Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-06-27, 11:49   #1681
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ingen som håller på med orientering?
Ja jo....

Tävlade varje helg från 7år till 19 år (25 år nu), sen skadade jag mig har inte kunnat träna löpning regelbundet. Har varit med på ett par enstaka tävlingar, men det har blivit bättre. Jag tror och hoppas kunna träna löpning bra igen i slutet av sommaren så några orienteringstävlingar till hösten är inte uteslutet!
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 20:48   #1682
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Kul att det fanns några orienterare i alla fall, själv har jag inga djupa skogar att springa vilse i. Laddar inför i morrn. Risken är ju att man slinker in på puben och tar sig en öl eftersom de dyker upp hela tiden här. Somliga gör så. Lika bra att ladda med kaffe i 0,5 L termosen igen. Klätterskor skall med. Tar 4 stationer den här gången.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 20:53   #1683
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ingen som håller på med orientering? Ni som bor i norden har det ju väldigt bra.
Jag vet att Heraso är en duktig orienterare här på forumet. Dessutom är ju Sverker far till en grabb som håller svensk toppnivå i sin åldersgrupp.

Jag vågar sticka ut näsan och påstå att han har bättre kondition än sin far.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 20:54   #1684
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Ironwoman har tävlat en del i orientering.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 10:57   #1685
Ironwoman
Registered User
 
Ironwomans avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 490
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Ironwoman har tävlat en del i orientering.
Japp. Jag fick börja med en nybörjarkurs då jag var 9 (relativt sent, men 3 barn + 2 föräldrar betyder att ett barn måste klara sig själv, så jag skulle kunna springa utan skugga). Började tävla i B klass som det hette då när jag var 11, gick över till tävlingsklass när jag var 12-13. Forsatte springa tävlingsklass tills jag var 18 då jag insåg att även om jag springer bra så riskerar jag att bli sist. Kör nu motionsklass eller öppen 5, försöker springa minst en tävling/år. Skulle gärna springa några fler, men det ger lite väl stor skaderisk och tar lite väl mycket tid från träningen.

Sedan nybörjarkursen har jag dock aldrig tränat orientering. Dessutom blir jag lite stressad då klockan tickar. Så på 70-80 tävlingar har jag bara några enstaka som jag bommar under 5 min på. När jag var yngre blev det pinsamt stora svängar, nu bara lite irriterande. Dock kunde jag oftast kunnat hänga med hyfsat i löpningen. Nu har jag skaffat mig ett bättre löpsteg.
Ironwoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 13:33   #1686
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Appropå just löpsteg..

Som total nybörjare på löpning undrar jag om jag bör jobba med att lära mig ett bra löpsteg från början. Min nuvarande löpteknik är högst antagligen den jag på alldeles egen hand började utveckla någon gång i tvåårsåldern.

Efter att ha fixat en stressfraktur med tillhörande benmärgsödem och ruptur i sena vid fotleden genom att ha sprungit när jag var sliten och landat hårt och stötigt på hälarna, känns det här med landningen och steget än mer angeläget.

Jag har hittat diverse sanningar på Internet, t.ex. POSE som tyvärr vill ha betalt för att faktiskt avslöja sin magiska metod. Jag tycker det är svårt att sålla bland förslagen, då det verkar finnas gott om olika uppfattningar om det bästa (TM) löpsteget.

Nån som anser sig veta hur det ligger till och vill dela med sig, utan ekonomiska incitament?
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 13:46   #1687
Thalagor
Registered User
 
Thalagors avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 690
Gordon Pirie - klassiker på området. Kanske inte absolut bäst, men sannerligen mycket bra:
http://www.geocities.com/Colosseum/P...ook_040104.pdf
__________________
Mitt motto - Det är bara tre steg till oändligheten! <- Uppdateras inte under deffen.
Nuvarande journal - 28 dagar senare - kommer deffen vara färdig? Vi får se 5/11-2011!
Thalagor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 13:47   #1688
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av mks Visa inlägg
Nån som anser sig veta hur det ligger till och vill dela med sig, utan ekonomiska incitament?
En ganska enkel sak man kan jobba med, är sin stegfrekvens. Det sägs att runt 180 steg per minut är bra. Nybörjare springer ofta med 160 steg per minut, och då är det nog svårt att inte landa tungt på hälen. Vid högre frekvenser är det lättare att sätta i foten mer rakt under kroppen.

Personligen har jag gått från 160 till 175-190 beroende på hastighet, och jag har inte märkt att det skulle vara någon nackdel.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 13:55   #1689
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
En ganska enkel sak man kan jobba med, är sin stegfrekvens. Det sägs att runt 180 steg per minut är bra. Nybörjare springer ofta med 160 steg per minut, och då är det nog svårt att inte landa tungt på hälen. Vid högre frekvenser är det lättare att sätta i foten mer rakt under kroppen.

Personligen har jag gått från 160 till 175-190 beroende på hastighet, och jag har inte märkt att det skulle vara någon nackdel.
Tack. Kan jag anta att min stegfrekvens lär vara något lägre än genomsnittet då jag är 199 cm lång och rimligen har/ska ha ett längre steg?
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 14:27   #1690
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av mks Visa inlägg
Kan jag anta att min stegfrekvens lär vara något lägre än genomsnittet då jag är 199 cm lång och rimligen har/ska ha ett längre steg?
Det vet jag inte. Om du googlar på "stride rate", "running cadence" och liknande, kanske du hittar ett svar på det. Eller kanske i Gordons bok.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 14:44   #1691
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Det vet jag inte. Om du googlar på "stride rate", "running cadence" och liknande, kanske du hittar ett svar på det. Eller kanske i Gordons bok.
Gordon skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Pirie's laws of running

#6 - The correct running tempo for human beings is between three and five steps per second.
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:03   #1692
Bullaz
Registered User
 
Bullazs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 527
Citat:
Ursprungligen postat av mks Visa inlägg
Tack. Kan jag anta att min stegfrekvens lär vara något lägre än genomsnittet då jag är 199 cm lång och rimligen har/ska ha ett längre steg?
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Det vet jag inte. Om du googlar på "stride rate", "running cadence" och liknande, kanske du hittar ett svar på det. Eller kanske i Gordons bok.

Längden bör väl inte spela någon roll gällande steg per minut, eller? Det enda jag tycker borde skilja är steglängden, ju längre ben/kropp man har desto längre bör stegen vara. Fast jag vet inte. Jag är också lång, typ 197 och jag brukar försöka ta ut mina steg så gott jag kan, det är dock lätt att glömma detta om tempot är långsamt, samt svårt att matcha stegfrekvens och tempo. Det blir lätt att man springer för fort (d.v.s. tar för långa steg) och därmed lämnar mer mark bakom sig under en minut, förutsatt att man har samma stegmängd som en kortare person.

Jävlar vilken röra det blev, hoppas någon förstår vad jag menar. :>
__________________
hej hej hej hej hej!
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:11   #1693
RoDien
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 27
Det var en hel del orienterare här, har också hållt på med orientering fram till jag började gymnastiet och satsade på skolan och innebandy istället ett av de dummaste misstagen jag har gjort

Var rätt så bra på orientering trots att jag började väldigt sent när jag var runt 12 år två år senare kom jag 27 på oringen med över 300 deltagare i min klass..hyfsat resultat med tanke på att jag bara hade orienterat i 2 år
RoDien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:23   #1694
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz Visa inlägg
Längden bör väl inte spela någon roll gällande steg per minut, eller? Det enda jag tycker borde skilja är steglängden, ju längre ben/kropp man har desto längre bör stegen vara. Fast jag vet inte. Jag är också lång, typ 197 och jag brukar försöka ta ut mina steg så gott jag kan, det är dock lätt att glömma detta om tempot är långsamt, samt svårt att matcha stegfrekvens och tempo. Det blir lätt att man springer för fort (d.v.s. tar för långa steg) och därmed lämnar mer mark bakom sig under en minut, förutsatt att man har samma stegmängd som en kortare person.

Jävlar vilken röra det blev, hoppas någon förstår vad jag menar. :>
Jag är osäker på vad du vill ha sagt, men jo, vid en given hastighet måste stegfrekvensen vara lägre för en löpare med ett längre steg än för en löpare med ett något kortare steg.
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:58   #1695
Thalagor
Registered User
 
Thalagors avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 690
Säg att du har rätt, att det ska ändras, och låt oss påstå att det ska relateras till längden. Om vi definierar en vanlig löpare som 180cm lång, och säger att du är 200cm lång, får vi att 3-5 steg/sek motsvarar 2,7-4,5. Detta är väldigt primitivt, klart, men vill påstå att du ska hålla samma stegfrekvens som oss andra ändå.
__________________
Mitt motto - Det är bara tre steg till oändligheten! <- Uppdateras inte under deffen.
Nuvarande journal - 28 dagar senare - kommer deffen vara färdig? Vi får se 5/11-2011!
Thalagor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)