Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-23, 15:52   #601
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Lättvarianterna är ren smakpreferens för mig, inget fel på dom i sak.

Förträffligt på vilket/vilka sätt? Som i gott? Näringsrikt? Billigt? Oersättligt?
Som i gott?
Svar: Ja (de flesta gillar ju mejeriprodukter i någon form)

Näringsrikt?
Svar: Ja (vissa är kanske inte så täta på mikro men har istället bra protein).

Billigt?
Svar: Ja (tycker jag i alla fall).

Oersättligt?
Svar: Inget livsmedel är oersättligt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-23, 15:53   #602
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Lättvarianterna är ren smakpreferens för mig, inget fel på dom i sak.

Förträffligt på vilket/vilka sätt? Som i gott? Näringsrikt? Billigt? Oersättligt?
Gott, näringsrikt, billigt.
Oersättligt vore kanske att ta i. Ser dock ingen mening med att ersätta det med något annat.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-23, 16:07   #603
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Gott, näringsrikt, billigt.
Oersättligt vore kanske att ta i. Ser dock ingen mening med att ersätta det med något annat.
Funderar på att inkludera mer och mer mejerier i min kost, om det nu är en ganska vettig näringskälla ändå.

Det är billigt och med ganska stora mängder (+1L mjölk/yoghurt per dag) får man ändå lite näring En lunch med tjockisyoghurt och några ägg slår vilken dålig plocksallad som helst
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-23, 20:39   #604
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
En lunch med tjockisyoghurt och några ägg slår vilken dålig plocksallad som helst
På sätt och vis kanske, men det ena behöver, eller ska inte, ersätta det andra. Du kan fortfarande äta sallad trots att du äter mjölk. Man kan göra dressing av yoghurt t.ex så att det blir gott istället för neurotiskt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-25, 18:56   #605
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Jag delar gärna med mig av lite tankar efter 3 veckor av mer eller mindre varannan dag-fasta:

190 cm lång, 94 kg startvikt. Tränar styrketräning 4 ggr/vecka i halvkroppspass. Energibehov på ca 3300 kcal/dag beroende på hur mkt jag är ute och går med hunden.

Upplägg: mån, ons, fre. Modifierad fasta, dvs 500 kcal/dag. 3-4 ägg, 500 g grönsaker alt tonfiskröra med lika mkt grönsaker.
Resterande dagar äter jag mellan 3500 och 4000 kcal, vilket gör att jag i runda slängar landar omkring 2350-2400 kcal/dag utspritt över hela veckan. Ätardagarna fokuserar jag på mycket protein och aktar mig för att vräka i mig för stora mängder kolhydrater då jag har märkt att det drar igång aptiten nåt enormt.

Under dessa 3 veckor har jag gått ner strax över 4 kg, minskat i midjan och ser tydligt resultat. På gymmet har jag inte tappat något i styrka. Skulle snarare säga att jag har mer uthållighet och fokus än tidigare. Det tror jag dock kan bero på att jag nu äter mer medvetet och väljer livsmedel på ett annat sätt än tidigare och får också där in mer näringsämnen och kvalitativ mat.

Det negativa med upplägget är att jag måste springa och kissa stup i kvarten pga jag dricker så mkt vatten på fastedagarna. Dessutom blir sömnen ibland ganska skev på dessa dagar med mkt uppvaknande, dock inte av toabesök. Jag tror att kroppen blir så stressad av att inte få mat att den får tuppjuck. Drömmer om skålar med musli och fat med ostmackor!

Nu ska jag ligga på balans ett par veckor och sedan köra samma 3-veckorsupplägg i slutet av april igen.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 14:00   #606
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Nu kommer jag aldrig fasta. Men ni som gör det, gör ni det för hälsa eller vikt om ni måste välja?

Och, tuggar ni istället tuggummi under fastan? Måste vara gött att få något att ge käkarna arbete med
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 17:42   #607
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Nu kommer jag aldrig fasta. Men ni som gör det, gör ni det för hälsa eller vikt om ni måste välja?

Och, tuggar ni istället tuggummi under fastan? Måste vara gött att få något att ge käkarna arbete med
Fastar för att jag är lat och för att jag har kapacitet att äta allt jag behöver äta sett över en dag i en enda måltid. Spar på disk, tid i köket os.v.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 18:54   #608
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Nu kommer jag aldrig fasta. Men ni som gör det, gör ni det för hälsa eller vikt om ni måste välja?

Och, tuggar ni istället tuggummi under fastan? Måste vara gött att få något att ge käkarna arbete med
Gör det för det passar bättre än och gå på ett underskott varje dag och äta tråkig mat. Då äter jag hellre inget alls en dag eller en liten modifierad måltid. Gör det i första hand för viktnedgång men om det är bra för hälsan är det en trevlig bonus.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 19:10   #609
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Hur tränar ni? Helkroppspass eller split?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 21:08   #610
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Hur tränar ni? Helkroppspass eller split?
Jag kör PPL, med betoning på PP, har tyvärr inte blivit så mycket ben. Men det har inget med att jag kör varannandagsfasta att göra.

Senast redigerad av Dogmatix den 2023-03-30 klockan 21:11.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-01, 12:13   #611
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Jag tänkte försöka mig på att fasta i tre dagar under sommarsemestern och jag undrar därför:

1. Finns det något särskilt jag bör tänka på?

2. Salt? Bör jag inta salt eller andra mineraler under denna period och i sådana fall, hur mycket?

3. Bryts fastan av koffeintabletter?

4. Bryts fastan av smaksatt te, närmare bestämt detta te?
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-01, 18:11   #612
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
1. Ingenting om du är fullt frisk, stark och normalviktig. Förbered dig på att du kan drabbas av exempelvis håglöshet, huvudvärk osv. Men sånt har du säkert redan läst om.

2. Vissa är starka förespråkare. Det som funkat bäst för mig är några saltkorn på tungan när jag känt mig trött. Mer än så (vissa hävdar uppåt en tesked i ett glas vatten 1-3 x / dag) har bara stört mig. En enkelt sallad (spenat, sallad, någon tomat) med lite salt har gjort susen när jag testat. Så lite kalorier att det knappast bryter fastan och ger en skjuts i mående och energi. Ett äpple eller ett ägg funkar också.

3. Nej. Inte heller lightläsk, mineralvatten, osv.

4. Allt som innehåller 0 eller nära 0 kalorier kan intas under fastan utan att bryta fastan.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-01, 18:20   #613
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Beror på hur fanatisk du är med det fastande tillståndet. Fastande koffeinintag ökar blodsocker- och insulinnivåerna så du är inte längre opåverkad.

https://link.springer.com/article/10.1007/BF02021472

Men det påverkar knappast något relevant för de flesta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-01, 19:05   #614
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
1. Ingenting om du är fullt frisk, stark och normalviktig. Förbered dig på att du kan drabbas av exempelvis håglöshet, huvudvärk osv. Men sånt har du säkert redan läst om.

2. Vissa är starka förespråkare. Det som funkat bäst för mig är några saltkorn på tungan när jag känt mig trött. Mer än så (vissa hävdar uppåt en tesked i ett glas vatten 1-3 x / dag) har bara stört mig. En enkelt sallad (spenat, sallad, någon tomat) med lite salt har gjort susen när jag testat. Så lite kalorier att det knappast bryter fastan och ger en skjuts i mående och energi. Ett äpple eller ett ägg funkar också.

3. Nej. Inte heller lightläsk, mineralvatten, osv.

4. Allt som innehåller 0 eller nära 0 kalorier kan intas under fastan utan att bryta fastan.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Beror på hur fanatisk du är med det fastande tillståndet. Fastande koffeinintag ökar blodsocker- och insulinnivåerna så du är inte längre opåverkad.

https://link.springer.com/article/10.1007/BF02021472

Men det påverkar knappast något relevant för de flesta.
Intressant, stort tack för svar!
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 08:18   #615
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 042
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
1. Ingenting om du är fullt frisk, stark och normalviktig. Förbered dig på att du kan drabbas av exempelvis håglöshet, huvudvärk osv. Men sånt har du säkert redan läst om.

2. Vissa är starka förespråkare. Det som funkat bäst för mig är några saltkorn på tungan när jag känt mig trött. Mer än så (vissa hävdar uppåt en tesked i ett glas vatten 1-3 x / dag) har bara stört mig. En enkelt sallad (spenat, sallad, någon tomat) med lite salt har gjort susen när jag testat. Så lite kalorier att det knappast bryter fastan och ger en skjuts i mående och energi. Ett äpple eller ett ägg funkar också.

3. Nej. Inte heller lightläsk, mineralvatten, osv.

4. Allt som innehåller 0 eller nära 0 kalorier kan intas under fastan utan att bryta fastan.

Vet inte hur man kan råda någon att äta ägg om personen vill prova fasta.

Vatten, kaffe och vissa té sorter går bra. Däremot inte tomat äpple ägg osv då det bryter fastan.

Tre dagar är så kort tid att du kommer knappt märka något , du kan köra lite havssalt eller hinalayasalt på tungan om du är bekymrad för det. Kom ihåg att det bara kommer sitta mentalt, tre dagars fasta är ingenting för kroppen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)