Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 19:03   #46
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Läs vad jag skrev. För dåliga odds för att gå för 300 miljarder. Det är ju verkligen inte bra, som jag skrev, för nästan alla att inte ta säkra pengar. Dom av oss som kan något om odds vet att 25% vinstchans är dåliga odds i det sammanhanget.
Detta handlar inte enbart om odds utan om individens nyttofunktion av pengar, dvs hur man värderad ökad förmögenhet. Oddsen är helt sinnessjukt bra här.

Hur skulle Warren Buffet spela tex?
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:20   #47
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Detta handlar inte enbart om odds utan om individens nyttofunktion av pengar, dvs hur man värderad ökad förmögenhet. Oddsen är helt sinnessjukt bra här.

Hur skulle Warren Buffet spela tex?
Nej, oddsen är inte helt sinnessjukt bra. 25% är inte sinnessjukt bra.

Jag skrev redan i mitt första inlägg i tråden att det spelar roll om man är så rik att 3 miljoner hit eller dit inte har någon betydelse. För alla som inte är så rika är det korrekta att ta säkra pengar.

Däremot är det en helt sinnessjukt bra deal att bli erbjuden 3 miljoner utan vidare. Men vad man gör sedan är inte sinnessjukt bra odds om man har en på fyra att vinna. Då förstår man inte innebörden av odds. Skulle du säga det om det gällde en fotbollsmatch? 25% chans att vinna om man spelade?
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:24   #48
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Nej, oddsen är inte helt sinnessjukt bra. 25% är inte sinnessjukt bra.



Jag skrev redan i mitt första inlägg i tråden att det spelar roll om man är så rik att 3 miljoner hit eller dit inte har någon betydelse. För alla som inte är så rika är det korrekta att ta säkra pengar.



Däremot är det en helt sinnessjukt bra deal att bli erbjuden 3 miljoner utan vidare. Men vad man gör sedan är inte sinnessjukt bra odds om man har en på fyra att vinna. Då förstår man inte innebörden av odds. Skulle du säga det om det gällde en fotbollsmatch? 25% chans att vinna om man spelade?
Tillåter du mig att spela för 25 procent att 10000-dubbla min insats ställer jag upp, gör du?

Låt säga att jag bara satsar en krona för enkelhets skull.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:34   #49
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Vi kan ta det omvända eftersom du verkar älska dina vinstchanser. Skulle du satsa fem årslöner av dina pengar för att vinna tjugo årslöner?

TS ställde i första posten frågan hur man skulle göra i ett givet scenario. Jag hävdar fortfarande att det för i stort sett alla är det rätta att ta pengarna, alltså 3 miljoner utan risk att förlora. Jag skulle absolut göra det. Finns det någon här som på fullaste allvar inte skulle göra det? Jag är skeptisk.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:38   #50
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Vi kan ta det omvända eftersom du verkar älska dina vinstchanser. Skulle du satsa fem årslöner av dina pengar för att vinna tjugo årslöner?

TS ställde i första posten frågan hur man skulle göra i ett givet scenario. Jag hävdar fortfarande att det för i stort sett alla är det rätta att ta pengarna, alltså 3 miljoner utan risk att förlora. Jag skulle absolut göra det. Finns det någon här som på fullaste allvar inte skulle göra det? Jag är skeptisk.
Klart man tar de tre miljonerna (om det inte är så att man har flera miljoner på banken).

Vinstchansen är fortfarande riktigt jävla tokbra på både 300 miljoner och 30 miljarder.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:45   #51
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Ok Hirvis, menar du odds som strikt sannolikhet så visst, du har en poäng. Men det är ett utomordentligt dåligt ordval i dessa sammanhang.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:51   #52
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Hade gått för de 300 miljonerna.
3 mille är förvisso väldigt mycket pengar, men det skulle inte drastiskt kunna öka mitt levnadssätt.

För 300 millar däremot, hade man kunnat leva i överflöd resten av livet.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 20:01   #53
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Vi kan ta det omvända eftersom du verkar älska dina vinstchanser. Skulle du satsa fem årslöner av dina pengar för att vinna tjugo årslöner?
Begreppet odds kan användas på olika sätt.. men i detta fall så blandar du ihop sannolikheten för att vinna, med oddsen du får. Sannolikheten är 50% att vinna, med oddsen 1-till-100.

Så ditt exempel ska egentligen vara: Skulle du satsa fem årslöner av dina pengar för att vinna (med 50% chans) 500 årslöner.

Jag skulle säga så här, på ett ungefär:

- Har du redan (innan de 3 miljonerna) en förmögenhet på, säg, ett par miljoner (1 - 30 kanske, individuellt?) - ta absolut chansen (50%) att vinna 300 miljoner istället. Jättebra odds.

- Har du redan (innan de 3 miljonerna) en förmögenhet på över 30 mille - ta absolut chansen (25%) att vinna 30.000 miljoner. Helt makalöst bra odds.

Senast redigerad av geoff den 2019-07-03 klockan 20:04.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 20:32   #54
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
- Har du redan (innan de 3 miljonerna) en förmögenhet på, säg, ett par miljoner (1 - 30 kanske, individuellt?) - ta absolut chansen (50%) att vinna 300 miljoner istället. Jättebra odds.

- Har du redan (innan de 3 miljonerna) en förmögenhet på över 30 mille - ta absolut chansen (25%) att vinna 30.000 miljoner. Helt makalöst bra odds.
Reviderar min åsikt på alternativen till

- under 1-2 (?) mille, behåll de 3 miljonerna

- 2-100 miljoner, ta 50% chans på 300 miljoner

- över 100 miljoner, ta 25% chans på 30.000 miljoner

Senast redigerad av geoff den 2019-07-03 klockan 20:42.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 20:51   #55
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Begreppet odds kan användas på olika sätt.. men i detta fall så blandar du ihop sannolikheten för att vinna, med oddsen du får. Sannolikheten är 50% att vinna, med oddsen 1-till-100.

Så ditt exempel ska egentligen vara: Skulle du satsa fem årslöner av dina pengar för att vinna (med 50% chans) 500 årslöner.

Jag skulle säga så här, på ett ungefär:

- Har du redan (innan de 3 miljonerna) en förmögenhet på, säg, ett par miljoner (1 - 30 kanske, individuellt?) - ta absolut chansen (50%) att vinna 300 miljoner istället. Jättebra odds.

- Har du redan (innan de 3 miljonerna) en förmögenhet på över 30 mille - ta absolut chansen (25%) att vinna 30.000 miljoner. Helt makalöst bra odds.
Nej sannolikheten är ju inte alls 50% att vinna utan 25% så det är nog du som blandar ihop något eftersom det i detta fall gällde att gå för 300 miljarder.

Men man får ju resonera som man vill när det gäller om man tycker att det känns vettigt att riskera en mindre förmögenhet oavsett vinstchans. För det var ju så ursprungsfrågan löd. Hur skulle du göra? Jag hävdar fortfarande att man ska ta pengarna. Det är ju riktigt mycket pengar för nästan vem som helst. Cred till TS som valde en lämplig summa i exemplet. Tre miljoner gör det väldigt attraktivt. En mindre summa, säg en halv miljon, hade nog dom flesta tyckt varit för lite för att ta.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 20:57   #56
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Givetvis de 3 miljonerna, betala av huset och ha 1.5 mille att investera skulle kanske inte ge en otrolig skillnad rent monetärt, men känsla av trygghet det skulle ge skulle vara värt mycket...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 21:11   #57
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Nej sannolikheten är ju inte alls 50% att vinna utan 25% så det är nog du som blandar ihop något eftersom det i detta fall gällde att gå för 300 miljarder.

Men man får ju resonera som man vill när det gäller om man tycker att det känns vettigt att riskera en mindre förmögenhet oavsett vinstchans. För det var ju så ursprungsfrågan löd. Hur skulle du göra? (...)
Du får läsa om första inlägget.. man får först 3 miljoner, sedan får man välja om man vill satsa de 3 miljonerna för antingen 50% chans att vinna 300 miljoner, eller 25% chans att vinna 30.000 miljoner.

Som jag skrivit i ett annat inlägg, om jag hade haft ett par miljoner på banken redan så hade jag definitivt chansat på 300 miljoner. Är inte så materialistisk av mig så det är ändå inget speciellt jag skulle köpa på en gång om jag gick från säg 2 till 5 miljoner. Om jag hade haft 100+ miljoner hade jag chansat på 30.000 miljoner.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 21:20   #58
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Du får läsa om första inlägget.. man får först 3 miljoner, sedan får man välja om man vill satsa de 3 miljonerna för antingen 50% chans att vinna 300 miljoner, eller 25% chans att vinna 30.000 miljoner.

Som jag skrivit i ett annat inlägg, om jag hade haft ett par miljoner på banken redan så hade jag definitivt chansat på 300 miljoner. Är inte så materialistisk av mig så det är ändå inget speciellt jag skulle köpa på en gång om jag gick från säg 2 till 5 miljoner. Om jag hade haft 100+ miljoner hade jag chansat på 30.000 miljoner.
Du får nog också korrekturläsa. Du citerade mitt inlägg där jag frågar om någon skulle satsa fem årslöner för att vinna tjugo. Sedan skriver du att det är 50% att vinna. Om du nu är så påläst som du vill låta påskina så borde du också inse att det du skrev nu var fel. För varför citerar du mitt inlägg om du inte avser att kommentera just det? Och i det fallet är det inga 50%.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 21:43   #59
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Egentligen jävligt korkat men känner jag mig själv rätt så hade jag i stundens hetta gått på alternativ tre. Klokast i min situation skulle vara alternativ två.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 21:53   #60
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
30 miljarder, YOLO.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)