Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-11, 16:55   #31
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror det beror på läsk, snacks, kakor och godis. Sluta peka på skräpmaten och lunchbuffeerna .

Det är det övre man snabbt blir smällfet av. Det tar årtionden att äta sig smällfet på mat.
Framförallt vanliga läsken med vanligt socker i. Lätt att dricka. Säkert god att dricka, och har sinnessjuk effekt på insulinet och således fettinlagringen som man då kan få från andra vanliga matkällor.

Skulle man kunna säga att vanligt läsksocker gör så att vanlig mat lagras mer som fett istället för att "metaboliseras som vanligt"?

Typ 8/10 gånger jag ser någon går MED en stor cocacola flaska eller flera sådana så är det en överviktig person med en påtaglig magkula, rätt runt ansikte samt övrigt fett runt armar och ben.

Mycket tragiskt för en gång i tiden var de säkert rätt smala och de vet själva om det. De "sörjdricker" läsk för att glömma bort hur feta de har blivit. Andra njuter såklart och skiter fan i det.

Folk får göra som de vill så länge de inte "klagar på att de skjuter sig själva i benen".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 17:57   #32
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Personer som dricker vanlig sockerläsk har en tendens att klaga på folk som dricker läsk med andra sötningsmedel, för det är ju livsfarligt (men inte tiotals eller HUNDRATALS gram socker via dryck per dag).
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 18:43   #33
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror det beror på läsk, snacks, kakor och godis. Sluta peka på skräpmaten och lunchbuffeerna .

Det är det övre man snabbt blir smällfet av. Det tar årtionden att äta sig smällfet på mat.
Jag tror problemet uppstår i debatten just här. När man börjar kategorisera olika livsmedel och skuldbelägga att det är "godisets fel" eller "skräpmatens fel". Se istället utifrån glasögonen hur processad maten är. Snacks kakor, godis och skräpmat har gemensamt att det är raffinerad, ultraprocessad, mat.

Det kanske är något i själva processandet som gör att människor äter mer än dom borde. Om det är godis eller skräpmat spelar mindre roll - människor äter sig förmodligen feta av olika kombinationer av ultraprocessad mat.

https://osf.io/preprints/nutrixiv/w3zh2

Citat:
Energy intake was greater during the ultra-processed diet (508±106 kcal/d; p=0.0001), with increased consumption of carbohydrate (280±54 kcal/d; p<0.0001) and fat (230±53 kcal/d; p=0.0004) but not protein (-2±12 kcal/d; p=0.85). Weight changes were highly correlated with energy intake (r=0.8, p<0.0001) with participants gaining 0.8±0.3 kg (p=0.01) during the ultra-processed diet and losing 1.1±0.3 kg (p=0.001) during the unprocessed diet. Limiting consumption of ultra-processed foods may be an effective strategy for obesity prevention and treatment.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 19:05   #34
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag tror problemet uppstår i debatten just här. När man börjar kategorisera olika livsmedel och skuldbelägga att det är "godisets fel" eller "skräpmatens fel". Se istället utifrån glasögonen hur processad maten är. Snacks kakor, godis och skräpmat har gemensamt att det är raffinerad, ultraprocessad, mat.

Det kanske är något i själva processandet som gör att människor äter mer än dom borde. Om det är godis eller skräpmat spelar mindre roll - människor äter sig förmodligen feta av olika kombinationer av ultraprocessad mat.

https://osf.io/preprints/nutrixiv/w3zh2
Studien beskriver även en bra sak:
Citat:
However, several attributes of ultra-processed foods make them difficult to replace: they are inexpensive, have long shelf-life, are relatively safe from the microbiological perspective, provide important nutrients, and are highly convenient - often being either ready-to-eat or ready-to heat
Fler som upplever stress idag finner det då bekvämare, lättare och kanske till och med stressdämpande att slänga i sig skräpmat eller en Findus-matlåda.

Fast är Findus-matlådorna verkligen så "ultraprocesserade"om man tittar på mängden kalorier per 100 gram?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 19:26   #35
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Exempel på maträtt från findus

Black and White
Verkar vara mycket tillsatser

kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 19:35   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Personer som dricker vanlig sockerläsk har en tendens att klaga på folk som dricker läsk med andra sötningsmedel, för det är ju livsfarligt (men inte tiotals eller HUNDRATALS gram socker via dryck per dag).
Själv föredrar jag läsk med vanligt socker eftersom aspartamet eller vad det nu är smakar röv.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 19:48   #37
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Har jobbat på ett mejeri för länge sen där vi gjorde creme fraiche .Den vanliga blandade vi mjölk och grädde .Lätt fraichen så blev det en massa förtjockningsmedel i sen när vi skulle blanda viktväktarnas så fick stora vagnen fram med allt jävla pulver som skulle i.Undrar om det är så nyttigt att äta en massa förtjockningsmedel istället för fett ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 22:24   #38
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Har jobbat på ett mejeri för länge sen där vi gjorde creme fraiche .Den vanliga blandade vi mjölk och grädde .Lätt fraichen så blev det en massa förtjockningsmedel i sen när vi skulle blanda viktväktarnas så fick stora vagnen fram med allt jävla pulver som skulle i.Undrar om det är så nyttigt att äta en massa förtjockningsmedel istället för fett ?
Sant, bättre att köpa äkta varan och späda med vatten eller käka mindre. Vet inte vad förtjockningsmedel har för påverkan på kroppen, men troligtvis bättre att skippa.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 00:41   #39
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Men det är ju för att folk blandar kroppsbild/estetik med hälsa/sjukdomsrisk.

Att man kan se helt normal ut på ett högt BMI gör det ju inte mer hälsosamt. Anledningen till att man tjatar och belyser det är ju inte för att folk är fula, utan för att redan vid BMI 25 ser man en ökande sjuklighet, som kostar individen friska levnadsår och samhället pengar.
Det gör ju inte BMI till ett bättre mått, att det är svårt att relatera till.

Allt vi kan konstatera är alltså att förhållandet längd/vikt korrelerar med hälsa. Sen vet inte så mycket mer. Det hindrar förstås inte Koloiternas inre sousse och missunnsamma förmyndare att komma fram: "Eftersom jag späker mig varje dag med broccoli och kokt torsk medan jag gråtrunkar i spegeln måste vi såklart beskatta allt som är gott - mer skatt! Det måste straffa sig att vara rund och fryntlig. För folkhälsans skull, såklart."

Vad Folkhälsomyndighetens siffror faktiskt betyder är det ju dock ingen som faktiskt vet. Och jag skulle inte direkt lita på att de själva kan räkna ut det på ett vettigt sätt.

Annars har vi ju vissa positiva hälsotrender i samhället. Enligt SCB ökar idrottandet på fritiden:
https://www.scb.se/hitta-statistik/a...r-pa-fritiden/

Tobaksanvändningen (framförallt rökning) minskar och det samma gäller alkoholkonsumtionen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-befolkningen/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...okning-daglig/

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är ju om man tar på sig Kolo-glajorna som alla blir fetton. Fullständigt normalbyggda personer ser plötsligt ut som att de behöver köra StrongLifts och GOMAD i två år, eller tills de lyfter åtminstone 500 i totalen.
Det är ju precis det jag menar. På Kolo ser man fetton överallt och hur fetman sprider sig som en epidemi. En annan undrar om alla dessa fetton gömmer sig och gråtandes moffar kakor och dricker baconjuice - för vedervärdiga och fula för att visa sig utomhus. Jag brukar snarare reflektera över hur många jag ser nuförtiden som tränar. Det har blivit trendigt att träna och äta "nyttigt". Halva Instagram består ju av rumpor i tights och färgglad yoghurt med havregryn.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 01:33   #40
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Borde det vara inte lätt att bestämma en mängd socker livsmedel får innehålla?

Finns ju redan något liknande vad gäller koffein exempelvis.

Senast redigerad av EagleEye den 2020-08-12 klockan 01:36.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 01:42   #41
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Borde det vara inte lätt att bestämma en mängd socker livsmedel får innehålla?

Finns ju redan något liknande vad gäller koffein exempelvis.
Eller så kan man ge fan i att lägga sig i sånt och låta folk få bestämma själva vad de vill äta. Det är fullt möjligt att dricka cola och äta godis varje vecka utan att åka på några hälsoproblem. Det är om man äter enbart detta som det blir problem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 09:07   #42
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag uppskattar er värdering av personlig frihet, men faktum är att den verklighet vi lever i skiter totalt i det. Alla lägger sig redan i vad jag ska göra och stoppa i mig, och för att en sådan struktur ska vara konsekvent måste det göras även gällande mat och träning. Men när vi krossat statismen kan vi börja prata om att låta folk äta sig själva till döds.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 09:40   #43
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag uppskattar er värdering av personlig frihet, men faktum är att den verklighet vi lever i skiter totalt i det. Alla lägger sig redan i vad jag ska göra och stoppa i mig, och för att en sådan struktur ska vara konsekvent måste det göras även gällande mat och träning. Men när vi krossat statismen kan vi börja prata om att låta folk äta sig själva till döds.
Mer förmynderi och inskränkningar av friheten är ju inte riktigt en rimlig väg mot att krossa statismen.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 11:02   #44
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag uppskattar er värdering av personlig frihet, men faktum är att den verklighet vi lever i skiter totalt i det. Alla lägger sig redan i vad jag ska göra och stoppa i mig, och för att en sådan struktur ska vara konsekvent måste det göras även gällande mat och träning. Men när vi krossat statismen kan vi börja prata om att låta folk äta sig själva till döds.
Sant. Det där är på högvarvsnivå i USA. Exempelvis fick artisten Adele massa skit för att hon av goda personliga skäl gick ned i vikt. Överviktiga och ännu fetare kritiker kritiserade henne för att skapa "hälsohets" hos överviktiga tjejer och kvinnor!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 11:55   #45
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag skulle säga att det är som det beskrivs i länken i startinlägget, och att det är ett problem. Jag bor i en mindre stad i Norrlands inland, och jag ser hälsovådligt överviktiga varje gång jag går ut på stan. I den stad där jag växte upp är det likadant, och det är klart vanligare än vad det var i min ungdom. Var ni bor som verkar uppleva att alla ni möter ser vältränade ut vet jag inte, men folk som postar bilder på sina rumpor på Instagram är knappast normen. Själv tycker jag att det är ett större problem hur hälsosynvinkel att folk är fysiskt inaktiva i sin vardag (ja, många är väldigt inaktiva) än att folk är tjocka för ögat. Det är väldigt svårt att vända dock; den som är intresserad kan läsa om Norsjöprojektet för ett exempel på hur man kan göra och faktiskt lyckas (i alla fall för en tid), men då var också hela samhället involverat.

Angående BMI skulle jag säga att det fortfarande är ett bra mått på populationsnivå; mängden människor som är överviktiga enligt BMI p.g.a. att de är så oerhört muskulösa är försvinnande få i det stora sammanhanget, de är knappast majoriteten ens på Kolo och jag upplever att "BMI är ett dåligt mått om man HAR MUSKLER!!111" är det nya "jag är inte tjock, jag har KRAFTIG BENSTOMME!!111" (som man sade på åttiotalet).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)