Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-03, 13:58   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Kan Resistance bands skapa samma hypertrofiska effekt?

Förtydligande: kan resistance bands skapa samma hypertrofiska effekt (=att du får samma muskelmassaökning efter vedertagen vila & proteinintag) som vanlig styrketräning med lösa vikter kan?

Vad jag insett är att resistance bands har den unika egenskapen att ge konstant linjärt motstånd vid användning. Men detta är inte exakt samma sak som att lyfta en vikt som hela tiden är lika tung.

Frågan är i vilken utsträckning detta potentiellt har effekt på önskad muskelmassaökning på sikt? Kmr kroppens muskler att få dylik muskelmassaökning eller är det en så udda upplevelse för kroppens muskler att det inte blir samma muskelanpassning i efterhand?

(Ja, antagelsen ÄR givetvis att det ändå är bättre än ingen träning alls.)

Jag är bara nyfiken på vad tillgänglig forskning säger om potentiella muskelmassaökningar med resistance bands vs "vanlig styrketräning" så att jag får rätt förväntningar om vad som går att åstadkomma.

Snubben James Grage som är poppis inom resistance bands training på tuben har garanterat sprutat testo så hans resultat är inte pålitliga att riktigt utgå ifrån för att få en uppfattning om vad som är möjligt.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:58   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Vad jag insett är att resistance bands har den unika egenskapen att ge konstant linjärt motstånd vid användning.
Det är inte konstant, det ökar ju längre man drar bandet. Men jag kanske märker ord nu, du menar kanske att band till skillnad från (hur det ofta är med) vikter ger motstånd under hela rörelsen?

Angående din fråga har jag ingen aning om vad forskningen säger, men mitt förnuft säger att muskler inte bryr sig om belastningen kommer från band eller annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 15:35   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Det roliga med James Grage är att man märker i flera av hans videos att han tror personligen att det fungerar bra att bygga muskler med resistance bands, men när han blir intervjuad om det så håller han tillbaka bara för att han vet hur mycket folk kommer hata på honom om han säger det

Mer ontopic:
Jag får rejäl pump och ordentlig träningsvärk. Det är en bra början.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 16:13   #4
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
[B]

Vad jag insett är att resistance bands har den unika egenskapen att ge konstant linjärt motstånd vid användning. Men detta är inte exakt samma sak som att lyfta en vikt som hela tiden är lika tung.
Detta stämmer inte alls, och bandens resistanskurva stämmer inte överens med musklernas. Vid vissa typer av övningar kan man uppleva att man får lite mer motstånd i vissa delar av rörelsen.

Sedan är det lite lustigt att du säger "unika egenskapen". Styrketräningsmaskiner med kammar kan nämligen ge en jämn och bra belastning genom hela rörelsen. Och de är ju knappast en ny uppfinning och finns på typ alla gym i hela världen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 21:14   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Gummiband måste fungera som en gammal Nautulismaskin lägst motstånd där muskeln är svagast och störst motstånd där muskeln är starkast.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 06:34   #6
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Vad jag menar är följande:
- Konstant = hela tiden
- Linjärt = en linjär funktion, dvs., samma förändringshastighet/ökning per uppmätt enhet
-Motstånd = definitionen av fysiska fenomenet Kraft (N)

Ta exempelvis bicepscurl: motståndet är 12 kg (12x9.82 i kraft N) och möjligen blir det jobbigare om du gör den längre ut från kroppen i och med momentkraft. När du har gjort hela rörelsen så kanske vikten till och med "vilar" mot din kropp så du inte känner något motstånd i den berörda muskeln (biceps).

Ta sedan resistance band upp till 12 kg: från utgångsläget där du känner först motstånd är det då kanske 1 gram motstånd som sedan under ROM går upp till max 12 kg. När du har gjort hela rörelsen så vilar inte motståndet utan det har uppnått sin maximala "vikt/kraft uttryckt i N".

Frågan är i vilken utsträckning det går att "bygga muskler" med resistance bands utifrån tillgänglig forskning och förklaringsmodeller för homo sapiens fysiologi, hypertrofi, och anabolism?

Som Stoltz påpekar så är det oroväckande att Mr. Grage verkar dölja sanningen och egentligen så kommer resistance bands kanske INTE ge någon märkbar effekt alls av ökad muskelmassa?

Disclaimer: jag har fått för mig att 99% av alla vältränade amerikaner som delar med sig av sina "kunskaper" tar steroider så jag har svårt att lyssna på vilka resultat som går att få då som icke-roidare själv. Vi utgår från helt olika förutsättningar som ej tydliggörs.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-04 klockan 06:35.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 06:43   #7
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Detta stämmer inte alls, och bandens resistanskurva stämmer inte överens med musklernas.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med denna, skulle du vilja förklara?

Ang. Grage -
Jag tror inte nödvändigtvis att han döljer sanningen som så, men han vet hur de gymmande massorna fungerar och jag tror att han känner att om han går ut och säger att gummiband bygger muskler lika bra som hantlar så kommer han behöva slåss för det på så många fronter, och det är troligtvis inget som gynnar honom.

Sen har jag kanske inte sett allting med honom men inte måste han vara roidad? Stor är han ju men han är ju inte monster.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 06:55   #8
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag förstod inte riktigt vad du menade med denna, skulle du vilja förklara?

Ang. Grage -
Jag tror inte nödvändigtvis att han döljer sanningen som så, men han vet hur de gymmande massorna fungerar och jag tror att han känner att om han går ut och säger att gummiband bygger muskler lika bra som hantlar så kommer han behöva slåss för det på så många fronter, och det är troligtvis inget som gynnar honom.

Sen har jag kanske inte sett allting med honom men inte måste han vara roidad? Stor är han ju men han är ju inte monster.
Hehe, det är jag som har förutfattade meningar om jänkarna. Jag känner bara typ till en i trakten som byggde liten mängd muskler snabbt med någon roidspruta för att sedan vara med i Paradise Hotel (ja, jag vet, ingen "merit" precis).

Jag saknar uppfattning om hur snabbt å vilken utsträckning ren muskelmassa kan byggas för individer i 30-årsåldern som först kmr få "newbie gains". Det är förståeligt att han vill skippa massa öppna diskussioner med folk som lyft skrot hela sina liv.

EDIT: Vad jag förstått, om jag förstått rätt, så är hans storlek tyvärr något som egentligen bara går att få via måttlig användning av roids + långvarig träning?

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-04 klockan 06:57.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 10:29   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Vad jag menar är följande:
- Konstant = hela tiden
- Linjärt = en linjär funktion, dvs., samma förändringshastighet/ökning per uppmätt enhet
-Motstånd = definitionen av fysiska fenomenet Kraft (N)

Ta exempelvis bicepscurl: motståndet är 12 kg (12x9.82 i kraft N) och möjligen blir det jobbigare om du gör den längre ut från kroppen i och med momentkraft. När du har gjort hela rörelsen så kanske vikten till och med "vilar" mot din kropp så du inte känner något motstånd i den berörda muskeln (biceps).

Ta sedan resistance band upp till 12 kg: från utgångsläget där du känner först motstånd är det då kanske 1 gram motstånd som sedan under ROM går upp till max 12 kg. När du har gjort hela rörelsen så vilar inte motståndet utan det har uppnått sin maximala "vikt/kraft uttryckt i N".

Frågan är i vilken utsträckning det går att "bygga muskler" med resistance bands utifrån tillgänglig forskning och förklaringsmodeller för homo sapiens fysiologi, hypertrofi, och anabolism?

Som Stoltz påpekar så är det oroväckande att Mr. Grage verkar dölja sanningen och egentligen så kommer resistance bands kanske INTE ge någon märkbar effekt alls av ökad muskelmassa?

Disclaimer: jag har fått för mig att 99% av alla vältränade amerikaner som delar med sig av sina "kunskaper" tar steroider så jag har svårt att lyssna på vilka resultat som går att få då som icke-roidare själv. Vi utgår från helt olika förutsättningar som ej tydliggörs.
Förstår inte riktigt vad du menar om jag ska vara ärlig.

Men du får ta hänsyn till hävstångseffekten som blir och annpassa utförandet efter det, den kommer oftast ha störst betydelse i var och hur belastningen hamnar.
Muskler vet mycket lite om det är gummiband, hantlar eller luftmotstånd som är belastningen.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 23:02   #10
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Det lättaste är kanske att köra enbart gummiband 3 månader och sedan kliva in på gymmet igen. Har man behållt styrkan? Om ja, så bör man kunna bygga lika bra med band. Om nej så behöver det inte betyda att banden är sämre men det bådar ju inte jättegott.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 09:46   #11
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Gymstyrka kommer du tappa av 3månaders bandträning, men det är mest för att styrka är en skill som måste övas. Musklerna kommer inte att försvinna.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 13:31   #12
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag förstod inte riktigt vad du menade med denna, skulle du vilja förklara?
Slarvigt skrivet av mig. Detta gäller främst isolationsövningar. För biceps curls har man knappt någon spänning i början, medan biceps onekligen har mer styrka i den delen. Eller lateral raises, där belastningen blir som högst när muskeln är som svagast (översta läget).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 14:22   #13
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Gymstyrka kommer du tappa av 3månaders bandträning, men det är mest för att styrka är en skill som måste övas. Musklerna kommer inte att försvinna.
Utan tvekan. Många underskattar skickligheten i att lyfta tungt.
Sen är man ju oftast starkare i bänk om man gjort armhävningar och aldrig tränat bänk, jämfört med någon som inte gjort armhävningar och aldrig tränat bänk.

Om man hade kunnat jämföra 3 månader utan gymmande och 3 månader med resistance bands så hade man kanske närmat sig en intressant vinkel, men ändå inte.

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Slarvigt skrivet av mig. Detta gäller främst isolationsövningar. För biceps curls har man knappt någon spänning i början, medan biceps onekligen har mer styrka i den delen. Eller lateral raises, där belastningen blir som högst när muskeln är som svagast (översta läget).
Jag tror inte jag förstår dig fortfarande. Menar du att du knappt har spänning i biceps i början av curlen? Det är då jag känner min biceps som allra mest, det är när jag kommit över ca 70% av rörelsen som det blir ett ökat "hopp" i styrkan.
I lateral raises kan jag hålla med halvt dock, men jag tror också det har mycket att göra med svingandet som många gör utan att tänka på det. Nu är jag inte en resistance-band-guru bara för att jag har börjat träna med det, men det är den övre halvan av lateral raises som dör först för mig när jag använder gummiband.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 14:58   #14
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Det lättaste är kanske att köra enbart gummiband 3 månader och sedan kliva in på gymmet igen. Har man behållt styrkan? Om ja, så bör man kunna bygga lika bra med band. Om nej så behöver det inte betyda att banden är sämre men det bådar ju inte jättegott.
Använder du gymträning som måttstock för styrka kommer det självklart vara bättre med gymträning än hemmaträning med gummiband. Bättre än all annan träning också för den delen.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 16:21   #15
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Slarvigt skrivet av mig. Detta gäller främst isolationsövningar. För biceps curls har man knappt någon spänning i början, medan biceps onekligen har mer styrka i den delen. Eller lateral raises, där belastningen blir som högst när muskeln är som svagast (översta läget).
Det där har inte enbart med redskap att göra, du kan välja var belastningen ska vara som störst med du positionerar dig eller förflyttar dig. Har du armarna rakt ut så blir tex belastningen som störst när biceps den normalt är lägst. Inte för det rekommenderas dock...
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)