Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-11, 14:36   #31
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Alltså jag delar inte det här bilden alls att det finns färre extrema människor. Kontorsnissarna kanske är klenare än förr men de som föds med en glöd i själen kommer ju liksom ha den.

Har ju radat upp en del exempel men ni är för kåta på att sitta och tjura över svenskarnas förklening för att ens läsa det eller?
Jag tror det är fler "äventyrsturister" som betalar för sina äventyr nu för tiden. Så mycket som blivit kommersiellt i och med sociala medier.

Självklart kommer det alltid finnas eldsjälar kvar, konstigt vore väl annars. Men det kanske inte är de som syns och hörs mest i medierna. Därför kan de verka bortglömda.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 14:39   #32
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Tyvärr så finns det nog inga "riktiga" äventyrare kvar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 14:41   #33
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Carlo Fatface Visa inlägg
Nyhetsvärdet i de största bergen är av förklarliga skäl inte lika stort längre.De vars rubriker är lättast att sälja till gemene man.

Men klart det görs saker som inte når ut till den breda massan.
De flesta som nämns ovan är ju såna som själva aktivt sökt medial exponering.

Om jag inte minns fel så har jag tidigare pratat om en av de vassaste(vassast?)vi har i Sverige;Krister Jonsson.

Strängs (guidade)expeditioner(hur jobbiga och farliga de än är) är ju lågstadiet i jämförelse.
Så är det ju. Att cykla till Mount Everest och bestiga det utan syrgas, sedan cykla hem igen är ju väldigt greppbart för de flesta.
Att bestiga ett annat berg via en svår led kan ju vara betydligt svårare och farligare. Bara att prestationen inte låter lika enorm.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 14:43   #34
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Tyvärr så finns det nog inga "riktiga" äventyrare kvar.
Finns fortfarande obestigna berg. Och det finns oändligt att utforska i havet. Där ligger väl äventyren om man vill göra något nytt och outforskat.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 21:41   #35
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag håller med till viss del. Alltså, Sir Edmund och Tenzings tur upp till Everest men den tidens utrustning och UTAN att veta vad som väntade där - SNACKA om äventyr. Har sett ett flertal dokumentärer om detta flera gånger om för att det är så häftigt. Historierna om debutturerna till K2 är lika bra. Det är verkligen äventyr när det är som störst.

Med det sagt så går det ju att göra riskfyllda och äventyrliga saker även idag. K2 är väl känt för sin höga dödsratio. Har väldigt svårt att tycka att det inte är ett äventyr att ta sig an det, tycker väl egentligen samma sak om Everest även om jag förstår problematiken med de guidade turerna. Men det finns ju grader av allt, saker kan ju vara ett äventyr men olika stor nivå av det, precis som äventyrare.

Men jag är helt klart med på att människor som är först med något eller gör saker med svårare förutsättningar ska värderas högre rent äventyrsmässigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ja, du är något på spåren där. Man kanske kan säga att det är själva mysteriet som är borta när hundratals personer varit uppe på Everest och K2 och fotat varenda kvadratcentimeter redan med sina mobilkameror. Det är väl det som är baksidan med sociala medier, det blir lite som en film där man redan sett slutet.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 23:40   #36
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Äventyrare känns som en aning defus defenetionsfråga.

En kille jag kommer att tänka på är Joel Abrahamsson som fiskade och landade en håkäring på 566 kilo från kajak. Den killen lär ha kännt att han lever. Överjävligt rolig och trevlig dessutom.

Finns så klart många fler svenskar. Men de jag är intresserad av och gillar är främst kajak fiske, snowboard och skidor.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 23:56   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Äventyrare känns som en aning defus defenetionsfråga.

En kille jag kommer att tänka på är Joel Abrahamsson som fiskade och landade en håkäring på 566 kilo från kajak. Den killen lär ha kännt att han lever. Överjävligt rolig och trevlig dessutom.

Finns så klart många fler svenskar. Men de jag är intresserad av och gillar är främst kajak fiske, snowboard och skidor.
Han träffade jag som hastigast i nordnorge för några år sedan. Trevlig prick.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 07:48   #38
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Aron Andersson som var med på Vinnarskallar är äventyrare.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)