Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-26, 19:06   #1
SollentunaViking
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2022
Inlägg: 11
Fettprocentsmätning

Gjorde en 7-punkts fettprocentsmätning med ultraljud på en känd klinik i Stockholm. Fick 11.7% med nedan värden:

Triceps: 2,4mm
Mage: 9,8mm
Lår: 3,8mm
Bröst: 4mm
Sida: 2,4mm
Höft: 7,8mm
Rygg: 4,8mm

När jag stoppar in dessa värden (samt min vikt och ålder) i diverse kalkylatorer får jag dock helt andra siffror som ni kan se nedan. Hur kan det komma sig? Kan kliniken ha felaktigt fört in att jag är kvinna? Får runt 11% på nedan sidor om jag ändrar ifrån man till kvinna nämligen, eller missar jag någonting fundamentalt?

Trainermetrrics.com: 6,2%
Bixzcalcs.com: 7%
ExRx.net: 6,4%
Fitnessvolt.com: 7%
SollentunaViking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 11:21   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Svarar inte på din fråga. Undrar bara vad du själv tror du besitter för fettprocent? Tänker att sidorna du knappat in värdena på ger 6.5-7% - medan irl-kliniken gav dig nästan 12%.

Är stor skillnad på 6-7% kroppsfett gentemot 12% kroppsfett. Så vad tror du själv du är? Känns som det bör vara svaret (fast det är nog inte det du frågar efter, utan varför det skiljer i mätresultaten)?

Senast redigerad av 1x0 den 2023-03-27 klockan 11:22.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 12:45   #3
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
En formbild borde kunna ge dig ett omedelbart resultat. Stor skillnad 6% och 12%
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 22:12   #4
SollentunaViking
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2022
Inlägg: 11
Här är hur jag såg ut ungefär vid den tidpunkten.
https://imgur.com/a/36IGOYr
SollentunaViking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 07:42   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det där är nog strax över 10 %. Definitivt inga 6.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 08:29   #6
SollentunaViking
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2022
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där är nog strax över 10 %. Definitivt inga 6.
Det låter bra. Är löpare så det viktiga är att förlora vikt och jag antar att fett är lättare att förlora än muskler så ju mer fett desto bättre?

Finns det någon sida du kan rekommendera där man kan sätta in de värden i mm som kliniken gav mig men få en högre siffra på fettprocent än vad alla sidor som jag än så länge hittat visar? Har i skrivande stund tittat totalt 8 sidor till men alla visar samma låga fettprocent när jag för in de värden som kliniken fått fram. Det är som att alla använder sig av en liknande formel.

Senast redigerad av SollentunaViking den 2023-03-29 klockan 08:34.
SollentunaViking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 08:44   #7
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av SollentunaViking Visa inlägg
Det låter bra. Är löpare så det viktiga är att förlora vikt och jag antar att fett är lättare att förlora än muskler så ju mer fett desto bättre?

Finns det någon sida du kan rekommendera där man kan sätta in de värden i mm som kliniken gav mig men få en högre siffra på fettprocent än vad alla sidor som jag än så länge hittat visar? Har i skrivande stund tittat totalt 8 sidor till men alla visar samma låga fettprocent när jag för in de värden som kliniken fått fram. Det är som att alla använder sig av en liknande formel.
Din fettprocent spelar väl inte så stor roll? Vill du gå ner mer i vikt så gör det, vill du behålla musklerna ät ordentligt med protein när du ligger på kcalunderskott, vill du bli av med musklerna och fett så strunta hur mycket protein du äter och lägg dig på ett underskott.

Behöver du verkligen gå ner mer i vikt?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-22, 22:17   #8
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Vad är bästa sättet att mäta fett% på? Jag fick en gratis s.k InBody analys på gymmet en gång, där man fick någon ström genom kroppen också spottade den ur sig en massa värden. Den hade så gott självförtroende att den t.o.m kunde säga hur mycket fett som satt i armarna, på magen osv. Men ingenjör som man är så ställer jag mig tveksam till hur en svagström genom kroppen, kan veta hur mycket fett jag har i min högerarm osv.

Jag har även testat och ställa mig på en vanlig badrumsvåg som ska kunna mäta, men tycker man får väldigt olika värden där också.

Hur ska man göra för att få det rätt? Har hört att felmarginalen med kalippermätning är ganska hög också. Är det bodpod som gäller? På badrumsvågen kan det skilja ganska mycket beroende på om man har ätit innan, varit på toaletten, druckit mycket vatten, hur stjärnorna står och om det är fullmåne. Vad är praxis vid mätning, ska man vara fastande och nyskiten för att få ett bra jämförelsevärde?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-24, 06:31   #9
Pseudoracle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2023
Ort: Falkenberg
Inlägg: 11
dexascan eller vad det heter
Pseudoracle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-24, 15:42   #10
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 620
När jag såg ut ungefär så där fick jag 10 % på kaliper och 15 % med dexascan (dexascan visar alltid högre än kaliper).
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)