Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-13, 19:19   #1
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Chronic calorie restriction + ha muskler = hur?

Kom över Byran Johnson igår, mycket inspirerande. Aldrig hört talas om honom innan. Han gjorde (gör fortfarande kanske?) ett projekt där målet var att göra allting perfekt för den perfekta hälsan i alla kroppens organ.

https://blueprint.bryanjohnson.co/

Vad jag fascinerades över är hur han ligger på 2100 kalorier, har en hög aktivitetsfaktor och har ganska bra mängd muskelmassa. Kalorirestriktion har varit en del av hans projekt. Han sägs ha runt 6% fett.

Hur som helst. Jag har nog samma mängd muskler, lite mer fett (10 - 12%) och har legat balanserad på 3500 kalorier ett tag. Skulle tro att min faktor av aktivitet är lägre än hans, men låt oss säga att den är samma.

Om jag lägger mig på 2100 kalorier så skulle jag antagligen rasa i vikt och tappa väldigt mycket muskler. Så hur är det möjligt för honom att ha den kroppen han har och ligga på så lite kalorier?

Är det möjligt att konstant sänka sitt kaloriintag och ändå bibehålla sin muskelmassa för att tillslut hamna på balans på ett väldigt lågt intag?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 19:29   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inga 6 % där inte.

Lite TRT gör det mycket lättare att skaffa en hyfsad muskelmassa trots ett lågt kaloriintag. Det eliminerar helt sänkningen av muskelproteinsyntesen ett kaloriunderskott skapar och mer därtill.

Oavsett vad någon påstår så är det nästan alltid lite extra preparat inblandade när det handlar om pengar.

Eller så har han bra gener.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 20:49   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inga 6 % där inte.

Lite TRT gör det mycket lättare att skaffa en hyfsad muskelmassa trots ett lågt kaloriintag. Det eliminerar helt sänkningen av muskelproteinsyntesen ett kaloriunderskott skapar och mer därtill.

Oavsett vad någon påstår så är det nästan alltid lite extra preparat inblandade när det handlar om pengar.

Eller så har han bra gener.
Han verkar inte hymla om det.

Testosterone 2mg patch 6x weekly
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 21:30   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Inga 6% där, ingen massa där. Förvånande att han är på TRT. Och jag undrar om det verkligen är bra för hans mål att leva extra länge? Då bör väl cell-omsättningen hållas på så låg nivå som möjligt?
Jag skulle hålla mer muskler än så på 2100 kalorier/dag utan problem, utan TRT.
2100 kalorier är inte jättelite, men ändå jobbigt - så att man kommer att vara hungrig konstant och något slö efter ett antal månader - och socialt handikappad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 22:00   #5
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Han verkar inte hymla om det.

Testosterone 2mg patch 6x weekly
Är det mycket?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 22:07   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, det är en liten dos. Inte tillräckligt för att bygga muskler som en kroppsbyggare. Men han har inte en stor mängd muskelmassa heller. Det hjälper garanterat att behålla en god muskelmassa trots underskott. Om han nu talar sanning om dosen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 15:44   #7
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Jag tycker han ser ut som en androgyn docka.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-16, 20:51   #8
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Off topic: Är det vedertaget att vegansk diet skulle vara bäst att äta för longevity ? Läst att David Sinclair också kör på en vegansk diet.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-17, 21:32   #9
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Off topic: Är det vedertaget att vegansk diet skulle vara bäst att äta för longevity ? Läst att David Sinclair också kör på en vegansk diet.
Vet inte, men letar man tillräckligt brukar man alltid kunna hitta två sidor av vart mynt. Någon som förespråkar det ena och någon som förespråkar det andra.

Jag är dock riktigt besatt av longevity och kollar på väldigt mycket videos och läser mycket och har aldrig hört något annat än att mycket grönsaker och frukt är the way to go. Gärna mycket olivolja också.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-18, 18:35   #10
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Off topic: Är det vedertaget att vegansk diet skulle vara bäst att äta för longevity ? Läst att David Sinclair också kör på en vegansk diet.
1:43:50 in i den här intervjun så får forskaren Matt Kaeberlein en fråga om vad som är bäst av vegetabiliskt och animaliskt protein. Han kan inte svara på det.

https://www.youtube.com/watch?v=ROZx14XPVI0&t=6229s

Senast redigerad av Garlegi den 2023-03-18 klockan 18:40.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 14:07   #11
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Vet inte, men letar man tillräckligt brukar man alltid kunna hitta två sidor av vart mynt. Någon som förespråkar det ena och någon som förespråkar det andra.

Jag är dock riktigt besatt av longevity och kollar på väldigt mycket videos och läser mycket och har aldrig hört något annat än att mycket grönsaker och frukt är the way to go. Gärna mycket olivolja också.
Vilka är dina proteinkällor, om du äter mest för longevity så att säga. Och hur mycket protein äter du per dag?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 19:23   #12
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Finns ju folk som lever aslänge som äter typ bara animalier, likväl som det finns folk som lever aslänge som äter mest vegetabilier. Tror det är så sanslöst mycket mer som spelar roll. Att inte vara smällfet, att vara hyfsat aktiv, att sova bra osv. Finns sanna sidor av precis allt så jag tror det gäller att våga testa sig fram. Våga se saker från olika perspektiv och att ge olika typer av upplägg lite tid. En månad och utvärdera, succesivt ändra om i olika upplägg och försöka hitta vad man själv mår bra av. Det är nog det som är det kluriga. För jag tror ärligt talat inte det finns ETT sätt som är absolut bäst för alla. Ursprung, klimat, typ av liv och så många faktorer spelar in att det typ blir en gissningslek. Så länge man baserar sin kost på hela råvaror (undviker stora mängder raffinerat och ultraprocessat) tror jag det är rätt safe att experimentera därifrån.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-03, 08:28   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Finns ju folk som lever aslänge som äter typ bara animalier, likväl som det finns folk som lever aslänge som äter mest vegetabilier. Tror det är så sanslöst mycket mer som spelar roll. Att inte vara smällfet, att vara hyfsat aktiv, att sova bra osv. Finns sanna sidor av precis allt så jag tror det gäller att våga testa sig fram. Våga se saker från olika perspektiv och att ge olika typer av upplägg lite tid. En månad och utvärdera, succesivt ändra om i olika upplägg och försöka hitta vad man själv mår bra av. Det är nog det som är det kluriga. För jag tror ärligt talat inte det finns ETT sätt som är absolut bäst för alla. Ursprung, klimat, typ av liv och så många faktorer spelar in att det typ blir en gissningslek. Så länge man baserar sin kost på hela råvaror (undviker stora mängder raffinerat och ultraprocessat) tror jag det är rätt safe att experimentera därifrån.
Finns det exempel på människor som levt "aslänge" och uteslutande ätit animalier?
Det må vara möjligt, men var hittar vi de individerna som levt det senaste seklet på uteslutande animalier? Det är väl typ bara inuiter som möjligtvis levt så, och jag kan inte minnas att de påstås leva "aslånga" liv?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-07, 19:58   #14
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Finns det någon konsensus i forskningen om vad man ska käka med exakt, mer än att äta lite är the way to go?

En kost med mycket vegetabilier verkar de flesta som kör kost-för-långt liv. Men en helt vegansk kost måste ju innebära en del brister efter ett tag.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-08, 16:27   #15
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Finns det någon konsensus i forskningen om vad man ska käka med exakt, mer än att äta lite är the way to go?

En kost med mycket vegetabilier verkar de flesta som kör kost-för-långt liv. Men en helt vegansk kost måste ju innebära en del brister efter ett tag.
Bland människor överlag, "hälsoorganisationer" och de etablerade medierna råder det konsensus omkring att animalier huvudsakligen är skadliga för hälsan. De riktar in sig på att demonisera det mättade fettet och att cancerstämpla rött kött.

Lyckligtvis kan man trots detta känna stor trygghet vid fortsatt djurkonsumtion eftersom evolutionsteorin, forskningen av naturfolken, religiösa skrifter samt antropologin ger det sitt fullständiga stöd.

De onda makterna vill gärna hålla befolkningen sjuk så att den fortsätter ösa sina egna tillgångar och skattemedel åt de hyperrikas "mediciner". Likt naturfolken inte gick på knäna på grund av välfärdssjukdomar så gör inte vilda djur det heller. Husdjur blir däremot sjuka precis som människor och den gemensamma faktorn är framförallt kosten.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)