Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-30, 18:27   #1
Absinthe66
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 9
Tips för viktnedgång samt bygge utav muskler

Hej!
Detta kommer bli ett ganska långt inlägg.
Jag är idag 27 år gammal och gjorde för tio år sedan en gastric bypass och gick ner från 140 kg till 60 kg.
Jag har under dessa tio år stannat inom ganska normalvikt och ligger idag på 80KG.
Nu till problemet, eftersom jag tappade så mycket vikt så snabbt och inte gick på gymmet så tappade jag en hel del muskler och min tanke är nu att kunna få tillbaka lite av dessa samt eventuellt bli av med lös skinn på armar , mage och lår.

Problemet är att 80 Kg är för mycket vikt, både bmi mässigt och även då jag har väldigt lite muskler.
Tanken för mig är att gå ner till 70-65 och sedan börja bygga muskler då som jag förstått det skall det vara ganska (väldigt) svårt att bygga och samtidigt gå ner i vikt.

Jag tränar sedan tre månader tillbaka på gym men har väl slarvat en del med maten, men skall bli ändring på detta nu. Jag har varken gått upp eller ner och ligger stabil på 80 Kg.

Nu till mina frågor.
Vad är smartast , att gå ner till säg ca 65 kg med ett kcal intag på ca 1600 kcal och landar på ca 164 g protein per dag och träna stryketräning tre till fyra gånger i veckan. ( skriver i slutet vilka pass jag gör).
Eller att ligger på ett kcalöverskott och äta ca 2300 kcal om dagen och träna samma pass som ovan och då bygga muskler först och sedan gå ner i vikt?

Mina mål är väl egentligen enkla på pappret - större armar för att fylla ut lös hud , mindre fett på magen och träna upp magmuskler , där också att fylla ut lös hud, samt likadant med låren.
Magen och låren är det som ser hemskast ut just nu med massor med fett.
Problemet här är att även när jag låg på 59 kg så hade jag fett kvar på magen, antar detta är för magmuskler saknas helt i princip.

Jag frågar vilken väg som är smidigast då jag kommer ha problem att äta 2300 kcal om dagen då mina portioner fortfarande är mindre än normalt skulle jag vilja påstå och äta "bra" mat blir det ganska svårt och komma upp i 2300 kcal. Även rädslan för att bli fet igen finns ju inlagt.

Jag kör följande gympass

Pass 1
Marklyft (50kg x 8 x3)
militärpress (17,5 kg x8 x3)
latsdrag (45kg x8 x3)

Pass 2
Bänkpress (43,5kg x8 x3)
Rodd (45kg x8 x3)
knäböj (43,5kg x8 x3)

Dessa vikter är löjligt låga men som sagt dessa är vad jag klarar av.
Kör pass1 första dagen , vila andra dagen, pass 2 tredje dagen, vila fjärde , pass 1 femte osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få
Absinthe66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 04:22   #2
Handyandy
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Lidköping
Inlägg: 1
Hej !
Grattis till din viktnedgång , skulla nog rekomendera å liggapå plus i kallisar ett tag å försöka få upp vilkterna.... alltså styrketräna tungt å mkt åät... för å köra en deff efter det sen.
Handyandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 10:21   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag tror det bästa är att du ligger stilla i vikt och bara tränar på. Du är fortfarande nybörjare och eftersom du vägt betydligt mer så har du också antagligen skapligt med muskelminne att utnyttja ett bra tag framöver så du har alla möjligheter att utvecklas muskulärt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 05:49   #4
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Ligg verkligen inte på överskott.
Blir bara mer fett på dig
Hur lång är du?
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 05:51   #5
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Man elle kvinna?
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 12:03   #6
Absinthe66
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Handyandy Visa inlägg
Hej !
Grattis till din viktnedgång , skulla nog rekomendera å liggapå plus i kallisar ett tag å försöka få upp vilkterna.... alltså styrketräna tungt å mkt åät... för å köra en deff efter det sen.
Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag tror det bästa är att du ligger stilla i vikt och bara tränar på. Du är fortfarande nybörjare och eftersom du vägt betydligt mer så har du också antagligen skapligt med muskelminne att utnyttja ett bra tag framöver så du har alla möjligheter att utvecklas muskulärt.
Jo det verkar vara det bästa.
Bör således ligga på runt 2200 kcal per dag.
Är det möjligt att göra om fett till muskler (eller byta ut fett mot muskler är kanske mer rätt)

Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Ligg verkligen inte på överskott.
Blir bara mer fett på dig
Hur lång är du?
175 cm

Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Man elle kvinna?
Man
Absinthe66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 12:18   #7
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Det ultimata sättet att träna på när man ska gå ner i vikt är just att styrketräna. Dels hjälper det till att behålla muskler när man går ner i vikt, och dels ger det ju ökad kaloriförbrukning. Börja med att ligga på den kalorinivå du gör för tillfället när du är viktstabil, men börja sköta maten bättre, t.ex. se till att du får i dig tillräckligt med protein.

James Tiny Vest på YouTube har en del videos just angående viktnedgång och bästa sättet att göra det på:

https://www.youtube.com/channel/UC9o...Y2yGG_Q/videos
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 12:23   #8
Absinthe66
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av SalkinA Visa inlägg
Det ultimata sättet att träna på när man ska gå ner i vikt är just att styrketräna. Dels hjälper det till att behålla muskler när man går ner i vikt, och dels ger det ju ökad kaloriförbrukning. Börja med att ligga på den kalorinivå du gör för tillfället när du är viktstabil, men börja sköta maten bättre, t.ex. se till att du får i dig tillräckligt med protein.

James Tiny Vest på YouTube har en del videos just angående viktnedgång och bästa sättet att göra det på:

https://www.youtube.com/channel/UC9o...Y2yGG_Q/videos
Hej!
Absolut är jag medveten om protienets vikt.
Jag ligger på dryg 2,3 g per kroppskilo per dag när jag äter ca 2000 kcal.
Problemet är ju att musklerna måste utvecklas och som jag förstår det gör man inte det när man ligger på underskott/balans.
Absinthe66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 12:31   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid underskott. Det är det som gör att man inte tappar muskler vid viktnedgång.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 14:53   #10
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid underskott. Det är det som gör att man inte tappar muskler vid viktnedgång.


Men såklart inte lika optimalt som vid balans eller överskott väl?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 15:17   #11
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthe66 Visa inlägg
Jo det verkar vara det bästa.
Bör således ligga på runt 2200 kcal per dag.
Är det möjligt att göra om fett till muskler (eller byta ut fett mot muskler är kanske mer rätt)
Nej det går inte, och du som tidigare varit gravt överviktig har permanent försämrade förutsättningar när det gäller fettinlagring, så stora överskott är ingen bra idé.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 15:31   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Muskeltillväxt är inte bara muskeluppbyggnad. Det är muskeluppbyggnad minus muskelnedbrytning. Vid överskott är den balansen positiv. Vid underskott negativ. Om man inte styrketränar. Då ökar uppbyggnaden så mycket att balansen tom kan bli positiv. Uppbyggnaden i vila är kaloriberoende. Uppbyggnaden som styrketräning skapar är det inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 16:48   #13
Absinthe66
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 9
Tack för alla svar.
Så om jag förstår det hela rätt kan jag således inte få muskler istället för fett ?
Dvs magrutor är helt och glömma som exempelvis?

Ursäkta om jag verkar förvirrad men har försökt läsa mig till det men hittar olika svar
Absinthe66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 16:59   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Jo det går att bygga muskler och tappa fett, antingen i perioder var för sig eller samtidigt. Men om man har dåliga gener för fettinlagring så kommer det bli svårt att bibehålla magrutorna.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 17:00   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du kan inte omvandla fett till muskler.

Men fettförbränning/fettinlagring och muskeluppbyggnad/muskelnedbrytning är två olika saker. Du kan absolut förlora kroppsfett och bygga muskler. Även "samtidigt" om man ser samtidigt som något på sikt, inte samma ögonblick. Ett par års bra träning och kosthållning och du kommer absolut att både ha förlorat kroppsfett och ökat muskelmassan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)