Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-11, 20:54   #1
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Tryffelrisotto, en guide!

Har kärat ned mig svårt i tryffel, den underbara aromen och smaken, som är retfullt svårbeskriven.
Hos den svarta tryffeln så är det vintertryffeln som är bäst, och den peakar nu i januari, och perigordregionen är känd som en av de bästa för svart tryffel. Då svart tryffel klarar uppvärmning bättre än vit så är den ypperlig i risotto.
Ja, den är dyr, runt 20.000kr per kilo, men 15g räcker till en middag för två, och jämfört med finare kött eller skaldjur så får det anses rimligt i sammanhanget.



Tryffeln är inköpt i NK's saluhall, som drivs av ICA! Om de inte har hemma så tar personalen i ostdisken hem på begäran.

Ska man lägga så mycket pengar på en råvara så måste övriga komponenter vara av motsvarande kvalité för att inte dra ned tryffeln med något mediokert, så att lägga lite mer pengar på t.ex riktig bra buljong snarare än fond/tärning är rimligt. Man kan såklart sätta egen buljong, men det är lite för mycket jobb, således får jag lägga runt 30kr på en välgjord.




Vin kan jag inget om, så jag lät systembolaget rekommendera ett vin till tryffel, och de föreslog den här italienaren.
Jag vill ha samma vin i maten som till maten, annars kanske jag hade testat något rött till tryffeln.



På parmesanfronten rekommenderades jag en 24 månaders, bra smak som inte tar över, tog lite extra till en förrätt dessutom. Provade en som var nära 90 månader, men det skulle bara maskerat tryffeln.
Sedan skall det till Avorioris, smör, lite shiitake och schalottenlök.

__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:22   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Vi börjar förbereda världens enklaste "förrätt" eller snack rättare sagt.


Riv parmesan, lägg en hög och bred ut på bakplåtspapper, ytterst lite flingsalt och svartpeppar, kör 4-5 min på 200 grader i ugnen.



Serverades med frusna hallon och bubblig rosé.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:41   #3
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Förbered råvarorna så allt är klart för tillagning.
Finhacka 1-2 schalottenlökar (beroende på storlek) rensa och dela svampen, skär 75g smör i kuber. Riv 2-2.5dl parmesan. Vänta med att riva tryffeln tills alldeles innan den går i. Finhacka en vitlöksklyfta, pressa inte.



Ta två msk fin olivolja och hetta upp i en tjockbottnad kastrull.



Fräs lök, och vitlök i en minut eller så, den ska inte få färg, kör i riset och se till att alla riskorn får en tunn hinna av olja, rosta riset (det börjar lukta lite nötigt) det ska fortfarande inte ta färg.

Kör i ett glas (1.5dl) av det vin du tänkte ha till och låt det puttra med riset till det nästan försvunnit.


Undertiden kan du fräsa svampen i smör, börja på lite högre temperatur för att ge lite färg och yta och avsluta på lägre temperatur till den är genomklar.




Se till att din buljong sjuder i en kastrull vid sidan om kastrullen du gör din risotto i, om buljongen är för sval kommer den avbryta tillagningen varje gång du öser i mer.
Börja med buljong nog för att täcka riset, sjud på låg värme samtidigt som du hela tiden rör med en träsked, sleva ned mer buljong när den börjar gå ihop sig.
På runt 15 min bör 1/2 L buljong ha gått i. Kör du på högre temperatur kommer det gå åt mer buljong och då blir slutresultatet gärna för salt. SALTA INTE extra i risotton, både osten och smöret bidrar med sälta.

__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:45   #4
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
När du närmar dig 15 min så är det dags att börja multitaska, tryffeln skall rivas (inte hela, en del skall rivas över över vid servering) dessutom skall tallrikarna in i en 175graders ugn för att bli varma, du vill INTE servera risotto på en kall tallrik.



Ta en provsmak på riset och kolla att det har tuggmotstånd utan att vara knaprigt.

Sista minuten kör du ner den smörstekta shiitaken, börja montera ned smöret, en kub i taget, den skall ha smält och "försvunnit" in i risotton innan nästa bit smör går in. När hälften av smöret är inne kör du ner tryffeln.

Fortsätt montera ned smör, ev kan du dra på den på värmen runt 10-20 sek mellan bitarna, men det får inte bubbla mer.



Avsluta med att röra i parmesanosten och justera konsistensen med en sista slatt buljong. Den skall vara relativt lös men inte rinnig tänk en tjockare sockerkakssmet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:48   #5
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Servera omedelbart på varm tallrik. Riv över mer tryffel och lite parmesan (låt inte osten dominera över tryffeln)





Ät, med gåshud på armarna.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:49   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Avsluta med en Tiramisugelato, som du kan villigt erkänna att du inte lagat själv utan köpte för att spara tid. Men hey, efter den middagen kommer du ändå inte få några klagomål.

__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:58   #7
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013


Avslutar kvällen med en underbar first fill olorosso-lagrad glenlivet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 22:11   #8
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Toppentråd!

Fotnot, riktig tryffelsalami är förbannat gott, riktigt gott på hemmagjord pizza och som tilltugg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 22:24   #9
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Toppentråd!

Fotnot, riktig tryffelsalami är förbannat gott, riktigt gott på hemmagjord pizza och som tilltugg
Allt blir gott med tryffel
Riven över varma smöriga poppcorn.
Tryffel i bechamel till blåmusslor
Tryffel i en gräddig brie.

Skippa tryffeloljan dock, smakar för syntetiskt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 23:13   #10
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Allt blir gott med tryffel
Riven över varma smöriga poppcorn.
Tryffel i bechamel till blåmusslor
Tryffel i en gräddig brie.

Skippa tryffeloljan dock, smakar för syntetiskt.
Där jag bor är det postorder på tryffel tråkigt nog
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 07:59   #11
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Bra initiativ!

Har aldrig ätit tryffel men blev riktigt sugen på att följa detta recept
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 08:50   #12
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Ser inte alls dumt ut! Har gjort några Risottos på sistone och det brukar bli gott bara man har tillräckligt med Parmesan. Försöker bli vegetarian nu och har provat med grönsaksbuljong, förfärligt.

För oss utan pengar så är inköpslistan som följer:
Tryffelolja på taxfree
Grötris
Champinjoner
Gul lök
Liebfraumilch
Knorr buljongtärning (2 om budgeten tillåter)
Prästost
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 10:47   #13
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Ser inte alls dumt ut! Har gjort några Risottos på sistone och det brukar bli gott bara man har tillräckligt med Parmesan. Försöker bli vegetarian nu och har provat med grönsaksbuljong, förfärligt.

För oss utan pengar så är inköpslistan som följer:
Tryffelolja på taxfree
Grötris
Champinjoner
Gul lök
Liebfraumilch
Knorr buljongtärning (2 om budgeten tillåter)
Prästost
Tja, budgetrisotto skulle jag göra med vanliga vita champinjoner, gullök, vinet kan hoppas över och syran balanseras då med lite vitvinsvinäger på slutet. Riset skulle jag inte fuska med, så dyrt är inte avorio. Parmesan kan bytas mot Grana Padano.


Grönsaksbuljong går bort, testa svampbuljong, den är riktigt bra.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 14:00   #14
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Ja fy satan, tryffelrisotto det var inte igår. Var bara fan att jag skulle läsa det här nu när jag är utan vettigt kök i en månad. Jag får flashbacks bara av att tänka på senast jag åt svart tryffel.

Vad gäller den efterföljande Tiramisun så rekommenderar jag starkt den svenska varianten med punsch istället för marsala vin. Då får man dra ner lite på sockret för att det inte ska bli för sliskigt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 15:06   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Smaskigt!

Jag kan rekommendera att torka trattkantareller och förvara i glasburk (håller sig typ hur länge som helst). Någon matsked torkad svamp som man mortlar till pulver (går säkert lika bra med andra sorter än trattisar) i buljongen man gör risotton med gör att man kan köra med vanliga champinjoner men ändå få superfin svampsmak.

Har dock inte testat med tryffel. Men har svårt att tro att det inte skulle vara gott.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)