Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-12, 20:01   #211
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P Visa inlägg
Lövbiff är en favorit hos mig. För knappt 1 år sedan kunde man köpa det för 99 kr/kg på Willys under frekventa kampanjer. Nu har det tyvärr ökat rejält i pris.
Jag har alltid lagat lövbiff fel hela livet tills grannen visade mig att han bara viftade runt köttet jättefort med lite krydda, det var stekt och rosa på många ställen, men helvete vad mycket godare det var än när jag gör det. Och jag brukar inte ha det i pannan länge alls pga hur tunna dom är. Han stekte dom totalt kanske 15 sekunder. Mums.
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Jag måste lära mig att prioritera matkostnader. Efter år på gröt och bönor har jag nog en skev bild av vad riktig mat kostar. Lägger typ inga pengar på annat så borde lägga på det här.

Räknar ni ofta på kostnad/måltid? Vad tycker ni är rimligt där?
Alltså att äta gott är ju en av livets goda saker. Jag skulle hellre sitta i en källare hela livet med god mat än att lägga pengar på annat

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 06:01   #212
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Jag måste lära mig att prioritera matkostnader. Efter år på gröt och bönor har jag nog en skev bild av vad riktig mat kostar. Lägger typ inga pengar på annat så borde lägga på det här.

Räknar ni ofta på kostnad/måltid? Vad tycker ni är rimligt där?
Oh, sanslöst individuellt. Som sagts innan så beror det ju på hur mycket man har att disponera samt hur man prioriterar.

Personligen lägger jag runt 20.000:- per månad på mataffärer, men det är för att jag har möjlighet att göra det och inte behöver bry mig om priser alls. En student som har 500:- över till mat behöver självklart tänka annorlunda. Så, det är nog en fråga du enbart kan ställa och svara på åt, dig själv, från dig själv.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 18:22   #213
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Hur i hela friden kan du lägga 20.000 i månaden? På bara mat/dryck?

Äter du 1 kg vildfångad lax varje dag :p

Ägg är en räddning för mig. En omelett på fem ägg ger kanonmycket protein och näring också.

Senast redigerad av Luddsson den 2023-03-13 klockan 18:24.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 20:47   #214
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Personligen lägger jag runt 20.000:- per månad på mataffärer.
Vad i?! Lever du på oxfilé?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 20:50   #215
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Han heter ju energiöverskott så jag antar att han bulkar nått djävulskt på 20 papp i månaden
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 20:53   #216
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vad i?! Lever du på oxfilé?
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Han heter ju energiöverskott så jag antar att han bulkar nått djävulskt på 20 papp i månaden
Med tanke på att han äter runt 2kkcal om dagen med mestadels ägg, proteinfluff samt grönsaker så tvivlar man på 20kkr i månaden faktiskt.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 03:08   #217
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Tror det har smugit sig in en 0:a extra. 20 000 är antingen ljug eller misstag.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 05:58   #218
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Hur lätt som helst. I perioder när jag äter carnivore handlar jag för runt 1000:-/dag. Hur enkelt som helst. Dricker inget kranvatten heller, köper bara mineralvatten osv. Det är lättare än ni tror.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 09:52   #219
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Låter ju saftigt trots carnivore och mineralvatten, oxfilé kilopriset är väll runt 550kr och mineralvatten 6kr litern.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 10:44   #220
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
3-4000:- av dessa 20 är till folk jag hjälper som har det knapert. Jag är i en lycklig situation att jag absolut inte behöver fundera på kostnaden av det jag köper. Dock ska sägas att det räknas in även hushållspapper och sånt som diskmedel och annat skräp man köper på mataffären. Men, ja. Det är sjukt mycket pengar.

Har inget behov av att övertyga någon så är nog bättre vi håller oss till ämnet än att diskutera detta här, finns ju PM.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 10:47   #221
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Det bästa är nog en balans, med en kost som inkluderar grönsaker. Men just nu överväger fördelarna med fiberfri kost nackdelarna. Tror inte heller det är så bra att äta så mycket fett som jag gör (100-150 gram per dag) över lång tid. Men vad vet jag.
100-150 gram fett är ju inte särskilt mycket om du i princip helt utesluter kolhydrater samtidigt som du vill hålla ditt protein högt. Energin måste ju komma från någonstans.

När jag äter enbart animalier ser jag till att åtminstone hamna på 150-200 gram fett både vad gäller protein och fett, då ger det hyfsat med energi också. Ät på så i några månader och ta prover om du är orolig. Skulle tro de är alldeles utomordentliga provsvar.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 19:35   #222
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Jag slog in rött kött (rib-eye) på cronometer, och blev förvånad över att det inte var så näringsrikt ändå? Framstående var järn, men mjölk och fisk hade fler näringsämnen. Stämmer det verkligen?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 20:30   #223
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Ja det stämmer. Vill du åt näringstäthet är det organ och äggulor som gäller.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 20:43   #224
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Då borde man ju kunna spara en del pengar på att käka mer sånt.

Måste introducera kolhydrater i kosten. Mina få träningspass går skit, och jag är väldigt trött. Dessutom kan jag inte lägga så mycket pengar på mat.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-03, 05:53   #225
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Då borde man ju kunna spara en del pengar på att käka mer sånt.

Måste introducera kolhydrater i kosten. Mina få träningspass går skit, och jag är väldigt trött. Dessutom kan jag inte lägga så mycket pengar på mat.
Ägg är billigt, oftast. Organ likaså och många jävligt goda.

Är kolhydrater då? Sånt som kommer överens med din mage? Våga testa vitt ris, potatis och banan till att börja med? Eller ge en ketogen kost en lite längre tid för att vänja dig. Hur mycket energi får du i dig? Är ju inte säkert det är bristen på kolhydrater i sig, utan det kan ju vara så enkelt att du äter väldigt lite energi i förhållande till aktivitet, då blir det tungt att prestera vad du än äter. Speciellt om du äter typ enbart animalier. Avsaknad på kolhydrat, lite fett och mest protein är rätt värdelöst för prestation.

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2023-04-03 klockan 05:54.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)