Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-23, 00:32   #7441
Klenmenren
Registered User
 
Klenmenrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 986
Fina rader sida 18 = Välförtjänt

http://www.styrkelyft.se/files/%7BC4...B5525A9%7D.pdf
Klenmenren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 07:30   #7442
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Ett riktigt brutalt träningsprogram du lagt upp för vinterns aktiviteter. Jag vill önska dig en god jul och gott nytt år!
Jag hoppas att det skall smaka gott. Både träningsprogrammet och julmaten

God jul och gott nytt år till dig med!

Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Det där upplägget ser intressant ut! Ska bli roligt att se vad det ger dig!

Jag hoppas att ni precis som förra årets SM-satsning medelst film dokumenterar de där stenhårda excentriska passen
Dokumentation av LAK´s SM-träning kommer det garanterat bli. Räknat med u/j-lyftarna är vi 10 lyftare som går i tävlingssatsning inom några veckor. Blir förhoppningsvis mycket film att jobba med.

Citat:
Ursprungligen postat av Lamb_Of_God Visa inlägg
Jodå Emil blir giftig, stannar han i -82,5an så är nog guldet redan säkrat (om man kollar på fjolårets resultat) i -90 så blir de nog strid om pallplatserna.

Mycket bra med många norrlandslyftare!
Hoppas dasiken Emil köttar upp sig i 90:an. Han blir brutal där

Citat:
Ursprungligen postat av Klenmenren Visa inlägg
Fina rader sida 18 = Välförtjänt
Oj, det var fina ord
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 09:38   #7443
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Onsdag (knäböj/kompletterande marklyft)
1x3 på arbetsvikt + 3x3 excentriska reps.
Vad är egentligen tanken med att köra 3x3 excentriska reps? 50% av böjträningen med utrustning består av excentriskträning. Grundtanken att man blir bra på det man tränar, i det här fallet skulle det vara att bli bra att hålla emot i den excentriska fasen. Man blir starkare och muskelvolymen ökar det vet jag men, men det är inte alls tävlingslikt någonstans. Excentriskträning är mycket bra, men att 50% av utrustningsböjträningen består av det. Jag vill gärna veta, eftersom jag funderar på att köra så, men vill veta varför jag ska köra så och inte 1 set excentriska varannan pass som innan DM

Jag är lite orolig att jag bara börjar bromsa mer i vanliga böjar om jag kör så mycket excentriska, jag som behöver få mer fart.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 09:57   #7444
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Vad är egentligen tanken med att köra 3x3 excentriska reps? 50% av böjträningen med utrustning består av excentriskträning. Grundtanken att man blir bra på det man tränar, i det här fallet skulle det vara att bli bra att hålla emot i den excentriska fasen. Man blir starkare och muskelvolymen ökar det vet jag men, men det är inte alls tävlingslikt någonstans. Excentriskträning är mycket bra, men att 50% av utrustningsböjträningen består av det. Jag vill gärna veta, eftersom jag funderar på att köra så, men vill veta varför jag ska köra så och inte 1 set excentriska varannan pass som innan DM

Jag är lite orolig att jag bara börjar bromsa mer i vanliga böjar om jag kör så mycket excentriska, jag som behöver få mer fart.
Om man tänker sig 3 stegrande set med utrustning samt 1+3 arbetsset får man 10 set materialböj med god fart sett över 2 veckorsperioden. De excentriska repsen står då för 23% av träningen. Lägg till detta även 15-20 set totalt med den andra böjdagen. Det innebär ett 30-tal set med god fart. Att då 3 set excentriska böj, var 14:e dag, skall ta bort någon större del av farten känns inte troligt. För egen del är jag dessutom inte alls rädd för någon fartminskning. Jag har ingen att tappa och från föregående period tar jag med mig att min fart ökade istället för minskade

Grundtanken är absolut att skrapa ihop en stor andel tid som möjligt som muskelvävnaden belastas med stor vikt i den excentriska fasen. Närmare bestämt 3 ggr så mycket som erat introschema sist. För egen del så värdesätter jag träningen av flera anledningar; bålstabilitet, psykologisk effekt, djupkalibrering samt den uppenbara muskulära effekten.

Absolut väsentligt är att under samtliga set som inte körs med bromsning bibehålla god rytm/fart. Naturligtvis blickar vi några mil söderöver och kollar på ÖAK:arnas träning. Att David, Erik, Viktor, Tomme eller Martin inte tappat någon fart i böjen kan vi nog vara överens om. Inte heller Karlstadjuniorerna har gjort så.

Min personliga åsikt är dock att träningsformen lämpar sig bäst för lyftare som presterar mindre än 350kg på tävling. I övriga fall blir träningsbelastningarna nå så djävulskt höga att riskerna stiger ordentligt. Nu har ju inte Holmberg fattat detta så han kör på

Beträffande din egen träning så är du naturligtvis själv chef över den men jag skulle verkligen rekommendera dig att ge detta oerhört krävande upplägg en chans
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2009-12-23 klockan 10:00.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 10:09   #7445
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg

Beträffande din egen träning så är du naturligtvis själv chef över den men jag skulle verkligen rekommendera dig att ge detta oerhört krävande upplägg en chans
Jag ska nog prova, det kan bli intressant
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 10:14   #7446
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Grundtanken är absolut att skrapa ihop en stor andel tid som möjligt som muskelvävnaden belastas med stor vikt i den excentriska fasen. Närmare bestämt 3 ggr så mycket som erat introschema sist. För egen del så värdesätter jag träningen av flera anledningar; bålstabilitet, psykologisk effekt, djupkalibrering samt den uppenbara muskulära effekten.

Absolut väsentligt är att under samtliga set som inte körs med bromsning bibehålla god rytm/fart. Naturligtvis blickar vi några mil söderöver och kollar på ÖAK:arnas träning. Att David, Erik, Viktor, Tomme eller Martin inte tappat någon fart i böjen kan vi nog vara överens om. Inte heller Karlstadjuniorerna har gjort så.

Min personliga åsikt är dock att träningsformen lämpar sig bäst för lyftare som presterar mindre än 350kg på tävling. I övriga fall blir träningsbelastningarna nå så djävulskt höga att riskerna stiger ordentligt. Nu har ju inte Holmberg fattat detta så han kör på

Beträffande din egen träning så är du naturligtvis själv chef över den men jag skulle verkligen rekommendera dig att ge detta oerhört krävande upplägg en chans
En liten iakttagelse vi gjort är att de negativa böjarna har lett till bättre teknik i utrustningsböj för alla lyftare.

Lite tankar hur vi lade upp Patriks träning inför DM (nu kunde han tyvärr inte köra de neativa fullt ut som tänkt pga en ömhet i ett knä - en handbollsskada som visar sig när han drar åt lindorna hårt) men denna var planen iaf enligt nedan (tidigare pers 265 kg).

Inspirationen kommer från Lindhs EM-upplägg och Patriks & Lindhs JSM-upplägg. Böj alltid på måndagar och med full utrustning

v.39
230x3x5

v.40
235x3x3 + negativ 1-2 set 280kg

v.41
230x3x5

v.42
250x3x3 + negativ 290kg

v.43
230x3x3

v.44
265x2x2 + negativ 300kg

v.45
Lätt böj utan utrustning på måndagen och tävling på lördag eller söndag. Siktar på 280 på DM.

Målet uppnåddes (280 kg med mersmak).

Vi har funderat diskuterat en del kring den negativa böjen och kommit fram till att följande funkar bra för oss:
- Varannan vecka, inte oftare. Sliter ont på kropp & psyke annars.
- Maxvikt på de negativa är målvikt på tävling + 10% (på ett ungefär, får individanpassas såklart)
- Inte mer än 3 set och på de tyngre passen inte mer än 1-2 reps

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 10:22   #7447
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
En liten iakttagelse vi gjort är att de negativa böjarna har lett till bättre teknik i utrustningsböj för alla lyftare.

Vi har funderat diskuterat en del kring den negativa böjen och kommit fram till att följande funkar bra för oss:
- Varannan vecka, inte oftare. Sliter ont på kropp & psyke annars.
- Maxvikt på de negativa är målvikt på tävling + 10% (på ett ungefär, får individanpassas såklart)
- Inte mer än 3 set och på de tyngre passen inte mer än 1-2 reps
Beträffande teknikförbättringen så delar jag denna uppfattning. Man "tvingas" bibehålla goda vinklar annars går det helt enkelt åt pipan. Sedan vänjer man sig även vid de påfrestningar som dräkt och lindor ger på knän/lår/höfter. När det gäller viktbelastningen är jag lite mer fikostig och kommer börja runt målvikt sedan höja 10 kg/vecka, aldrig mindre än 3 reps.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 10:32   #7448
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Beträffande teknikförbättringen så delar jag denna uppfattning. Man "tvingas" bibehålla goda vinklar annars går det helt enkelt åt pipan. Sedan vänjer man sig även vid de påfrestningar som dräkt och lindor ger på knän/lår/höfter. När det gäller viktbelastningen är jag lite mer fikostig och kommer börja runt målvikt sedan höja 10 kg/vecka, aldrig mindre än 3 reps.
Jo, första gången provade vi negativa böj varje vecka & sen höja 10 kg, och försöka med 3x3 reps.

Mina lyftare var för klena för det.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 10:38   #7449
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Jo, första gången provade vi negativa böj varje vecka & sen höja 10 kg, och försöka med 3x3 reps.

Mina lyftare var för klena för det.
Förtydligande från min sida:
Höjning alltså 10kg/pass. Inte varje vecka. Jag skulle inte rekommendera någon att köra hård excentrisk böjträning mer än varannan vecka.

(Om det inte gäller rehabilitering av häl eller knäskålssena. Då är det 2 ggr om dagen som gäller. Hårda bud )
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 10:58   #7450
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Oavsett så kommer det gå hårt, extremt hårt!
Ska bli intressant att stå på sidan om för en gångs skull
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 11:23   #7451
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Om man tänker sig 3 stegrande set med utrustning samt 1+3 arbetsset får man 10 set materialböj med god fart sett över 2 veckorsperioden. De excentriska repsen står då för 23% av träningen. Lägg till detta även 15-20 set totalt med den andra böjdagen. Det innebär ett 30-tal set med god fart. Att då 3 set excentriska böj, var 14:e dag, skall ta bort någon större del av farten känns inte troligt. För egen del är jag dessutom inte alls rädd för någon fartminskning. Jag har ingen att tappa och från föregående period tar jag med mig att min fart ökade istället för minskade

Grundtanken är absolut att skrapa ihop en stor andel tid som möjligt som muskelvävnaden belastas med stor vikt i den excentriska fasen. Närmare bestämt 3 ggr så mycket som erat introschema sist. För egen del så värdesätter jag träningen av flera anledningar; bålstabilitet, psykologisk effekt, djupkalibrering samt den uppenbara muskulära effekten.

Absolut väsentligt är att under samtliga set som inte körs med bromsning bibehålla god rytm/fart. Naturligtvis blickar vi några mil söderöver och kollar på ÖAK:arnas träning. Att David, Erik, Viktor, Tomme eller Martin inte tappat någon fart i böjen kan vi nog vara överens om. Inte heller Karlstadjuniorerna har gjort så.

Min personliga åsikt är dock att träningsformen lämpar sig bäst för lyftare som presterar mindre än 350kg på tävling. I övriga fall blir träningsbelastningarna nå så djävulskt höga att riskerna stiger ordentligt. Nu har ju inte Holmberg fattat detta så han kör på

Beträffande din egen träning så är du naturligtvis själv chef över den men jag skulle verkligen rekommendera dig att ge detta oerhört krävande upplägg en chans
Jag skulle vilja infoga några av mina åsikter i den här diskussionen. Precis som Patrik redan varit inne på ger excentrisk träning stora muskulära fördelar avseende styrka och volym, jämfört med vanlig koncentrisk-excentrisk träning. Tränar man inte excentriskt med jämna mellanrum missar man enormt mycket i idrotter där maximal styrka eftersträvas. Synd bara att så många helt missat detta. Bortsett från detta hävdar jag, precis som Patrik redan hunnit uppleva, att excentrisk träning gör att man kan/vågar göra vanlig böj med högre hastighet.

Att bli duktig i knäböj innebär att många olika saker måste tränas upp. Dels ska man ha en fullgod teknik. Därutöver måste man bygga upp brutal styrka i rätt muskelgrupper, men man måste också uppnå en neurologisk anpassning som gör det möjligt att koppla på full kraft i rätt ögonblick. Den neurologiska anpassningen består av olika faktorer. Dels hämmas Golgis senorgan så att färre hämmande impulser skickas upp från muskelfästen till hjärna och ryggmärg. Detta gör det möjligt för hjärnan att skicka ut starkare nervimpulser till musklerna, och då kan musklerna utveckla en större kraft. Den neurologiska anpassningen består också i att vänja nervsystemet vid känslan av tunga belastningar. Muskeltonusen ökar när man tränar på riktigt tunga belastningar, vilket man gör när man tränar excentriskt, och tunga vikter börjar ganska snabbt kännas lättare att bära på ryggen. På en intellektuell nivå blir man då tuffare. När skivstången känns lätt på ryggen vågar man ta mer fart på nedvägen vilket gör att man får en bättre studs i vändningen och orkar resa sig upp med tyngre vikter. Sammantaget gör detta att man faktiskt, tvärt emot vad många tror, blir en klart snabbare knäböjare av att träna excentriskt. Till skillnad från Patrik ser jag inte heller någon övre grens för när excentrisk träning blir farligt. Man måste bara anpassa träningsprogrammen till varje enskild lyftare. Böjer man 400kg kanske man inte kan träna excentriskt med utrustning på 130% av max. Man kan istället träna med löst lindade knän och stor dräkt och välja lägre procentsatser.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 11:26   #7452
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Jo, första gången provade vi negativa böj varje vecka & sen höja 10 kg, och försöka med 3x3 reps.

Mina lyftare var för klena för det.
Jag tror inte att någon lyftare orkar med excentrisk böj på tunga vikter varje vecka, i vart fall inte om man också ska förbättra sig i dom andra delgrenarna. Man tappar helt enkelt för många 2x-fibrer och då sjunker kvaliteten i övrig träning.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 11:47   #7453
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Massa intressant....

Till skillnad från Patrik ser jag inte heller någon övre gräns för när excentrisk träning blir farligt. Man måste bara anpassa träningsprogrammen till varje enskild lyftare. Böjer man 400kg kanske man inte kan träna excentriskt med utrustning på 130% av max. Man kan istället träna med löst lindade knän och stor dräkt och välja lägre procentsatser.
Att sänka procenten är troligen ett bra alternativ. Jag tänker mig att stångens böjning kan resultera i ofrivilliga svängningar/vibrationer vid stegrande vikter. Minns inte riktigt vilka vikter du vart uppe på och om det var någonting du upplevde.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 11:48   #7454
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Hehe, jag ser framför mig dig Fetknoppen eller annan 400-kilosböjare som står med 520 på axlarna och böjer

Jäklarns synd att man tränar ensam, excentrisk träning tror jag skulle vara otroligt givande!
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 11:53   #7455
Skjaves
Lulz
 
Skjavess avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Jo, första gången provade vi negativa böj varje vecka & sen höja 10 kg, och försöka med 3x3 reps.

Mina lyftare var för klena för det.
Bah, humbug! Vissa var kanske lite klena dock!

Trevligt att se sådana här inlägg som Börje och Fetknoppen gjort, alltid kul att läsa.
Skjaves är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)