Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-03-05, 16:53   #31
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Sanslöst underhållande att läsa om dina äventyr på gymmet!
Kan se framför mig hur du kämpade med 25-kilos hantlarna... måste varit hjärnsläpp om du inte reagerade förrän du låg där på bänken och försökte pressa...

Men för att snacka allvar, så tycker jag att du kämpar på bra. Din motivation är det nog många här som avundas, och det är en MYCKET stor bit av träningen.

Tror oxå att du kan vara en hejjare på dips, det underlättar klart att vara liten och smidig i den övningen. Prova!
Haha, jo det med hantelpressen så körde jag upp hantlarna explosivt upp till sträckt läge och det var inte förrän jag började bromsa/sänka armarna som jag upptäckte att jag hade fel hantlar... kände hur spaghettiarmarna började fladdra åt alla håll o kanter o ner kom hantlarna igen...

Motivationen känns grym faktiskt, å andra sidan jobbar jag som coach & chef så jag är tränad för att motivera och peppa. Inför varje träningspass så går jag mentalt igenom alla moment, känner efter i fantasin hur bra det kommer kännas i alla övningar osv. Sedan tar jag en post-it och skriver ner vilka vikter o reps jag körde med sist, sedan fäster jag den framför mig på de olika stationerna. Precis före jag ska köra ett nytt set så tittar jag på lapphelvete, sedan blir jag nästan ilsk o känner att jag ska krossa vikterna jag körde med sist... det fungerar för mig iaf! .. jag är den ende på gymet som går runt och dokumenterar min träning..
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:00   #32
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
HAHA.. Låter som ett äventyr varje gång du är på gymmet

Men riktigt bra jobbat..
Var inte rädd för att öka i vikterna, även om du planerat att
köra på en viss vikt så kan du öka ändå.. Så länge du har
kontroll genom hela övningen.

Jag tycker att Frenchpress är lättare att köra fritt då du
kan kontrollera rörelsen mer själv. Det känns bättre, men man
kanske får köra med lägre vikter. Tycker att du ska testa iaf
och sedan bestämma om du vill köra i smithen eller fritt

Lycka till med dipsen och allt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:36   #33
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Precis före jag ska köra ett nytt set så tittar jag på lapphelvete, sedan blir jag nästan ilsk o känner att jag ska krossa vikterna jag körde med sist... det fungerar för mig iaf! ..
lapphelvete

det är ju helt lysande!

Detta verkar mer än lovande må jag säja, du är inte halvfinne el likn? låter ju som en riktig marklyftstalang så som du tänder till!
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 18:10   #34
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
lapphelvete

det är ju helt lysande!

Detta verkar mer än lovande må jag säja, du är inte halvfinne el likn? låter ju som en riktig marklyftstalang så som du tänder till!
Hahah, neh men jag är en Norrlänning, räknas det?
Marklyft ska jag börja köra nu i veckan, har inte testat det innan. Studerade noga en lyftare idag, såg grymt jobbigt ut. Är dock lite nervös för att släppa väder med en sådan övning, tycker magsäcken känns heliumfylld efter all jäkla mat jag proppar i mig...
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 18:15   #35
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Hahah, neh men jag är en Norrlänning, räknas det?
Marklyft ska jag börja köra nu i veckan, har inte testat det innan. Studerade noga en lyftare idag, såg grymt jobbigt ut. Är dock lite nervös för att släppa väder med en sådan övning, tycker magsäcken känns heliumfylld efter all jäkla mat jag proppar i mig...
ääh, marklyftsprutten är inget att oroa sig för, värre om du inte har varit på dass innan ett par tunga knäböj.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 19:45   #36
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Eftermiddagens träningspass:

Mål: Öka i minst set på varje muskelgrupp mot föregående pass
Muskelgrupp: Rygg, biceps
Motivation: Skitbra tills jag kom till gymet och såg en medarbetare jag nyligen gett sparken. Blah! Tappade precis all fokus.

Rygg:
Sittade small rodd i maskin (hög) 3x8 55kg (+5kg ökning!)
Latsdrag i maskin, brett/utåt 3x8 55kg (+1 set ökning!)
Latsdrag med V-handtag i hiss 1x8 35kg, 1x5 50kg (ny viktgräns!)
Sittande smal rodd i maskin (låg) - N/A, maskin trasig

Biceps:
Tvåarms bicepscurl i hiss 3x8 20kg (lätt)
Hantelcurl i lutande bänk 3x6 12kg (+4kg ökning!)
Concentration curls N/A, blev för mycket folk på gymet
Preacher curls 1x8 50kg, 1x6 50kg (failure på 7'e), 1x5 50kg (failure på 6'e)

Summering:
Blandat dåligt/bra!
Tappade total fokus då jag såg medarbetaren som jag nyligen gett sparken och haft en jättekonflikt med på jobbet. FAN va dåligt fokus jag fick på träningen, fick skärpa mig mentalt flera gånger.

Ryggövningarna gick bra, men jag tar det med vilje väldigt lugnt då jag haft lätt att få skador i stora ryggmuskeln förut. Har ingen brådska med att lasta på fulla magasin osv. Provade att öka lite o det fanns mer o ge! Latsdrag med V-handtaget på 50kg testade jag mest och det kändes jefligt tungt, men inte omöjligt. Tror jag kör fel teknik på den övningen, borde kunna lasta på mer!

Bicepsschemat sprack då det blev så jefla mycket folk tillslut att jag varken fick plats eller hantlar till o köra concentration curls.
Tvåarmscurlen i hissen kändes dock riktigt lätt nu, här blir det ökning +5kg nästa pass.
Hantelcurl i lutande bänk alternerande ville jag köra 8 reps på, men det tar ju sådan jävla tid?!.. 8 reps på varje arm känns för tråkigt, 1 set tar alldeles för lång tid, så jag räknar till 12 istället o kör 6 på varje arm per set. Kul med ökning dock, nu kör jag med vikterna som ser lite större ut, byebye till kärringhantlarna!!! (om man nu kan säga så på detta forum där 90% av brudarna är 2x starkare än mig haha)...
Preachercurlsen var skumma, kändes hur lätt som helst i typ 5 reps o sen på 6'e så bara small det, tvärstopp i failure. Körde 5 reps extra bara i ren ilska o sedan lastade jag på med 5kg till o provade men klarade inte ens en repetition. Dags o gå hem.

Det sjuka var dock att vågen pekade på 73,5kg idag! WTF?!
Jag vägde 70 i julas, 71 förra veckan, hur fan kan det vara möjligt?
Måste väga mig igen imorgon, vågen måste vara utbränd...
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 16:29   #37
Leanandtall
Devil Doll
 
Leanandtalls avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 83
Citat:
Alla säger man ska äta så jävla mycket, men jag kväver snart binnikemasken känns det som, har varit proppmätt hela dagen...
Det kommer snart igång. Snart kommer din förbränning att rusa. Kör på bara!

/Mvh Ett ständigthungrigtmonster
Leanandtall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 22:05   #38
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Eftermiddagens träningspass:

Mål: Totalt oförberedd, inget mål(?!!!)
Muskelgrupp: Ben o mage
Motivation: Inte alls motiverad eller fokuserad, ramlade in på gymet direkt efter jobbet och möttes av ett smockfullt gym. Fick köa till precis allt, hmpf.

Ben:
Började med att värma upp i smithen för knäböj och det första jag gör är att sträcka mig i vänstra sätesmuskeln i första dipet med tom stång... helt jävla otroligt. Å vad fan ska jag säga på jobbet imorgon då jag kommer o har sträckt mig i röven?! "Var en tuff onsdagskväll igår!"... ehhh!
Genomförde iaf 3 set benpress, 3 set böj, 3 set vadpress, 3 set benspark, 3 set lårcurl med varierande vikter, dock tyngre vikt på precis alla övningar än vad jag kört förut, dvs ökning i allt (noterade dock inte hur mkt jag körde).

Mage:
2 set i magpress-maskin (en slags sittande situps/magpress) och sedan först raka situps med 5kg vikt under hakan, därefter snea situps tills jag var knallröd i ansiktet, hade kräkkänningar i strupen, blodsmak i käften och kramp i nedre magmuskulaturen...

Summering:
Mycket dåligt pass. Ingen fokus, ingen planering, ingen målsättning, ingen tävlan med mig själv. Trött o less då jag fick köa till allt. Blev fan inte bättre av att jag sträckte mig i röven heller. Enda positiva var att tekniken i benböj börjar komma och att slitvargen i mig kom fram på situpsen.

Lite dumt dock att jag körde ben idag då jag ska köra lite cardio imorgon. Ska nämligen prova trappmaskin då. Det lär ju bli ett äventyr i sig o släppa lös en bindgalen norrlänning - smidig som ett kylskåp - i någon mackapär där man ska stampa på som om man vore på raveparty...
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 22:14   #39
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvällens träningspass:

Mål: Testa nya övningar för axlar o öva tekniken i bänkpress
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Inget kan stoppa mig idag. Skiter t.o.m. i afterworken(!). Här ska tränas!!!

Uppvärmning:
Cykel 10 minuter, lätt belastning
Rotatorcuffar, utåtrotation med 1 set per axel med 8kg hantel

Bröst:
Bänkpress i smith, 1 set [8 x 40kg], 2 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 55kg] +5kg ökning!
Hantelpress 3 set [8 x 15kg], 1 set [8 x 20kg] +5kg ökning! - PB!
Sittande flyes i maskin, 3 set [8 x 45kg]
Cable cross over, 3 set [8 x 20kg]

Axlar:
Militärpress i smith, 1 set [8 x 20kg], 1 set [8 x 30kg], 1 set [6 x 25 kg], 1 set [4 x 25kg] Ny övning
Drag till hakan brett grepp, 3 set [8 x 20kg]
Hantel åt sidan, raka armar, 1 set [8 x 4,5kg], 1 set [6 x 4,5kg]

(här dog axlarna)

Summering:
Woooohoooooo, idag började bänkpress kännas riktigt, riktigt kul! Jag såg 50kg som lite magiskt (jaja, skratta inte, tänk på att jag aldrig styrketränat!) och nervöst, särskilt o köra utan passare.
Men 50kg gick ju som ett smäck, så var tvungen o testa 55kg och inga problem där heller, fick anstränga mig lite men hade bra mkt mer o ge. Sakta men säkert klättrar jag mot 100-gränsen i bänk, hoho! Är dock bara en tidsfråga innan jag tar mig vatten över huvudet och blir klämd mot bänken med för tunga vikter

Riktigt jäkla kul med PB i hantelpress med, tekniken börjar komma här med. Känns dock riktigt jobbigt för armarna i samma rörelse för o hålla balansen med hantlarna. Nu ska jag pressa satan med 20kg ett tag, sen ska jag på 25-kilona igen.

Militärpress har jag aldrig kört innan och det var mig något så gröndjävulskt tungt på 30kg. Drag till hakan känner jag mig dock stark på, där ska det ökas rejält nästa pass. Weehoo, *I'm a gym fool and weight amateur, but I'm fokkin proud to be it!!!*
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 20:56   #40
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvällens träningspass:

Mål: Hinna träna innan gymet stänger (19:00), phew...
Muskelgrupp: Biceps och om jag hinner: underarmar
Motivation: Nästan agressiv och rå vilja att kötta som f-n!

Biceps:
Preacher curls 3 set [8 x 50kg]
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 20kg]
Alternerande hantelcurl i lutande bänk 3 set [8 x 12 kg]
Concentration curls mot knä 3 set [8 x 8kg], 1 set [6 x 12kg] +4kg ökning sista set

Underarmar:
Sittandes handledscurl i hiss (undergrepp) 3 set [8 x 20kg]
Sittandes handledscurl i hiss (övergrepp) 2 set [8 x 10kg]

Summering:
Måste vara något galet när jag räknar med vikterna, är det verkligen 2,5kg per platta i Precor's Cable Cross??! Liksom 20kg där och stångcurl är lika tungt/lätt som 40kg preacher curls? Låter skumt, undrar om det inte är 5-kilos plattor i cable crossen med.
Blev tyvärr ett stresspass idag, gymet stänger 19 på fredagar, men kändes ändå bra, bättre det än inget.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 21:08   #41
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Delsummering efter 10 veckors träning:

Ja, det är nu 10 veckor sedan jag bestämde mig för jävlar anama och från att ja vägt 70kg och aldrig någonsin tränat något annat än bollsporter så kan jag som "tandpetare" konstatera att följande har hänt på 10 veckor:

¤ har jag ökat från 69,5-70kg till en dagsvikt på 72,5-73,5kg
¤ biceps har kanske blivit lite större, men framför allt hårdare, underhudsfettet på överarmarna har gått upp i rök
¤ ser ut som Robocop när jag rör mig nu, konstant träningsvärk i fan alla muskelgrupper, särskilt benen o magmusklerna
¤ har ökat som mest i benspark, över 100% ökning från begynnelsevikten
¤ mina icke befintliga pecs har börjat ta form
¤ magen känns större, vet inte om det är pga magövningarna eller all mat
¤ matkontot har gått från 1100:-/mån till närmare 3000:- inkl tillskott.
¤ att köpa handskar med handledsstärkning har betytt mest mentalt, de får mig att ställa om fokus till att pumpa
¤ blodådrorna har börjat krypa ut på armarna främst, syns mest i spegeln vid bicepsövningar men ser dem även på deltroidsen
¤ viljan att träna har ökat med flera hundra procent, nu får jag abstinens om jag inte tränar på 2 dagar och har svårt att ta mig vilodagar
¤ stammisarna på gymet som väger +120 o ser ut som Arnold allihopa har börjat hejja på mig o nicka åt mig, verkar som om de uppmärksammat min motivation o viljestyrka
¤ jag har blivit Kolo-stammis och ägnar iaf en timme/dag till o hänga här

Stort tack till alla som peppat mig antingen i journalen eller via PM och tack till alla tips och inspiration!
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 09:50   #42
cam
Registered User
 
cams avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Jkpg
Inlägg: 5 172


Vilken otroligt rolig journal att läsa!!! Nu ska jag följa denna med spänning
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 10:31   #43
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Jag blir så glad av att läsa om dina pass; även om du en dag har låg motivation, så hittar du ändå den igen till passet därefter! Kul att du summerar lite då och då oxå, det gör ju att du märker att det faktiskt har hänt saker här!

När du nu börjar öka i bänkpressen så var inte rädd för att be någon om hjälp med passning, för antingen blir det som du säger att du fastnar under stången eller så kan avsaknaden av passare göra att du inte vågar dig på de vikter du egentligen klarar. Men fortsätt som du gör nu med att skynda långsamt, det lönar sig i längden!
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 11:46   #44
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tackar för era kommentarer Stumpis o Cam!
Idag är vilodag, finns inte en muskel jag inte har träningsvärk i...
Imorgon är en spännande dag, ska ge mig på marklyft för första gången... laddar mentalt redan nu...

Kombinationen ALA+Kre Alkalyn gillar jag, tycker mig känna en bra effekt av det, särskilt i återhämtningen (60 sek) mellan varje set...
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 16:00   #45
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Dagens träningspass:

Mål: Göra mitt livs första marklyft samt fortsätta öva bänkpress
Muskelgrupp: Marklyft = det mesta, sedan bröst o triceps som fokus
Motivation: Nervös pga marklyftet, men ändå taggad som fan, det ska jävlar min själ genomföras!

Uppvärmning:
8 min cykling, låg belastning

Bröst:
Plan bänkpress i smith, 1 set [8 x 40kg], 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg] +2 reps ökning

Marklyft:
3 set [8 x 50kg] ny övning!

Bröst forts:
Hantelpress i lutande bänk 1 set [8 x 15kg], 3 set [8 x 20kg] +2 set ökning!
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 50kg] +5kg ökning!
Cable cross over, 3 set [8 x 40kg]

Triceps:
Repdrag över huvudet i cable cross: 3 set [8 x 40kg] +5kg ökning!
French press i smith: Major failure - gav upp!
Push downs i cable cross: 3 set [8 x 40kg] +5kg ökning, tungt!
Dips mellan två bänkar, egen kroppsvikt, 2 set x 8 reps

Summering:
Eftersom det är samma vikter till den fria stången som till smithen, så fick jag börja med o köa. Blää. Sedan när det var dags så blev jag så nervös inför marklyftet att jag började med bänkpress istället. Skön skuldrahållning och svank, men svårt o få till en bra studs på bröstkorgen utan att krossa något, hoho... börjar kännas bra i bänk dock, nästa pass är det dags o öka.

Sedan dags för Marklyftet. Fick inte på de där fillifjonkerna man ska ha längst ut som stoppar vikterna, så bara det fick mig lite nervös. Körde med 50kg, utan remmar eller bälte, bara för att öva. Skojja att folk glodde, är ju mest bara gamla kärringar o disco-lirare på gymet annars.
Kändes OK förutom att jag fick lite känningar i korsryggen/svanken. Ingen aning varför. Tror jag gjorde ett kroklyft med där jag hade lite bananrygg...
Nåja, bra start iaf, kändes som en seg övning där man bara blir "slut" i kroppen och inte i någon särskild muskelgrupp.

Hantelpressen var riktigt tung, övervägde nästan att ge upp redan på 2'a repsen, men av ren tjurighet så körde jag på och fan va bra det gick! Blev nästan förbannad på hantelfanskapen o vips så kändes 8'e repetitionen nästan lättare än 2'a, ja bortsett från det i sista set'et då..

Triceps blev dagens surprise. De måste ha tagit stryk i bröstövningarna o marklyftet?!? Fick kämpa så in åt h-e, även om jag ökade i pushdowns så var jag helt knäckt i triccarna sen.. å french press kan jag bara inte köra i smith, jag slår bara knut på mig själv... skitövning!

Gott pass och världens bästa söndag!
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)