Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-07-25, 14:22   #1
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Bristning i vaden, fel rehab av fysio?

För ungefär tre veckor sedan var jag hos en fysio. Jag hade haft ont i höger vad i ungefär två veckor. Smärta var som värst när jag hoppade mer höger ben på stället och när jag sprang. Fysio trodde inte det var gubbvad eftersom jag inte fått smärtan direkt efter ett pass, utan smärtan hade kommit och ökat med tiden. Jag fick löpförbud i tre veckor och skulle under tiden träna både stående och sittande vadpress 2-3 gånger i veckan, 5 set av vardera övning. Nu, tre veckor senare och vid första löppasset fick jag rejält ont i vaden igen efteråt.

Jag berättade om min rehab för en annan fysioterapeut som tyckte det lät konstigt med mycket direkt vadträning. Ingen excentrisk träning blev jag ordinerad alls.

Någon som känner igen symtombilden och vad som brukar ordineras vid överanstränging av vaden?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-28, 21:16   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
excentrisk träning var förut "normen" vid hälsenebesvär, dock ej vid just muskelbesvär. Svårt att säga angående rehab, men låter som om du gick ut för hårt vid första passet, samt att rehabiliteringsplanen inte hade någon plan för "återgång till idrott"
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-31, 10:39   #3
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
excentrisk träning var förut "normen" vid hälsenebesvär, dock ej vid just muskelbesvär. Svårt att säga angående rehab, men låter som om du gick ut för hårt vid första passet, samt att rehabiliteringsplanen inte hade någon plan för "återgång till idrott"
Inte alls någon plan för återgång.. Vad för rehab brukar vara rekommendationen vid muskelbesvär?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-04, 15:55   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det låter som om du har en muskelbristning du dragit upp igen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)