Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-28, 12:05   #3181
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det betyder att aminosyrorna tas upp över lång tid, inte att proteinsyntesen stimuleras kraftigt under lång tid. Du kan använda dem i din vanliga, ständigt pågende proteinsyntes under lång tid, men inte till en jättelång uppreglering av den extra proteinsyntes som träningen skapar.



Träningen ger en ökning av muskelproteinsyntesen i minst ett dygn, och varje proteinintag under den tiden ger en topp ovanpå den ökningen, men toppen varar inte länge.
Hur mäter man proteinsyntesen i den här typen av studier? Mäter man specifikt i den muskel som har belastats, eller på något mer generellt sätt med ett blodprov? Jag tänker att styrketräning kanske påverkar hormoner och annat som ger en generell anabol effekt i kroppen, och inte bara i den muskel man tränat? Jag läste nyligen din artikel om AAS, där man konstaterade att enbart dopning utan träning ger muskeltillväxt, och tänkte att träning kanske också kan ge någon sån hormonell effekt så man får resultat även i muskler man inte tränat direkt?

Senast redigerad av Dogmatix den 2023-03-28 klockan 12:07.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 12:29   #3182
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det vanligate sättet är att man fäster isotoper på aminosyror, tar före- och efterbiopsier, ger en infusion av de speciella aminosyrorna, och ser med vilken hastighet de byggts in som muskelprotein. Tar du biopsier på flera ställen ser du att takten aminosyrorna bildar muskelprotein ökar i musklerna du tränat, men inte i andra.

Tillfälliga fluktueringar av anabola hormoner som resultat av träning anses inte tillräckligt för att påverka muskelmassan signifikant.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-01, 20:32   #3183
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det vanligate sättet är att man fäster isotoper på aminosyror, tar före- och efterbiopsier, ger en infusion av de speciella aminosyrorna, och ser med vilken hastighet de byggts in som muskelprotein. Tar du biopsier på flera ställen ser du att takten aminosyrorna bildar muskelprotein ökar i musklerna du tränat, men inte i andra.
Rena science fiction.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-01, 21:43   #3184
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Hur mäter man proteinsyntesen i den här typen av studier? Mäter man specifikt i den muskel som har belastats, eller på något mer generellt sätt med ett blodprov? Jag tänker att styrketräning kanske påverkar hormoner och annat som ger en generell anabol effekt i kroppen, och inte bara i den muskel man tränat? Jag läste nyligen din artikel om AAS, där man konstaterade att enbart dopning utan träning ger muskeltillväxt, och tänkte att träning kanske också kan ge någon sån hormonell effekt så man får resultat även i muskler man inte tränat direkt?
Höga nivåer av androgener innebär större muskelmassa oavsett träning. Träning i sig har ungefär samma muskeluppbyggande effekt oavsett mängden androgener.
T.ex när en kvinna styrketränar får hon inte sämre effekt av träningen än vad en man får. Men eftersom hon har lägre testosteronnivåer än en man så kommer hon aldrig att kunna få lika mycket muskelmassa som en man som också tränar.
Hon får faktiskt lika mycket effekt av träningen som en man som tar steroider.

Man får se det som två skilda saker, dels hormonell status och dels effekten av träning.

Sen, vad som är höga nivåer av androgener skiljer sig från person till person, troligen är det så att vid normala till något högre än normala nivåer är det annat än just nivåerna av androgener som avgör hur mycket effekt de har på muskelmassan. Och utöver det så är det som Grub skriver, fluktueringar i nivåerna har ingen inverkan, det är normalt - nivåerna fluktuerar över dygnet och troligtvis är det så att om man får en topp av träning innebär det en dipp senare på dygnet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 08:49   #3185
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Söker tips på något jättesmidigt att äta efter morgonträning, som inte är proteinpulver :p Det står mig upp i halsen. Tränar helkropp 3 dagar i veckan så behöver ganska mycket protein, men hinner inte sitta ner och äta frukost innan jobbet. Helst flytande eller smygäta vid kontorsstolen :p
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 09:44   #3186
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Söker tips på något jättesmidigt att äta efter morgonträning, som inte är proteinpulver Det står mig upp i halsen. Tränar helkropp 3 dagar i veckan så behöver ganska mycket protein, men hinner inte sitta ner och äta frukost innan jobbet. Helst flytande eller smygäta vid kontorsstolen :p
Kvarg, frukt/bär/honung som du kör i mixer?

Kolhydrater som är snälla mot magen (tex banan + honung och blåbär), kvarg eller yoghurt. Är lätt att anpassa energi genom mängden frukt samt fetthalt på youghurt/kvarg. Samt att jag vet att du inte har problem med mejerier, plus dina andra preferenser. Mejerier + relativt fibersnål frukt helt enkelt. Borde väl passa dig?

Annars är råa ägg hardcore. Om du tvunget måste ha det flytande. Eller bara mjölk. En liter standard mjölk 3% ger rätt bra av mycket.

Skickat från kunskapens oändliga källa.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 09:45   #3187
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att öppna en burk tonfisk på kontoret brukar vara uppskattat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 10:05   #3188
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att öppna en burk tonfisk på kontoret brukar vara uppskattat.
Makrillfile i tomatsås är fan ännu bättre ur den synpunkten.

Skickat från kunskapens oändliga källa.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 16:13   #3189
Korken69
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2022
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Söker tips på något jättesmidigt att äta efter morgonträning, som inte är proteinpulver :p Det står mig upp i halsen. Tränar helkropp 3 dagar i veckan så behöver ganska mycket protein, men hinner inte sitta ner och äta frukost innan jobbet. Helst flytande eller smygäta vid kontorsstolen :p
Kvarg tycker jag är toppen. Lidl har en 250g stor smaksatt kvarg, kostar 9.90, ger närmare 25g protein per bytta och är lätt att smygäta vid kontorsstolen.
Korken69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-03, 21:33   #3190
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det betyder att aminosyrorna tas upp över lång tid, inte att proteinsyntesen stimuleras kraftigt under lång tid. Du kan använda dem i din vanliga, ständigt pågende proteinsyntes under lång tid, men inte till en jättelång uppreglering av den extra proteinsyntes som träningen skapar.



Träningen ger en ökning av muskelproteinsyntesen i minst ett dygn, och varje proteinintag under den tiden ger en topp ovanpå den ökningen, men toppen varar inte länge.
Hur stor skillnad gör det tro? Om jag bara äter frukost, kanske dricker yoghurt eller kvarg, 30-40 gram protein (efter helkropp eller halvkropp), och sen äter först vid lunch ca tre timmar senare? Orkar inte hålla på med shakes och sånt emellan där egentligen :P
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-04, 05:16   #3191
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Hur stor skillnad gör det tro? Om jag bara äter frukost, kanske dricker yoghurt eller kvarg, 30-40 gram protein (efter helkropp eller halvkropp), och sen äter först vid lunch ca tre timmar senare? Orkar inte hålla på med shakes och sånt emellan där egentligen :P
Det skulle göra noll skillnad du hade märkt skillnad av. Ät som passar dig och sköt träningen så kommer de resultaten du vill ha. Lovar dig att dessa små detaljer inte kommer göra märkbar skillnad.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-04, 12:00   #3192
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Söker tips på något jättesmidigt att äta efter morgonträning, som inte är proteinpulver :p Det står mig upp i halsen. Tränar helkropp 3 dagar i veckan så behöver ganska mycket protein, men hinner inte sitta ner och äta frukost innan jobbet. Helst flytande eller smygäta vid kontorsstolen :p
Hur mycket protein bedömer du att du har behov av i snitt ?

Tre dagars styrketräning och 1-2 timmar handlar om kanske 900 - 1000 kcal i total energiomsättning med efterförbränning.

Om du använder bra proteinkällor som ger rätt aminosyror och andra komponenter dvs högvärdig mat dvs ägg, fisk, kött etcetera får du en bättre utnyttjande av näringen och inte korta påslag av MPS/Insulin som vid koncentrerade protein tillskott.

Antar att om du räknar på 1.6 gr protein per kilo kroppsvikt från fullvärdig kost så täcker du ditt behov optimalt. Det som kan ge goda resultat är att äta en bra kvällsmåltid någon timme innan du lägger dig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 19:26   #3193
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Finns det någon rekommendation för hur mycket kolhydrater och fett man behöver få i sig för maximal muskeluppbyggnad?

Man pratar ju alltid bara om 2g protein /kg, men hur ska man förhålla sig till fett och kolhydrater? Om man hårdrar det och bara äter just 2g protein per kg, så skulle det bli 160g på mina 80kg, vilket bara blir 640 kcal om jag lyckas få I mig enbart rent protein. Det säger ju sig själv att det inte blir mycket muskler på 640kcal trots att man får sina 2g. Räcker det att man fyller upp med kalorier oavsett var de kommer ifrån, eller finns det någon vetenskap var resten ska komma ifrån och hur mycket?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-06, 06:33   #3194
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Finns det någon rekommendation för hur mycket kolhydrater och fett man behöver få i sig för maximal muskeluppbyggnad?

Man pratar ju alltid bara om 2g protein /kg, men hur ska man förhålla sig till fett och kolhydrater? Om man hårdrar det och bara äter just 2g protein per kg, så skulle det bli 160g på mina 80kg, vilket bara blir 640 kcal om jag lyckas få I mig enbart rent protein. Det säger ju sig själv att det inte blir mycket muskler på 640kcal trots att man får sina 2g. Räcker det att man fyller upp med kalorier oavsett var de kommer ifrån, eller finns det någon vetenskap var resten ska komma ifrån och hur mycket?
Det är väl rent krasst skit samma. Fett är ju i skillnad mot kolhydrat dock essentiellt så det måste du få i dig. Men, äter du den mängd fett du behöver för att få i dig de essentiella fettsyrorna och för att kroppen ska fungera är det därefter helt upp till dig själv och dina personliga preferenser. Allt från en ketogen kost till en lågfettskost. Sedan kan man diskutera vad som är optimalt eller bäst för prestation. Men, det är helt upp till en själv och ens egna preferenser och erfarenheter hur man vill fördela fett och kolhydrater.

Det är bara att kolla på detta forumet genom åren. Allt från folk som äter extremt mycket kolhydrater och relativt lite fett, till de som har det motsatta förhållandet mellan kolhydraterna och fettet. Alla har olika erfarenheter av diverse upplägg, så det är bara att testa sig fram, hålla proteinet konstant och därifrån utgå i från sig själv.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-06, 07:10   #3195
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Varför kan man inte leva på (vad går man miste om/hur kan man komplettera) en kost bestående av proteingröt (2 dl havregryn, 4 dl vatten, 2 ägg, 1 dl whey, 1 dl mellanmjölk) tre gånger dagligen, 2x500 g kvarg, 3x200 g broccoli?

≈2591 kcal / 51 g fett / 192 g kolhydrat / 272 g protein @ 107 kg, PPL 4-5 ggr/vecka

(+ Multivitamin, Omega 3, EAA)
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)