Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-09, 02:30   #20386
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Dieselmotorer har varit kända för sina partikelutsläpp och kväveoxider väldigt länge. Samma sak med mätmetoderna som sker i labbmiljö istället för i verklig trafik. Lite märkligt att man först nu vill göra något åt detta.

Partikelutsläppen orsakas av ofullständig förbränning och det har blivit värre på senare år när många moderna bensinbilar, likt dieselmotorn, har direktinsprutning istället för portinsprutning.

Kväveoxider skapas vid höga temperaturer i förbränningsrummet. Man kan minska partikelutsläpp med omformat förbränningsrum och kolvar samt partikelfilter, som kommer som lagkrav på alla bensinbilar 2018.

Bensinbilar luktar inte lika illa som diesel och sticker inte i andningen på samma sätt, men man ska vara medveten om att det är elaka små partiklar där också.

Håller med ovanstående - fler borde cykla till jobbet och i andra ärenden.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2017-12-09 klockan 02:36.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 07:36   #20387
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Är fortfarande sugen på en A45

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Det är svensk hockey. Kjolen på, trosorna bör matcha strumpbyxorna annars kan du få 2 min för felaktig utrustning.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 08:38   #20388
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Dieselbilar har inget i städer eller köer att göra. På motor- och landsvägen ute i skogen fungerar de utmärkt förstås när de förbrukar 4 dl/mil och kommer upp i arbetstemp.

Tvivlar man på meningen ovan är man välkommen att en varm sommarmorgon löppendla 10 km in till Sthlm innerstad från Söderort längs med Nynäsvägen. Sjukt kass luft i princip hela vägen. När man passerar tunnelmynningen vid Globen får man andnöd och det luktar på riktigt tung industri.

Nej, bort med skiten, höj trängselskattera och gör så att alla lata jävlar använder kroppen för att ta sig till och från jobbet några km. Fan kan en fet jävel som jag löp- och cykelpendla inprincip varje dag kan varenda stadsbo som har mindre än 15 km till jobbet göra det. Istället för att ta bilen till gymmet och springa på ett jävla löpband.

När elbilarna sen tar över om några år så blir ju luften bättre förstås. Tyvärr kommer det nog bara göra att fölk blir än latare och tar bilen till ICA 500 m bort för att det är ”gratis”.
Grymt inlägg!
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 11:17   #20389
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Tillägg till mitt tillägg, det är ju förstås inte BARA dieselbilar som ger den vidriga luften runt och i Huvfudstaden, bensinbilar är ju förstås skyldiga de med, speciellt sådana med motorer likte den i min (TFSI) som spyr ut en del partiklar de med.

Men min bensinare når arbetstemp (90 grader på vattnet och 80 grader på oljan) på några kilometer, en diesel behöver ju ibland flera mil. Således är ju avgasreningen i princip aldrig på hos många av de oljebrännare som puttrar fram i 20 km/h i köerna på motorvägen.

Detta är inget hata-bilar-inlägg. Jag älskar min bil och möjligheten att förflytta mig och min familj genom halva landet på några timmar. Men bilar är gjorda för just det, förflytta flera personer långt och snabbt. Inte förflytta en människa kort och långsamt.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 11:44   #20390
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Dieselmotorer har varit kända för sina partikelutsläpp och kväveoxider väldigt länge. Samma sak med mätmetoderna som sker i labbmiljö istället för i verklig trafik. Lite märkligt att man först nu vill göra något åt detta.

Partikelutsläppen orsakas av ofullständig förbränning och det har blivit värre på senare år när många moderna bensinbilar, likt dieselmotorn, har direktinsprutning istället för portinsprutning.

Kväveoxider skapas vid höga temperaturer i förbränningsrummet. Man kan minska partikelutsläpp med omformat förbränningsrum och kolvar samt partikelfilter, som kommer som lagkrav på alla bensinbilar 2018.

Bensinbilar luktar inte lika illa som diesel och sticker inte i andningen på samma sätt, men man ska vara medveten om att det är elaka små partiklar där också.

Håller med ovanstående - fler borde cykla till jobbet och i andra ärenden.
Intressant att förutsättningar för att effektivisera förbränningen och därmed sänka bränsleförbrukningen alltså helt plötsligt är dåligt.
Höga förbränningstemperaturer och höga cylindertryck är grundläggande för att få ut maximalt med effekt ur den mängd bränsle som nyttjas vid varje kolvslag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 15:18   #20391
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Intressant att förutsättningar för att effektivisera förbränningen och därmed sänka bränsleförbrukningen alltså helt plötsligt är dåligt.
Höga förbränningstemperaturer och höga cylindertryck är grundläggande för att få ut maximalt med effekt ur den mängd bränsle som nyttjas vid varje kolvslag.
Ja det är dåligt för luftkvalitén och människan, men höjer effekten och sänker CO2-utsläppen.
Det finns alternativa tekniker för att uppnå samma effektivisering och ändå minska partikelutsläppen. Exempelvis kombinera portinsprutning och direktinsprutning, omformade kolvtoppar för jämnare spridning av syret som ger mindre mängd oförbränt bränsle eller fria variabla ventiler utan kamaxel. Eller så kör man på ren etanol som inte koxar.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 12:48   #20392
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Någon som har en bmw x1 med barn? Är lite sugen .. när barnvagnstiden är över känns det som man inte måste ha så mycket bagageutrymme längre ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 20:15   #20393
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
lite vill-ha på den här
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 13:20   #20394
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
lite vill-ha på den här


__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 18:41   #20395
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Skulle rensa den invändigt, får ögonaids av inredningen samt att tiderna på strippen skulle förbättras
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 21:19   #20396
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
https://www.blocket.se/helsingborg/F...?ca=11&w=3


700hk i en pickup skulle sitta fint

Senast redigerad av Starke75an den 2017-12-16 klockan 21:22.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 21:29   #20397
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
https://www.blocket.se/helsingborg/F...?ca=11&w=3


700hk i en pickup skulle sitta fint
700 hästar och dom där däcken känns inte som nån bra kombo på landsväg!
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 10:27   #20398
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
https://www.blocket.se/helsingborg/F...?ca=11&w=3


700hk i en pickup skulle sitta fint
fan vilket as
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 11:21   #20399
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
För er som går i tankarna på att köpa ny bil och främst bor i Stockholm

"Ett nytt regelförslag kan göra att 60 procent av bilarna i Stockholms innerstad förbjuds inom bara några år. Ändringen rör upp känslor."

https://www.expressen.se/motor/sex-a...s-i-stockholm/

I länken finns det också en länk där man kan fylla i sitt regnummer och se vilken miljöklass sin bil har.

I Oslo får man tydligen inte köra med diesel just nu.

Jag tycker dieslar får utstå mycket skit nuförtiden för ett par år sen var dom ju väldigt populära.
Hmm, intressant, verkar bara vara bilar, inte lätta lastbilar eller skåpbilar. Make sense eftersom 95% av alla budbilar är diesel.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 15:15   #20400
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Halloj allihopa, skulle precis köra med min renault master. Kör ca 30 sekunder varpå nån stoppar mig och säger att det ryker som fasen ur avgasröret. (vit rök) jag kikar ner på instrumentbrädan och ser att kylväska är på noll, ingen varningslampa eller nånting dock. När jag kikar under huven så är nivån precis mitt mellan min och max. Så vad kan problemet vara ? Bilen kör som den ska,perfekt i motorn. Bilen fungerade perfekt för 3 dar sen. Givetvis idag när jag ska flytta. Är det bara att fylla på med kylväska? Ska jag dra ner till Mekonomen? Köra försiktigt?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)