Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-04, 18:02   #106
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Klicka på "go advanced" under din textruta där du skriver ditt inlägg och klicka där på den där lilla youtube-knappen. Sedan ska du bara klistra in det som står efter "?v=" i din url mellan [YT ] och [/YT ].
Tack för hjälpen! Det låter nästan som något jag skulle kunna fixa, länken alltså med den instruktionen. Men man ska inte underskatta min oförmåga när det gäller IT. Jag har på riktigt inte ens Facebook.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 18:11   #107
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Tack för hjälpen! Det låter nästan som något jag skulle kunna fixa, länken alltså med den instruktionen. Men man ska inte underskatta min oförmåga när det gäller IT. Jag har på riktigt inte ens Facebook.
Jag har inte heller facebook. Eller rättare sagt så har jag ett facebookkonto som jag inte loggat in i på över tio år. Hatar skiten intensivt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 19:46   #108
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har inte heller facebook. Eller rättare sagt så har jag ett facebookkonto som jag inte loggat in i på över tio år. Hatar skiten intensivt!
Jag har addat dig på fejjan nu, så du vet!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 20:05   #109
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Vilken procentsats av vad? Hur många procent av svenska befolkningen jag menar när jag säger nästan alla? Ja, det är väl kanske runt 90%? Eller 99% av dom som aldrig kan lägga undan några pengar utan det går jämnt upp. Alltså jag har både en okej ekonomi och har spenderat hundratals timmar vid pokerborden i Vegas och gillar att spela. Men inte ens jag skulle överväga att INTE ta 3 säkra miljoner. Men så är jag inte ung och galen längre heller och har familj så för mig är det en no-brainer.
Hur mycket skulle du behöva ha på banken (tror du) för att överväga att chansa de 3 miljonerna på 50% chans att få 100X pengarna?

Ex. du har redan 3 miljoner på banken. Tar du det säkra före det osäkra hamnar du på 6 miljoner. Chansar du och vinner har du 303 miljoner, men förlorar du står du kvar på 3 miljoner.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 20:12   #110
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag har addat dig på fejjan nu, så du vet!
Din jävel!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 20:15   #111
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Hur mycket skulle du behöva ha på banken (tror du) för att överväga att chansa de 3 miljonerna på 50% chans att få 100X pengarna?

Ex. du har redan 3 miljoner på banken. Tar du det säkra före det osäkra hamnar du på 6 miljoner. Chansar du och vinner har du 303 miljoner, men förlorar du står du kvar på 3 miljoner.
Om jag skulle få erbjudandet nu idag skulle jag stanna på 3 mille.
Men om jag hade 3mille på banken skulle jag definitivt gambla för 300 mille.

Jag skulle nog gambla om jag hade 1 mille också. Strax därunder tror jag gränsen går för mig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 21:55   #112
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Hur mycket skulle du behöva ha på banken (tror du) för att överväga att chansa de 3 miljonerna på 50% chans att få 100X pengarna?

Ex. du har redan 3 miljoner på banken. Tar du det säkra före det osäkra hamnar du på 6 miljoner. Chansar du och vinner har du 303 miljoner, men förlorar du står du kvar på 3 miljoner.
Alltså nu påstår jag ju inte att jag är representativ när det gäller vilken summa som gäller för mig. Det är ju en så viktig fråga, om det vore på riktigt, att jag skulle behöva ta tid på mig att väga in alla faktorer i olika fall. Alltså om jag skulle välja idag så skulle jag till 100% ta dom säkra 3 miljonerna. Då väger jag tex in att det skulle innebära en trygghet för min familj. För jag skulle inte behöva dom pengarna idag utan skulle kunna lägga undan dom och få avkastning vilket skulle kunna tex innebära att jag kan gå i pension tidigare än beräknat och vara med min familj.

Om jag i dagsläget däremot hade 15 miljoner på mitt konto så hade jag tagit chansen/risken att vinna 300 miljoner eftersom jag då hade ”haft råd” att förlora. Så den absoluta siffran för min del idag kanske skulle vara att jag skulle behöva ha 7-8 miljoner i likvida medel? Eller någonstans där omkring. Det är för mig under nuvarande omständigheter alldeles för mycket pengar med 3 miljoner netto för att riskera att förlora det. Men den siffran skulle ju sannolikt kunna ändras på några år beroende på min ekonomiska situation. Just nu är det viktigaste för mig att alltid kunna försörja min familj oavsett om det handlar om att köpa nya regnkläder till min son eller betala när familjen går ut på restaurang. Har varit en lyxlirare när jag var ung och slösat enorma pengar på ”konstiga” saker, men så är det inte längre.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 07:51   #113
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Så den absoluta siffran för min del idag kanske skulle vara att jag skulle behöva ha 7-8 miljoner i likvida medel? Eller någonstans där omkring. Det är för mig under nuvarande omständigheter alldeles för mycket pengar med 3 miljoner netto för att riskera att förlora det.
Jag har också familj (med småbarn), men exakt vad är det som gör så stor skillnad för dig, att gå från säg 5 miljoner till 8 miljoner (vilket du menar att du skulle göra)? Är du skuldsatt med flera miljoner och hot om ditt liv till någon drogbaron?. Du skriver att det är alldeles för mycket pengar med 3 miljoner netto för att riskera att förlora det. Men om du redan har 5 miljoner, är det inte då alldeles, alldeles för mycket pengar med 300 miljoner netto när du har 50% chans att vinna dom?

För att återgå till diskussionen om "nästan alla": enligt Credit Suisse (googla) så hade vi 335.000 dollarmiljonärer i Sverige 2017. Om vi räknar på endast den vuxna befolkningen, så skulle jag anta att det är mer än 10% som har uppemot 5 miljoner i sparkapital. Av dom tror jag att merparten skulle nappa på 300-miljoners-erbjudandet.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 08:31   #114
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag hade valt 3 säkra miljoner och cashat ett hus. Sen jobbat vidare som vanligt. Med värdeförändringen på huset och att jag inte behövt beta av ett lån så har jag gott om pengar på banken och kan gå i pension vid 50-55 års ålder och leva ett hyggligt liv tills dagen jag dör.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 09:41   #115
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Ingen poll wtf?

Hade tagit de tre.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 09:47   #116
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag har också familj (med småbarn), men exakt vad är det som gör så stor skillnad för dig, att gå från säg 5 miljoner till 8 miljoner (vilket du menar att du skulle göra)? Är du skuldsatt med flera miljoner och hot om ditt liv till någon drogbaron?. Du skriver att det är alldeles för mycket pengar med 3 miljoner netto för att riskera att förlora det. Men om du redan har 5 miljoner, är det inte då alldeles, alldeles för mycket pengar med 300 miljoner netto när du har 50% chans att vinna dom?

För att återgå till diskussionen om "nästan alla": enligt Credit Suisse (googla) så hade vi 335.000 dollarmiljonärer i Sverige 2017. Om vi räknar på endast den vuxna befolkningen, så skulle jag anta att det är mer än 10% som har uppemot 5 miljoner i sparkapital. Av dom tror jag att merparten skulle nappa på 300-miljoners-erbjudandet.
Drogbaroner efter mig? Det hoppas jag verkligen inte. Nog för att jag just nu befinner mig utanför Afrika, men jag har inte sett några suspekta individer som verkar ute efter mig

Skuldsatt? Tja, som många andra antar jag, dvs lån på bostaden. Det skulle också kunna vara ett incitament för mig, alltså att jag med tre miljoner skulle kunna lösa alla lån och ha väldigt låga boendekostnader. Ja, allt är ju relativt för jag bor ganska dyrt i en nyproduktion. Men utan lån skulle jag ju tex både jag och min fru jobba halvtid och det skulle för mig vara en otrolig vinst.

Jag vet inte om du fiskar efter en exakt summa. Du kommer inte att få en sådan av mig. Av den enkla anledningen att detta är ett teoretiskt exempel och jag har ju klargjort rätt tydligt var jag står. Men för att på riktigt kunna fatta ett beslut, om detta alltså var en riktig situation, skulle jag behöva sitta ner och räkna och prata med min bankman och verkligen gå igenom allt. För mig, med den livssituation jag har nu, skulle jag inte avstå från den frihet 3 miljoner skulle innebära. Och då är det så klart min definition av frihet.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 09:51   #117
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag har också familj (med småbarn), men exakt vad är det som gör så stor skillnad för dig, att gå från säg 5 miljoner till 8 miljoner (vilket du menar att du skulle göra)? Är du skuldsatt med flera miljoner och hot om ditt liv till någon drogbaron?. Du skriver att det är alldeles för mycket pengar med 3 miljoner netto för att riskera att förlora det. Men om du redan har 5 miljoner, är det inte då alldeles, alldeles för mycket pengar med 300 miljoner netto när du har 50% chans att vinna dom?

För att återgå till diskussionen om "nästan alla": enligt Credit Suisse (googla) så hade vi 335.000 dollarmiljonärer i Sverige 2017. Om vi räknar på endast den vuxna befolkningen, så skulle jag anta att det är mer än 10% som har uppemot 5 miljoner i sparkapital. Av dom tror jag att merparten skulle nappa på 300-miljoners-erbjudandet.
Förlåt, skrev inget om ditt sista stycke. Det var faktiskt överraskande för mig. Att det finns 335 000 dollarmiljonärer i Sverige. Nästan så att jag undrar om det kan stämma? Eller åtminstone hur man räknat? Men om Google säger det så lär det väl stämma. Det var oväntat många i så fall.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 10:00   #118
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Jag vet inte om du fiskar efter en exakt summa. Du kommer inte att få en sådan av mig. Av den enkla anledningen att detta är ett teoretiskt exempel och jag har ju klargjort rätt tydligt var jag står. Men för att på riktigt kunna fatta ett beslut, om detta alltså var en riktig situation, skulle jag behöva sitta ner och räkna och prata med min bankman och verkligen gå igenom allt. För mig, med den livssituation jag har nu, skulle jag inte avstå från den frihet 3 miljoner skulle innebära. Och då är det så klart min definition av frihet.
Jag förvånas bara över det teoretiska exemplet när du redan har X miljoner i sparkapital, att ditt X ligger så högt som 7-8 miljoner. Visst, det skulle svida att ev. tappa 3 säkra miljoner till, men jag skulle redan ha varit så pass nöjd med 7-8 miljoner, att jag skulle gå omkring och tänka på de ytterligare 300 miljonerna jag skulle kunna ha haft om jag vågat chansa..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 10:35   #119
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag förvånas bara över det teoretiska exemplet när du redan har X miljoner i sparkapital, att ditt X ligger så högt som 7-8 miljoner. Visst, det skulle svida att ev. tappa 3 säkra miljoner till, men jag skulle redan ha varit så pass nöjd med 7-8 miljoner, att jag skulle gå omkring och tänka på de ytterligare 300 miljonerna jag skulle kunna ha haft om jag vågat chansa..
Okej, så får du så klart tycka. Jag är numera en försiktig general, i ekonomiska frågor, så jag skulle inte våga riskera att bli av med 3 nyfådda miljoner av dom skäl jag förklarat. Det ironiska i sammanhanget är att jag under en period i mitt liv spelade otroligt hårt i synnerhet på pokerborden. Men då hade jag heller inte någon annan att ta hänsyn till. Att gå och gräma sig eller tänka på vad man kunde ha vunnit är ju i längden en rätt ohälsosam inställning även om det är så många fungerar. Jag var bitter ett tag efter en otrolig bad beat i poker i ett high stakes spel för dom som vet vad det innebär. I klartext betyder det att jag förlorade sjukt mycket pengar på en hand, fyrtal i ess mot fyrtal i kungar och dessutom spelade jag handen perfekt men torskade när jag hade 98% chans att vinna, men det gick över. Fast det sved något fruktansvärt där och då.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)