Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-10, 06:51   #1
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Har vi några te-drickare här?

Jag har nyligen börjat dricka ganska mycket te, och har märkt att det är särskilt trevligt - åtminstone för mig - när man deffar, eftersom kalorivärdet i princip är noll, men man ändå får i sig någonting varmt.

Min fråga är då. Eftersom jag dricker kaffe också och vill dra ner på koffeinet, så skulle jag gärna ha någonting koffeinfritt - och allra helst någon variant som i princip inte går att överkonsumera. Jag vet att rött te är koffeinfritt, och har inte testat det men, grönt te mådde jag lite konstigt av när man dricker för mycket. Så är det samma sak med rött te eller är det bara att dricka hur som helst?

Så vad har ni för tips i övrigt? Och i synnerhet varma drycker (hemmagjort te) som man kan dricka hur som helst om man behöver ha någonting när man deffar. Jag tänker mig om man kan ha i lite frukt eller någonting och göra te på det? Men välsmakande tips är välkommet.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 07:58   #2
arogen
Registered User
 
arogens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 265
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Jag har nyligen börjat dricka ganska mycket te, och har märkt att det är särskilt trevligt - åtminstone för mig - när man deffar, eftersom kalorivärdet i princip är noll, men man ändå får i sig någonting varmt.

Min fråga är då. Eftersom jag dricker kaffe också och vill dra ner på koffeinet, så skulle jag gärna ha någonting koffeinfritt - och allra helst någon variant som i princip inte går att överkonsumera. Jag vet att rött te är koffeinfritt, och har inte testat det men, grönt te mådde jag lite konstigt av när man dricker för mycket. Så är det samma sak med rött te eller är det bara att dricka hur som helst?

Så vad har ni för tips i övrigt? Och i synnerhet varma drycker (hemmagjort te) som man kan dricka hur som helst om man behöver ha någonting när man deffar. Jag tänker mig om man kan ha i lite frukt eller någonting och göra te på det? Men välsmakande tips är välkommet.
Jag dricker en mugg svart te på morgonen och kanske en kopp rött/grönt på kvällen, plus två-tre koppar kaffe under dagen hehe. Men som du säger kan även min mage bli lite knarrig av för mycket rött te har jag märkt ett pat gånger.

Ett tips från mig till deffen är att värma osötad mandelmjölk, riktigt jäkla svingott tycker jag. Då kan du ju t.o.m unna dig oboypulver/choklad i, eftersom kalorierna inte är många.
__________________
En Journal mot att äntligen bli lite stark:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204424
Mark: 200. Böj: 140. Bänk: 110.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 08:46   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
"och allra helst någon variant som i princip inte går att överkonsumera."

Det finns inte så berätta istället vilka mängder du dricker.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 08:54   #4
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Jag dricker en hel del te. I princip uteslutande grön pu-erh. Delvis för smaken, en också för att jag kan återanvända samma bland så jäkla många gånger... visst kanske en del koffein i första koppen eller två men det dalar ju enormt snabbt.

Sen har det förstås en radda påstådda hälsoeffekter så det är ju bara att tacka och ta emot.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 10:18   #5
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Som du själv säger så har du inte testat rött. Gör det. Du kan testa örtte som kamomil också. Om du fortsätter ha problem får du trappa ner drickandet lite.
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 11:41   #6
Nirrebirre
Registered User
 
Nirrebirres avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Jag brukar koka eget te på: färsk ingerfära, kanelstänger, citron och lite honung, riktigt gott! Kalorierna från honungen är försumbara enligt mig! Annars blir det mycket te på lösvikt då smakerna är mycket bättre än när man köper tepåsar enligt mig
Nirrebirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 12:09   #7
GulligaGurkan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Lund, Sverige
Inlägg: 321
Prova vitt te. Finns i massa smaker lite här och där. Köp inte tepåsar dock eftersom vissa innehåller upp till 20% socker. Köp bra te i lösvikt istället.

Naturellt, grönt te av bra kvalité är bland det godaste jag vet!
__________________
Mål 2015: Bänk 100/100 Böj 127,5/140 Mark 136/160
Springa milen på under 50
och Toughest under 60
75 kg kroppsvikt på 10-12% fett
GulligaGurkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 13:03   #8
Fridask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Jag kokar också eget te som påmnner om Nirrebirre, det är fantastiskt gott och man vet exakt vad man får i sig
__________________
Frida den lille
Fridask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 13:13   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av GulligaGurkan Visa inlägg
Prova vitt te. Finns i massa smaker lite här och där. Köp inte tepåsar dock eftersom vissa innehåller upp till 20% socker. Köp bra te i lösvikt istället
En tepåse väger typ 2 g så även om den skulle innehålla 50% socker så är frågan vilken betydelse det har? Nu har jag iofs inte sett något om socker på någon tepåse men jag har å andra sidan inte direkt letat på varje ask just för att det inte spelar någon som helst roll.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 15:45   #10
GulligaGurkan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Lund, Sverige
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
En tepåse väger typ 2 g så även om den skulle innehålla 50% socker så är frågan vilken betydelse det har? Nu har jag iofs inte sett något om socker på någon tepåse men jag har å andra sidan inte direkt letat på varje ask just för att det inte spelar någon som helst roll.
Ganska sant, men ändå! Kan nog inte länka till det men det kom fram nån gång förra året att Lipton pumpar in massa socker. Men som sagt så väger en tepåse rätt lite, är ju ingen kaloribov direkt
__________________
Mål 2015: Bänk 100/100 Böj 127,5/140 Mark 136/160
Springa milen på under 50
och Toughest under 60
75 kg kroppsvikt på 10-12% fett
GulligaGurkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 15:47   #11
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Att tänka på om man ska köra grönt eller vitt är att inte hälla på 100-gradigt vatten. 60-80 är mer lämpligt. Med fördel har man en vattenkokare med temperaturreglage.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 16:14   #12
Blue Nine
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Så är det samma sak med rött te eller är det bara att dricka hur som helst?
rött te kommer från en helt annan växt (roiboos) än svart/grönt/vitt te.

Men prova och se hur du reagerar. Jag dricker massor utan magproblem.
Blue Nine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 19:32   #13
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
isf blir det alltid chaite med honung eller agavesirap.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 20:03   #14
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Te på färsk mynta är trevligt, om du inte orkar fixa en kruka och odla själv så finns det oftast billigt hos "turkbutiker", brukar vara 10kr för tre stora buntar, vilket ger många liter te. har du tur kanske du t.o.m. hittar en butik som har lite andra strains, t.ex. chocladmynta.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 00:30   #15
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Dricker mycket te, både medtaget till jobbet och hemma. Vill du ha bra grejer är det hela teblad som gäller, sen kan man välja hur engagerad (eller lat) man vill vara vid byggandet. Klart det blir godare i en liten kinesisk tekanna, men ofta duger det att dumpa vatten på bladen i koppen direkt.

Själv gör jag mest oolong men även pu'er och svart te. Senare på kvällen oftast oolong pga koffeinhalten, och oroar du dig för det kan jag helt klart rekommendera den sorten.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)