Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-03, 14:07   #16
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Rawrx Visa inlägg
Riktigt svårt val faktiskt, men frågeställningen intresserar mig rätt mycket. Just att alternativ med högst väntevärde inte nödvändigtvis är det man har lust att ta. Sådana val är aldrig roliga.

Jag skulle nog välja alternativ 3 ändå och sedan blunda och hoppas på det bästa.

3 riskfria miljoner skulle vara fint, men det räcker ju knappt till ett hus ens. Och att halvmesyra på mittenalternativet när man ändå riskerar att bli utan vinst känns inte som min grej.
Ja, nivåerna är valda med omsorg, för en mille skulle inte göra något, och 5 är så börjar vi prata ganska så stort tillskott för många. Men 3 är sådär i mitten att det börjar bli jobbigt att mista det men att det ändå är mycket frestande att hundradubbla.

Nivåerna ligger bra tror jag med. Att hundradubbla på 50/50 är som du säger helt fantastiskt väntvärde, rent mattematiskt borde man ju satsa 100 mille mot att få 250mil vid vinst på 50/50, men där skulle nog nästan alla välja att bara ta 100 miljoner även om det statistiskt är fel.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 14:31   #17
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Jag hade valt 3 miljoner i dagsläget. Hade kunnat köpt en lägenhet, vilket varit ett mål länge nu, och det hade förändrat mitt liv. Om 10 år hade jag nog chansat på 300 miljonerna. Med en ok lön skulle 3 miljoner inte förändra mitt liv tillräckligt mycket för att det skulle vara värt det. Jag hade fortfarande behöva jobba, kan inte bo precis som jag vill, kan inte resa precis som jag vill etc. För det behövs det 300 milj.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 14:34   #18
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det är väl ändå helt beroende på ditt personliga ekonomiska läge? Alltså om det är emot dina principer menar jag.. Exempelvis, skulle inte du singla slant om det handlade om att förlora 100kr eller vinna 10.000kr?

Absolut skulle jag det gällande de summorna, men nu handlade det ju faktiskt om exakt 3 miljoner i denna fråga som jag besvarade. Tog även hänsyn till exakt just det ekonomiska läget just jag har

3 miljoner är som någon skrev antingen en bra möjlighet att investera och få dessa att växa ännu mer eller ett gott tillskott till en redan ordnad ekonomi. Sitter man på fullt betalt hus i storstaden med x miljoner på banken hade jag också gått vidare till 300 gränsen men så är tyvärr inte fallet.

Självklart kan man göra saker med 300 miljoner utan att bränna det på droger och lyxprosituerade, och det vore såklart ännu bättre än 3 miljoner men som jag ser det kan man göra fullt tillräckligt med 3 garanterade miljoner och vettiga investeringar för att jag skulle riskera att inte få ut något alls i värsta fallet vid slantsinglingen om att få 300. 300 räcker ju dessutom knappt till en vettig lyxbåt med underhållskostnader
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 14:37   #19
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Jag tycker det är ett ganska lätt val och då har jag ändå spelat poker på väldigt hög nivå och sett en del helt sjuka grejer när det gäller att gambla. Men naturligtvis ska man i det läget alltid ta dom 3 säkra miljonerna. Enda gången man inte ska göra det är om man redan är väldigt rik och 3 miljoner hit eller dit absolut inte spelar någon roll. Men för 99% av svenska befolkningen är 3 miljoner netto något som tar flera år att tjäna ihop och för någon som har en normal inkomst kommer det att vara ett rejält tillskott. Jag har väldigt svårt att se någon om det verkligen skulle vara dom omständigheterna gambla.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 14:37   #20
billmaier
Registered User
 
billmaiers avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Finland
Inlägg: 1 912
3 miljoner utan tvekan. Hade betalat bort mina lån och investerat resten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Relativ styrka är för svaga personer.
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Inte länge sen du såg ut som en blygtandpetare och nu är du snart markkung i SFI!
billmaier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 14:41   #21
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja precis.. men det är alltid roligt när folk nästan blir hysteriska innan de förstår varför
Är det verkligen så? Min uppfattning, och då är jag helt aspig på odds och sannolikhetslära, är att folk i regel inte förstår varför man alltid ska byta och egentligen aldrig fattar hur det ligger till oavsett hur många gånger man förklarar.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 14:52   #22
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Är det verkligen så? Min uppfattning, och då är jag helt aspig på odds och sannolikhetslära, är att folk i regel inte förstår varför man alltid ska byta och egentligen aldrig fattar hur det ligger till oavsett hur många gånger man förklarar.
Ja det är ju det som gör att det lätt blir roliga, vilda, diskussioner mellan någon som precis har fattat det och någon som menar på att det "aldrig kan spela någon roll".

Det gäller bara att förklara på rätt sätt (fattade inte själv från början, gjorde tom en datorsimulering (för ca 20 år sedan) för att se om det verkligen blev rätt utslag, lol).. man kan inte surra på om "66% chans kvar på den kvarvarande dörren" och sådana numeriska förklaringar.. det vackra med problemet är ju att det går emot de allra flestas intuition.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:01   #23
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja det är ju det som gör att det lätt blir roliga, vilda, diskussioner mellan någon som precis har fattat det och någon som menar på att det "aldrig kan spela någon roll".

Det gäller bara att förklara på rätt sätt (fattade inte själv från början, gjorde tom en datorsimulering (för ca 20 år sedan) för att se om det verkligen blev rätt utslag, lol).. man kan inte surra på om "66% chans kvar på den kvarvarande dörren" och sådana numeriska förklaringar.. det vackra med problemet är ju att det går emot de allra flestas intuition.
Ja alltså standard är ju att folk absolut inte fattar matematiken bakom det och framför allt har någon konstig idé om att man inte ska byta eftersom man valt ”rätt” från början. Det är ju väldigt sällan någon byter när detta inträffar i en gameshow. Fast det är klart, om man inte förstår anledningen till att byta så är ju det mest logiska alternativet för gemene man att stå kvar vid sitt ursprungliga val.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:03   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja det är ju det som gör att det lätt blir roliga, vilda, diskussioner mellan någon som precis har fattat det och någon som menar på att det "aldrig kan spela någon roll".

Det gäller bara att förklara på rätt sätt (fattade inte själv från början, gjorde tom en datorsimulering (för ca 20 år sedan) för att se om det verkligen blev rätt utslag, lol).. man kan inte surra på om "66% chans kvar på den kvarvarande dörren" och sådana numeriska förklaringar.. det vackra med problemet är ju att det går emot de allra flestas intuition.
Jag tror att det som gör det lite lurigt är att det inte alltid är helt uppenbart att programledaren vet bakom vilken dörr bilen finns och att det inte finns någon slump inblandat i vilken dörr han öppnar efter att man gjort sitt första val.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:11   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fattar inte de som säger att 3 miljoner inte gör någon skillnad. Om jag räknat rätt ger det 240 000 om året i utdelning insatta som vanliga indexfonder med 8 % ränta. För 240 000 om året kan jag leva ett fullgott liv, utan att arbeta.

Plus att 50 % är en ganska liten chans att vinna. Och om man gick hem med 0 kr så hade man ju facepalmat sig tills skallbenet tittade fram. Så för mig är valet lätt.

Dock förstår jag ännu mindre de som säger att man inte kan hitta på något att göra för 30 miljarder. Fan, köp upp mark i Indonesien och gör ett hundratusen hektar stort naturskyddsområde, implanera orangutanger och hyr 2000 beväpnade legoknektar som dygnet runt går runt och ser till så inga skogshuggare eller tjuvskyttar kommer in. Finansiera all Alzheimersforskning i världen de närmaste 30 åren. Skapa det första bemannade rymdprogrammet till Venus. Fan, man måste vara exceptionellt fantasilös för att inte kunna bränna de pengarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:16   #26
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Om jag vet upplägget på förhand så blir det privata riskkapitalister som kommer säkra en god penganivå för mig och de får bra vinst.

Annars:
Jag är såpass fattig och ersättlig på arbetsmarknaden att tre millar är ett tacknämligt tillskott.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:18   #27
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Tres miljonas por favor
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:19   #28
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Ja alltså standard är ju att folk absolut inte fattar matematiken bakom det och framför allt har någon konstig idé om att man inte ska byta eftersom man valt ”rätt” från början. Det är ju väldigt sällan någon byter när detta inträffar i en gameshow. Fast det är klart, om man inte förstår anledningen till att byta så är ju det mest logiska alternativet för gemene man att stå kvar vid sitt ursprungliga val.
Det vanligaste är väl att folk tycker att det kvittar (två dörrar att välja på = 50/50) och då kan man lika gärna stå fast vid den första man valde.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror att det som gör det lite lurigt är att det inte alltid är helt uppenbart att programledaren vet bakom vilken dörr bilen finns och att det inte finns någon slump inblandat i vilken dörr han öppnar efter att man gjort sitt första val.
Ja, premissen är ju väldigt viktig för att statistiken ska stämma (sedan kan det ju bli så att du har valt rätt dörr från början, och då får programledaren välja "slumpmässigt" mellan de två dörrar som är kvar, men det påverkar ju inte på något sätt).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:45   #29
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Lurigt! Andra trumfar helt klart första i mitt tycke. Tredje är inte lika självklar. Tar kanske tredje och inbillar mig att jag är en supergod martyr som förlorade pengarna för en god sak.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:46   #30
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Tre miljoner går bort, i alla fall.

Jag tror jag hade gått på 30 miljarder. Det är för bra odds för att säga nej till en sådan möjlighet.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)