Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-20, 21:53   #20461
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Nej så är det ju. Menar eftersom vi klarar av att ta beslut, så borde AIn kunna klara av att ta samma beslut, samtidigt som jag får erkänna själv att jag också ibland chansar i trafiken. Det är ju en intressant parameter, vilket risktagande kommer en AI kunna ta. För rent krasst, de bussar osv de provkör nu har ju löjliga riskmarginaler just för att tillverkarna är livrädda för olyckor osv. En självkörande bil som kryper i 30 km/h, bromsar 18 meter före en korsning, smyger igång i korsningen osv blir ju inte hållbart i längden mer än i storstäder och rusningstrafik kanske.

Är också nyfiken på hur man kommer hantera om det kommer ut en kvinna med barnvagn framför bilen medan det är ett äldre par till höger om bilen och en mötande bil till vänster. Kollision är oundviklig. Hur kommer AI't att reagera? Kommer den väga in aspekter som barnvagn, mjuka aspekter som människor vs mötande bild = hård aspekt (dock med mjukare delar inuti antagligen) etc.
"Risktagandet" kan sättas efter vilken precision AI;n klarar en rad uppgifter och därifrån baka in en god säkerhetsmarginal. Mer datorkraft ger i det här fallet också ökad preicision, och utvecklingen går ständigt mot bättre hårdvara.

Nödsituationer som du beskriver blir förstås svåra att hantera. Vad ska vi programmera in för etiskt regelverk som bilen följer? Å andra sidan finns det ingen människa i världen som i den situationen som fattar ett noga övervägt beslut, utan reaktionen blir reflexmässig. En självkörande bil skulle i varje fall kunna fatta ett bättre beslut än "oh shit!".

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Funderar lite också på kameror och sensorer överlag. Infrarött+laser+vanlig kamera+radar ger ju fyra olika input, samtidigt som kamerorna inte kan mäta sig mot ett människoöga ändå. Tänkte på det nu idag när jag körde hem och fick lågstående sol rätt i plytet. Det var vissa partier där sikten försvann helt för mig, det var bara att hoppas på att jag låg rätt på vägen i några sekunder innan jag fick någonting att orientera mig mot. Hade vägen haft magnetslingor eller något så hade det räckt med radar för att hålla koll på objekt och omgivning. Det går säkert att fixa kameror som klarar sådana förhållanden också, men jösses, det kommer bli dyra pryttlar
Just det exemplet förefaller just som ett större problem för människor än för datorer. Kraftigt motljus? Ändra exponering. Eventuellt överexponerade partier kommer vara sol, himmel och reflektioner. Bortse från den datan och bearbeta resten, där även något extremt som helt svarta silhuetter skulle kunna klassificeras hyfsat väl utefter vad de är för objekt. Andra input kan komplettera om kameran inte klarar det.

Flimmer från ljuskällor låter i sin tur som ett problem just för datorer.

Magnetslingor och dylikt lär aldrig hända. Tekniken skulle vara obsolet innan nästa gång Löfvén säger "käbbel".
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 22:34   #20462
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
"Risktagandet" kan sättas efter vilken precision AI;n klarar en rad uppgifter och därifrån baka in en god säkerhetsmarginal. Mer datorkraft ger i det här fallet också ökad preicision, och utvecklingen går ständigt mot bättre hårdvara.

Nödsituationer som du beskriver blir förstås svåra att hantera. Vad ska vi programmera in för etiskt regelverk som bilen följer? Å andra sidan finns det ingen människa i världen som i den situationen som fattar ett noga övervägt beslut, utan reaktionen blir reflexmässig. En självkörande bil skulle i varje fall kunna fatta ett bättre beslut än "oh shit!".
Fast tror du inte våra hjärnor nu idag hinner ändå göra bedömningen BARN vs ÄLG t.ex. och gör att visa väljer att mosa älgen? Eller är det bara reflexmässig slump? Jag är nyfiken på om det inte finns ändå en gnutta etik där bakom vissa beslut som även om de är reflexmässiga, ändå är baserade på en bedömning som vi inte är medvetna om. Och följdfråga; ska en AI-kärra ha med sig etik och värderingar i bagaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Just det exemplet förefaller just som ett större problem för människor än för datorer. Kraftigt motljus? Ändra exponering. Eventuellt överexponerade partier kommer vara sol, himmel och reflektioner. Bortse från den datan och bearbeta resten, där även något extremt som helt svarta silhuetter skulle kunna klassificeras hyfsat väl utefter vad de är för objekt. Andra input kan komplettera om kameran inte klarar det.

Flimmer från ljuskällor låter i sin tur som ett problem just för datorer.

Magnetslingor och dylikt lär aldrig hända. Tekniken skulle vara obsolet innan nästa gång Löfvén säger "käbbel".
hehe ja det är nog så att magnetslingor kanske inte går, utan det måste vara kamerateknik och sensorer som måste bli bättre. Än så länge är det väl ingen som med AI har lyckats simulera ett perfekt människoöga? Eller?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 00:06   #20463
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Vill ni prova på självkört så finns i alla fall tåg. Docklands linjen i London samt linje ett gul i Paris har jag svagt för mig är utan förare. I London kan man sätta sig längst fram i tåget, det var lite läskigt faktiskt men funkar ju.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 10:09   #20464
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Vill ni prova på självkört så finns i alla fall tåg. Docklands linjen i London samt linje ett gul i Paris har jag svagt för mig är utan förare. I London kan man sätta sig längst fram i tåget, det var lite läskigt faktiskt men funkar ju.
Finns ju på rätt många flygplatser, där du har shuttle trains mellan olika terminaler. De kör ju helt autonomt. Känns alltid lika futuristiskt att kliva ombord. Hade varit ascoolt om de kunde börja bygga sådana skenbanor som är upphöjda i skyn och går på magnetskenor autonomt så vi slipper de förbaskade spårvagnarna. Få lite "Syndicate"-feeling sådär över Göteborg
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 15:40   #20465
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Fast tror du inte våra hjärnor nu idag hinner ändå göra bedömningen BARN vs ÄLG t.ex. och gör att visa väljer att mosa älgen? Eller är det bara reflexmässig slump? Jag är nyfiken på om det inte finns ändå en gnutta etik där bakom vissa beslut som även om de är reflexmässiga, ändå är baserade på en bedömning som vi inte är medvetna om. Och följdfråga; ska en AI-kärra ha med sig etik och värderingar i bagaget?
Barn eller älg är ett lättare beslut och en förare som är lite van och inte blir panikslagen kan säkert snabbt fatta det beslutet. Svårare fall lär däremot vara kört.
Det vore fullt rimligt med grundläggande värderingar inprogrammerade i de självkörande bilarna. Mosa älgen istället för barnet, exempelvis.


Citat:
hehe ja det är nog så att magnetslingor kanske inte går, utan det måste vara kamerateknik och sensorer som måste bli bättre. Än så länge är det väl ingen som med AI har lyckats simulera ett perfekt människoöga? Eller?
Datorn kan inte se som en människa oavsett kamerateknik. Det är väldigt olika förutsättningar. Datorn skulle t.ex. kunna behöva bra pixeldata som kan sättas ihop för att identifiera kanter, varpå kanter i en viss sammansättning korrelerar med en viss typ av objekt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 12:07   #20466
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Filmen släppt på olyckan med Über-volvon. Av det man får se är det enda som skulle förhindra en sådan olycka lägre hastighet och bättre infrastruktur. Kanske om fordonet hade haft helljus på och en människa suttit vid ratten. Märkligt att den självkörande bilen inte ser bättre än människan dock...
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 12:12   #20467
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Får mig att tänka på filmen I Robot när en robot väljer att rädda en vuxen istället för ett barn för det var högre chans att lyckas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 12:18   #20468
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Filmen släppt på olyckan med Über-volvon. Av det man får se är det enda som skulle förhindra en sådan olycka lägre hastighet och bättre infrastruktur. Kanske om fordonet hade haft helljus på och en människa suttit vid ratten. Märkligt att den självkörande bilen inte ser bättre än människan dock...
Sett den nu, det skumma är att bilen inte ens verkar ha påbörjat inbromsning. En människa ligger väl på 1 sekund i reaktionsförmåga, och 0,1-0,2 om man har bromsberedskap. En självkörande bil borde ligga på under 0,1 s...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 12:35   #20469
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Kommer aldrig fungera.Vad händer vid vägarbeten eller om det ligger något på vägbanan.Kommer bilen klara halt väglag eller vattenplaning ex.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 12:43   #20470
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Filmklippet var ju av dålig kvalitet, säkerligen skulle man sett bättre bakom ratten. Men jag hann absolut reagera med att försöka svänga åt vänster. Sen om det hade hjälp är en annan sak. Bilen fortsatte som att inget fanns på vägen, vilket skämt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:27   #20471
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:32   #20472
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Whoops, den anställde ligger ju inte bra till.
"The safety driver, Rafaela Vasquez, appears to look down several times, including immediately before the Volvo came upon Elaine Herzberg. The Uber employee is then shown with a sudden look of horror."

Ser ut som om denne kollar på mobilen istället för på vägen och som "backup driver" måste ju ansvaret vara i att kunna ta över bilen om något går åt skogen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:37   #20473
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Det är ungefär 1,2-1,5s från att man på filmen ser gestalten till själva kollisionen. Delar av cykeln och fötterna på personen syns först i filmen iaf. Där tror jag nog en vaken bilförare hade agerat. Bilen beter sig om den inte ens har uppmärksammat en kollisionsrisk då man åtminstone inte ser någon nigning som en inbromsning skulle ha orsakat. Riktigt lustigt då Volvo ändå har jobbat på just antikollisionssystem osv. Uppstod någon slags override?

Påminner lite om detta;

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:39   #20474
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Det är mörkt så frågan är om man hade upptäckt henne i tid som det ser ut utan helljus och i hög hastighet.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:46   #20475
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Vi vet ju inte hur mycket av Volvo's system som varit igång heller, enligt dem själva så har en annan mjukvara använts.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)