Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-31, 22:06   #1
porja
Registered User
 
porjas avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 370
hjääälp, utnyttjad kredit :D ???

Vid en utnyttjad kredit på 10 000 kronor ???
http://www.sparbankentanum.se/sst/in...153136,00.html

Om man tex har mastercard och handlar varor för 15000 med kortet och betalar tillbaks inköpet på 15000 kr med en räkning som man får slutet av månaden("Upp till 50 dagars räntefri kredit") .
kommer det ränta på det?

denna är problemet, om jag har uppfattat rätt eller helt fel:

""Vid en utnyttjad kredit på 10 000 kronor blir den effektiva räntan 15,11 procent.""

om man köper varor för minst 10 000 kr kommer det ändå ränta på oavsett man betalar tillbaks inköpet i tid?
__________________
Min blogg:
Never stop until you are number one
http://sportifitness34.wordpress.com/
porja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 22:14   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Nej, om du betalar i tid (och betalar av den totala skulden som står på kontoutdraget du får) så tillkommer ingen ränta (upp till 50 dagars räntefri kredit).

Edit: de har formulerat sig lite dumt, egentligen så "utnyttjar" du krediten redan när du gör ditt köp, så jag förstår att det blir kryss i mössan. Det är dock inte förrän du betalar "för lite" på en räkning som det blir räntebärande. Då träder räntesatserna in.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2008-07-31 klockan 22:16.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 22:20   #3
porja
Registered User
 
porjas avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 370
va bra då köper jag varan imorn och betalar samma summa utan avgift o ränta slutet av månaden till banken

tack så mkt för svaret
__________________
Min blogg:
Never stop until you are number one
http://sportifitness34.wordpress.com/
porja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 22:24   #4
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av porja Visa inlägg
va bra då köper jag varan imorn och betalar samma summa utan avgift o ränta slutet av månaden till banken

tack så mkt för svaret
Troligtvis så betalar du inte förrän slutet på nästa månad. Kreditkort is the shit, fattar inte varför inte alla människor använder sig av det. Statoils variant med 1% bonus så rasslar det ju in en massa 200kr checkar med jämna mellanrum.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 22:41   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av porja Visa inlägg
va bra då köper jag varan imorn och betalar samma summa utan avgift o ränta slutet av månaden till banken

tack så mkt för svaret
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Troligtvis så betalar du inte förrän slutet på nästa månad. Kreditkort is the shit, fattar inte varför inte alla människor använder sig av det. Statoils variant med 1% bonus så rasslar det ju in en massa 200kr checkar med jämna mellanrum.
Japp, kreditkort är smidiga (i varje fall de avgiftsfria), jag tycker själv det är skönt att få samlingsfakturor på t.ex. bensin osv i en klumpsumma i slutet av månaden. Då vet jag direkt hur mkt jag tankade för föregeånde månad osv.

Kreditkort går oftast ut på att man ska locka folket att använda det mkt, så en vacker dag då månadsekonomin kanske är lite trång, så betalar man lite mindre och vips så utnyttjar man krediten. Först då börjar banken tjäna pengar på kreditkortskunden (om det nu inte är årsavgift på kortet dvs, också fina pengar).
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 22:45   #6
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Troligtvis så betalar du inte förrän slutet på nästa månad. Kreditkort is the shit, fattar inte varför inte alla människor använder sig av det. Statoils variant med 1% bonus så rasslar det ju in en massa 200kr checkar med jämna mellanrum.
Handlar han imorgon så får han med största sannolikhet det på kontoutdraget denna månad (dvs sista augusti). Det är nämligen brytdatum några dagar efter månadsskiftet på de flesta kort.

Med det menar jag:

- Kontoutdraget för juli kommer runt den 20'e
- Det ska betalas så att banken har pengarna tillhanda den 31/7
- Eftersom vi alla vet att det kan lätt slinka in en mindre försenad betalning ibland, så har de flesta banker någon dags marginal för att få in inbetalningarna
- Runt den 3'e till 5'e är brytdatum. Då skickas julis transaktioner (inkl inbetalning på räkningen förhoppningsvis) till printning.

Så handlar Porja imorgon så är det mkt stor sannolikhet att köpet registreras på "julis" kontoutdrag och kommer i brevlådan runt den 20'e. Väntar han till runt den 6'e, så går det att få "50 dagars räntefritt".
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)