Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-07-31, 20:06   #286
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Eller så köper jag dextropur och blandar någon häxbrydg på egen hand
Betydligt billigare iaf. Jag brukar köra på vatten, dextro/malto, lite citronkoncentrat och en gnutta salt. Voilá! Sportdryck!
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 20:12   #287
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Betydligt billigare iaf. Jag brukar köra på vatten, dextro/malto, lite citronkoncentrat och en gnutta salt. Voilá! Sportdryck!
Det ska vara cirka ett kryddmått salt och en halv deciliter dextropur till en liter vatten, om jag inte fattat fel?

Dextropur såg jag på Hemköp, kostade nästan gratis jämfört med den färdigblandade sportdrycken

Undra om man kan smaksätta med en liten skvätt av någon god Fun light-saft... Borde ju fungera om man inte tar för mycket så det blir sötsliskigt?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 06:01   #288
Bronkitkorv
Banned
 
Bronkitkorvs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Kopieringsmaskinen....
Inlägg: 2 014
Jag har definitivt bivit snabbare genom att springa fortare ibland men det som de flesta glömmer är att det tar en oerhörd TID att få kondition. Det går tyvär inte att läsa sej eller köpa sej till konditionen heller. Jag märker alltid att jag blivit bättre när jag joggat mycket ett tag och sedan har ett uppehåll på typ en vecka, aldrig när jag springer varannan dag.

För 3 år sedan började jag jogga och klarade då knappt en km i sträck och nu klarar jag 9km i sträck utan större problem i 6min/km fart om det inte är för mycket backar.

Om det hade funkat att läsa sej till kondis så borde jag klara en mara nu men jag räknar med att det tar 10 år totalt innan jag är där.
Fast all är ju såklart olika
Bronkitkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 06:27   #289
Bronkitkorv
Banned
 
Bronkitkorvs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Kopieringsmaskinen....
Inlägg: 2 014
Vad tycker ni föresten om IFORMs sida ?

Jag tycker det luktar aftonbladet om deras rubriker.

Tex. (rubrik) Lär dej att knyta dina skor på det oerhörda special viset
(Artikel) Ahhh typ om du knyter dina skor hårdare så får du mer stöd av skornas sula.... slut på artikel.

Förvisso ett ganska bra tips.
Bronkitkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 06:33   #290
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Ok, så att växla mellan asfalt, terräng och löpband behöver inte vara negativt då?
Jag tror det snarare är bra att växla underlag. Däremot har Guddi en poäng i att du kan undvika asfalten om du ändå aldrig behöver springa där i något lopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Palm Visa inlägg
+1
Det har jag gjort. Valt bort asfalt alltså. Däremot märkte jag att det gick vääldigt mycket fortare att springa på asfalt när det begav sig och jag var van att springa på mjukt träflis (Rydsskogen, Linköping) som funkade lite som en mindre höjdhoppsmadrass. Blev inte alls trött i benmusklerna på samma sätt på asfalt (blev knäna som tog stryk istället när jag blev alltför euforisk över den höga farten ). Känns som att man kan ge kroppen en bättre genomkörare på mjukare underlag. Djup snö är helt underbart att springa i, om man med underbart menar att man kan springa till sig blodsmak i munnen väldigt fort
Ah, Rydsskogen. Många gymnastiklektioner som plågats igenom där innan jag började springa frivilligt. Jag återupplevde ett löppass där i våras och efter att ha sprungit på asfalt var det som att springa på rosa moln när jag kom in i skogen. Med lite perspektiv måste jag säga att Ryd är ett av de mest välskötta spår jag sprungit i.

Intervallpass på asfalt kan gå undan men jag brukar alltid få betala för det dagen efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Gör inte alla det?
Jag föredrar att inte springa för snabbt. Det är så äckligt med svett och dessutom är det rätt fult.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 08:18   #291
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Jag föredrar att inte springa för snabbt. Det är så äckligt med svett och dessutom är det rätt fult.
Det förståss, tänkte inte på det. Det värsta är om man, förutom att bli svettig, råkar skita ner sina vita löparskor.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 09:08   #292
Palm
Registered User
 
Palms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Strax ovanför LHC
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv Visa inlägg
Vad tycker ni föresten om IFORMs sida ?

Jag tycker det luktar aftonbladet om deras rubriker.

Tex. (rubrik) Lär dej att knyta dina skor på det oerhörda special viset
(Artikel) Ahhh typ om du knyter dina skor hårdare så får du mer stöd av skornas sula.... slut på artikel.

Förvisso ett ganska bra tips.
Jag vill lära mig! Jag kan bara rosett.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 09:25   #293
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av Palm Visa inlägg
Jag vill lära mig! Jag kan bara rosett.
Trodde du fortfarande använde kardborre.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 09:32   #294
Palm
Registered User
 
Palms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Strax ovanför LHC
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Trodde du fortfarande använde kardborre.
Bah. Det var länge sen. Vi hade ett seminarium på CERN förra veckan i rosett- och flugknytning. Ifall man skulle bli bjuden på Nobelfesten. Hur skulle det se ut att konversera med sessan i kardborreband och strap-on-slips? Fnys.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 10:59   #295
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Jag tror det snarare är bra att växla underlag. Däremot har Guddi en poäng i att du kan undvika asfalten om du ändå aldrig behöver springa där i något lopp.
Nå jag fiskar efter information eftersom jag ska träna inför Stockholm Marathon och just underlag tar inte marathon.se upp speciellt. Märkligt med tanke på hur underlaget påverkar löpningen.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 11:01   #296
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv Visa inlägg
Vad tycker ni föresten om IFORMs sida ?

Jag tycker det luktar aftonbladet om deras rubriker.

Tex. (rubrik) Lär dej att knyta dina skor på det oerhörda special viset
(Artikel) Ahhh typ om du knyter dina skor hårdare så får du mer stöd av skornas sula.... slut på artikel.

Förvisso ett ganska bra tips.
Jag tycker det låter som lite struntprat.

Jag knyter mina skor lite halvlöst. Efter en stunds löpning har fötterna svullnat (och mina kan svulna upp till nästan en hel storlek om jag springer länge). Har jag knutit för hårt domnar tårna bort och jag får ont.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 11:14   #297
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Nå jag fiskar efter information eftersom jag ska träna inför Stockholm Marathon och just underlag tar inte marathon.se upp speciellt. Märkligt med tanke på hur underlaget påverkar löpningen.
Det är för att de flesta marathonlöpana är asfatsnötare av rang. Vill dock minnas att de skrivit att man inte måste springa på asfalt och att många elitlöpare kör större delen av sin mängdträning på grus och kvalitet på tartan.

Fanns det längre grussträckor än 2-3 km här i krokarna skulle jag alltid springa på grusvägar. Det är det perfekta underlaget om du frågar mig. Tillräckligt hårt för att ge bra frånskjut, men tillräckligt mjukt för att skona knän och höfter.

Terräng anses av vissa ge ett annorlunda löpsteg och kan vara svårare att överföra till asfalt när det är dags för tävling. Är man van vid mjukt sviktande underlag och mkt kupering kan asfalten kännas stum och hård och man får lättare ont både i muskler och leder. Dock är ju terräng utmärkt träning ändå och brukar kallas för "speed work in disguise" av vissa. Men att köra alla sina pass i terräng och sedan springa en flack asfaltsmara kan nog bli en smärtsam upplevelse.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 11:19   #298
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Ska man ändå springa tre gånger i veckan kan man ju försöka få till det på lite olika underlag. En gång i veckan borde väl inte slita så mycket?
Då kunde man köra tempopasset på asfalt, långdistans i Ursvik (när man ändå inte behöver bekymra sig om farten) och intervallerna på löpband eller Spånga IP (jag bor ett stenkast från idrottsplatsen) t ex.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 11:26   #299
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Ett tempopass, ett intervallpass och ett långpass tycker jag låter som ganska mkt kvalité i förhållande till kvantitet. Bättre isf att lägga in ett vanligt distanspass och köra intervaller och snabbdistans varannan vecka.

Långpass i Ursvik låter jobbigt värre
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 11:35   #300
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Ett tempopass, ett intervallpass och ett långpass tycker jag låter som ganska mkt kvalité i förhållande till kvantitet. Bättre isf att lägga in ett vanligt distanspass och köra intervaller och snabbdistans varannan vecka.

Långpass i Ursvik låter jobbigt värre
Det kan du ha rätt i förståss. Jag vill gärna bli lite snabbare än jag är nu, och om tempopass och intervaller är enda sättet så får det bli en del sånt. Fast jag behöver kanske inte ta allt på en gång

Det fina med Ursvik är att jag kan skippa backträningen iaf
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)