Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-01, 12:31   #1396
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Har köpt ett kreatin som blivit statiskt. Ser ut som att en 12-åring år 1991 har ritat kreatinet, som står upp som en cool stubbfrisyr i burken. Dock inga större problem med att skopa upp det och få ner det i shakern. Har det här någon negativ inverkan på kreatinets effekt månntro?
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 12:38   #1397
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, det kan inte påverka kreatinets funktion. Det är inte helt ovanligt heller. Kan hända med proteinpulver också. Pulver är normalt sett dåligt på att leda elektricitet, men om det är mikroniserat eller ultrafiltrerat kan det bygga upp en del statiskt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 09:33   #1398
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Innebär höga Kreatinin-värden i kroppen att man också har naturligt högt kreatin? Jag har aldrig märkt effekt av kreatin, samt tog blodprov hos doktorn 2 månader efter att jag slutade ta kreatin, hade då kreatinin-nivåer precis över det rekommenderade intervallet.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 11:19   #1399
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Innebär höga Kreatinin-värden i kroppen att man också har naturligt högt kreatin? Jag har aldrig märkt effekt av kreatin, samt tog blodprov hos doktorn 2 månader efter att jag slutade ta kreatin, hade då kreatinin-nivåer precis över det rekommenderade intervallet.
Nej, det behöver det inte betyda utan det finns många anledningar som kan orsaka ett högt kreatininvärde. Uttorkning, dålig njurfunktion, stor muskelmassa, vad du ätit i samband med blodtagning etc.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...gar/Kreatinin/
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-31, 01:37   #1400
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Är det fortfarande innan träning som är det bästa för att inta kreatin eller spelar det ingen roll?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-31, 08:35   #1401
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det har aldrig varit innan, utan efter.

Och som tidigare nämnt - det görs inte nya studier på kreatin. Studerar man kreatin handlar det om användning inom andra områden, som påverkan på sjukdomstillstånd och vid sarkopeni och liknande. Kreatin för träning anses mer eller mindre färdigstuderat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 04:16   #1402
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Så den här koffein/kreatin frågan har haft många svar.

Enligt min erfarenhet funkar inte Kreatin med koffein.

Skillnad i total lyft utan koffein på en månad och med kretin på "stuck weight' var närmare 80kg på två veckor.

Dessutom, centralstimulerande medel som koffein har en rebound effect på kortisol.

Dessutom, King Grub, du verkar inte ha en enda aning.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 17:05   #1403
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg
Så den här koffein/kreatin frågan har haft många svar.

Enligt min erfarenhet funkar inte Kreatin med koffein.

Skillnad i total lyft utan koffein på en månad och med kretin på "stuck weight' var närmare 80kg på två veckor.

Dessutom, centralstimulerande medel som koffein har en rebound effect på kortisol.

Dessutom, King Grub, du verkar inte ha en enda aning.
Du har gjort en n=1 studie där du antingen har använt koffein + kreatin eller kreatin? Placebokontrollerad? Dubbelblindad? Statiskt material att arbeta med när n=1 är inte övertygande :-)
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 13:40   #1404
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nu har väl detta svarats på tidigare, men jag frågar igen då jag ej hittade några klara svar (eller om det framkommit något nytt?):

1. Enl. sammanfattningen King Grub länkade till för ett tag sedan.
Citat:
The quickest method of increasing muscle creatine stores may be to consume ~0.3 g/kg/day of creatine monohydrate for 5–7-days followed by 3–5 g/day thereafter to maintain elevated stores. Initially, ingesting smaller amounts of creatine monohydrate (e.g., 3–5 g/day) will increase muscle creatine stores over a 3–4 week period, however, the initial performance effects of this method of supplementation are less supported.
På MMSports hemsida står det att det ej behövs någon laddningsfas utan att man tar 5g/dag. Är det bara att det går lite snabbare att komma upp i relevanta nivåer alltså? Spelar det någon egentlig roll över längre tid (månader osv)?

2. Jag hittade inget i rapporten där om periodvis cykling av kreatinet. Ska man ta det dagligen året runt i princip eller vad är bäst?

3. Avseende viktökning av kreatinet på kortare sikt, finns det några generella siffror på hur mycket den "brukar" bli? Om man är hyffsat rippat året runt, får man något slags visuellt pluffsigare utseende eller? Själv ligger jag ganska rippad på 76-77kg och har varit viktstabil i ett antal år. Tog kreatin för länge länge sedan men minns nada.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 14:22   #1405
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Spelar det någon roll vilken tidpunkt man tar kreatinet? Står på mitt kreatin att ma bör ta det strax innan eller efter träningen men jag brukar ta det innan läggdags, funkar det?
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 15:01   #1406
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
King Grub skriver på denna sida att man ska kreatinet efter träningen. Inte före.
Det är efteråt vi har "näringsfönstret" när den tränade muskeln suger åt sig näringen som kommer ut i blodet, både glukos och kreatin.

Visst kan du ta kreatinet innan läggdags men upptaget i musklerna kommer att bli sämre än efter träningen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 09:21   #1407
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nu har väl detta svarats på tidigare, men jag frågar igen då jag ej hittade några klara svar (eller om det framkommit något nytt?):

1. Enl. sammanfattningen King Grub länkade till för ett tag sedan.

På MMSports hemsida står det att det ej behövs någon laddningsfas utan att man tar 5g/dag. Är det bara att det går lite snabbare att komma upp i relevanta nivåer alltså? Spelar det någon egentlig roll över längre tid (månader osv)?

2. Jag hittade inget i rapporten där om periodvis cykling av kreatinet. Ska man ta det dagligen året runt i princip eller vad är bäst?

3. Avseende viktökning av kreatinet på kortare sikt, finns det några generella siffror på hur mycket den "brukar" bli? Om man är hyffsat rippat året runt, får man något slags visuellt pluffsigare utseende eller? Själv ligger jag ganska rippad på 76-77kg och har varit viktstabil i ett antal år. Tog kreatin för länge länge sedan men minns nada.
1. Ja, det går lite snabbare att få högre nivåer om du använder en "uppladdningfas".
2. Du kan ta det året om, effekten består.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 11:05   #1408
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
2. Du kan ta det året om, effekten består.
Är det bevisat att det är så?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 12:06   #1409
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://examine.com/nutrition/do-you...ycle-creatine/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 13:06   #1410
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Tackar, tackar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)