Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-11, 19:02   #1
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Hur mycket protein äter ni egentligen??

Är nyfiken på vad många "byggare" tycker är en rimlig mängd protein att få i sig per dag?

Dom flesta jag känner kör på "standard" måttet vilekt ligger 2-2,2g/kg vilekt kommer från översättningen 1g per pound.

Dock verkar en del ny forskning visa att det absolut mesta du behöver per dag är 2g per kg och egentligen inte ens det.

Tycker bara det är intressant då jag känner en del folk som går loss totalt och äter 3-4g per kg om dagen!

Finns ju verkligen ingen forskning som tyder på att det är nödvändigt för någon inte ens pro byggare i högsta klass.

Ska tom vara skadligt att förtära såna mängder vad jag hört.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 19:33   #2
koffein_beroende
Forever Alone
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 664
178cm
84kg

deffar just nu och ligger på 250g protein per dag.

Vet inte vad det blir per kg? 3g/kg? Orkar inte räkna ut det:p

Anledning: Jag är ganska övertygad om att jag bygger bättre på 3g/kg än 2g/kg, känns iaf som det!

Senast redigerad av koffein_beroende den 2010-02-11 klockan 19:39.
koffein_beroende är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:19   #3
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Lite det där jag syftar på.

Finns liksom inga belägg på att man bygger mer genom att överdriva sitt intag.

Det enda som bevisat händer är att du ökar den oxidativa stressen och behöver tillföra mer antioxidanter för att balansera ut det igen.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:22   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.

Citat:
It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

Citat:
For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake.
Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:28   #5
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
230g idag. tjej 58.5 kg vad blir det 3,93, men det varierar mellan 170-230 kanske. Beror på vad jag är sugen på... dels byggnings syfte men oxå för att jag älskar keso, kyckling, kött och fisk...
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:33   #6
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
220-230g vanligtvis. Mer blir för dyrt iom att jag har en kaloribudget att tänka på.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:35   #7
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Ligger på ett genomsnitt på ~400g om dagen, väger 90kg. Känner väldig skillnad på återhämtning osv när jag minskar intaget, jag är helt övertygad över att ju mer protein ju mer muskeltillväxt, det är ju trots allt proteinet som bygger muskler.

Jag anser inte att det är fel att ligga på 2g/kg eller mindre, det får du resultat av, men jag är övertygad att du får bättre resultat om du ligger på 4g/kg, inte bara bättre muskeltillväxt utan även bättre fettförbränning, bättre immunförsvar, förbättrad insulin/glukosmetabolism.
Det finns inga vetenskapliga bevis som tyder på att ett högt proteinintag (upp till 3 gånger RDI) skadar en frisk människa. Faktum är att ökning av andelen protein i kosten anses numera vara riskfritt, och ett bra sätt att få flera hälsofördelar.
Och det är stor skillnad mellan kalorier från protein, fett och kolhydrater när du ska bygga muskler och bränna fett.

Brukar ofta läsa runt mycket på olika sidor:
American Journal of Clinical Nutrition - http://www.ajcn.org/
Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism - http://jcem.endojournals.org/
Nutrition and Metabolism - http://www.nutritionandmetabolism.com/
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:36   #8
rolf
#VilaLagom
 
rolfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Halmstad
Inlägg: 12 742
300g+ @ 95kg = ~3,2g/kg minst.
__________________
[B][URL="http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83197"]Rolf goes #suomitraining
rolf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:38   #9
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S



Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79
Tänk att du måste posta detta i nästan alla trådar som rör ämnet protein eller muskelbyggning! När ska folk fatta?!
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:40   #10
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Nelli Visa inlägg
230g idag. tjej 58.5 kg vad blir det 3,93, men det varierar mellan 170-230 kanske. Beror på vad jag är sugen på... dels byggnings syfte men oxå för att jag älskar keso, kyckling, kött och fisk...
Får jag fråga vad ni baserar dess överdrivna intag på?

Känns som det bara är "bro science" för hela slanten.

Dock vet jag inte om max gränsen höjs då man tillför diverse olagliga preparat i mixen...

Hoppas du förstår att dom eventuella muskelökningarna du kan få inte kommer vara värd belastningen såna extrema mängder ger...

DU behöver ju äta typ 2kg grönt om dan för o balansera ut ph värde o oxidativ stress för såna extrem mängder.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:42   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Alla som tränat hårt med muskeluppbyggnad som syfte vet att det är så. Mer protein, bättre muskeluppbyggnad.

Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:44   #12
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S



Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79



Står inget där om extrem mängder på upp till 4g per kg.




Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Alla som tränat hårt med muskeluppbyggnad som syfte vet att det är så. Mer protein, bättre muskeluppbyggnad.

Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.


Jag är verkligen ingen expert på ämnet utan är mest nyfiken på varför så många äter extrema mängdre som bevisligen kan ge rätt grova problem om man skulle äta så dagligen.


Ingen har hittills kunnat ge mig nåt vetigt förrutom att "det känns" "jag vet" osv.

Tyvärr har anekdokter inget som helst bevis värde.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:47   #13
svamptroll
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Jag tränar själv både styrkelyft och kampsport och även om ökad muskel massa oftast inteär en prioritering så har jag bulkat i perioder och aldrig haft problem o gå upp eller återhämta mig trots att jag tränar annat 4-5ggr i veckan och hållt mig inom den bevisade ramen.
svamptroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:50   #14
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av svamptroll Visa inlägg
Får jag fråga vad ni baserar dess överdrivna intag på?

Känns som det bara är "bro science" för hela slanten.

Dock vet jag inte om max gränsen höjs då man tillför diverse olagliga preparat i mixen...

Hoppas du förstår att dom eventuella muskelökningarna du kan få inte kommer vara värd belastningen såna extrema mängder ger...

DU behöver ju äta typ 2kg grönt om dan för o balansera ut ph värde o oxidativ stress för såna extrem mängder.
Och på vilka grunder menar du att 4g/kg protein är överdrivet?
Du har rätt i att det itne finns några vetenskapliga belägg för att gå över 2g/kg ger några fördelar ur muskelbyggarsynpunkt. Det finns dock heller inga belägg för att det inte gör någon nytta att gå över 2g/kg.
Att mer protein oxiderar om man ökar intaget är inget konstigt, det betyder inte att höjningen av proteinintaget ej gör någon nytta. Det är inte säkert att någon av de "50 grammen extra" man tillför går in o används i proteinsyntesen, allt kanske oxiderar, men innan det gör det, har det en påverkan på kroppen som kan leda till att mer aminosyror byggs in "at the end of the day", tagna där de finns tillgängliga, oavsett varifrån aminosyrorna härstammade från början.

edit: Jag äter just nu 130-190g protein om dagen pga ekonomiska bekymmer (vill få i mig mer). Men tänker höja proteinintaget senare till en högre nivå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:51   #15
minishcap
Registered User
 
minishcaps avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 339
Jag är väl lättviktare då jag ligger på 2,5 g/kg kroppsvikt nu under min deff. Jag lär nog ligga på >2 g/kg kroppsvikt när jag ska bulka upp.
minishcap är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)