Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-08, 11:42   #20656
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Undrar för övrigt hur det kommer slå mot föraryrken med självkörande bilar.
Linjebussar
Lastbilar
Taxibilar

Vilken yrkeskategori kommer att drabbas först och vilken kommer att drabbas hårdast? Jag tror på taxibolag torskar på båda.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:00   #20657
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Undrar för övrigt hur det kommer slå mot föraryrken med självkörande bilar.
Linjebussar
Lastbilar
Taxibilar

Vilken yrkeskategori kommer att drabbas först och vilken kommer att drabbas hårdast? Jag tror på taxibolag torskar på båda.
Jag tror ju spårtrafiken kommer gå först i helautomation, tunnelbana, pendeltåg följt av rikstågen.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:02   #20658
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Tror förarlösa fordon är en bra bit bort. Tror spårvagnar kan vara de första som blir helt förarlösa i hytten. Men även det långt fram i tiden.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:04   #20659
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag tror ju spårtrafiken kommer gå först i helautomation, tunnelbana, pendeltåg följt av rikstågen.
Tåg, inte under vår livstid iaf. För mycket som måste byggas om för att det ska gå vägen. Själva framdriften är en sak, men massor av annat kräver en person på plats.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:04   #20660
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tror förarlösa fordon är en bra bit bort. Tror spårvagnar kan vara de första som blir helt förarlösa i hytten. Men även det långt fram i tiden.
Spårvagnar tror jag ligger sist i den spårbundna trafiken, så mycket annat som rör sig med annan trafik mm i de områdena.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:12   #20661
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Spårvagnar tror jag ligger sist i den spårbundna trafiken, så mycket annat som rör sig med annan trafik mm i de områdena.
Spårvagnar är lättare att övervaka, rör sig över korta sträckor, fasta linjer och är lättillgängliga för felavhjälpning. Tåg precis tvärtom.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:46   #20662
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Spårvagnar är lättare att övervaka, rör sig över korta sträckor, fasta linjer och är lättillgängliga för felavhjälpning. Tåg precis tvärtom.
Så du tror på spårvagnarna före t.ex tunnelbanan eller pendeltågen?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 12:52   #20663
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Har väldigt lite koll på självkörande fordon. Fungerar de i "skymd sikt", alltså i en snöstorm etc? Eller annat som stör sensorer/ kameror(?). Känsliga för smuts etc? Och menar då hela systemet, förstår att ultraljudsgivare etc. inte är lika känsliga för smuts.

Tror inte det är speciellt långt kvar förrens vi har förarlösa "ubers" som rullar runt, dock endast i klart väder(??)
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 13:03   #20664
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Så du tror på spårvagnarna före t.ex tunnelbanan eller pendeltågen?
Jag tror det. Det är ett mindre och lättare system att bygga om skulle jag tro. Visst kan det kanske byggas någon specialsträcka för förarlösa pendeltåg men då helt avgränsad mot vanliga järnvägen.

Jag tippar på spårvagnstrafiken först i alla fall, därefter tunnelbana/pendeltåg och sist person och godstrafiken.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 19:17   #20665
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Så sjukt nära på en frontalkrock idag. En bil som svängde in på en landsväg och av någon anledning tog en kurva genom att köra rakt fram och gick därmed över på min sida av vägen. Jag blev helt klart varse om vad jag hade löst i bilen i varje fall, för det kom träningskläder, skyrunningprylar osv flygandes från baksätet när jag grisnitade.

Inte stannade fanskapet heller, jag hade lite feedback jag kände för att ge.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 20:16   #20666
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Skönt att det gick bra ändå, och tur att du inte satt och fipplade med mobilen med någon halvautopilot som du skrev tidigare i tråden

Det värsta är att man måste inte bara se upp med sitt eget bilkörande, utan även alla andras.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:45   #20667
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Velar som fan fortfarande över motormodell. Ska provköra en 520d imorgon och se om jag kan leva med den, men jag märker på min körstil att jag trivs som bäst när jag får trampa på gasen och snabbt accelerera upp på en motorväg mm. Likaså här runt götet där trafiken ändå är rätt så tät, så är det skönt att nypa en lucka om man kommer på vägen i rusningstrafik och vill byta till ytterfil. Med 3.0an som jag har nu så kan jag ta en lucka utan att störa bakomvarande bil i ytterfilen, just för att jag skuttar från 80-110 km/h i ett nafs.

Har även tittat på olika tuning och trimboxar till 520'in men det verkar som om det mesta ger utslag i loggarna så det syns på verkstad. Samtidigt så har jag blivit sugen på en 530d utan xdrive och med nytt avgassystem och mappning. Värsta tuneingen ger den ju +730 NM, wtf... misstänker att växellåda och annat kan må dåligt av det, men verkar onekligen gå att skrämma liv i kärran rejält.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 22:58   #20668
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Velar som fan fortfarande över motormodell. Ska provköra en 520d imorgon och se om jag kan leva med den, men jag märker på min körstil att jag trivs som bäst när jag får trampa på gasen och snabbt accelerera upp på en motorväg mm. Likaså här runt götet där trafiken ändå är rätt så tät, så är det skönt att nypa en lucka om man kommer på vägen i rusningstrafik och vill byta till ytterfil. Med 3.0an som jag har nu så kan jag ta en lucka utan att störa bakomvarande bil i ytterfilen, just för att jag skuttar från 80-110 km/h i ett nafs.

Har även tittat på olika tuning och trimboxar till 520'in men det verkar som om det mesta ger utslag i loggarna så det syns på verkstad. Samtidigt så har jag blivit sugen på en 530d utan xdrive och med nytt avgassystem och mappning. Värsta tuneingen ger den ju +730 NM, wtf... misstänker att växellåda och annat kan må dåligt av det, men verkar onekligen gå att skrämma liv i kärran rejält.
Vi har ju knappt någon snö här nere längre. Jag hade tagit 530d alla dagar i veckan för det trevligare motorljudet och betydligt bättre acceleration, 5,7 s till 100 istället för 7,6 s.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 07:22   #20669
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Vi har ju knappt någon snö här nere längre. Jag hade tagit 530d alla dagar i veckan för det trevligare motorljudet och betydligt bättre acceleration, 5,7 s till 100 istället för 7,6 s.
Jo, det är dock en galen skillnad ekonomiskt mellan dem (tjänstebil).
SKV-värdet är så mycket lägre på 520n att jag kan i praktiken ta en fullutrustad till lägre kostnad än en strippad 530. Men håller med, motorljud, drag, allt sådant är ju bättre på en 530.

Lite lustig uträkning bara med skatter och avdrag, de premierar verkligen bilar som drar mindre soppa nu och inte bara genom bonusmalus utan redan på basprisbelopp/SKV.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 12:40   #20670
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Precis provkört en 520d. Oj. Trodde inte det skulle vara en SÅ stor skillnad mot för Audin. Kändes tung, stor, slö, med höga varv utan att något hände och inte lika agil. Var som att ratta en smärre buss. Var iofs kombin och med Xdrive, men den kändes galet stor och tung. Får räkna på en 530d RWD istället.

Måste säga ändå att A4an har varit riktigt rolig att köra, väldigt smidig/rapp och följsam. Noterade dock att de har tagit bort 3.0-motorn nu på Audikonfiguratorn. Gillar annars det segmentet av bil, som är snäppet under M-modeller och S-modeller, men snäppet ovanför svenssonkärran. Lite best bang for the buck.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)