Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-25, 07:36   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Insomnia av vitamineral-tillskott?

Jag har enorma sömnproblem sedan drygt 2 månader tillbaks. Aldrig haft problem av det här slaget förr. Är inte i en stressig sits i livet. Överkonsumerar inte kaffe. Snusar ej.
Pga det har jag dragit slutsatsen att det är min träning som gett dessa problem. Då det gått synnerligen bra samtidigt dom problemen startade, framförallt i marklyft.

Vad jag inte tänkt på är att det faktiskt skett en förändring i mitt liv. 3 veckor innan mina sömnproblem startade började jag med en multivitamineral tablett, som också innehåller forskhooli, MACA och brännässleextrakt. Det är ca 150% rdi på vitaminerna och 40% på mineralerna.

Den tog jag varje dag i 3 veckor. Start, 1 juli. Då inträdde första problemen som bara blev värre och värre, efter 3 veckor. Första sömnlösa natten ca 21 juli.

Sedan dess har det varit mer eller mindre mardröm. Jag tog tabletterna oftast men inte alltid pga bortrest eller bara glömska. Och sömnen gick som en bergodalbana, kan hända i takt med tabletterna men inget jag reflekterade över då. Tills inatt. Senaste veckorna har jag haft för vana att bara ta en tablett dagar jag vaknat upp och sovit hyfsat normalt. Dagar då jag vetat att jag kommer orka träna. Och sen har sömnen skitit sig och jag har trott att det var träningspasset som var orsaken.

Men igår hade jag sovit bra, tog en tablett men tränade inte. Och ändå kom skitproblemen. Sömnlös hela natten.

Så TLDR, är det möjligt att dom är orsaken?
Kommer givetvis inte ta någon mer nu oavsett, för att se om det blir bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 09:21   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har enorma sömnproblem sedan drygt 2 månader tillbaks. Aldrig haft problem av det här slaget förr. Är inte i en stressig sits i livet. Överkonsumerar inte kaffe. Snusar ej.
Pga det har jag dragit slutsatsen att det är min träning som gett dessa problem. Då det gått synnerligen bra samtidigt dom problemen startade, framförallt i marklyft.

Vad jag inte tänkt på är att det faktiskt skett en förändring i mitt liv. 3 veckor innan mina sömnproblem startade började jag med en multivitamineral tablett, som också innehåller forskhooli, MACA och brännässleextrakt. Det är ca 150% rdi på vitaminerna och 40% på mineralerna.

Den tog jag varje dag i 3 veckor. Start, 1 juli. Då inträdde första problemen som bara blev värre och värre, efter 3 veckor. Första sömnlösa natten ca 21 juli.

Sedan dess har det varit mer eller mindre mardröm. Jag tog tabletterna oftast men inte alltid pga bortrest eller bara glömska. Och sömnen gick som en bergodalbana, kan hända i takt med tabletterna men inget jag reflekterade över då. Tills inatt. Senaste veckorna har jag haft för vana att bara ta en tablett dagar jag vaknat upp och sovit hyfsat normalt. Dagar då jag vetat att jag kommer orka träna. Och sen har sömnen skitit sig och jag har trott att det var träningspasset som var orsaken.

Men igår hade jag sovit bra, tog en tablett men tränade inte. Och ändå kom skitproblemen. Sömnlös hela natten.

Så TLDR, är det möjligt att dom är orsaken?
Kommer givetvis inte ta någon mer nu oavsett, för att se om det blir bättre.
Jag tror inte det, men det är ju värt ett försök att göra uppehåll. Det kommer ju sannolikt inte göra någon skillnad för din hälsa/prestationsförmåga ändå om du tar tillskottet eller ej.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 09:38   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Tänker spontant på lätt överträning då jag själv är där nu.

När jag tränar för hårt/mot konstamt överbel. är det första jag märker att jag sover lättare. Det började jag märka i måndags. Då kör jag direkt på med aktiv deload/vila, annars blir det bara värre.

Idag är det i princip bra igen. En till långpromenad och ett till feel-pass så är kroppen tillbaka på banan igen. Under denna perioden fullkomligt skriker min kropp efter näring också. Konstant hungrig nästan men det känns som att kroppen är i högvarv och behöver mer.

På söndag kör jag igång med nästa block och så räknar jag med liknande feedback om ungefär 6-7 veckor. Autoreglerande deload.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 11:36   #4
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Jo men nu fick jag ju problem utan träning. Så det börjar ta slut på orsaker, det är typ vitamiinerna eller allvarlig sjukdom som äterstår.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)