. Det finns ett miljö och hållbarhets mål också. Djurproduktion är en del av kretsloppet men att föda upp djur på spannmål och grödor som vi själva kan äta är inte hållbart. Tror inte ens vi får ut 10 % av energin i det spelet.

En blandad kost är säkert den bäste kompromissen för miljön, svensk handelsbalans och folkhälsan.
Ja, det hade så klart kunnat vara en aspekt att det handlar om miljö och hållbarhet. Men det är ju knappast så de uttrycker sig när de motiverar sina rekommendationer.

Här tar de i så de spricker angående riskerna med rött kött.
https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark

Bara för att citera ett utdrag.
Citat:
Även om orsaken är oklar är det ingen tvekan om att det finns en tydlig koppling mellan rött kött och chark och risken att drabbas av denna cancerform. I de studier som har gjorts har man tagit hänsyn till andra faktorer som kan öka risken för cancer, som rökning, alkohol, övervikt och låg grönsakskonsumtion, och ändå sett ett tydligt samband mellan rött kött, chark och cancer i tjock- och ändtarmen.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 21:51   #43
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
https://www.nature.com/articles/s41591-022-01968-z

Den senaste stora genomgången av all data ser ordentligt svagt stöd för det.
Studier i all ära, som lekman kan jag bara konstatera att det verkar finnas studier i båda riktningarna. Både Cancerfonden och Livsmedelsverket svänger sig samtidigt med sina studier och verkar hävda att det finns bevis åt andra hållet.

Var skulle du säga att forskningsläget befinner sig. Är det osäker mark, eller går det att uttrycka sig säkert kring allt eller några aspekter?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 21:54   #44
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
I mina ögon är det en hyfsat big deal att någon som du skriver som du skrivit på sistone om köttkonsumtion. Att du ändrat uppfattning är ju inte pga "en enstaka studie" direkt. Skulle gärna läsa om du skrev om t.ex. carnivore/grönsakskonsumtion någon gång.
Kanske, men jag tror inte det är prioriterat för någon längre artikel för tillfället.

Men jag vill poängtera att jag inte är anti grönsaker eller 100% pro-carnivore, utan anser att en balans är värdefull, men att kött kan en minst sagt värdefull del av den balansen.

Kan kan leva och ha hälsan på enbart animalier, men detsamma gäller inte vegetabilier, inte utan tillskott.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 21:58   #45
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963


skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)