Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 15:48   #31
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Plus att 50 % är en ganska liten chans att vinna.
50% chans att vinna 100X pengarna är väldigt bra odds, och det är 100% subjektivt hur stor man bedömer risken med att förlora X kr.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:51   #32
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det vanligaste är väl att folk tycker att det kvittar (två dörrar att välja på = 50/50) och då kan man lika gärna stå fast vid den första man valde.


Ja, premissen är ju väldigt viktig för att statistiken ska stämma (sedan kan det ju bli så att du har valt rätt dörr från början, och då får programledaren välja "slumpmässigt" mellan de två dörrar som är kvar, men det påverkar ju inte på något sätt).
Vid skarpa lägen, och då menar jag när det faktiskt är en reell situation, är det ju heller inte ovanligt att människor tenderar att lägga in helt ovetenskapliga fakta som kan påverka utgången. Jag såg tex en amerikansk gameshow där det gick riktigt åt helvete pga detta. Osäker på vilket program det var, kan ha varit där man väljer ett nummer av 25 och man vinner en summa mellan typ en dollar och en miljon dollar. Personen som spelade gick långt, men när det var ett enda nummer kvar förutom hans egna så fick han valet att bli ”utköpt” för ungefär halva teoretiska vinsten. Alltså han fick valet att kliva av och gå hem med en halv miljon dollar, vilket ju vilken vettig människa som helst skulle ha gjort. Han valde dock att inte göra det pga att han valt sin mammas födelsedag som nummer eller något liknande. Det blev inte bättre av att hon hade avlidit och hans släktingar gav honom rådet att ”trust your instincts” och ”remember your mom”. Han valde så klart fel och blev utan pengar. Eller om det var en dollar. Det gjorde ont att se oavsett och ett exempel på att känslor aldrig spelar någon roll för sannolikhet.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:04   #33
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Tre miljoner går bort, i alla fall.

Jag tror jag hade gått på 30 miljarder. Det är för bra odds för att säga nej till en sådan möjlighet.
Med risk för att låta dryg, men nej, det hade du inte. Det kanske man kan skriva på ett anonymt forum. Men när du står där med 300 mille som du kan förlora så kommer du inte att ha stake nog att fortsätta. Ingen på kolo skulle ha det. Oddsen är oväsentliga i sammanhanget när man kan förlora 300 miljoner.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:13   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Med risk för att låta dryg, men nej, det hade du inte. Det kanske man kan skriva på ett anonymt forum. Men när du står där med 300 mille som du kan förlora så kommer du inte att ha stake nog att fortsätta. Ingen på kolo skulle ha det. Oddsen är oväsentliga i sammanhanget när man kan förlora 300 miljoner.
Fast eftersom man är tvungen att bestämma sig på förhand så kan man inte få kalla fötter efter att ha vunnit 300 Mkr och gå därifrån.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:18   #35
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast eftersom man är tvungen att bestämma sig på förhand så kan man inte få kalla fötter efter att ha vunnit 300 Mkr och gå därifrån.
Var det så förutsättningarna var? Då missuppfattade jag. Men isf var det ju ett väldigt konstigt exempel för då är ju aldrig dom 300 miljonerna i spel? Oddsen för att slå två tärningsslag för att vinna förändrar ju liksom allt.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:19   #36
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Var det så förutsättningarna var? Då missuppfattade jag. Men isf var det ju ett väldigt konstigt exempel för då är ju aldrig dom 300 miljonerna i spel? Oddsen för att slå två tärningsslag för att vinna förändrar ju liksom allt.
Man fick väl välja? Singla slant en gång för 300 miljoner, singla slant 2 gånger för 30 miljarder eller inte singla någonting för 3 miljoner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:27   #37
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man fick väl välja? Singla slant en gång för 300 miljoner, singla slant 2 gånger för 30 miljarder eller inte singla någonting för 3 miljoner.
Det står ju i första posten att det är tärning?
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 16:30   #38
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Men min poäng kvarstår oavsett. Det är en dålig idé att riskera säkra pengar i det sammanhanget för nästan alla. Och absolut för dåliga odds för att gå för 300 miljarder.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:24   #39
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Det står ju i första posten att det är tärning?
Sure, men oddsen i det här spelet är 50% för vinst, vi kan säga att du rullar en tärning och på 1-3 förlorar du och 4-6 vinner du. samma odds som en slantsingling.

I alternativ 3 måste du rulla 2 gånger och båda måste vara 4-6 annars får du inget. Dvs chansen för vinst är 25%
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:25   #40
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Men min poäng kvarstår oavsett. Det är en dålig idé att riskera säkra pengar i det sammanhanget för nästan alla. Och absolut för dåliga odds för att gå för 300 miljarder.
för dåliga odds? 50/50 för att hundradubbla en insats du fått gratis är ju ruskigt bra om man tänker på det så.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:39   #41
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Ponera att du vinner en stor global tävling, tänk lite som powerballotteriet.

Det stora priset innebär att du får komma till en studio och tävla.

Det går bra för dig och du tar dig till finalen, det som skall avgöras är egentligen vilket ditt pris blir. Du har här tre val

I: Du får 3 miljoner insatta på kontot, vinstskatten betald. 100% vinstchans

II: Du får satsa dina 3 miljoner på ett tärningsspel, vinsten är 300 miljoner. Chansen att vinna spelet är 50% Missar du är du tillbaka på 0.

III: Du får chansen att spela samma spel två gånger, med samma odds, vinsten skulle då bli 30 miljarder. (50% att hundradubbla igen, 50% att du tappar dina 300 miljoner) För den som tycker matten är svår så har man således 25% på 30 Miljarder och 75% på 0:-

Du måste redan från start välja I, II, eller III.


Tanken här är att 3 miljoner är ett rejält tillskott som vore önskat för nästan alla, även om det inte förändrar livet rakt av. Det blir en rejäl guldkant.

300 miljoner är rejält livsförändrande, här kan man köpa både lyxbåt, lyxvilla, superbil osv. Man kan välja att inte jobba en dag till i sitt liv om man så önskar. Men det finns inte plats för det direkt superextravaganta.

30 miljarder är så ofattbart mycket, man kan leva ut nästan alla galna drömmar, köpa ett fotbollslag, privata flygplan, helikopter. Köpa sig lägenheter i stora städer och leva jetsetliv resten av livet.

Vad skulle du välja? Och varför.
Har jag lyckats vinna 3'000'000:- så tänker jag inte riskera dessa på så pass osäkra odds och gå tomhänt därifrån.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:51   #42
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
för dåliga odds? 50/50 för att hundradubbla en insats du fått gratis är ju ruskigt bra om man tänker på det så.
Jag tror han menade 30 miljarder.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:52   #43
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Tagit mina 3 miljoner, ingen tvekan. Jag hatar att spela om pengar. Det räcker bra till att skaffa en sansad bostad och på så sätt skära ner mina levnadsomkostnader absurt mycket. Det hade gjort att jag kan arbeta mindre och göra mer.

300 miljoner är för mycket pengar, hade aldrig slutat väl. Då hade jag inte haft något driv att göra något med mitt liv som kan utmana mig och hålla mig på banan. Jag hade kört ihjäl mig, knarkat ihjäl mig, blivit scientolog och gett bort allt, eller blivit superparanoid och trott att alla bara ville åt mina pengar för att sedan ta livet av mig. Sen så tror jag på fullaste allvar att glädjen över att vinna 300 miljoner hade bleknat i jämförelse med ilskan över att ha varit girig och spelat bort allt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 18:16   #44
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det "enda" detta tankeexperiment belyser är ju egentligen var man har "smärtgränsen" för hur mycket pengar man kan tänka sig att avstå. Rent matematiskt är det ju rimligtvis en no-brainer att gå för 30 miljarder.

Det är så larvigt bra vinstchans att ifall hela sveriges befolkning fick chansen till att spela om 300 miljoner så skulle Mental få punga ut med 1,5 miljoner miljarder kronor i totala vinster.

Ifall hela sveriges befolkning skulle spela på 30 miljarder spelet, så skulle det kosta 75 mijoner miljarder kronor i prispengar.

Spelet om 3 miljoner kostar bara Mental 30 tusen miljarder kronor i totala prispengar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 18:45   #45
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
för dåliga odds? 50/50 för att hundradubbla en insats du fått gratis är ju ruskigt bra om man tänker på det så.
Läs vad jag skrev. För dåliga odds för att gå för 300 miljarder. Det är ju verkligen inte bra, som jag skrev, för nästan alla att inte ta säkra pengar. Dom av oss som kan något om odds vet att 25% vinstchans är dåliga odds i det sammanhanget.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)