Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-19, 06:00   #61
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Är det samma hälsoeffekter av koffeinfritt kaffe? Eller man kanske kan trycka koffeinfritt med gott samvete numera?
Jag trodde det var ohälsosamt att stressa upp hjärtat i vila.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Nja, en mycket liten del i så fall. Detta handlar om ganska kraftig "bulk" utan träning och i två av grupperna genom att dricka nästa 2,5 L läsk per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 17:16   #62
hampfuz
Registered User
 
hampfuzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Är det samma hälsoeffekter av koffeinfritt kaffe? Eller man kanske kan trycka koffeinfritt med gott samvete numera?
Jag trodde det var ohälsosamt att stressa upp hjärtat i vila.
En del av fördelarna finns nog kvar i koffeinfritt kaffe, men inte alla.

Citat:
The leading favorable effects have been attributed to various compounds present in coffee. Thus, chlorogenic acids would be effective in decreasing blood pressure, systemic inflammation, risk of type 2 diabetes, and platelet aggregation, whereas caffeine intake has instead been associated with decreased body weight, as well as with increased flow-mediated dilatation and fibrinolysis.
https://www.thieme-connect.com/produ...s-0032-1301414

Den negativa påverkan på hjärtat hos friska individer är liten vid normal konsumtion.
Citat:
Considerable controversy exists regarding the association between coffee consumption and cardiovascular disease (CVD) risk. A meta-analysis was performed to assess the dose-response relationship of long-term coffee consumption with CVD risk.

Conclusions—A non-linear association between coffee consumption with CVD risk was observed in this meta-analysis. Moderate coffee consumption was inversely significantly associated with CVD risk, with the lowest CVD risk at 3 to 5 cups/d, and heavy coffee consumption was not associated with elevated CVD risk.
http://circ.ahajournals.org/content/...3.005925.short
hampfuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 18:37   #63
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Är det samma hälsoeffekter av koffeinfritt kaffe? Eller man kanske kan trycka koffeinfritt med gott samvete numera?
Jag trodde det var ohälsosamt att stressa upp hjärtat i vila.
saxad gammal nyhet från en blaska.

Markant höjda kolesterolhalter med koffeinfritt kaffe.

Efter tre månader visade blodprover att de som druckit koffeinfritt kaffe hade fått markant höjda halter av kolesterol i blodet. Förekomsten av vissa fettsyror hade ökat med i genomsnitt 18 procent, och halterna av ett särskilt protein som har betydelse vid hjärt-kärlsjukdomar hade ökat med 8 procent.

Bland dem som druckit vanligt kaffe, eller inte druckit kaffe alls, syntes inga liknande förändringar. Enligt forskarna beror det på att det koffeinfria kaffet framställs ur en böna med högre fetthalt än vanligt kaffe.

om det stämmer till 100% vet jag ej men har läst det på flera studier...

sen har ju vanligt kaffe en positiv effekt på energiförbr.. med.(koffein effekt)
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 21:13   #64
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
hmm, bud på att börja igen då... Har snabbkaffe samma fina egenskaper som bryggkaffe?
Usch, vill jag verkligen ner i det mörka hålet igen... kaffehålet!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 21:20   #65
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
hmm, bud på att börja igen då... Har snabbkaffe samma fina egenskaper som bryggkaffe?
Usch, vill jag verkligen ner i det mörka hålet igen... kaffehålet!
du lär få i dig mindre koffein på snabbkaffe vs vanligt ex brygg.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 21:50   #66
cAase
Registered User
 
cAases avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 689
Jag brukade dricka mellan 0.8-1 g koffein (ibland mer) om dagarna när jag styrketränat, i form av koffeintabletter innan morgonträning och sedan några koppar kaffe. Jag snittade en 6-7 koppar kaffe icke träningsdagar. Förra veckan minskade jag den totala dosen ifrån 0.8-1 g koffein ner till 400 mg träningsdagar och ner till max 2 koppar kaffe vilodagar. Dessa höga doser har jag säkerligen legat på konstant under 3-4 års tid. Hur gick det?

Abstinensen var värre än befarad. Jag hade 0 energi om dagarna, gäspade konstant trots mina 8 h sömn. Kände en konstant sjukdomskänsla, kände mig sjuk, illamående och rent ut sagt spyfärdig vissa tider om dygnet. Började även kallsvettas trots att jag var kall, jag frös men det stoppade inte kallsvettningarna. Märkligt nog fick jag även hjärtklappning. Jag känner aldrig behov av att ta en nap hemma eller på lunchrasten då jag sällan blir så pass sömnig, men nu löpte jag istället in i vilorummet på de korta 10 min vilorasterna för att få stänga ögonen lite. Nu ungefär 1 vecka senare har mycket av tröttheten försvunnit, kallsvettningarna, illamåendet och sjukdomskänslan är bortblåst. Sedan somnar jag mycket snabbare nu än förr, vilket givetvis är ganska väntat.
__________________
As long as I'm better than yesterday, I'm doing something right

Journal: Simplicity is golden

Senast redigerad av cAase den 2014-06-19 klockan 21:55.
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 10:54   #67
GTX
Registered User
 
GTXs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 152
Citat:
Ursprungligen postat av cAase Visa inlägg
Nu ungefär 1 vecka senare har mycket av tröttheten försvunnit, kallsvettningarna, illamåendet och sjukdomskänslan är bortblåst. Sedan somnar jag mycket snabbare nu än förr, vilket givetvis är ganska väntat.
Det är detta jag siktar på!

har kunna fått sura uppstötningar, (magsår) och säkert början på magkatarr samt mycket svårt att kontrollera mitt humör (toppar och bottnar), har nu varit utan i 3 dagar.. kände lätt depression hela dagarna (vilket fick mig att google och kom fram till att jag vill testa utan kaffe)

Gäspar hela dagarna, men känner mig mer i balans.. ska fortsätta hålla mig ifrån kaffe och tror det kommer ställa mig i mer balanserad form faktiskt.
__________________
It´s all in the mind!
GTX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 19:43   #68
MuskelMasen
Registered User
 
MuskelMasens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Avesta, Dalarna
Inlägg: 544
Pengar på kontot.
MuskelMasen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 19:45   #69
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av MuskelMasen Visa inlägg
Pengar på kontot.
Morsan betalar, det är launa
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 22:49   #70
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
saxad gammal nyhet från en blaska.

Markant höjda kolesterolhalter med koffeinfritt kaffe.
Icke-filtrerat kaffe höjer kolesterolet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-17, 18:57   #71
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Blir ni stressade av kaffe?

Jag hade slut på kaffe och drack inte på ett par dagar. Kände lite huvudvärk men inget farligt. Väldigt trött vid eftermiddagen dock. Jag upplevde mig MYCKET lugnare dessa dagar. Kändes som jag inte var lika lättstressad. Vanligen dricker jag mycket kaffe, säkert 5-6 stora muggar per dag. Funderar på att sluta helt faktiskt.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-17, 19:06   #72
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Blir ni stressade av kaffe?

Jag hade slut på kaffe och drack inte på ett par dagar. Kände lite huvudvärk men inget farligt. Väldigt trött vid eftermiddagen dock. Jag upplevde mig MYCKET lugnare dessa dagar. Kändes som jag inte var lika lättstressad. Vanligen dricker jag mycket kaffe, säkert 5-6 stora muggar per dag. Funderar på att sluta helt faktiskt.
Något så in i bomben, blir neurotisk av alla former av koffein. Men så har jag ju en ADHD diagnos också, så för mig är kaffedrickande som att elda för kråkorna. Har också mycket jämnare energi över dagen utan koffein, tidigare var det dalar och toppar genom hela dagarna som reglerades med koffein.
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-17, 19:10   #73
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Jag har inga diagnoser av den typen Men jag borde nog dra ner min kaffekonsumtion. Jag tror jag trycker undan mycket trötthet med kaffe.

Synd, för kaffe är ju en hälsosam dryck egentligen.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-17, 19:37   #74
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag har druckit kaffe på professionell nivå i 8 år och på elitnivå de senaste 4-5 åren (dvs ~1,5 liter om dagen). Har förstört magen helt. Övergått till te nu.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-17, 19:42   #75
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Jag har druckit kaffe på professionell nivå i 8 år och på elitnivå de senaste 4-5 åren (dvs ~1,5 liter om dagen). Har förstört magen helt. Övergått till te nu.
Min mage är också katastrof av år med vegetarisk kost, osmältbara grönsaker, frenetiskt tuggummitiggande och litervis med kaffe.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)