Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 12:42   #1
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Att ta risker i spel

Ponera att du vinner en stor global tävling, tänk lite som powerballotteriet.

Det stora priset innebär att du får komma till en studio och tävla.

Det går bra för dig och du tar dig till finalen, det som skall avgöras är egentligen vilket ditt pris blir. Du har här tre val

I: Du får 3 miljoner insatta på kontot, vinstskatten betald. 100% vinstchans

II: Du får satsa dina 3 miljoner på ett tärningsspel, vinsten är 300 miljoner. Chansen att vinna spelet är 50% Missar du är du tillbaka på 0.

III: Du får chansen att spela samma spel två gånger, med samma odds, vinsten skulle då bli 30 miljarder. (50% att hundradubbla igen, 50% att du tappar dina 300 miljoner) För den som tycker matten är svår så har man således 25% på 30 Miljarder och 75% på 0:-

Du måste redan från start välja I, II, eller III.


Tanken här är att 3 miljoner är ett rejält tillskott som vore önskat för nästan alla, även om det inte förändrar livet rakt av. Det blir en rejäl guldkant.

300 miljoner är rejält livsförändrande, här kan man köpa både lyxbåt, lyxvilla, superbil osv. Man kan välja att inte jobba en dag till i sitt liv om man så önskar. Men det finns inte plats för det direkt superextravaganta.

30 miljarder är så ofattbart mycket, man kan leva ut nästan alla galna drömmar, köpa ett fotbollslag, privata flygplan, helikopter. Köpa sig lägenheter i stora städer och leva jetsetliv resten av livet.

Vad skulle du välja? Och varför.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 12:45   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
300 miljoner räcker gott. Tre gör däremot varken från eller till.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 12:46   #3
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Ponera att du vinner en stor global tävling, tänk lite som powerballotteriet.

Det stora priset innebär att du får komma till en studio och tävla.

Det går bra för dig och du tar dig till finalen, det som skall avgöras är egentligen vilket ditt pris blir. Du har här tre val

I: Du får 3 miljoner insatta på kontot, vinstskatten betald. 100% vinstchans

II: Du får satsa dina 3 miljoner på ett tärningsspel, vinsten är 300 miljoner. Chansen att vinna spelet är 50% Missar du är du tillbaka på 0.

III: Du får chansen att spela samma spel två gånger, med samma odds, vinsten skulle då bli 30 miljarder. (50% att hundradubbla igen, 50% att du tappar dina 300 miljoner) För den som tycker matten är svår så har man således 25% på 30 Miljarder och 75% på 0:-

Du måste redan från start välja I, II, eller III.


Tanken här är att 3 miljoner är ett rejält tillskott som vore önskat för nästan alla, även om det inte förändrar livet rakt av. Det blir en rejäl guldkant.

300 miljoner är rejält livsförändrande, här kan man köpa både lyxbåt, lyxvilla, superbil osv. Man kan välja att inte jobba en dag till i sitt liv om man så önskar. Men det finns inte plats för det direkt superextravaganta.

30 miljarder är så ofattbart mycket, man kan leva ut nästan alla galna drömmar, köpa ett fotbollslag, privata flygplan, helikopter. Köpa sig lägenheter i stora städer och leva jetsetliv resten av livet.

Vad skulle du välja? Och varför.
Gjort en deal med bolaget om att ta risken i något spel och vara garanterad x antal kr oavsett vad utfallet blir. Det bolaget får tillbaka är bra TV, win win.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 12:58   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag kontrar med en klassiker istället:

Du är med i spel där du får välja en av tre dörrar. Bakom två av dörrarna finns ingenting, bakom en av dörrarna finns 300 miljoner. Efter du har pekat på en dörr, väljer spelledaren att öppna en de två dörrarna som är kvar, en dörr som spelledaren vet ej innehåller vinsten. Efter det har du möjligheten att antingen stå kvar vid ditt val, eller byta till den andra (oöppnade dörren). Vad gör du?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 12:58   #5
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Tre miljoner skulle vara ett riktigt gott tillskott och 50% risk att förlora det vore dumt.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:04   #6
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Men för att svara på tankexperimentet.. det beror på vem som spelar.. är det någon som har noll kr i buffert, och lever ganska torftigt.. så borde hen ta 3 miljoner (det blir ju livsförändrande för den personen).

Har man det däremot helt ok redan, och kanske åtminstone ett par hundratusen på banken, så är ju 50% chans att vinna 100X pengarna troligtvis en chans man borde ta.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:13   #7
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag kontrar med en klassiker istället:

Du är med i spel där du får välja en av tre dörrar. Bakom två av dörrarna finns ingenting, bakom en av dörrarna finns 300 miljoner. Efter du har pekat på en dörr, väljer spelledaren att öppna en de två dörrarna som är kvar, en dörr som spelledaren vet ej innehåller vinsten. Efter det har du möjligheten att antingen stå kvar vid ditt val, eller byta till den andra (oöppnade dörren). Vad gör du?
Aka, The Monty Hall problem. Byt, alltid. Men det är inte relevant här.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:14   #8
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Gjort en deal med bolaget om att ta risken i något spel och vara garanterad x antal kr oavsett vad utfallet blir. Det bolaget får tillbaka är bra TV, win win.
Nix, ingen deal.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:15   #9
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
3 miljoner definitivt. Även om det inte gör att man kan säga upp sig och göra vad man vill resten av livet kan man krydda livet precis tillräckligt för att fortsätta med sitt jobb och liv men ändå få det där lilla extra när man behöver det.
Vet faktiskt inte vad man skulle syssla med om man hade 300 miljoner eller mer, tror definitivt man behöver något fast i sin tillvaro för "allt" blir vardag om man inte behöver kämpa för det. Ja och att som i exemplet dessutom singla slant om att ge bort sina 3 miljoner är helt emot mina principer även om jag spelat en hel del poker i mina dagar.

Senast redigerad av perl den 2019-07-03 klockan 13:17.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:24   #10
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Aka, The Monty Hall problem. Byt, alltid. Men det är inte relevant här.
Ja precis.. men det är alltid roligt när folk nästan blir hysteriska innan de förstår varför
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:29   #11
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
300 miljoner-alternativet, det är mer än man någonsin kommer kunna spara ihop och det skulle svida för mycket att "förlora" det på andra kastet
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:31   #12
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
... Ja och att som i exemplet dessutom singla slant om att ge bort sina 3 miljoner är helt emot mina principer även om jag spelat en hel del poker i mina dagar.
Det är väl ändå helt beroende på ditt personliga ekonomiska läge? Alltså om det är emot dina principer menar jag.. Exempelvis, skulle inte du singla slant om det handlade om att förlora 100kr eller vinna 10.000kr?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:44   #13
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Men för att svara på tankexperimentet.. det beror på vem som spelar.. är det någon som har noll kr i buffert, och lever ganska torftigt.. så borde hen ta 3 miljoner (det blir ju livsförändrande för den personen).

Har man det däremot helt ok redan, och kanske åtminstone ett par hundratusen på banken, så är ju 50% chans att vinna 100X pengarna troligtvis en chans man borde ta.
3 miljoner över en tid på 25 år kan ge 20 miljoner om de förvaltas väl (ränta på ränta med 8%). Jag tänker att du bör ha hyfsat gott om pengar för att det inte ska göra en stor skillnad.

Känslomässigt är det förstås lättare att förlora 3 miljoner om du redan har en bra ekonomi, men sett över tid kan 3 miljoner bli mycket pengar.

Jag menar, säg att du är 30 år och har god ekonomi. När du är 55 kan du ha 20 miljoner utöver det du annars hade sparat och investerat.

Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
Vet faktiskt inte vad man skulle syssla med om man hade 300 miljoner eller mer, tror definitivt man behöver något fast i sin tillvaro för "allt" blir vardag om man inte behöver kämpa för det.
Jag har svårt att se problemet. Jag hade då inte haft svårt att hitta på saker att göra, och då menar jag inte bränna allt på kokain och lyxprostituerade.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:46   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det är väl ändå helt beroende på ditt personliga ekonomiska läge? Alltså om det är emot dina principer menar jag.. Exempelvis, skulle inte du singla slant om det handlade om att förlora 100kr eller vinna 10.000kr?
+1

Tycker man att "Tre miljoner gör varken från eller till." så är det ju klart att man försöker dubbla.

Men är man i sitsen att "Tre miljoner skulle vara ett riktigt gott tillskott" så lär man ju inte villa riskera dessa pengar genom att dubbla.

Jag skulle nog nöja mig med 3 mille. Det motsvarar väl betald semester i nästan ett decenium.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 13:58   #15
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Riktigt svårt val faktiskt, men frågeställningen intresserar mig rätt mycket. Just att alternativ med högst väntevärde inte nödvändigtvis är det man har lust att ta. Sådana val är aldrig roliga.

Jag skulle nog välja alternativ 3 ändå och sedan blunda och hoppas på det bästa.

3 riskfria miljoner skulle vara fint, men det räcker ju knappt till ett hus ens. Och att halvmesyra på mittenalternativet när man ändå riskerar att bli utan vinst känns inte som min grej.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)