Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-11, 20:52   #16
tsp
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 2 333
195cm
96kg

äter mellan 100-170g protein per dag, under deff.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:01   #17
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Och på vilka grunder menar du att 4g/kg protein är överdrivet?
Du har rätt i att det itne finns några vetenskapliga belägg för att gå över 2g/kg ger några fördelar ur muskelbyggarsynpunkt. Det finns dock heller inga belägg för att det inte gör någon nytta att gå över 2g/kg.
Att mer protein oxiderar om man ökar intaget är inget konstigt, det betyder inte att höjningen av proteinintaget ej gör någon nytta. Det är inte säkert att någon av de "50 grammen extra" man tillför går in o används i proteinsyntesen, allt kanske oxiderar, men innan det gör det, har det en påverkan på kroppen som kan leda till att mer aminosyror byggs in "at the end of the day", tagna där de finns tillgängliga, oavsett varifrån aminosyrorna härstammade från början.

edit: Jag äter just nu 130-190g protein om dagen pga ekonomiska bekymmer (vill få i mig mer). Men tänker höja proteinintaget senare till en högre nivå.


Jag grundar det på just det att det inte finns några grunder att det hjälper...

Just bristen på några konkreta bevis är väl skäl nog att misstänka att det är ganska onödigt att utsätta kroppen för massa onödiga fria radikaler.


Jag tycker bara det är intressant då en stor del av Body building världen går efter en standard som är dubbelt så mycket som bevisats vara tillräkligt.


Självklart förstår jag att alla som vill bygga gör allt för att nå sina mål men det känns som mycket av den här hetsen att få i överdrivna mängder protein beror på tillskottsföretagen som påstår att du måste dricka 15shakes om dagen och snorta celltech blandat med kreatin för maximal pump


Att ta kost råd från företag som vill sälja en massa onödigt skit fördyra pengar är typ lika smart som att lyssna på roid mohammed på gymmet som snackar om sina hemilga superset program som ger Knockout pump på dina biceps



Jag dömer ingen här utan ni får gärna äta en hel gris varje dag om det hjälper er att nå era mål jag tycker bara ni ska ifrågasätta varför ni "vet" att det är så.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:08   #18
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Jag tycker det är bra att du är kritisk. Själv "vet" jag inte heller. Men det skadar väl inte att prova om man känner att man t ex har råd till det (och dessutom gillar kött )?
Jag har själv experimenterat en hel del och gör det fortfarande, är inte säker ännu på vilken mängd som är "bäst" för muskeltillväxt.
Sen kan man förstås ta upp moraliska och miljömässiga aspekter också.

Det är definitivt så att kosttillskottsbranchen utnyttjar situationen om de kan. Men är man källkritisk kan man hitta studier som pekar i ena eller andra riktningen. Och det jag har sett hittills så tycker jag att forskningen pekar på att mer än 2g/kg är bättre för muskeltillväxt, men det är ej klarlagt ännu. Lägger man sedan till andras erfarenheter så får man sen tro vad man vill. Man kan självklart inte veta men man kan kanske i vissa fall bli väldigt övertygad.

Sen skulle det vara intressant med ditt påstående att ett högt proteinintag leder till fler fria radikaler i kroppen? Jag är nyfiken nämligen då jag inte vet hur det ligger till. Men oavsett så tror jag att många som äter en bra kost, och framförallt tränar, mer än väl kompenserar ett sådant faktum med både kroppsegna och dietära antioxidanter.

Man får välja sitt eget "gift". alla har väl någon vana som är potentiellt mer eller mindre ohälsosam. Gäller att se helheten och välja vad man trivs med att göra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2010-02-11 klockan 21:11.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:25   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det går utmärkt att öka i muskelmassa även med ett lågt proteinintag, bara kaloriintaget är stort nog. Det har varit visat i 100 år nu att man kan öka bra i muskelmassa även med 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, så länge man ligger på ett tillräckligt stort energiöverskott.

Men då blir man snabbt också fet. Låter inte det lockande, måste man ligga på ett betydligt mindre kaloriöverskott eller energibalans, och då blir proteinintagets betydelse desto större. Då blir det "increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant" som nämndes tidigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:25   #20
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag tycker det är bra att du är kritisk. Själv "vet" jag inte heller. Men det skadar väl inte att prova om man känner att man t ex har råd till det (och dessutom gillar kött )?
Jag har själv experimenterat en hel del och gör det fortfarande, är inte säker ännu på vilken mängd som är "bäst" för muskeltillväxt.
Sen kan man förstås ta upp moraliska och miljömässiga aspekter också.

Det är definitivt så att kosttillskottsbranchen utnyttjar situationen om de kan. Men är man källkritisk kan man hitta studier som pekar i ena eller andra riktningen. Och det jag har sett hittills så tycker jag att forskningen pekar på att mer än 2g/kg är bättre för muskeltillväxt, men det är ej klarlagt ännu. Lägger man sedan till andras erfarenheter så får man sen tro vad man vill. Man kan självklart inte veta men man kan kanske i vissa fall bli väldigt övertygad.

Sen skulle det vara intressant med ditt påstående att ett högt proteinintag leder till fler fria radikaler i kroppen? Jag är nyfiken nämligen då jag inte vet hur det ligger till. Men oavsett så tror jag att många som äter en bra kost, och framförallt tränar, mer än väl kompenserar ett sådant faktum med både kroppsegna och dietära antioxidanter.

Man får välja sitt eget "gift". alla har väl någon vana som är potentiellt mer eller mindre ohälsosam. Gäller att se helheten och välja vad man trivs med att göra.


Det mesta som man äter tex protein, kolhydrater som ris,pasta bröd osv

bildar syre i kroppen, även träning gör det.

Det syre gör att det förstör vävnad i olika omfattning i kroppen. (många folk sjukdomar verkar bero på oxidativ stress som bryter ner en massa viktiga celler i kroppen)

därför är det viktigt att motverka detta genom att få i sig antioxidanter tex i form av frukt och grönt för att balansera det hela.

Om man då tillför 2-3x mer protein än vad man behöver så behöver man kompensera detta genom att öka sitt växt intag 2-3ggr oxå.

Då dom flesta lär ligga på gränsen av vad dom bör äta med ett normal protein intatg så kan ni ju tänka er hur mycket som saknas för dom flesta som äter såna mängder.

Senast redigerad av svamptroll den 2010-02-11 klockan 21:28.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:26   #21
TehSaxo
Banned User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 255
150+
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:27   #22
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det går utmärkt att öka i muskelmassa även med ett lågt proteinintag, bara kaloriintaget är stort nog. Det har varit visat i 100 år nu att man kan öka bra i muskelmassa även med 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, så länge man ligger på ett tillräckligt stort energiöverskott.

Men då blir man snabbt också fet. Låter inte det lockande, måste man ligga på ett betydligt mindre kaloriöverskott eller energibalans, och då blir proteinintagets betydelse desto större. Då blir det "increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant" som nämndes tidigare.
intressant faktiskt, så du påstår att skälet till varför man överdriver sitt protein intag är för att kunna minska på dom andra näringsämnerna och på så sätt kunna bulka utan att behöva lägga på sig så mycket fett?


Detta lätt faktiskt mycket mer vetigt än typ "Alla som bygger vet at det är så"
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:58   #23
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av svamptroll Visa inlägg
Det mesta som man äter tex protein, kolhydrater som ris,pasta bröd osv

bildar syre i kroppen, även träning gör det.

Det syre gör att det förstör vävnad i olika omfattning i kroppen. (många folk sjukdomar verkar bero på oxidativ stress som bryter ner en massa viktiga celler i kroppen)

därför är det viktigt att motverka detta genom att få i sig antioxidanter tex i form av frukt och grönt för att balansera det hela.

Om man då tillför 2-3x mer protein än vad man behöver så behöver man kompensera detta genom att öka sitt växt intag 2-3ggr oxå.

Då dom flesta lär ligga på gränsen av vad dom bör äta med ett normal protein intatg så kan ni ju tänka er hur mycket som saknas för dom flesta som äter såna mängder.
Ok, men är protein mer fri-radikal-bildande än andra näringsämnen?
Kaloriöverskott i sig kan jag förstå varför det kan bidra till mer oxidativ stress, vilket iofs ofta är något de som vill bygga muskelmassa sysslar med (gå upp i vikt t ex).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 22:01   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Studier visar på ingen ökad oxidativ stress av ett högt proteinintag.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/co...ull/287/4/R934

Människostudier går inte att utföra - en sådan skulle ta för lång tid - vi lever för länge - och vara oövervakningsbar. Men det finns inget som pekar på att ett högt proteinintag skulle ge oxidativa skador hos människa.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 01:30   #25
christian9
Registered User
 
christian9s avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.
Spekulerade inte Sverker om det här för ett tag sen, och kom fram till att gränsen borde skjutas uppåt om man får i sig tillräckligt med vätska?

Jag ligger på runt 3 g/kg kv/dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Jag tycker man e stark om man har överarm som sin flickväns midja. Då har man hyffsat ratio oxå, tight tjej och bra biceps.
christian9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 09:42   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Uttorkning är den största "faran" med ett högt proteinintag, ja.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 09:55   #27
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Onödigt eller inte beror väl på vad man har för prioriteringar.

Om vi har detta senario: Person 1 ligger på energibalans och äter 3,5g protein per kilo och person två ligger på energibalans och äter 1g per kilo.
Då kommer person 1 sannolikt att öka mer i muskelmassa om vi förutsätter att de har samma övriga förutsättningar och tränar likadant.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 09:58   #28
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Östtyskland hade ju rekommendationer på 3g protein/kg/d till sina idrottare. Nu har de flesta idrottare andra behov än rena byggare beroende då deras träning ser annorlunda ut, men jag har svårt att se nödvändigheten att gå högre.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 10:08   #29
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Östtyskland hade ju rekommendationer på 3g protein/kg/d till sina idrottare. Nu har de flesta idrottare andra behov än rena byggare beroende då deras träning ser annorlunda ut, men jag har svårt att se nödvändigheten att gå högre.
Det handlar inte om nödvändighet eller inte. Bara att det blir bättre förutsättningar för muskelbygge med högre proteinintag.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 10:18   #30
Grenen
Registered User
 
Grenens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 306
Väger 87kg, tippar på ca 10% BF så lean mass ~78.
Äter ca 2-220g protein per dag så 2,5-2,8g protein/kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ja, se hur det gick för dem som tränade och for ut i krig! De DOG!
Grenen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)